Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basa
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 04-08 17:21
Als leek in elektrische bedrading kom ik eerst even hier te rade...
Ik ben volop bezig om domotica te installeren. Wanneer je denkt nu wel alles te kunnen, stoot je op een nieuw probleem.
In de garage is er een schakelaar om een stopcontact te bedienen voor de kerstverlichting aan en uit te zetten. Nu blijkt deze dubbelpolig aangesloten te zijn. Hoera voor de elektricien, want dat is zeker aangewezen voor een buiten schakelaar.
Alleen heb ik nu geen idee hoe ik een dubbelpolige schakelaar kan aansluiten op zo'n FGS-222 relais.
Hier is het aansluitschema van een gewone schakelaar. Het is een dubbel relais omdat ik ook nog de garage verlichting ermee wil schakelen.
Afbeeldingslocatie: http://www.mupload.nl/img/ilizg4iuve5.jpg
Kan iemand mij een tip geven hoe dit aangesloten moet worden?

Alvast bedankt, _/-\o_

[ Voor 15% gewijzigd door basa op 17-11-2015 09:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Als je de kerstverlichting dubbelpolig wilt schakelen, zul je een dubbelpolig relais moeten hebben.

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basa
Brahiewahiewa schreef op dinsdag 17 november 2015 @ 13:36:
Als je de kerstverlichting dubbelpolig wilt schakelen, zul je een dubbelpolig relais moeten hebben.
Ik denk nu niet dat een enkelpolige schakelaar zoveel risico's inhoud?
Dan zit er dus niet anders op dan de dubbelpolige schakelaar enkelpolig aan te sluiten?
Bedankt voor je reactie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa

Brahiewahiewa

boelkloedig

Ja. Zorg er voor dat in ieder geval de fase (L) geschakeld wordt; dat scheelt weer in het aantal gefrituurde kerstmannen/sneeuwpoppen/(buur)kinderen

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miepermans
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

Miepermans

BIEM!

Wat is er moeilijk aan een relais kopen, en dat met de Fibaro set schakelen ? Het hele idee van buiten aansluiting dubbelpolig schakelen is veiligheid. Dat help je wel redelijk om zeep als je enkelpolig gaat schakelen ( zelfs als je de bruine draad schakelt ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• basa
Miepermans schreef op dinsdag 17 november 2015 @ 22:13:
Wat is er moeilijk aan een relais kopen, en dat met de Fibaro set schakelen ?
Moeilijker dan je denkt voor een beginner!
Welk soort relais heb ik dan nodig en hoe sluit ik daar de Fibaro op aan? Ik wil het allemaal ook wat proper houden in de garage.

Is het bijvoorbeeld ook mogelijk om:
De schakelaar aan te sluiten op de S1 en de S2 van de Fibaro module? Om daarna die ene lamp aan te sluiten op zowel de Q1 als de Q2.
Daarna softwarematig zo instellen dat wanneer je de eerste schakelaar aanzet, ook de 2de schakelaar aan moet?

[ Voor 4% gewijzigd door basa op 18-11-2015 11:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa

Brahiewahiewa

boelkloedig

basa schreef op woensdag 18 november 2015 @ 11:50:
[...]Is het bijvoorbeeld ook mogelijk om:
De schakelaar aan te sluiten op de S1 en de S2 van de Fibaro module? Om daarna die ene lamp aan te sluiten op zowel de Q1 als de Q2.
Daarna softwarematig zo instellen dat wanneer je de eerste schakelaar aanzet, ook de 2de schakelaar aan moet?
Toch proberen om dubbelpolig te schakelen?
Dat gaat niet; de moedercontacten van beide schakelaars zitten aan elkaar verbonden, dus je kunt of 2 x de fase schakelen of 2 x de nul, maar niet de fase en de nul

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• basa
Brahiewahiewa schreef op woensdag 18 november 2015 @ 13:51:
[...]
Toch proberen om dubbelpolig te schakelen?
We verkennen graag alle opties en veiligheid boven alles hé!
Ik denk dat het toch enkelpolig zal worden. Weer een extra relais maakt het geheel toch weer extra ingewikkeld/slordig...
Pagina: 1