Toon posts:

mATX/mITX moederbord (1151) - welke van de vier?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik zoek een?
Micro-atx of Micro-itx Moederbord op in ieder geval op de 1151 socket. Ik heb oa. nodig support voor DDR4. M2-support zou leuk zijn, maar is geen vereiste. Ik zou graag de usb-ingangen op de voorkant van de Silencio 352 willen kunnen gebruiken. Ik vind het belangrijk dat er een goede wifi-controller op zit, want ik heb *nog* geen kabel getrokken van de router naar mijn kamer. Ook wil ik in de toekomst mijn videokaart (waarschijnlijk gtx 970) en processor (waarschijnlijk i5 6600k) wat over willen klokken. Geen wedstrijd-snelheden, maar gewoon leuk overklokken.

Wat is je budget?
Zoveel als nodig is, maar liefst wel echt <120 EU

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee, ik heb over zowel Gigabyte als Asus goede verhalen gelezen. Ik heb geen ervaring met het bouwen van een eigen pc, geen relevante ervaring een van de twee.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Het systeem gaat gebouwd worden in een Silencio 352. Qua processor zit ik te denken aan i5 6600k en qua grafische kaart aan gtx 970.

Via de pricewatch kom ik op de vier volgende mogelijke moederborden:
Hoewel ze veel gemeen hebben, zijn er ook -enkele- verschillen. Ik kan de knoop maar niet doorhakken.

#ProductPrijsSubtotaal
1Asus Z170M-PLUS€ 116,95€ 116,95
1Gigabyte GA-B150M-D3H€ 82,95€ 82,95
1Gigabyte GA-Z170M-D3H€ 116,95€ 116,95
1Gigabyte GA-Z170N-WIFI€ 134,95€ 134,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 451,80

Weten jullie hoe de overclockmogelijkheden van deze borden zijn? Zijn er significante verschillen tussen? En ik heb nog nooit een eigen pc gebouwd, wat is het voordeel van zowel UEFI als BIOS? Is dat iets waarop ik zou moeten letten bij de aankoop? Is er nog een verschillen tussen Gigabyte of ASUS mbt de bouwkwaliteit bijvoorbeeld? Of bouwen deze twee merken kwalitatief gelijke borden?

Hopelijk kunnen jullie me een beetje de goede richting op sturen zodat ik de knoop door kan gaan hakken.
Hartelijk dank voor het lezen.

• TheTinusNL
  • Registratie: Juli 2014
  • Niet online
Je wilt overklokken? Dan valt de pricewatch: Gigabyte GA-B150M-D3H eigenlijk af. Met een B150 chipset kun je alleen de baseclock veranderen, maar daar schiet je eigenlijk niets mee op. Enkel met de Z170 chipset kun je ook de multiplier instellen, waarmee je veel verder komt. Remember: baseclock x multiplier = snelheid, vb 100MHz x 38 = 3800 MHz.

Het mini-ITX bordje heeft slechts 2 slots voor het RAM geheugen. Niet echt handig mocht je later willen upgraden. Ook wordt het erg krap met kabels, dus ik zou gewoon een micro-ATX bordje kiezen.

Om te antwoorden op een van je vragen: UEFI is de opvolger van BIOS.
Dan heb je nog Single en Dual: mocht je een keer je ene BIOS vern :X en, dan kun je met Dual altijd switchen naar de ander om je systeem te redden. Hier heeft de Gigabyte het voordeel, maar of je het ooit nodig gaat hebben weet ik niet. Het is in ieder geval mooi meegenomen.

pricewatch: Asus Z170M-PLUS of pricewatch: Gigabyte GA-Z170M-D3H ... tsja.

Het Gigabyte bordje heeft twee extra SATA Express sloten, bovendien van generatie 3 i.p.v. 2 bij de ASUS. Ook heeft hij één extra aansluiting voor een casefan, 3 i.p.v. 2 bij de ASUS.
Het ASUS bordje heeft op zijn beurt weer een USB 3.0 Type-C aansluiting, deze heeft het Gigabyte bordje niet. Ook heeft hij een extra PS/2 aansluiting, maar wie gebruikt dat anno 2015 nog?

Verder verschilt alleen de audiochip nog. ALC887 bij ASUS en ALC892 bij Gigabyte... geen idee waar daar de verschillen in zitten.

Informaticus of vakkundig Googler?