Verschil tussen merken bij dezelfde videokaart (R9 380)

Pagina: 1
Acties:

• Mythio
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 13-02 14:38
Ik zoek een?
Videokaart

Wat is je budget?
200-250

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee, daarvoor dit topic :-) Wel voorkeur voor AMD R9 380. Voor mijn budget/wensen lijkt dit de beste optie.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Systeem heeft momenteel:
  • CPU: i5 3550 (met betere koeling)
  • RAM: 16GB
  • HD: 256GB SamsungSSD
  • Huidige vid: AMD HD 6850
  • Voeding: moet ik nakijken, wel A merk en 550+W
Huidige spelletjes trekt mijn videokaart niet meer, eigenlijk het enige onderdeel wat nog geen upgrade heeft gehad. Wordt erg heet en luidruchtig. Andere componenten zijn volgens mij prima om de spellen te spelen (Anno 2205, Fallout 4, Pillars of Eternity). Wil wel een videokaart om weer even mee vooruit te kunnen.

Zag zelf de volgende opties:

- MSI r9 380 gaming 4gb
- Sapphire Radeon R9 380 4GB Nitro

Beide merken ken ik als prima, maar er schijnen toch wat kleine verschillen te zitten tussen deze kaarten. Sapphire is iets sneller en een stuk kleiner, MSI iets zuiniger.

Wat voor mij vooral belangrijk is (in volgorde): geluidsniveau, performance, hitteproductie.

Wat is dan voor mij de beste optie? Zijn er nog andere merken om te overwegen die het op deze punten beter doen?

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Waarom zoek je dat zelf niet ff op door de reviews van de individuele kaarten op te zoeken ?
Je weet zelf al je prio's...

• kubuksa
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 08-02 22:00
Ik heb zelf een R9 280 STRIX van asus en ben er zeer over te spreken. De fans staan uit bij normaal gebruik (browsen, film kijken, office, etc) en wanneer hij wel aanslaat bij het zwaardere game-werk is het nog zeer goed te doen. Vond zelf geluidsniveau ook heel belangrijk vandaar de keuze voor een STRIX, maar (naar mijn herinnering) doen de prestaties er niks aan onder.

- edit - Ik denk dat dit vergelijkend warenonderzoek van de buren een goed beginpunt voor je is: AMD Radeon R9 380: ASUS vs. MSI vs. Sapphire

[ Voor 24% gewijzigd door kubuksa op 17-11-2015 10:28 ]

• Mythio
Bedankt, interessante review. Had ik over het hoofd gezien 8)7
De MSI lijkt dan het interessants.

Zou ik dit allemaal met een 550w voeding moeten kunnen? Wat online bereken tooltjes geven mij niet echt een zeker gevoel... :?

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Mythio schreef op dinsdag 17 november 2015 @ 13:59:
Bedankt, interessante review. Had ik over het hoofd gezien 8)7
De MSI lijkt dan het interessants.

Zou ik dit allemaal met een 550w voeding moeten kunnen? Wat online bereken tooltjes geven mij niet echt een zeker gevoel... :?
Om welke voeding gaat het? Dat is toch wel essentiële informatie.

🪦🪦🪦RIP Pricewatch 19-01-2026🪦🪦🪦

• kubuksa
de grootste stroomvreters zijn de CPU en de GPU:
MSI R9 380: idle 75 watt, load 275 watt
i5 3550: idle 67 watt load 116 watt link

dus inclusief overhead (liever teveel dan te weinig) idle 150/200 watt en load 400/450 watt. Een 550 watt PSU moet het dus aankunnen, maar ik zou toch even letten op de geluidsproductie en efficiëntie van de voeding die je op het oog hebt.

Een voorbeeld van een 550 watt voeding hier

zoals je kunt zien in de grafiek daalt boven de 300 watt de efficiëntie weer (al is het maar een paar procent) maar ook is de geluidproductie bij 400 watt 34 db.

ik ben daarom gegaan voor een RM 650 van corsair: zero rpm fan mode (= ventilator staat uit bij lage belasting), bij maximale belasting zit ik in de punt van de grafiek met efficiëntie en is de geluidsproductie nog zeer laag.

Mijn advies is dus om de voedingen die je op het oog hebt even op te zoeken en te kijken wat de efficiëntie en db productie is bij 400/450 watt. Voor idle kan ik persoonlijk een zero-rpm variant aanbevelen, en de efficiëntie vind ik bij idle ook niet zo relevant omdat je dan ook minder stroom verbruikt.

