• dennisdew16
  • Registratie: Augustus 2010
  • Niet online
Goedemorgen,

Ik heb een vraag over de kwaliteit van verschillende geluidchips op moederborden.
Is het in het geval van alc887 en alc1150 chips dat hoe hoger het getal hoe beter de geluidskwaliteit is. Of heeft dat met andere factoren te maken?

Op internet kom ik niet tot een duidelijke antwoord. Ik hoop dat er hier mensen zijn die mij van een antwoord kunnen voorzien.

En is het het overwegen waard om een geluidskaart aan te schaffen of is de meerprijs van minimaal 50 euro dat niet waard?

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:22

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Ga eerst eens na wat voor apparatuur je aan die geluidskaart gaat hangen en hoe je alles aan sluit. Heb je ook al in Mediaspelers en HTPC's en Audio en HiFi gekeken voor meer informatie hierover, of Google?
Het heeft bijvoorbeeld geen nut om een duurdere/betere geluidskaart aan te schaffen als je met iets als pricewatch: Hama HK-3040 (Zilver, Zwart) naar muziek gaat luisteren.

Commandline FTW | Tweakt met mate

• Japiegsxr
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 18-12-2025

Japiegsxr

All glory to the hypnotoad!!!

Als je een ALC 1150 chip heb is naar mijn mening het niet waard om voor 50 euro nog een geluidskaart aan te schaffen .

Dit was vroeger nog wel aantrekkelijk.
Tegenwoordig is de kwaliteit van de onboard chips meer dan redelijk .
Het audio gedeelte word bij verschillende fabrikanten op een geïsoleerd deel van het mobo geplaatst en zijn soms voorzien van een DAC voor beter geluid bij een headset etc .
Tevens heb je bijna altijd met een ALC 1150 chip ook optische(digitale) uitgang en kun je 5.1 of 7.1 audio gebruiken.

Als je een headset met usb aansluiting heb zit de geluidskaart in je headset verwerkt en heb je dus helemaal geen onboard audio of een insteek kaart nodig en dan is een alc 887 chip al voldoende .

Wil je toch speakers op je pc gaan gebruiken of je hebt een headset met audio stekkers dan zou ik voor minimaal de 1150 chip gaan.

• marcop82
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
Zelf ben ik ook zeer tevreden van de ALC1150 chipset en zeker in combinatie met een hoofdtelefoon versterker ("OP AMP") is het dan zelfs de moeite om een leuke analoge hoofdtelefoon te gebruiken die versterking nodig heeft. Andere chips van Realtek ben ik echter niet tevreden van, een merkbaar gebrek aan kwaliteit. Lawaai maakt het zeker, maar ruis, distortion en gebrek aan detail krijg je er dan ook gratis bij.

• dennisdew16
  • Registratie: Augustus 2010
  • Niet online
Ik gebruik eigenlijk vooral mijn logitech x540. Ik heb nu nog een 5 jaar oude geluidskaart liggen, een soundblaster xtreme gamer.

Is het dan verstandig dat ik bij een nieuwe setup een pci aansluiting neem of lekker links laten liggen en de onboard chip gebruiken.

• beebie121
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 26-01 12:15
Ik heb nu een pricewatch: Asus Republic Of Gamers Z170 MAXIMUS VIII HERO

Hiervoor had ik een Asrock mobo met een aparte soundkaart: de pricewatch: Asus Xonar DX/XD

Toch vind ik het geluid van mijn mobo van nu veel en veel beter, luider, helderder dan met de geluidskaart.

Ik hoor veel beter de voetstappen, de richting ook waar vandaan het komt etc.

Ik gebruik dit in combinatie met een Astro A50.

EN volgens mij zit er altijd nog wel een pci slot op je mobo. Ik zou zeggen: probeer het eerst zonder, bevalt het niet zet die kaart erin en kijk of het verschil maakt.

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

dennisdew16 schreef op dinsdag 17 november 2015 @ 12:41:
Ik gebruik eigenlijk vooral mijn logitech x540. Ik heb nu nog een 5 jaar oude geluidskaart liggen, een soundblaster xtreme gamer.

Is het dan verstandig dat ik bij een nieuwe setup een pci aansluiting neem of lekker links laten liggen en de onboard chip gebruiken.
Daarvan kun je toch prima de specs vergelijken met de 1150 ? dan heb je je objectieve antwoord.

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:22

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

beebie121 schreef op dinsdag 17 november 2015 @ 13:04:
Toch vind ik het geluid van mijn mobo van nu veel en veel beter, luider, helderder dan met de geluidskaart.

Ik hoor veel beter de voetstappen, de richting ook waar vandaan het komt etc.

Ik gebruik dit in combinatie met een Astro A50.

EN volgens mij zit er altijd nog wel een pci slot op je mobo. Ik zou zeggen: probeer het eerst zonder, bevalt het niet zet die kaart erin en kijk of het verschil maakt.
Tja, dat is ook niet zo vreemd als je via optisch verbinding maakt. De hele audio chip kwaliteit merk je dan niet, omdat het digitaal is. Het kastje (receiver/versterker) verwerkt dan alles. Mag ook wel voor iets dan zo'n $300 kost.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Pagina: 1