"The people who are crazy enough to think they could change the world, are the ones who do." -- Steve Jobs (1955-2011) , Aaron Swartz (1986-2013)
Ik gók omdat de meeste mensen met internet geen kaas hebben gegeten van verbindingen. Het zal ze dus de aars oxideren.KrazyJay schreef op dinsdag 17 november 2015 @ 17:01:
Als er geen wijzigingen ten nadele van jou plaatsvinden, lijkt me dit niet verboden. Ik vraag me wel af waarom ze een opt-out gebruiken in plaats van een opt-int. Dat zou veel netter zijn.
Op deze wijze kan XS4ALL het op grotere schaal uitrollen - en dat betekend lagere kostenposten.
En diegenen die er wel bezwaar tegen hebben, om wat voor redenen, slaan ze dan over. Er kleven immers niet veel nadelen aan t.o.v. kabel/adsl/whatever.
Gestoord word je toch...
Niet veel? Ik kan er geen een bedenken, anders dan dat die glasvezelkabel in huis gebracht moet worden.Trucker Her schreef op dinsdag 17 november 2015 @ 17:03:
[...]
Er kleven immers niet veel nadelen aan t.o.v. kabel/adsl/whatever.
Verder kan ik me inderdaad goed voorstellen dat ze migratie standaard doen waar glas beschikbaar is, zodat ze de vrijkomende DSL apparatuur weer in kunnen zetten op plekken waar nog geen glas is maar wel uitbreiding of vervanging nodig is (investeren in nieuwe DSL apparatuur is in dit stadium waarschijnlijk minder interessant)
En daar verandert ook niks aan: je neemt internet bij ze af. Hoe zij dat daadwerkelijk jouw huis in brengen, is in principe niet jouw zaak. Sinds enige tijd neem je ook niet meer expliciet DSL of glas af, maar je neemt "internet extra" af (of welk naampje het abonnement tegenwoordig heeft). Dat wordt door xs4all aangeboden via de best beschikbare drager. Ik snap werkelijk niet waar je je hier druk om maakt. Je gaat er (voor exact dezelfde kosten) flink op vooruit.mindcrash schreef op dinsdag 17 november 2015 @ 16:58:
(Beste XS4all, ik bepaal als klant zelf wel of ik een bepaald product van jullie afneem okthxbai),
Dat zou betekenen dat er flink wat extra bekabeling door het huis getrokken moet worden, en eventueel ook nog hardwarematig het een en ander moet worden gewijzigd om er maximaal profijt van te hebben. En dat wil ik op dit moment gewoon niet doen, vanwege redenen.anboni schreef op dinsdag 17 november 2015 @ 17:21:
Ik snap werkelijk niet waar je je hier druk om maakt. Je gaat er (voor exact dezelfde kosten) flink op vooruit.
Wellicht dat ik in de toekomst nog eens zelf overweeg om over te stappen, maar op dit moment zeker even niet.
"The people who are crazy enough to think they could change the world, are the ones who do." -- Steve Jobs (1955-2011) , Aaron Swartz (1986-2013)
Je wordt gratis overgezet van ADSL naar Glasvezel. En je betaald niks extra's. Hoezo vindt je dat niet cool?mindcrash schreef op dinsdag 17 november 2015 @ 16:58:
Vandaag viel er een bericht van XS4All door de bus met daarin de volgende mededeling
"Beste XS4All klant,
Uw adres krijgt het beste netwerk: glasvezel"
Kortom: tenzij je als klant het proces zelf stopt via deze url wordt er een modem naar je toegestuurd en krijg je een monteur aan de deur om glasvezel aan te sluiten.
Naast het feit dat ik deze actie absoluut niet cool vind (Beste XS4all, ik bepaal als klant zelf wel of ik een bepaald product van jullie afneem okthxbai), vraag ik me ook wel heel erg hard af of ze dit zomaar mogen doen... Mag dit uberhaupt wel?

Glasvezel en adsl is geen "product'" maar een drager. Je betaald voor internet itv en telefonie.
het enige wat verandert is dat je naar een super stabiel netwerk gaat.
[ Voor 9% gewijzigd door White_Collar op 17-11-2015 17:41 ]
"The reason for time is so that everything doesn't happen at once"
Er wordt glasvezel in je meterkast aangelegd (en daar zal reggefiber zowieso op aandringen om dat te komen doen, ook als je nog geen glas abonnement neemt, omdat ze in de hele wijk bezig zijn). Verder wordt je Fritzbox vervangen door een ander model fritzbox. Dat is alles wat er wijzigt.mindcrash schreef op dinsdag 17 november 2015 @ 17:30:
[...]