-edit- zeer onwetenschappelijke methode btw, maar dit is iig hoe ik het altijd benader en is me altijd goed bevallen.

[ Voor 16% gewijzigd door kubuksa op 17-11-2015 15:08 ]

Verwijderd

Er klopt maar weinig van je beweringen, zie hieronder.
kubuksa schreef op dinsdag 17 november 2015 @ 15:02:
de grootste stroomvreters zijn de CPU en de GPU:
Dit klopt als één van de weinige dingen wel.
MSI R9 380: idle 75 watt, load 275 watt
Daar klopt niks van, dat lijkt op het verbruik van een hele PC, moderne PC's nemen namelijk zoiets in idle en videokaarten zitten vaak tussen de 10 en 20W.
i5 3550: idle 67 watt load 116 watt link
Klopt ook niet, een CPU zoals die neemt iets van 67W bij load en niet bij idle, idle is hooguit enkele watts.
dus inclusief overhead (liever teveel dan te weinig) idle 150/200 watt en load 400/450 watt.
Dus idle zo rond de 50 watt en load niet meer dan 350W, vaak eerder rond de 275W.
Een 550 watt PSU moet het dus aankunnen
Een high-end 400/450W voeding ook.
maar ik zou toch even letten op de geluidsproductie en efficiëntie van de voeding die je op het oog hebt.

Een voorbeeld van een 550 watt voeding hier

zoals je kunt zien in de grafiek daalt boven de 300 watt de efficiëntie weer (al is het maar een paar procent) maar ook is de geluidproductie bij 400 watt 34 db.
Een PC is meestal idle, maar sowieso komt 100% load op alle onderdelen eigenlijk nooit voor. Dus daar rekening mee houden is dom omdat het verbruik bij idle zo laag is dat het rendement van de voeding hard onderuit zakt.

Daarnaast de voeding maar belasten tot x aantal procent om hem stil te houden is nogal vreemd als je gewoon een luidruchtige voeding kiest. De Cyonic (onderdeel van Seasonic) is gewoon een typische Seasonic voeding en zijn gewoon luidruchtig als je ze zwaar belast. Als je een stille voeding wil kun je ook gewoon een stille voeding kiezen, dat is een veel slimmere keuze dan een nutteloos overdreven niet stille voeding. Vaak hebben die overdreven voedingen namelijk ook nog een fan welke een veel hoger maximaal aantal toeren heeft en daardoor vaak automatisch een hoger minimaal aantal toeren en dus meer geluid.
ik ben daarom gegaan voor een RM 650 van corsair: zero rpm fan mode (= ventilator staat uit bij lage belasting), bij maximale belasting zit ik in de punt van de grafiek met efficiëntie en is de geluidsproductie nog zeer laag.
Een semi-passieve voeding is 100% marketing. Het is niet meer dan het maskeren van een slechte fan keuze in de voeding. De reden voor semi-passief is niet meer dan marketing en omdat het goedkoper is dan het plaatsen van een high-end fan.

Een goede high-end fan heeft een heel groot bereik, kijk bijvoorbeeld naar de nieuwe be quiet! Silent Wings 3 fan, die kan op minimaal 250RPM draaien, heeft een Fluid Dynamic Bearing lager en een 6 polige motor voor onhoorbare werking, maar toch nog een beetje koeling.

Een fan die stilstaat zorgt immers voor totaal geen airflow, dan krijg je plekken in de voeding waar het heel warm wordt, wat weer slecht voor de levensduur is. Neem je dan de RM650 dan heb je een voeding gekozen met CapXon condensators. Dit zijn condensators van niet al te beste kwaliteit en iets waar deze condensators absoluut niet tegen kunnen iets warmte, elke 10 graden warmer is namelijk een halvering van de levensduur van de condensator. Dus je wilt absoluut actieve koeling in zo'n voeding en geen semi-passieve koeling.

Heb je dan ook nog de voeding erg overdreven gekozen, een 650W voeding is namelijk bedoeld voor twee high-end videokaarten zoals een GTX 980 Ti of Fury X, dan zal de fan van de RM650 helemaal nooit gaan draaien. Dan zitten de condensators dus altijd in de hitte welke nooit wordt afgevoerd.

