Verbeteren van de internetverbinding in studentenhuis

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 709335

Topicstarter
Hallo mensen van tweakers!

Ik woon in een aardig groot studentenhuis en wij hebben last van slecht wifi bereik. Ons modem (zend geen wifi-signalen uit) staat in de woonkamer (rechtsbovenin) en is met een ondergrondse kabel (de zwarte stippellijn) verbonden met de router (die staat ongeveer in het midden van het huis, beide aangegeven met gele elipsen). Vanaf deze router gaat er een vaste lijn naar kamer 2 (mijn pc), maar de rest van de kamers ontvangen hun internet via de wifi.

Het grootste probleem zal hem waarschijnlijk zitten in het grote aantal devices die verbonden is met die router en de aanwezigheid van vrij dikke betonnen muren.

Nu wil ik bij het modem een nieuwe router plaatsen die de computer die daar staat met een vaste lijn verbind en tegelijk ook wifi signalen uitzend naar het voorste gedeelte van het huis. De router die in het midden staat zal dan wat ontlast worden.

Nu hoor ik graag jullie meningen en wil ik weten wat de beste oplossing zal zijn. Ook ben ik benieuwd of het signaal naar de middelste router minder word als ik tussen het het modem en deze router een nieuwe router plaats.

Hier is een ruwe schets van het huis te vinden, kamers 4 tot en met 16 zijn vrijwel gelijk in grootte (2,5x6)

Mocht dit verkeerd staan, dan hoor ik dat graag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinF
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 03-06 15:01
Ik zou een router in de woonkamer zetten. Daar kan je dan een PC aan vast knuppen.

Daarna kan je kijken hoever het WiFi signaal komt en extra Accesspoints gaan installeren (of routers die als AP staan ingesteld)(geen routers!) waar nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 709335

Topicstarter
Hoewel ik met behulp van het internet best wel ver kan komen, ben ik nog best een leek op dit gebied. Zou je me misschien uit kunnen leggen hoe ik dit het ebste kan doen? En welke router kan ik dan het beste als AP gebruiken, een oud, of een nieuwer model?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 55563

Even voorop gesteld zou ik altijd vermijden om meer dan 1 router te gebruiken. Ga in de huidige situatie uit van de router die er is en bouw die uit met óf access points óf simpelweg een bedraad netwerk met een aansluiting in iedere kamer.

Toen ik nog op kamers zat, had elke kamer in ons huis zijn eigen vaste netwerkaansluiting. Dat is een goedkope oplossing. Per kamer kan men dan een eigen access point aansluiten indien gewenst. Als echter het merendeel van wifi gebruik wenst te maken dan zou ik dat integraal voor het huis oplossen. Als die muren het signaal inderdaad zo effectief tegenhouden dan raad ik je aan om uit te breiden met 2 access points waarbij beide AP's op ongeveer dezelfde afstand van de router hangen. Zorg wel dat de router wat centraler in het huis komt te hangen.

Koop AP's van het type Wifi-N of Wifi-AC met ondersteuning voor beam forming. Die zijn duurder maar zorgen voor een betere ontvangst. Ze tracken alle wifi-apparaten en passen het zendgebied erop aan.

Als je met meerdere access points werkt, zorg dan dat ze allemaal dezelfde netwerknaam (SSID) uitzenden en hetzelfde wachtwoord bevatten. Dus ook de access point in de router zelf. Zet ze allemaal op WPA2-beveiliging met AES-encryptie. Kies een sterk wachtwoord zonder Engelse en Nederlandse woorden en met een of meerdere speciale tekens zoals @ en %. Dit voorkomt hacken.

Binnen het standaard 2,4 GHz zendgebied van wifi zijn er officieel 13 kanalen beschikbaar. Sommige devices zijn beperkt tot de kanalen 1-11. Van deze 11 kanalen zijn er echter maar 3 echt non-overlapping. Vandaar dat je op een relatief kleine oppervlakte best 3 access points gebruikt. Gebruik kanalen 1, 6 en 11. Stel deze hard in in de access points. Dus eentje zendt dan op kanaal 1 uit, eentje op kanaal 6 en eentje op kanaal 11. Devices roamen vervolgens automatisch tussen de access points en kiezen zelf het sterkste signaal. De drie access points zijn dan zichtbaar als een en hetzelfde wifi-netwerk. Gebruik in elk access point ook 20 MHz kanaalbreedte en niet 40 MHz. 40 MHz levert weliswaar een hogere snelheid op maar 20 MHz is eigenlijk voldoende en beperkt het signaal netjes tot de 3 kanalen. Zonder signaal-overlap blijft het signaal clean en hebben mensen geen last van elkaars wifi-gebruik.

Wat is het type router? Zorg met zoveel mensen voor een solide type. De goedkope types die vaak standaard bij een abonnement komen zijn vaak niet geschikt voor zware belasting. Zeker als mensen hier en daar wat downloaden met p2p-software zoals bittorrent moet een router al snel honderden of duizenden verbindingen tegelijk onderhouden. Cheap-ass routertjes klappen er dan nogal eens uit. Een duurdere router is zijn geld daarom dubbel en dwars waard. En met zoveel mensen is dat makkelijk te financieren.

Staat het modem trouwens in bridge mode? Daarmee zet je de ingebouwde router uit en handelt de centrale router in de gang al het verkeer af. De router moet hier dan wel op ingesteld worden. Dan heb je technisch gesproken 1 modem, 1 router+access point en 2 losse access points.

