PC als mediaserver verbinden met receiver via HDMI?

Pagina: 1
Acties:

• Darks
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 27-01 22:11
Gegroet,

Ik heb een redelijke bibliotheek van films en muziek (vooral iTunes) op mijn PC. Nu had ik graag de mogelijkheid gehad om dit ook af te spelen op mijn TV / Receiver in huis, zonder dat ik hiervoor bijvoorbeeld een Apple Tv dien aan te kopen.

Ik heb wat research gedaan en mij lijkt dat deze mogelijkheid zou moeten slagen:

- HDMI out van mijn GPU via een HDMI kabel verbinden met HDMI in van mijn receiver.

Maar aangezien zulke zaken meestal niet direct goed gaan, vraag ik hier even advies of dit zo zou lukken, of moet ik dan nog bepaalde handelingen uitvoeren zodat mijn PC doorheeft dat hij beeld/geluid moet outputten naar mijn receiver, en kan ik dan nog snel 'switchen' naar mijn gewone monitor (verbonden via DVI)?

Ik zou het liefst gewoon proberen, maar gezien de afstand vraag ik het hier graag even voordat ik over ga tot aankoop van een lange HDMI kabel en mijn halve huis op stelten zet om de kabel te trekken, stel dat het dan toch niet werkt >:) ;)

Gamertag: I Darks I PSN: Sgt_Darks

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 28-01 23:49

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

In principe zal het worden gezien als een extra monitor. Voor het geluid zul je waarschijnlijk wel ergens een instelling aan moeten passen dat het via hdmi uitgestuurd moet worden.

Maar waarop probeer je het niet eerst even met een korte hdmi kabel? Dan zet je de computer gewoon even bij de receiver en kijk je of alles een beetje naar wens functioneert.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

• MaartenBos
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 16-01 10:34
Die opstelling moet prima werken. Sterker nog; ik gebruik het zelf regelmatig en heb bij mijn receiver inmiddels standaard een HDMI kabeltje liggen om laptop/tablet/pc op aan te sluiten :)

Windows 8 & 10 zijn al behoorlijk plug & play hiermee. Stekker erin en vaak werkt beeld en geluid meteen.

Eigenlijk is het grootste nadeel het gemis van een afstandsbediening. Even je film pauzeren betekend dan ook vaak naar de pc toelopen. Heb dit zelf opgelost door een draadloze muis. Daar kan je de meeste acties al mee verrichten :)

Succes!

• muppet99
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 27-01 16:22
je had het ook even kunnen proberen door je pc naar je tv te verhuizen. Daar sluit je hem even aan met een normale lengte HDMI. Dan test je even en als dat werkt kan je voor de lange oplossing gaan.

Maar even uit pure nieuwsgierigheid, over welke lengte hebben we het hier? Je kunt namelijk ook nog kijken naar wireless opties. Als je niet je halve huis wil verbouwen :)

Carpe Diem

• jswinkels
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 30-01 20:56
Ik heb dit in het verleden ook zo'n opstelling gehad (inmiddels heb ik een dedicated kodi-pc in de woonkamer staan). Als je gewoon je beeld gewoon dupliceert op beide schermen gaat het perfect.

Voor wat betreft afstandsbediening; als je kodi gebruikt kun je het altijd met je telefoon bedienen (daar zijn genoeg apps voor). Ikzelf heb een infrarood oogje op mijn NUC en gebruik een Harmony als afstandsbediening,

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 30-01 15:11
jswinkels schreef op dinsdag 17 november 2015 @ 16:16:
Ik heb dit in het verleden ook zo'n opstelling gehad (inmiddels heb ik een dedicated kodi-pc in de woonkamer staan). Als je gewoon je beeld gewoon dupliceert op beide schermen gaat het perfect.

Voor wat betreft afstandsbediening; als je kodi gebruikt kun je het altijd met je telefoon bedienen (daar zijn genoeg apps voor). Ikzelf heb een infrarood oogje op mijn NUC en gebruik een Harmony als afstandsbediening,
telefoon en IR zijn mogelijkheden inderdaad. Ik geef zelf de voorkeur aan CEC aangezien je daarmee geen line-of-sight nodig hebt en je met 1 remote alles kan bedienen (natuurlijk kan dat met een Harmony ook, maar mocht je die niet hebben, dan is de gewone remote van je tv of receiver net zo goed)

iRacing Profiel

• kroegtijger
jswinkels schreef op dinsdag 17 november 2015 @ 16:16:

telefoon en IR zijn mogelijkheden inderdaad. Ik geef zelf de voorkeur aan CEC aangezien je daarmee geen line-of-sight nodig hebt en je met 1 remote alles kan bedienen (natuurlijk kan dat met een Harmony ook, maar mocht je die niet hebben, dan is de gewone remote van je tv of receiver net zo goed).

