• yinx84
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 31-10 17:12
Beste mensen,

Ik heb hier een EOS 500D liggen waarvan de autofocus kapot lijkt... half dan. Ik ben geen expert op gebied van fotografie en hardware, dus ik ga dit op mijn manier uitleggen ;) Ik hoop dat iemand me kan helpen.

Als ik de lens helemaal naar rechts draai en vervolgens de schietknop half indruk, dan doet de focus het prima. De andere kant op helaas niet... als ik de lens naar links draai en wil focussen, dan voel ik wel enige weerstand, en hoor ook zachtjes een tikje... maar hij blijft hangen.

Ik heb het volgende geprobeerd: vrij krachtig aan de lens gedraaid, de contactjes op de body en lens schoongemaakt, firmware geupdate... helaas mocht niets baten.

Hebben jullie nog suggesties die ik kan proberen? Of heb ik gewoon te maken met kapotte hardware?

• Shunt
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:08

Shunt

Boe

yinx84 schreef op dinsdag 17 november 2015 @ 20:59:
Beste mensen,

Ik heb hier een EOS 500D liggen waarvan de autofocus kapot lijkt... half dan. Ik ben geen expert op gebied van fotografie en hardware, dus ik ga dit op mijn manier uitleggen ;) Ik hoop dat iemand me kan helpen.

Als ik de lens helemaal naar rechts draai en vervolgens de schietknop half indruk, dan doet de focus het prima. De andere kant op helaas niet... als ik de lens naar links draai en wil focussen, dan voel ik wel enige weerstand, en hoor ook zachtjes een tikje... maar hij blijft hangen.

Ik heb het volgende geprobeerd: vrij krachtig aan de lens gedraaid, de contactjes op de body en lens schoongemaakt, firmware geupdate... helaas mocht niets baten.

Hebben jullie nog suggesties die ik kan proberen? Of heb ik gewoon te maken met kapotte hardware?
Welke ring ik ga er even vanuit dat er iets van een 18-55 lens op de camera zit.
De kleine ring is voor handmatige focus en de grote ring is voor de zoom. Aan welke van de twee draai je.
Verder zit er als het goed is een AF knopje op de lens zet die eens een paar keer om.

Je kunt ook even een andere lens proberen. Vraag even in de buurt of iemand een canon camera heeft met een lens die je kunt testen.

Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"

• yinx84
Shunt schreef op dinsdag 17 november 2015 @ 21:02:
[...]

Welke ring ik ga er even vanuit dat er iets van een 18-55 lens op de camera zit.
De kleine ring is voor handmatige focus en de grote ring is voor de zoom. Aan welke van de twee draai je.
Verder zit er als het goed is een AF knopje op de lens zet die eens een paar keer om.

Je kunt ook even een andere lens proberen. Vraag even in de buurt of iemand een canon camera heeft met een lens die je kunt testen.
Niet de zoom ring, maar echt de focus ring.

Zal op het werk misschien eens rondvragen voor een lens. Goed punt!

• base_
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 21:23
probeer ook de manual focusstand eens? loopt die wel soepel? Focusfunctie van de camera zal niet snel maar een kant op werken denk ik, kans dat er een mechanisch of electrisch defekt in de lens zit is groter.

• yinx84
base_ schreef op dinsdag 17 november 2015 @ 21:16:
probeer ook de manual focusstand eens? loopt die wel soepel? Focusfunctie van de camera zal niet snel maar een kant op werken denk ik, kans dat er een mechanisch of electrisch defekt in de lens zit is groter.
Die doet het prima. Als hij op auto focus staat, en ik de knop halverwege en 'klem' komt te zitten... het handmatig overneem (knop nog half ingedrukt) dan hoor ik de piep wanneer hij in focus komt. Ik help als het ware de auto focus :P

• cactusman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-09-2020

cactusman

nu met extra naalden

De body zal wel oke zijn aangezien bij canon de focus motor en mechaniek in de lens zit.

euhmmmm

• Shunt
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23:08

Shunt

Boe

yinx84 schreef op dinsdag 17 november 2015 @ 21:21:
[...]

Die doet het prima. Als hij op auto focus staat, en ik de knop halverwege en 'klem' komt te zitten... het handmatig overneem (knop nog half ingedrukt) dan hoor ik de piep wanneer hij in focus komt. Ik help als het ware de auto focus :P
Klinkt als een gare switch / auto focus servo.
Welk type lens is het en als je dat niet weet plaats er even een foto van.

Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"

• base_
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 21:23
yinx84 schreef op dinsdag 17 november 2015 @ 21:21:
[...]

Zelf als je een lens op manual focus zet en je focust handmatig dan zal de autofocus nog steeds piepen als er een actieve focuspunt een juiste focus detecteert, dat is normaal en zelfs een indicatie dat de focussensor prima functioneert (tenzij hij piept als de actieve focuspunten niet in focus zijn), m.a.w. als je handmatig focust en de body piept op het juiste moment dan is er niks mis met de autofocus van de body. Jouw geval klinkt als een mechanisch autofocus probleem in de lens in ieder geval.
Mocht de lens geen goed contact maken o.i.d. dan krijg je heel andere errors op de body te zien.

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-11 16:23
yinx84 schreef op dinsdag 17 november 2015 @ 20:59:
Beste mensen,

Wat ik lees, is dat je handmatig focust in de AF-stand. Dit mag je nooit doen met een niet-USM lens. Daar gaat de focusmotor van kapot.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Pagina: 1