Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[excel] Cel opmaak a.d.h.v. celwaarde ander blad

Pagina: 1
Acties:

• Wannial
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 17-11 22:39
Ik ben wat aan het stoeien met excel en loop nu tegen een uitdaging aan. Het is een tijd geleden dat ik excel gebruikt heb, en er zijn zoveel functies dat ik even niet goed weet waar te beginnen.

Situatieschets:

Op blad 1 heb ik een overzicht van een groep mensen, en die mensen hebben certificaten. deze certificaten hebben ook een verloopdatum. Op blad 2 staan al deze datums.

Nu wil ik op blad 1 een simpel overzicht maken om te zien of mensen een certificaat hebben (groen blokje = ja, rood blokje = nee).

Om dit te bewerkstelligen zou ik dus de =als functie kunnen gebruiken, maar ik weet niet exact hoe.
Op blad 1 moet dus een vakje groen worden als er in het coresponderende vakje op blad 2 een datum is ingevuld (geen datum ingevuld betekend per definitie dat die persoon geen certificaat heeft, dus dan moet het vakje automatisch rood worden).

Om het iets moeilijker te maken, als deze datum bijna word bereikt (zeg 30 dagen vantevoren), dan zou de kleur moeten veranderen in oranje. (zodat ik weet dat het certificaat gaat verlopen), en zodra het certificaat verlopen is (dan staat de datum er dus nogsteeds, maar is het niet meer geldig, dus niet groen of oranje, maar dus ook niet rood, dan kan dit een andere kleur aannemen, zodat ik nogsteeds kan zien dat deze persoon het certificaat had, maar nu verlopen is).

Hoe kan ik dit aanpakken?

• TheVMaster
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:38

TheVMaster

Moderator WOS
Wat heb je zelf allemaal al gevonden, ik bedoel Excel heeft echt een bijzonder goede help functie...

• PatrickPR
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 14:19
(jarig!)
Ik kan je geen pasklaar antwoord geven, maar probeer eens wat te spelen met Conditional Formatting, te vinden op het tabje Home. In combinatie met wat formules moet wat jij vraagt wel mogelijk zijn.

En inderdaad, met wat googlen zou dit toch ook te vinden moeten zijn.

• Wannial
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 17-11 22:39
Ik had daar wellicht wat duidelijker in moeten zijn, ik heb conditional formatting uiteraard al geprobeerd, ik kan ook wel een cel kleuren als er iets in staat, het probleen ligt hem in de soort kleur toekennen adhv de datum die in het vakje staat. Met Google kwam ik er helaas niet uit,daarom hier

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:29

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Kijk dan eens in de excel help rond conditional formatting. Die feature heeft echt enorm veel mogelijkheden, ook om de formatting van 1 cel te laten afhangen van de inhoud van een andere cel of van de uitkomst van een formule.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• CaptJackSparrow
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Als je moeite hebt om de juiste formule in één keer te maken. Een trucje dat ook behulpzaam kan zijn (niet alleen hierbij) is om een extra kolom te gebruiken waarin je een tussenwaarde laat genereren die je bij de volgende stap makkelijker kunt gebruiken. Bijv. dat je een functie maakt die op grond van de voorwaarde gerelateerd aan die datum een 'waarde' in die cel laat neerzetten. Die 'waarde' kun je dan weer opnemen in de functie die de kleur van de cel bepaalt. Heb je het werkend dan moet je de verwijzing in die tweede formule naar de eerste 'tussencel' in principe kunnen vervangen door de inhoud van die cel zelf waarna je die tussencel niet meer nodig hebt en kunt verwijderen. Dit kan zo ook met meerdere tussenstappen. Later 'rol' je die deelformules weer ineen.

Op die manier kun je een probleem ophakken in kleinere deelproblemen die elk wat overzichtelijker en makkelijker begrijpbaar zijn.

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:29

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Goede tip inderdaad. En in lijn daarmee kan je ook prima eerst eens een formule zien te maken die ergens een 1 of een 0 in een cel oplevert, voordat je die formule gaat toepassen via de opmaakregels.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:26

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Formule in die kolom op blad 1 moet. Gewoon =veld op blad 2 zijn.
Conditional formatting:
If leeg then rood
If datevalue > (vandaag + 31) then groen
Else oranje

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Pagina: 1