Niet echt ideaal, om het nog maar zacht uit te drukken.
Mijn advies is dus om de voedingen die je op het oog hebt even op te zoeken en te kijken wat de efficiëntie en db productie is bij 400/450 watt. Voor idle kan ik persoonlijk een zero-rpm variant aanbevelen, en de efficiëntie vind ik bij idle ook niet zo relevant omdat je dan ook minder stroom verbruikt.
Mijn advies is om je eerst in te lezen, dat bespaard je slechte keuzes. Voeding advies en informatie topic - Deel 31 is een goed begin.

Verwijderd

Mythio schreef op dinsdag 17 november 2015 @ 13:59:

Zoals gezegd, welke is het?

• kubuksa
- mbt de verbruiken bij load/idle: blijkbaar is HWI niet helemaal betrouwbaar hierover. toms hardware geeft idd een wat genuanceerder beeld. Weer geleerd dat er dus behoorlijk wat verschil tussen kan zitten per reviewer.

- mbt de link naar de Cyonic: dit was puur illustratief bedoeld voor de grafieken mbt efficiëntie en geluidsproductie, en dus absoluut geen aanbeveling. Excuus mocht dat onduidelijk zijn.

- ik begrijp je verhaal m.b.t zero-rpm mode en er zal zeker een bron van waarheid in zitten, maar feit is dat bij normaal gebruik mijn pc niet te horen is omdat de helft van de fans uit staan en de andere helft heel langzaam draait. Tevens slaat de fan weldegelijk aan onder load bij mij, maar ik heb dan ook andere setup dan de OP.

- mbt levenduur/condensators: zal wederom vast zo zijn, maar maak me daar persoonlijk niet zo druk om en ben/was zeker niet bereid daar extra voor te betalen. Zie het niet snel gebeuren dat mijn voeding het begeeft voor ik de PC afschrijf.

Er zullen vast en zeker betere keuzes geweest zijn in mijn geval van de RM 650, maar ik ben zeer tevreden over het resultaat voor die prijs. Hopelijk kun je de OP behoeden voor de fouten die ik dan gemaakt heb, ik houd het topic iig in de gaten. OP sorry als ik je op het verkeerde been heb gezet, niet mijn bedoeling ;)

• Mythio
Ik heb het even uitgezocht en het gaat om deze voeding:

Cooler Master Real Power M520

De online reken tools geven rond de 400-450W voor mijn systeem aan (met een R9 380 videokaart). Dat lijkt dus wel te kunnen, denk ik dat goed? Het zou dan de MSI worden (gezien die het stilst is en qua performance geen/weinig verschil maakt.

• Ardjee
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 20-02 12:14
Ik heb zelf de 620 versie van die voeding en kan er verassend weinig info over vinden of die nou echt hoigwaardige cimponenten heeft. Gelukkig heeft die wel een sloot aan beveiligingen en was het geen slechte voeding. Als je dus genoeg connectors hebt zou ik daar wel een nieuwe gpu aan durven hangen. Someone please correct me if I am wrong

Verwijderd

Mythio schreef op dinsdag 17 november 2015 @ 18:05:
Ik heb het even uitgezocht en het gaat om deze voeding:

Cooler Master Real Power M520

De online reken tools geven rond de 400-450W voor mijn systeem aan (met een R9 380 videokaart). Dat lijkt dus wel te kunnen, denk ik dat goed? Het zou dan de MSI worden (gezien die het stilst is en qua performance geen/weinig verschil maakt.
Houd er rekening mee dat deze voeding al aardig op leeftijd is, met het verstrijken van de jaren neemt het totaal leverbare vermogen vaak af.

Verwijderd

Hoe lang heb je de voeding? Zit er veel stof in? Maak je hem geregeld schoon?

• Mythio
Ik weet het niet eigenlijk. Ik denk een jaar of 4-5. Schoonmaken heb ik wel een paar keer gedaan (+- elke 9-12 maanden).

• Mythio
Kaart is binnen...ben ik de kabels kwijt :-P Heb maar een vervangende besteld bij cooler master. Kost gelukkig maar een paar euro, maar wel weer paar dagen wachten *zucht*

Verwijderd

Je hebt niet de juiste kabels aan de voeding? Dan zou ik de voeding gewoon vervangen, tenminste als je moet betalen voor de kabels, want dat is het echt niet meer waard.

• Mythio
Mja, voor 3,50 wil ik nog wel even proberen of het werkt. Anders komt er gewoon een nieuwe.
Pagina: 1