Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• H8M3CuzUaintM3
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 01-03-2024
Ik moet een migratie gaan uitvoeren voor een nieuwe klant en mij hierop voorbereiden. De klant is nog niet in beheer bij ons. Ik zal twee VMs via onze leverancier aanvragen om vervolgens vanaf scratch een nieuwe omgeving op te gaan bouwen.

Het is een kleine organisatie met ongeveer 100GB aan user storage. Hoe kan ik voor elkaar krijgen dat ik vanaf de nieuwe ingerichte VMs een koppeling krijg met hun huidige omgeving om de user data over het netwerk te kopiëren? Zal dit d.m.v. een VPN verbinding moeten of kan dit ook op een andere manier?

Oude omgeving: Windows Server 2008 R2
Nieuwe omgeving: Windows Server 2012 R2

[ Voor 13% gewijzigd door H8M3CuzUaintM3 op 17-11-2015 09:42 ]

• Axewi
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20:09
Je kan gewoon je nieuwe omgeving inrichten en zodra deze ver genoeg is plaats je die vast bij de klant.
Sluit de 2 netwerken op elkaar aan (als je een ander subnet gebruikt) en kopieer de data met bijvoorbeeld robocopy

Ik snap niet echt met welk probleem je zit? Als je een server kan inrichten dan moet een beetje data kopiëren toch geen probleem zijn?

Als de lat te hoog ligt kun je er nog altijd onderdoor lopen.

• H8M3CuzUaintM3
Axewi schreef op dinsdag 17 november 2015 @ 09:34:
Je kan gewoon je nieuwe omgeving inrichten en zodra deze ver genoeg is plaats je die vast bij de klant.
Sluit de 2 netwerken op elkaar aan (als je een ander subnet gebruikt) en kopieer de data met bijvoorbeeld robocopy

Ik snap niet echt met welk probleem je zit? Als je een server kan inrichten dan moet een beetje data kopiëren toch geen probleem zijn?
Begrijp je opmerking, voor mij is het geheel nieuw dat ik een omgeving vanaf scratch ga opbouwen voor een klant. Een server inrichten gaat me prima af maar het gaat mij even om het stukje migratie. Hoe ga ik de nieuwe omgeving in het netwerk zetten bij de klant als deze virtueel gehost wordt. Ze gaan gebruik maken van een RDS omgeving dus zullen via RDP gaan inloggen naar hun omgeving. Het opzetten hiervan gaat wel lukken alleen hoe maak ik de verbinding tussen hun nieuwe RDS omgeving en hun oude omgeving zodat ik bijv met robocopy de data kan gaan kopieren? Het gaat mij puur om de koppeling tussen deze twee netwerken...

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Wat is inderdaad concreet je probleem? Als het puur de datatransfer is, dan zou ik eerlijk gezegd afraden een klant te migreren zonder eerst eens een paar keer goed droog te testen.

offtopic:
Windows 2012, waarom geen R2?

Edit: ah je was me voor. Niets mis met VPN, me dunkt. Maar mijn opmerking over goed testen handhaaf ik, niet iets in de praktijk doen voor het eerst een paar te hebben getest in een testomgeving..

[ Voor 32% gewijzigd door F_J_K op 17-11-2015 11:40 . Reden: scheeeeeeve zin ]

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• H8M3CuzUaintM3
F_J_K schreef op dinsdag 17 november 2015 @ 09:39:
Wat is inderdaad concreet je probleem? Als het puur de datatransfer is, dan zou ik eerlijk gezegd afraden een klant te migreren zonder eerst eens een paar keer goed droog te testen.

offtopic:
Windows 2012, waarom geen R2?
Zie bovenstaand bericht.

• akimosan
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Wat een ontzettend open vraag, hier valt zo geen zinnig antwoord op te verzinnen zonder verdere details.

Om een heel open antwoord te geven: nee dit is niet persé nodig, het kan immers ook gewoon over email en je kunt ook een hele lange kabel van een paar kilometer leggen naar de locatie van de klant en hopen dat je niet genoeg signaalverlies hebt.
Inbellen met een 14k4 modem kan ook en dan kopieer je het op die manier. Duurt een paar jaar en vergeet niet regelmatig CRC checks te doen op de data die je kopieert.