Dat zou betekenen dat er flink wat extra bekabeling door het huis getrokken moet worden, en eventueel ook nog hardwarematig het een en ander moet worden gewijzigd om er maximaal profijt van te hebben. En dat wil ik op dit moment gewoon niet doen, vanwege redenen.
[ Voor 100% gewijzigd door Firefly III op 23-10-2016 15:06 . Reden: Leeg vanwege privacy. ]
Dat je er qua eigenlijk hardware nog niet optimaal gebruik van kan maken maakt toch niet uit? Je zal er sowieso al op vooruit gaan in vergelijking met ADSL en de eigen upgrades komen dan wel. Dat is denken in een probleem wat er eigenlijk niet is...mindcrash schreef op dinsdag 17 november 2015 @ 17:30:
[...]
Dat zou betekenen dat er flink wat extra bekabeling door het huis getrokken moet worden, en eventueel ook nog hardwarematig het een en ander moet worden gewijzigd om er maximaal profijt van te hebben. En dat wil ik op dit moment gewoon niet doen, vanwege redenen.
Wellicht dat ik in de toekomst nog eens zelf overweeg om over te stappen, maar op dit moment zeker even niet.
Sta er ook even bij stil dat wanneer je in de toekomst wel zou willen overstappen dat dit niet zo makkelijk zal gaan... nu hoef je alleen maar een dag(deel) thuis te zijn en zonder verdere rompslomp of kosten wordt het voor je geregeld, dit zal vrijwel zeker niet zo makkelijk en kosteloos gaan als je dit later zelf zou aanvragen.
Buiten dat kan ik mij eigenlijk geen enkele reële reden bedenken waarom niet, alleen maar voordelen voor je... oftewel gewoon doen
Ieder z'n keuzes!
Om nu zo'n heisa te maken daarover is weer een ander uiterste, maar ik begrijp z'n standpunt wel.
Ben je na de melding in je brievenbus nog op tijd qua afmelden via die pagina? Of is het dan al te laat?
Als je je nog probleemloos kunt afmelden, dan heb je al he-le-maaaaaaal niets te miepen mijns inziens. Als dat niet meer kan, dan verzaakt IMO XS4ALL wel flink in zijn informeer-plicht.
[ Voor 16% gewijzigd door Osiris op 17-11-2015 17:59 ]
Tegenwoordig maakt iedereen graag heisa; veelal op podia zoals Facebook en Twitter, maar ook op Tweakers.netblurryilluzion schreef op dinsdag 17 november 2015 @ 17:56:
Om nu zo'n heisa te maken daarover is weer een ander uiterste, maar ik begrijp z'n standpunt wel.
Als dat het probleem is, dan is dat waarschijnlijk een kwestie van een telefoontje naar xs4all om het probleem uit te leggen en dan hebben ze daar vast wel een oplossing voor. (al was het maar een powerline setje - als je nu adsl snelheden gewend bent, ga je er met zo'n ding ook niet op achteruit)blurryilluzion schreef op dinsdag 17 november 2015 @ 17:56:
Wow wow wow.. Hij geeft aan kabels te moeten trekken als hij naar glas over gaat. Dat zou best kunnen! Als zijn telefoonlijn achterin z'n huis de grond uit komt, daar staat zn modem, etc. en als glas voor in huis, bij de meterkast de grond uit komt, dan zal hij toch echt een kabel moeten trekken..
Ben ik met je eens. Daarom vind ik het ook een zwaar overdreven reactie om hierover te zeuren op Tweakers. Maar in de basis snap ik dat hij wellicht voor nu nog liever niet overstapt.anboni schreef op dinsdag 17 november 2015 @ 18:02:
[...]
Als dat het probleem is, dan is dat waarschijnlijk een kwestie van een telefoontje naar xs4all om het probleem uit te leggen en dan hebben ze daar vast wel een oplossing voor. (al was het maar een powerline setje - als je nu adsl snelheden gewend bent, ga je er met zo'n ding ook niet op achteruit)
Je bent redelijk vrij met het bepalen waar je de NTU wil hebben, Hier stuurde Reggefiber een mannetje door de wijk die bij ieder huis noteerde waar het aansluitpunt moest komen. Ik ken huishoudens waar ze het aansluitpunt naast de kabelaansluiting van (toen nog) UPC hebben afgemonteerd.blurryilluzion schreef op dinsdag 17 november 2015 @ 17:56:
Wow wow wow.. Hij geeft aan kabels te moeten trekken als hij naar glas over gaat. Dat zou best kunnen! Als zijn telefoonlijn achterin z'n huis de grond uit komt, daar staat zn modem, etc. en als glas voor in huis, bij de meterkast de grond uit komt, dan zal hij toch echt een kabel moeten trekken..
