Optimale netwerkinrichting studentenhuis

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ampix
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 27-09 16:14
Ik zoek een?
Router(s)

Wat is je budget?
Zo goedkoop mogelijk. Rond 200 euro max

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Ik woon in een studentenhuis met in totaal 8 inwoners. Het huis is redelijk groot: verdiepingen zijn rond de 3 meter hoog. We zoeken naar een manier om goed Wifi te hebben in het volledige huis. Er loopt in principe een ethernetkabel naar elke kamer (Cat 5e) maar die zijn al lang niet in gebruik. We hebben 120 Mbit fiber power internet van Ziggo. Er is 1 desktopcomputer aanwezig in huis. Maar weinig mensen hebben nog een ethernetaansluiting op hun laptop.

Huidige opstelling: het netwerk van Ziggo komt binnen in een uiterste hoek van het huis. Daar staat de modem/router van Ziggo (ooit UPC) in bridge modus. (pricewatch: Cisco EPC3925), Daarna gaat er een Cat 5e kabel naar de sitecom router die midden in het huis staat opgesteld. (pricewatch: Sitecom Wireless Gigabit Router N450 X6 WLR-6000).

Dit heeft lange tijd goed gewerkt. Het lijkt nu alleen dat de sitecom router aan het overlijden is. Regelmatig valt het internet weg en is de sitecom router zelfs niet intern te benaderen. De cisco modem/router levert dan nog prima bedraad internet. Terugzetten naar fabrieksinstellingen heeft niet geholpen. Ons budget is redelijk laag omdat we deze sitecom router pas kort hebben (circa 2 jaar) en wij als arme studenten er niet opnieuw veel geld aan uit willen geven.

We moeten dus een nieuw systeem, maar nu wil ik graag wat advies omtrent de beste oplossing. Moeten we weer een sterke router centraal opstellen (en dan hopen dat ie langer mee gaat), of is het beter om op iedere verdieping (of kamer) een goedkopere router neer te zetten? Ons budget is laag, maar ik ben desondanks ook nieuwsgierig naar oplossingen met een hoger budget. Als dat echt een betere oplossing die lang mee gaat kan ik mijn huisgenoten er misschien van overtuigen meer uit te geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakMDS
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 30-09 09:17
Met een budget van 200 euro zit je redelijk ver aan de top van de consumenten-routermarkt. Eerlijk gezegd denk ik dat je met alle opties die je in de top 10 van de pricewatch (http://tweakers.net/categ...ems-en-routers/producten/) tegenkomt prima opties zijn.
Ik zou focusen op bereik boven maximum snelheid, maar ook mogelijkheden voor QoS zodat niemand de verbinding voor de rest helemaal dicht zou kunnen trekken. Met één enkele router in het midden van het huis zou dat prima moeten kunnen. Vooral als het voorheen qua bereik ook werkte, er vanuit gegaan dat de uitval nu komt doordat dat specifieke model niet stabiel blijkt.

Enige redenen om niet voor de pricewatch: Synology RT1900ac te gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Beste en goedkoopste oplossing lijkt mij de router RMA sturen.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• WCA
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 20:29

WCA

Router van ziggo uit bridgemode halen, en er een fatsoenlijk AP aan hangen.

Share and Enjoy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 02-10 10:45

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Zelf zou ik adviseren om de Cisco UIT bridgemode te halen.
Wifi op de Cisco uit te zetten en je geld te spenderen aan 2 AP's/routers waarvan je de DHCP server uit zet. Dat laat je over aan de Cisco en heb je een veel betere wifi coverage in huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ampix
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 27-09 16:14
Bedankt voor alle reacties!

SndBastard: Goed om te horen dat we qua budget wel uitkomen. Ik kon helaas weinig vinden over het bereik van deze routers. De sitecom die we nu hebben is specifiek uitgezocht op zijn extra grote Wifi-bereik. Betekent hogere prijs/kwaliteit automatisch groter bereik?

-The_Mask-: Router RMA gaan we zeker proberen. Maar ik heb er weinig vertrouwen in aangezien hij minstens 2 jaar oud is.

GreNade, Hann1BaL: Waarom moet de router uit Bridge modus? Ik heb het toevallig gisteren geprobeerd (DHCP staat nu dus uit op de sitecom) maar de sitecom geeft nog steeds kuren.
Pagina: 1