Ontstoringscondensator vervangen met grote capaciteit.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duros
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 04-10 07:14
Bij een oude zaagmachine is de ontstoringscondensator stuk gegaan. Zonder die condensator werkt hij ook, maar ik heb ooit eens gelezen dat niet zo fijn is voor andere apparaten.

De oude ontstoringscondensator heeft de volgende specs:
0,1 µF + 2X2500pF XY
250V AC 8A

Nu ben ik op conrad gaan kijken en kwam ik de volgende condensators tegen:
https://www.conrad.nl/nl/...0-vac-1-stuks-450622.html

https://www.conrad.nl/nl/...0-vac-1-stuks-450646.html

De eerste heeft maar een stroomsterkte van 4A en dan leek mij niet voldoende. De tweede heeft 10A maar een capaciteit van 0,2 µF.

Mijn vraag is welke ik het beste kan kiezen en wat het verschil is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Je las dat andere apparaten het niet zo fijn vinden? Dat klopt voor apparaten met een elektronische regeling, die kan inderdaad volledig op tilt slaan. Verder zullen ook mensen in je omgeving het niet zo fijn vinden als je staat te zagen met een niet ontstoorde machine. Vaak is hun radio en televisie niet om aan te horen/zien.

Die 4A, 8A en 10A hebben totaal niets te maken met de eigenschappen van de condensatoren zelf. Met de netspanning van 230 V en dergelijke kleine capaciteiten heb je maar heel geringe stromen door de condensator. Dat die stromen toch staan vermeld kan dan ook alleen maar te maken hebben met de dikte van de draadjes. Deze condensatoren zijn zo geschakeld dat die draadjes in de voedingsketen zitten van die machine, twee doorlopende draadverbindingen in de fase en nul, de middelste aan de aarde. Die stroomsterktes komen overeen met 4x230, 8x230 en 10x230 ofwel 920, 1840 en 2300 VA.

Hoe zwaar is die zaagmachine? Alleen als hij veel zwaarder is dan 1000 W, dan is het eerste exemplaar beslist te licht omdat je risico loopt dat bij langdurig gebruik die draadjes (slechts 0,5 mm2) te heet worden.
Dan blijft als het je niet lukt iets anders te vinden die tweede over. Welnu, die capaciteit is helemaal niet kritisch, als hij ruimtelijk past is hij voor dit doel uitstekend bruikbaar.