Ieder z'n keuzes!
Vroeger, toen de Batavieren nog met zijn vijven waren.
Ik zou het niet aanraden, want glasvezel is veel beter. Qua snelheid ga je er waarschijnlijk niet op voorruit zonder meer te betalen. KPN (en dochters) levert namelijk altijd via glas indien mogelijk, maar dit betekent niet dat je automatisch "glasvezel snelheid" krijgt.
Bij mij thuis was er geen keuze. Meterkast. Klaar. Nu zat daar toevallig ook de AOP en de ISRA, dus het maakt voor mij niets uit. Maar keuze is er zeker niet altijd.MegaTronics schreef op dinsdag 17 november 2015 @ 18:07:
[...]
Je bent redelijk vrij met het bepalen waar je de NTU wil hebben, Hier stuurde Reggefiber een mannetje door de wijk die bij ieder huis noteerde waar het aansluitpunt moest komen. Ik ken huishoudens waar ze het aansluitpunt naast de kabelaansluiting van (toen nog) UPC hebben afgemonteerd.
In de woningen hier komt KPN in het midden van de langste muur van de kamer naar binnen en zit de UPC kabel aan de andere kant in de hoek. Lekker ruim verdeeld dus.blurryilluzion schreef op dinsdag 17 november 2015 @ 18:14:
[...]
Bij mij thuis was er geen keuze. Meterkast. Klaar. Nu zat daar toevallig ook de AOP en de ISRA, dus het maakt voor mij niets uit. Maar keuze is er zeker niet altijd.
Ik heb hem trouwens ook gewoon in de meterkast laten afmonteren, vanuit daar loopt er een enkel kabel richting mijn router die naast de KPN aansluiting staat in verband met de toenmalige ADSL aansluiting.
Maar TS kan natuurlijk aan Xs4All vragen of die zelf kan bepalen waar de NTU komt te hangen om in ieder geval het kabels trekken te vermijden.
[ Voor 19% gewijzigd door MegaTronics op 17-11-2015 18:28 ]
Vroeger, toen de Batavieren nog met zijn vijven waren.
Inderdaad. Daar heeft hij meer aan dat de rant die hij hierboven met ons heeft gedeeld.. Ik ben ook een beetje quasi-onvrijwillig in deze discussie terecht gekomen vanwege het niveau van het bericht van OP. Misschien moet ik maar even een draadje starten om me daarover te beklagen.MegaTronics schreef op dinsdag 17 november 2015 @ 18:25:
TS kan natuurlijk aan Xs4All vragen of die zelf kan bepalen waar de NTU komt te hangen om in ieder geval het kabels trekken te vermijden.
Maar ik dwaal af!

Nou nee, de NTU is er al. Dat is 'm het ook juist, die hangt in de meterkast. De rest van het spul (telefoon, kabel, netwerkbekabeling naar de rest van het huis) ligt in de huiskamer. Dat betekend dus dat ik flink aan de slag zou moeten om het bestaande spul aan te sluiten, want dat zit echt niet in een standaardinstallatie inbegrepen.MegaTronics schreef op dinsdag 17 november 2015 @ 18:07:
Je bent redelijk vrij met het bepalen waar je de NTU wil hebben, Hier stuurde Reggefiber een mannetje door de wijk die bij ieder huis noteerde waar het aansluitpunt moest komen. Ik ken huishoudens waar ze het aansluitpunt naast de kabelaansluiting van (toen nog) UPC hebben afgemonteerd.
Maar dat zijn allemaal praktische en persoonlijke details. Wat ik persoonlijk erg vreemd vond was de wijze waarop dit aanbod werd gedaan. "opt-in" met een bepaalde streefdatum had ik een stuk klantvriendelijker gevonden dan "opt-out".
Maar goed, ook dat is wellicht persoonlijk.
[ Voor 6% gewijzigd door mindcrash op 17-11-2015 21:11 ]
Had XS4All gekozen voor een opt-in aanpak, dan hadden we iemand anders gehad die het belachelijk vond dat je naar een of andere website moet om te vragen of je gebruik mag maken van de beste verbinding. Ondertussen zal de brief bij de meeste mensen op de grote stapel belanden waardoor ze niet overgezet worden. En die mensen heb je dan jaren later weer aan de telefoon met de klacht dat ze jaren geleden op glasvezel gezet hadden kunnen worden en dat XS4All dat niet gedaan heeft.