Dropbox is ook nog een mogelijkheid.

Ok, nu serieus: ik krijg het gevoel dat je een of andere school of stage opdracht in je mik hebt geworpen gekregen en totaal geen idee hebt hoe je het moet aanpakken. Wat zijn geldende procedures en methoden die het bedrijf die de omgeving gaat beheren nu hanteert? Wat zijn de functionele en technische vereisten waarbinnen de omgeving straks moet functioneren?

Waar gaat de VM in draaien? In een datacenter waarop meerdere klantomgevingen draaien die door jullie worden beheerd, of gewoon in het netwerk van de klant?

Er zijn letterlijk heel veel manieren om te bewerkstelligen wat je vraagt, welke daarvan toepasbaar zijn is weer van veel andere zaken afhankelijk.

• TheVMaster
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23:03

TheVMaster

Moderator WOS
supra_indo schreef op dinsdag 17 november 2015 @ 09:15:
[..]

Oude omgeving: Windows Server 2008 R2
Nieuwe omgeving: Windows Server 2012
Eh...nieuwe omgeving Windows Server 2012 en geen Windows Server 2012 R2?

• H8M3CuzUaintM3
akimosan schreef op dinsdag 17 november 2015 @ 09:41:
Wat een ontzettend open vraag, hier valt zo geen zinnig antwoord op te verzinnen zonder verdere details.

Om een heel open antwoord te geven: nee dit is niet persé nodig, het kan immers ook gewoon over email en je kunt ook een hele lange kabel van een paar kilometer leggen naar de locatie van de klant en hopen dat je niet genoeg signaalverlies hebt.
Inbellen met een 14k4 modem kan ook en dan kopieer je het op die manier. Duurt een paar jaar en vergeet niet regelmatig CRC checks te doen op de data die je kopieert.

Dropbox is ook nog een mogelijkheid.

Ok, nu serieus: ik krijg het gevoel dat je een of andere school of stage opdracht in je mik hebt geworpen gekregen en totaal geen idee hebt hoe je het moet aanpakken. Wat zijn geldende procedures en methoden die het bedrijf die de omgeving gaat beheren nu hanteert? Wat zijn de functionele en technische vereisten waarbinnen de omgeving straks moet functioneren?

Waar gaat de VM in draaien? In een datacenter waarop meerdere klantomgevingen draaien die door jullie worden beheerd, of gewoon in het netwerk van de klant?

Er zijn letterlijk heel veel manieren om te bewerkstelligen wat je vraagt, welke daarvan toepasbaar zijn is weer van veel andere zaken afhankelijk.
Zie mijn voorgaande bericht

• TheVMaster

TheVMaster

Moderator WOS
Eh...kun je misschien ook inhoudelijker reageren, dan onder elke opmerking te volstaan met zie mijn voorgaande bericht..?

• Axewi
supra_indo schreef op dinsdag 17 november 2015 @ 09:39:
[...]
Begrijp je opmerking, voor mij is het geheel nieuw dat ik een omgeving vanaf scratch ga opbouwen voor een klant. Een server inrichten gaat me prima af maar het gaat mij even om het stukje migratie. Hoe ga ik de nieuwe omgeving in het netwerk zetten bij de klant als deze virtueel gehost wordt. Ze gaan gebruik maken van een RDS omgeving dus zullen via RDP gaan inloggen naar hun omgeving. Het opzetten hiervan gaat wel lukken alleen hoe maak ik de verbinding tussen hun nieuwe RDS omgeving en hun oude omgeving zodat ik bijv met robocopy de data kan gaan kopieren? Het gaat mij puur om de koppeling tussen deze twee netwerken...
1) Virtueel? je bedoelt een hosted omgeving (azure oid) of virtueel op een hyper-v/esxi host bij de klant op locatie?
2) Ik neem aan dat je hun data niet op de RDS gaat zetten maar netjes op een file server? Met de RDS heb je dus weinig van doen als het om de userdata gaat.

Als je een hosted omgeving hebt dat zal de data in de meeste gevallen via het internet moeten tenzij de partij het ondersteunt om een harddisk op te sturen. In dat geval is het kwestie van een vpn opzetten en data kopiëren.