Voor PC's kan je gebruik maken van een pricewatch: Pulse-Eight USB CEC adapter en voor NUC's is er de pricewatch: Pulse-Eight Intel NUC HDMI-CEC Adapter

iRacing Profiel

• anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 13:40
Zelf geen ervaring met deze dingen, maar zou een chromecast geen optie zijn? Waarschijnlijk een stuk goedkoper nog dan een flinke lengte hdmi kabel.

• Darks
Dank voor de reacties al,

Op vlak van lengte denk ik dat een 7 meter HDMI kabel voldoende moet zijn. Even rondneuzen voor een goede deal online en dan ga ik het maar gewoon proberen.

Remote is niet zo een gigantische issue, ik kan voorlig mijn wireless muis en keyboard wel gebruiken.

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22-01 13:58
Is zo'n microsoft wireless display adapter niks voor je?

• Darks
Heb vanmiddag even de moeite genomen om de LED TV naast mijn PC te zetten en die setup alvast eens te proberen. Na wat zoekwerk op vlak van scaling en geluid heb ik alles prima aan de praat gekregen!

Nu is het wel de bedoeling dat mijn receiver daar nog tussen komt. De GPU herkent mijn TV nu als Panasonic Tv, gaat die niet moeilijk doen als mijn Yamaha er nog tussen komt? De receiver even loskoppelen is een hele opgave qua kabels en kasten verhuizen waar ik nu niet echt tijd voor heb :)
PageFault schreef op donderdag 19 november 2015 @ 18:10:
Was me nog niet bekend, lijkt me wel een handig ding, maar om betrouwbaar HD content af te spelen weet ik het toch niet zo.

• PageFault
Darks schreef op donderdag 19 november 2015 @ 18:56:
Heb vanmiddag even de moeite genomen om de LED TV naast mijn PC te zetten en die setup alvast eens te proberen. Na wat zoekwerk op vlak van scaling en geluid heb ik alles prima aan de praat gekregen!

Nu is het wel de bedoeling dat mijn receiver daar nog tussen komt. De GPU herkent mijn TV nu als Panasonic Tv, gaat die niet moeilijk doen als mijn Yamaha er nog tussen komt? De receiver even loskoppelen is een hele opgave qua kabels en kasten verhuizen waar ik nu niet echt tijd voor heb :)

[...]

Was me nog niet bekend, lijkt me wel een handig ding, maar om betrouwbaar HD content af te spelen weet ik het toch niet zo.
De reviews die ik tot nu toe lees, melden dat het beter is dan de goedkopere oplossingen. Ik heb voorlopig nog geen Windows 8 of 10, dus ik moet zowieso eerst upgraden ;)

• kroegtijger
PageFault schreef op donderdag 19 november 2015 @ 18:10:
Widi (Miracast) is een prima methode om je beeld van je ene scherm wireless op je andere scherm te toveren, maar er kleven wat nadeeltjes aan. Zo ben je behoorlijk afhanklelijk van je systeem of die het wel ondersteund (alleen de GPU volstaat niet; het hangt samen met je wifi-adapter), en wat misschien nog wel vervelender is, is dat je je volledige scherm toont, waarmee je dus je pc op dat moment niet meer voor andere doeleinden kan gebruiken. Dat is natuurlijk met een HDMI-kabel niet anders, maar die is wel een heel stukje goedkoper.

naar mijn mening is het dan logischer om een Raspberry Pi te kopen, OpenElec erop te mikken en lekker je content te streamen zodat je PC gewoon weer voor andere taken gebruikt kan worden. Goedkoper en een stuk makkelijker imho

iRacing Profiel

• PageFault
kroegtijger schreef op vrijdag 20 november 2015 @ 09:52:
[...]

Widi (Miracast) is een prima methode om je beeld van je ene scherm wireless op je andere scherm te toveren, maar er kleven wat nadeeltjes aan. Zo ben je behoorlijk afhanklelijk van je systeem of die het wel ondersteund (alleen de GPU volstaat niet; het hangt samen met je wifi-adapter), en wat misschien nog wel vervelender is, is dat je je volledige scherm toont, waarmee je dus je pc op dat moment niet meer voor andere doeleinden kan gebruiken. Dat is natuurlijk met een HDMI-kabel niet anders, maar die is wel een heel stukje goedkoper.

naar mijn mening is het dan logischer om een Raspberry Pi te kopen, OpenElec erop te mikken en lekker je content te streamen zodat je PC gewoon weer voor andere taken gebruikt kan worden. Goedkoper en een stuk makkelijker imho
Okay, ik dacht dat de microsoft stick ook android ondersteunde, naast de recentere versies van Windows...

• kroegtijger
PageFault schreef op vrijdag 20 november 2015 @ 18:47:
[...]

Okay, ik dacht dat de microsoft stick ook android ondersteunde, naast de recentere versies van Windows...
Klopt, dat werkt ook :)

iRacing Profiel

Pagina: 1