Ik begrijp wel waarom XS4All voor een opt-out scenario heeft gekozen.
Als je betaald voor 20Mbit zal je dit bijna gegarandeerd via glasvezel krijgen. Als je ADSL lijn maar 5 kan, krijg je 5.Deveon schreef op dinsdag 17 november 2015 @ 18:12:
Ligt de infrastructuur van glas al tot in je huis? Dit kan je namelijk weigeren en dan blijf je wel op DSL.
Ik zou het niet aanraden, want glasvezel is veel beter. Qua snelheid ga je er waarschijnlijk niet op voorruit zonder meer te betalen. KPN (en dochters) levert namelijk altijd via glas indien mogelijk, maar dit betekent niet dat je automatisch "glasvezel snelheid" krijgt.
Je KAN er dus wel op vooruitgaan zonder meer abonnementskosten te betalen.
De 500/500, ja, die is duurder
Je moet dus 1 UTP kabel zien te krijgen vanuit de meterkast naar dat punt in de woonkamer, dat is 'alles'...mindcrash schreef op dinsdag 17 november 2015 @ 21:08:
[...]
Nou nee, de NTU is er al. Dat is 'm het ook juist, die hangt in de meterkast. De rest van het spul (telefoon, kabel, netwerkbekabeling naar de rest van het huis) ligt in de huiskamer. Dat betekend dus dat ik flink aan de slag zou moeten om het bestaande spul aan te sluiten, want dat zit echt niet in een standaardinstallatie inbegrepen.
->Gadgeteer schreef op woensdag 18 november 2015 @ 13:40:
Waar zit nu je ISRA?
Hier zitten alle 3 de aansluitingen (glas/kabel/tel.) allemaal bij elkaar in een van de hoeken van de woonkamer, hier was het alleen een kabel ompluggen en that's it. Helaas heeft niet iedereen zoveel mazzel.mindcrash schreef op dinsdag 17 november 2015 @ 21:08:
[...]
Nou nee, de NTU is er al. Dat is 'm het ook juist, die hangt in de meterkast. De rest van het spul (telefoon, kabel, netwerkbekabeling naar de rest van het huis) ligt in de huiskamer.
[ Voor 18% gewijzigd door Raven op 18-11-2015 13:45 ]
After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...
Oscar Wilde
Hij geeft nergens aan dat zijn ISRA in de huiskamer zit? Of lees ik alles te letterlijk?Raven schreef op woensdag 18 november 2015 @ 13:43:
[...]
->
[...]
Hier zitten alle 3 de aansluitingen (glas/kabel/tel.) allemaal bij elkaar in een van de hoeken van de woonkamer, hier was het alleen een kabel ompluggen en that's it. Helaas heeft niet iedereen zoveel mazzel.
Maar anders inderdaad 1 kabel wegwerken. Leg een goeie kabel en wees op de toekomst voorbereid.
Meestal zit er een monteur bij die er voor zorgt dat alles weer word aangesloten. Die zal dan gewoon kijken naar de mogelijkheid om een ethernet kabel te trekken naar je huidige centrale punt. Aangezien dat de eenvoudigste oplossing lijkt te zijn.mindcrash schreef op dinsdag 17 november 2015 @ 21:08:
[...]
Nou nee, de NTU is er al. Dat is 'm het ook juist, die hangt in de meterkast. De rest van het spul (telefoon, kabel, netwerkbekabeling naar de rest van het huis) ligt in de huiskamer. Dat betekend dus dat ik flink aan de slag zou moeten om het bestaande spul aan te sluiten, want dat zit echt niet in een standaardinstallatie inbegrepen.
Maar dat zijn allemaal praktische en persoonlijke details. Wat ik persoonlijk erg vreemd vond was de wijze waarop dit aanbod werd gedaan. "opt-in" met een bepaalde streefdatum had ik een stuk klantvriendelijker gevonden dan "opt-out".
Maar goed, ook dat is wellicht persoonlijk.
Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.
Bij adsl hoor je net als bij kabel de modem zo dicht mogelijk bij de aansluiting te plaatsen, dus dan is het aannemelijk dat de ISRA daar dan ook zit.Gadgeteer schreef op woensdag 18 november 2015 @ 13:50:
[...]
Hij geeft nergens aan dat zijn ISRA in de huiskamer zit? Of lees ik alles te letterlijk?
