Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb onlangs een eigen pc in elkaar gezet, nu zijn er echter twee problemen: hij start soms niet op (het boot lichtje is aan), dit gaat weg nadat ik het 1-3 keer overnieuw probeer, wat natuurlijk vervelend is, maar waar een wil is is een weg. Het tweede probleem, en de rede dat ik dit schrijf, is dat wanneer ik een game speel het scherm na een antal seconden tot een aantal minuten (afhankelijk van de game) bevriest. Niks doet het, inclusief de uit-knop, en ik moet de stroom eraf halen om hem uit te zetten. Dit vind ik natuurlijk erg vervelend, omdat ik hem speciaal voor gamen wou bouwen.

Bedankt voor het lezen (en mogelijk het proberen op te lossen),

Jesse.

(er is iets misgegaan, daarom hier mijn componenten:
Sabertooth 990 FX R2.0 (Moederbord)
MSI GTX 960 2GD5 (GPU)
AMD FX 9590 (CPU)
Seasonic S12G-450 (voeding)
Seagate Barracuda ST2000DM001 (harde schijf)
Kingston HyperX FURY Blue Series (RAM)

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 17-11-2015 20:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dylan111111
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 15:37
Welke koeler heb je op je cpu zitten ?
En wat zijn de temps van je cpu ?
Dit kan je na kijken met open hardware monitor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donderdraak
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09-07-2017
Heb je de pc samengesteld met nieuwe of tweedehands hardware?
Welk besturingssyteem gebruik je
Heb je in het eventviewer gekeken?
Heb je de fabrieksstuurprogramma's geïnstalleerd?
Heb je temperaturen nagekeken?
Heb je memorytest en hardeschijf test gedaan?

Behalve de stekker eruit halen nadat je pc is vastgelopen, mag ik aannemen dat je bepaalde suggesties voor troubleshooting ook uit een ander topic ook had kunnen halen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat is een processor met een TDP van 220W, als ik de rest van de setup bekijk zou het zomaar kunnen zijn dat de voeding niet genoeg sap levert.
Is de bios up to date?

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 17-11-2015 22:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Welke behuizing en hoeveel ventilatoren zitten daarin?
Heb je gecontroleerd of het geheugen compatible is met het mobo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puddi Puddin
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 15:38
Gevonden! Je moederbord ondersteund max een Processor van 140watt als TDP. Niet zo gek als hij underload uitklapt. Ook heeft deze een 8+1 power phase. Nu is de CPU niet super snel en verstookt aardig wat. Wellicht handig om naar een intel chipset te kijke .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Puddi Puddin schreef op woensdag 18 november 2015 @ 07:30:
Gevonden! Je moederbord ondersteund max een Processor van 140watt als TDP. Niet zo gek als hij underload uitklapt. Ook heeft deze een 8+1 power phase. Nu is de CPU niet super snel en verstookt aardig wat. Wellicht handig om naar een intel chipset te kijke .
Eeeh, dit moederbord heeft een 8+2 power phase. Verder staat er op de website van Asus dat dit moederbord de nieuwe FX-9000 series van AMD wél ondersteund: http://www.asus.com/Motherboards/SABERTOOTH_990FX_R20/

Ik denk eerlijk gezegd dat het of de temps zijn, of een kapotte voeding.

Mijn PC deed dit ook en dat kwam door een voeding die niet genoeg kan leveren. Seasonic is een goed en degelijk merk en eerlijk gezegd denk ik niet dat een GTX 960 en een FX-9590 zoveel power nodig hebben, maar ik ben geen voeding expert.

Je temps nakijken is het beste wat je dan kunt doen, al is het dan wel een beetje onverklaarbaar waarom het systeem niet altijd bij de eerste keer boot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 10-09 20:12

Nemesizz

Untouchable

Voeding van een goed merk kan ook wel een keer een 'maandagmorgen model' tussen zitten.
Enige manier om daar achter te komen is een andere voeding proberen.

Betreft het moederbord, het aantal fases zegt ook niet alles. Veel gemaakte fout (naast een bord nemen met te weinig fases :P ) is de CPU koeler. Vaak kiest men voor een tower-model of (closed loop) waterkoeler.
Gevolg is dat er dan praktisch geen airflow meer over de VRM heatsinks gaat, waardoor de PC nog steeds kan oververhitten (thermal throttle of crashes). Helemaal bij een FX9000 serie moet je de VRM's echt goed koelen. Probleem bij heel veel borden is, dat de VRM temperatuur niet uit te lezen is (sommige wel, meeste niet), en dan is het altijd weer "Ja, maar m'n CPU word niet te heet" maar ondertussen staan de VRM's wel te koken van de hitte.
Al zou dit het opstart probleem niet verklaren (daar denk ik meer richting voeding) maar kan het load probleem tijdens games wel verklaren.

