Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[office 2013] Keuze van cel gebaseerd op vulling andere cel

Pagina: 1
Acties:

• Splitinfinitive
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16-11 18:58

Splitinfinitive

Is altijd net iets te laat :/

Topicstarter
Beste Tweakers,

Ik zit met een vervelend iets. Hieronder heb ik even mijn Scheet toegevoegd om het wat duidelijker te proberen te maken.

Na rondzoeken op het web kan ik er zelf niet uitkomen hoe ik dit aan zou moeten pakken, mischien weet een van jullie raad.

Het volgende: ik wil een geautomatiseerde excelsheet/berekening maken. Alleen zitten hier een aantal voorwaarden aanvast. Zo kan het materiaal droog of nat zijn. Hier zit ook weer een andere waarde aanvast. Wat ik nu wil doen (als dit mogelijk is.) is zodra in de onderste tabel in de kolom droog/nat hun status staat dat in de kolom in de bovenste berekening bij het kopje lambda de juiste uit de onderste tabel wordt gekozen.

Ik heb zelf bij regels zitten kijken. En volgens mij kan het met een als cell1 is 'droog' dan select cell 3 ofzo iets commando alleen zou ik niet weten hoe ik moet beginnen om het allemaal in beweging te zetten.

Alvast bedankt voor jullie input!

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/eXem1SQ.jpg

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Nooit Select() gebruiken. (Mijn mening, mag je negeren :P )

Ik begrijp de vraag niet. In je voorbeeld is droog of nat niet relevant. Het lijkt er op dat je gewoon 'verticaal zoeken' zoekt. Eventueel met een ALS() als er en andere waarde uit moet komen als er ook een Natte variant van een gipsplaat is, oid. Al zou ik dan -zolang je Excel gebruikt ipv een database- twee losse entiteiten Gipsplaat (droog) en Gipsplaat (nat) overwegen.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• Patrock
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 19-11 17:27

Patrock

Eat - ride - sleep - repeat

Iets in de richting van als =ALS(H790="logische test";"waarde als waar";"waarde als onwaar")

• Splitinfinitive

Splitinfinitive

Topicstarter
F_J_K schreef op dinsdag 17 november 2015 @ 12:39:
Nooit Select() gebruiken. (Mijn mening, mag je negeren :P )

Ik begrijp de vraag niet. In je voorbeeld is droog of nat niet relevant. Het lijkt er op dat je gewoon 'verticaal zoeken' zoekt. Eventueel met een ALS() als er en andere waarde uit moet komen als er ook een Natte variant van een gipsplaat is, oid. Al zou ik dan -zolang je Excel gebruikt ipv een database- twee losse entiteiten Gipsplaat (droog) en Gipsplaat (nat) overwegen.
Mea culpa de tabel is nog niet helemaal ingevuld (ik wou eerst alles werkende hebben om daarna pas alle gegevens te gaan kopieren/typen)

Maar als ik het goed begrijp is in feite excel niet geschikt voor dit doel en zou ik eventueel mijn heil moeten zoeken in andere software

Anders ga ik even zoeken op die logische test wat Padrock (en jij volgens mij ook) voorstelt.

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Maar in weze wil je dus in de eerste tabel (berekening) een lijstje hebben van toegepaste materialen. De tweede tabel is een algemene lijst met materialen en hun eigenschappen, right?

Elk materiaal heeft een L-droog en een L-nat. Afhankelijk van welke variant wordt toegepast, wil je de juiste Lambda waarde gebruiken?

Dan zou ik de specificatie van welke variant wordt toegepast naar de eerste tabel halen. En dan een vlookup (verticaal zoeken) doen in de trant van:
IF celX="droog"
then vlookup in kolom met droge L waarde
else vlookup in kolom met natte L waarde

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• Splitinfinitive

Splitinfinitive

Topicstarter
Orion84 schreef op dinsdag 17 november 2015 @ 12:56:
Maar in weze wil je dus in de eerste tabel (berekening) een lijstje hebben van toegepaste materialen. De tweede tabel is een algemene lijst met materialen en hun eigenschappen, right?

Elk materiaal heeft een L-droog en een L-nat. Afhankelijk van welke variant wordt toegepast, wil je de juiste Lambda waarde gebruiken?

Dan zou ik de specificatie van welke variant wordt toegepast naar de eerste tabel halen. En dan een vlookup (verticaal zoeken) doen in de trant van:
IF celX="droog"
then vlookup in kolom met droge L waarde
else vlookup in kolom met natte L waarde
Dat is hem!

Reuze bedankt dit zal weer een stap zijn tot automatisering

Het werkt nu als volgt.

=ALS('Standaard mat.'!C4="Droog";'Standaard mat.'!F4;'Standaard mat.'!G4) en nu doet hij goed wisselen!

nogmaals reuze bedankt.

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Dat is dus niet helemaal wat ik bedoelde.

Het blijft vreemd dat je op één regel zowel de specificatie hebt of iets nat of droog wordt toegepast, maar dan toch zowel de natte als de droge L-waarde. Als je op die tab toch al specificeert of het nat of droog is, waarom dan niet meteen de juiste L-waarde invullen?

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• Splitinfinitive

Splitinfinitive

Topicstarter
Orion84 schreef op dinsdag 17 november 2015 @ 13:14:
Dat is dus niet helemaal wat ik bedoelde.

Het blijft vreemd dat je op één regel zowel de specificatie hebt of iets nat of droog wordt toegepast, maar dan toch zowel de natte als de droge L-waarde. Als je op die tab toch al specificeert of het nat of droog is, waarom dan niet meteen de juiste L-waarde invullen?
Ik heb misschien een verklaring nadat ik een aanknopingspunt had voor te zoeken op internet. infeite ben ik afgestapt van als nat dan kolom Y als droog kolom Q naar wanneer droog dan kolom Y anders Q, dus infeite komt nat niet meer aan bod. ik dacht ook dat dit bedoelt werd.

Op het moment werkt het voor deze situatie, ik kan mij voorstellen dat zodra je meer als een argument hebt (droog, nat, vochtig bijvoorbeeld) dat je dan wel moet gaan specificeren wat hij bij elk argument moet pakken.

mijn oprechte excuses, ik werk normaal nooit met excel. En doe het meestal met de hand invullen. alleen lijkt het mij op de lange termijn veel snelle om het op deze manier te doen. (en te koppelen aan een lijst van materialen maar die stap die komt nog)
Pagina: 1