Maar anders inderdaad 1 kabel wegwerken. Leg een goeie kabel en wees op de toekomst voorbereid.
After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...
Oscar Wilde
Maar waar staat zijn huidig modem nu dan?Raven schreef op woensdag 18 november 2015 @ 13:53:
[...]
Bij adsl hoor je net als bij kabel de modem zo dicht mogelijk bij de aansluiting te plaatsen, dus dan is het aannemelijk dat de ISRA daar dan ook zit.
Na het lezen van alle berichten in dit topic, nemen we aan dat deze in de kamer staat maar dat heeft TS nog niet bevestigd. Dat was waarop ik mijn reactie baseerde.
Maar als ik TS was zou ik het gewoon doen en indien nodig, inderdaad die ene kabel wegwerken.
Dit is in huurhuizen toch wat vervelender dan het zo 1.2.3. lijkt. Je mag niet altijd zomaar even een kabel wegwerken zodat die niet in de weg ligt.servies schreef op woensdag 18 november 2015 @ 13:28:
[...]
Je moet dus 1 UTP kabel zien te krijgen vanuit de meterkast naar dat punt in de woonkamer, dat is 'alles'...
Daarnaast zal je dus nu vanaf je NTU een kabel hebben van zo'n laten we zeggen 10 meter naar de woonkamer waar de modem staat. Mocht je problemen hebben gaan ze bekabeling uitsluiten en ja dan is bekabeling van korter dan 2 meter toch wel een puntje waar je aan moet voldoen.
VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente
Zolang jij het bij oplevering maar weer netjes aflevert mag er veel meer dan jij denkt...True schreef op woensdag 18 november 2015 @ 22:45:
Dit is in huurhuizen toch wat vervelender dan het zo 1.2.3. lijkt. Je mag niet altijd zomaar even een kabel wegwerken zodat die niet in de weg ligt.
We hebben het hier niet over telefoonkabel maar over UTP, dan hoeven ze echt niet aan te komen zetten met het argument dat de kabel maar 2 meter lang mag zijn...Daarnaast zal je dus nu vanaf je NTU een kabel hebben van zo'n laten we zeggen 10 meter naar de woonkamer waar de modem staat.Mocht je problemen hebben gaan ze bekabeling uitsluiten en ja dan is bekabeling van korter dan 2 meter toch wel een puntje waar je aan moet voldoen.
Hoewel ik het 100% met je eens bent staat het wel in de werkwijze.servies schreef op donderdag 19 november 2015 @ 08:51:
[...]
Zolang jij het bij oplevering maar weer netjes aflevert mag er veel meer dan jij denkt...
[...]
We hebben het hier niet over telefoonkabel maar over UTP, dan hoeven ze echt niet aan te komen zetten met het argument dat de kabel maar 2 meter lang mag zijn...
Er kan zo veel in een verouderde werkwijze staan die alleen maar geldig is voor ADSL, maar als je zelf al even snel getest hebt of het aan de UTP kabel ligt dan vertel je toch gewoon niet dat er een 10 meter UTP kabel tussen ligt. Dat kunnen ze vziw toch niet meten vanuit de glasvezel NTU...True schreef op donderdag 19 november 2015 @ 09:02:
[...]
Hoewel ik het 100% met je eens bent staat het wel in de werkwijze.
Correct maar als er dan een monteur moet komen kan die wel een factuurtje schrijven als de bekabeling dan alsnog niet 'goed' is aangesloten.servies schreef op donderdag 19 november 2015 @ 09:36:
[...]
Er kan zo veel in een verouderde werkwijze staan die alleen maar geldig is voor ADSL, maar als je zelf al even snel getest hebt of het aan de UTP kabel ligt dan vertel je toch gewoon niet dat er een 10 meter UTP kabel tussen ligt. Dat kunnen ze vziw toch niet meten vanuit de glasvezel NTU...
Ik zou zeggen laat de monteur maar komen, desnoods zeg je tegen de monteur dat je het toen eenmalig vanwege het advies wel getest hebt met het modem op die plek (en dan alle deuren open om alle kabels door te geleiden) en dat dat ook niet hielp.True schreef op donderdag 19 november 2015 @ 09:37:
[...]
Correct maar als er dan een monteur moet komen kan die wel een factuurtje schrijven als de bekabeling dan alsnog niet 'goed' is aangesloten.
Met gewone telefoonlijn is dit niet aan te raden want dat kunnen ze doormeten, maar met UTP kunnen ze het niet meten dus tja, dan kan je elk verhaal ophangen wat je wilt.