Als het modem niet in bridge mode kan of je weet niet hoe dat moet dan kun je de router in het modem gewoon blijven gebruiken. Omzeil dan juist de router in de gang en gebruik die puur als access point. Dat doe je heel simpel door de netwerkkabel die van de modem komt niet in de WAN-poort te prikken maar in een LAN-poort. De 2 nieuwe access points steek je dan ernaast in de overige LAN-poorten. Op deze manier reduceer je de router in de gang tot access point en heb je technisch gesproken modem -> router -> 3xAP in huis.

Nogmaals, voorkom het gebruik van 2 routers in hetzelfde netwerk! Dus of modem in bridge mode, of de router in de gang omzeilen. Zet bij het laatste trouwens ook de DHCP server in de router in de gang uit anders krijg je IP-conflicten.

Succes! En als je er na deze stortvloed aan informatie nog niet uitkomt stel dan gerust vragen.

[ Voor 17% gewijzigd door Anoniem: 55563 op 18-11-2015 13:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 28-05 19:39
Met zo'n studentenhuis geldt alles wat 2fish postte, maar toegevoegd:

- Internet zo 'ruw' mogelijk in een goede router duwen, dus bridge mode of een directe PPP sessie van de provider gebruiken

- Scheiding van de netwerken van de studenten zodat er geen onderlinge communicatie plaats kan vinden

- Zorgen dat er 1 persoon is die verantwoordelijk is voor de configuratie en dat niet iedereen zomaar wat kan wijzigen, dan blijft een netwerk goed werken

Het eerste punt vergt misschien wat uitleg, het komt er op neer dat je er met dit soort situaties van uit moet gaan dat een modem van een provider een netwerk voor ongeveer vier mensen kan handhaven. Dat betekent vaak al c.a. 16 apparaten, waarvan er dan meestal 4 relatief intensief het netwerk gebruiken (bijvoorbeeld: iemand zit op netflix, iemand op youtube, iemand zit wat te downloaden en iemand is een systeem update aan het binnen halen). Dat is een vrij normale situatie waar zo'n studentenhuis dus flink overheen gaat met alle problemen van dien.

Een goede router zorgt er voor dat een grote hoeveelheid geen probleem is, data gescheiden kan worden, en het eventueel mogelijk is mensen af te knijpen die constant het netwerk overbelasten.

Een setup in dit geval zal in ieder geval betekenen dat je in elke kamer een ethernet verbinding wil hebben, ook als de huidige huurder die misschien niet perse gebruikt. Die verbindingen laat je centraal samen komen in een managed switch (een goedkope ZyXEL of TP-Link is prima) waar ze allemaal hun eigen VLAN hebben. Vanaf die switch gaat een ethernet verbinding naar de router die voor elk VLAN los DHCP en NAT doet, en firewall regels heeft om de VLANs niet naar elkaar te routeren intern. Per VLAN zou je een los subnet kunnen instellen, maar dat is in principe alleen nodig als je per poort een los sub-netwerk wil ondersteunen (bijv. iemand die een switch aan een ethernet poort hangt om een console, een TV en een mediaspeler aan te sluiten ofzo).

Misschien dat je het beste iemand die wat vaker netwerken inricht dit kan laten doen, een simpele quick fix waarbij je een magisch netwerk doosje koopt bij de media markt is er niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Om nou meteen met VLAN's en subnetten te beginnen gaat wellicht wat ver. ;) Ik houd het bij dit soort adviezen toch graag wat simpeler en simpel is dan als complex genoeg.

Nadeel van elke kamer een eigen ethernet-aansluiting vraagt erom dat mensen eigen access points gaan neerzetten met ether-vervuiling tot gevolg. 13 AP's lijkt mij geen goed idee. Het kan met 5 GHz wifi vanwege een groter aantal beschikbare non-overlapping kanalen maar helaas is dual band nog steeds verre van standaard in wifi-devices.

Waarom wil je mensen scheiden in vlan's trouwens? Het is geen corporate network waarbij mensen per se geen toegang mogen hebben tot delen van het netwerk. In een IPv6-toekomst is niemand meer gescheiden in een non-corporate setting. Dan is alles publiek toegankelijk. Firewalls zoals die standaard in Windows zitten, bieden dan uitkomst en die voldoen hier m.i. ook prima.

[ Voor 26% gewijzigd door Anoniem: 55563 op 18-11-2015 02:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Out.of.Control
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 17:29
Anoniem: 55563 schreef op woensdag 18 november 2015 @ 02:16:
Binnen het standaard 2,4 GHz zendgebied van wifi zijn er officieel 13 kanalen beschikbaar. Sommige devices zijn beperkt tot de kanalen 1-11. Van deze 11 kanalen zijn er echter maar 3 echt non-overlapping. Vandaar dat je op een relatief kleine oppervlakte best 3 access points gebruikt. Gebruik kanalen 1, 5 en 11.
Voor het overgrote deel helemaal eens met je advies, maar ik neem aan dat je hier 1, 6 en 11 bedoelt in plaats van 1, 5 en 11.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maarud
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 17:21
Over kanaal 1,6,11 nog wat leuk leesvoer:
https://community.ubnt.co...-Conventional/td-p/302265

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Out.of.Control schreef op woensdag 18 november 2015 @ 08:51:
[...]

Voor het overgrote deel helemaal eens met je advies, maar ik neem aan dat je hier 1, 6 en 11 bedoelt in plaats van 1, 5 en 11.
Oeps, natuurlijk! 8)7 Aangepast in de tekst.
Dat is allemaal wel zo maar in een groot studentenhuis waarin veel van internet gebruik zal worden gemaakt, is wifi wel de sterkste zender en mogelijk stoorzender. En ja magnetrons zijn klote-apparaten. Erg jammer ook dat ze die niet op een frequentie buiten wifi-bereik laten werken!
Pagina: 1