Maar ik zou eerst even de voeding checken, denk dat daar toch wat mis mee is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Banshee
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-05 20:18
Draai eens een tooltje die de temperaturen en voltages van de voeding laat zien?
Daar kunnen we al wat meer mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• venturetweakers
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 27-05-2021
moederbord is (indien geen mankementen) één van de besten die geschikt is voor de 9590, de voeding is normaal gesproken prima maar ik weet niet of hij ook geschikt is voor deze setup. wil je anders asus thermal radar eens installeren? die leest heel goed uit bij jouw bord wat de temps zijn van het mobo:

https://www.asus.com/nl/M...FX_R20/HelpDesk_Download/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Mijn CPU was zo rond de 47 graden wanneer het gebeurde. Sorry als ik van dit soort dingen zelf geen verstand heb, dit is mijn eerste keer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijsjek
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 25-02 08:41
Persoonlijk denk ik dat de voeding het niet zo leuk vindt.
Aantal seconden tot minuten, vrms vallen niet echt uit na aantal seconden. Snap wel de gedachtegang om eerst de vrm temperatuur uit te sluiten, dus probeer de asus software van venturetweakers. Vertel ons erna alle temperaturen of maak een screenshot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dahakon
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 28-04-2024
Het lijkt mij in eerste instantie ook de voeding die het gewoon net niet trekt. Simpel rekensommetje:

CPU TDP 220 Watt
GPU TDP 120 Watt
HDD vebruik ~10Watt (8 gemiddeld volgens specsheet, dus peak wel wat hoger)
Geheugen? afhankelijk van de hoeveelheid
990FX chip lust ook wel redelijk wat sap.

Nu zegt een TDP niet alles, omdat deze waarden bijna nooit gehaald worden. Een GTX 960 kan daarentegen wel meer dan zijn 120 Watt trekken onder maximale belasting. Een MSI met lichte overclock komt zo bijvoorbeeld op bijna 140 Watt uit in de maximale belasting.

Ga je het bij elkaar optellen, dan kom je aardig in de buurt van het maximale vermogen op de 12V lijn van je PSU voor continue vermogen. Normaal zou dat nog geen probleem moeten zijn, maar het kan best, zoals hierboven al gesteld, dat de voeding net niet helemaal lekker is. Hoe dan ook, voor een setup van zo'n moederbord en CPU zou ik toch al gauw kijken naar een voeding die net iets meer ruimte heeft, zoals een 550Watt versie van dezelfde Seasonic lijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijsjek
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 25-02 08:41
Precies, zorg dat je een andere zwaardere voeding kan lenen om te testen of het probleem er nog steeds is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
dahakon schreef op zondag 22 november 2015 @ 07:19:
Het lijkt mij in eerste instantie ook de voeding die het gewoon net niet trekt. Simpel rekensommetje:

CPU TDP 220 Watt
GPU TDP 120 Watt
HDD vebruik ~10Watt (8 gemiddeld volgens specsheet, dus peak wel wat hoger)
Geheugen? afhankelijk van de hoeveelheid
990FX chip lust ook wel redelijk wat sap.

Nu zegt een TDP niet alles, omdat deze waarden bijna nooit gehaald worden. Een GTX 960 kan daarentegen wel meer dan zijn 120 Watt trekken onder maximale belasting. Een MSI met lichte overclock komt zo bijvoorbeeld op bijna 140 Watt uit in de maximale belasting.

Ga je het bij elkaar optellen, dan kom je aardig in de buurt van het maximale vermogen op de 12V lijn van je PSU voor continue vermogen. Normaal zou dat nog geen probleem moeten zijn, maar het kan best, zoals hierboven al gesteld, dat de voeding net niet helemaal lekker is. Hoe dan ook, voor een setup van zo'n moederbord en CPU zou ik toch al gauw kijken naar een voeding die net iets meer ruimte heeft, zoals een 550Watt versie van dezelfde Seasonic lijn.
bedankt voor de tip, ik ga even kijken of ik een voeding van een vriend kan lenen. Jullie horen nog van me. Overigens is alles nieuw, en ik heb er niet mee lopen rommelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Banshee
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-05 20:18
Laat het volgende tooltje even lopen, en klik dan op computer, sensors.
Daar zie je je systeem temperaturen die gemeten zijn, en kun je zien hoe de waardes van je voeding er voor staan.
Maak even een screenshot van dat overzicht, en plaats dat hier even, kunnen we zo zien wat er allemaal gebeurd.

http://nl.ccm.net/downloa...-116-everest-home-edition

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweakytweak
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 10-09 11:54

Tweakytweak

Alles is te maken!

Ik heb gelezen dat de processor heel warm wordt je kunt kijken of hij niet te heet wordt.
Ook denk ik dat je voeding niet genoeg watt heeft.

Ik hoop dat het helpt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KappaRoss
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 01-03 06:14
Als je CPU te warm wordt (omdat je bv een kast met 1 fan hebt), kan die ook uitvallen..
Welke CPU koeler heb je? Ik zou een high end koeler kopen..
Pagina: 1