• H8M3CuzUaintM3
TheVMaster schreef op dinsdag 17 november 2015 @ 09:44:
[...]

Eh...kun je misschien ook inhoudelijker reageren, dan onder elke opmerking te volstaan met zie mijn voorgaande bericht..?
Oude omgeving is 2008R2 nieuwe omgeving is 2012R2. Fileserver van oude omgeving moet gemigreerd worden naar de nieuwe omgeving. Oude omgeving is NIET in beheer, nieuwe omgeving wordt gehost bij een externe partij waarbij ik de VMs in beheer heb.

Ter info, het enige wat ik wil weten is hoe ik een verbinding kan opzetten tussen twee verschillende netwerken. Zie het als jij werkt bij bedrijf A en ik bij bedrijf B. Ik wil data van netwerk A naar netwerk B kunnen kopiëren over het netwerk, evt via een VPN verbinding? Hoe zet ik deze VPN verbinding op als dit zo is, of is er een andere manier die je aanraad.

Netwerk A kan Netwerk B natuurlijk niet zien als je in je handjes klapt, dus hier moet iets voor opgezet worden zodat dit wel kan… beter kan ik het niet voor je beschrijven
:X

• H8M3CuzUaintM3
Axewi schreef op dinsdag 17 november 2015 @ 09:47:
[...]

1) Virtueel? je bedoelt een hosted omgeving (azure oid) of virtueel op een hyper-v/esxi host bij de klant op locatie?
2) Ik neem aan dat je hun data niet op de RDS gaat zetten maar netjes op een file server? Met de RDS heb je dus weinig van doen als het om de userdata gaat.

Als je een hosted omgeving hebt dat zal de data in de meeste gevallen via het internet moeten tenzij de partij het ondersteunt om een harddisk op te sturen. In dat geval is het kwestie van een vpn opzetten en data kopiëren.
Virtueel afgenomen bij een partij. Wij betalen hier een x bedrag per maand voor....
Data komt inderdaad op een aparte VM(Fileserver).

Hoe zet ik die VPN verbinding op, is dit gewoon een L2TP VPN?

• NovapaX
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 23:22
Via VPN lijkt een goede optie, maar je zou zelfs een gat kunnen prikken in de firewall (voor alleen het ip-adres van de VPS) en gewoon SMB ofzo kunnen doen. (dat scheelt weer het instellen van een VPN, maar is niet encrypted)

Belangrijke vraag is nog wel: hoe snel is de internetverbinding van de oude file-server, want als dat minder dan 100mbit is zou ik lekker in de auto stappen met een externe harde schijf.

1740Wp: 12xSF145-S @ Hosola 1600TL [pvoutput]
Sparql TV wiki

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:06
Dat hangt er vanaf.... Volgens mij mis je echt een sloot aan basiskennis over netwerken ;)

Als je straks klaar bent met je migratie, hoe gaan mensen dan de RDP bereiken? Ga je dat gewoon over Internet laten lopen? Of ga je het ook nog beveiligen? Ik neem aan dat je voor die setup ook de netwerken wilt koppelen. Diezelfde oplossing kan je voor het initiele kopieren ook gebruiken.

Bedenk ook dat er tijdens het kopieren niet naar de oude server geschreven mag worden, anders raakt de data inconsistent. Dus het is dan ook belangrijk uit te zoeken hoelang het kopieren gaat duren. 100GB kan best een tijdje duren als je klant een trage upload heeft bv.

Als ik jou was zou ik gewoon een point-to-point tunnel dmv IPSEC opzetten tussen beide machines. Dan moet het overkopieren een eitje zijn

• Meekoh
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 17-11 22:19
supra_indo schreef op dinsdag 17 november 2015 @ 09:51:
[...]

Virtueel afgenomen bij een partij. Wij betalen hier een x bedrag per maand voor....
Data komt inderdaad op een aparte VM(Fileserver).

Hoe zet ik die VPN verbinding op, is dit gewoon een L2TP VPN?
Dat is een Optie, echter probeer eerst eens te inventariseren welke VPN mogelijkheden de huidige omgeving heeft. Is er een of ander cisco apparaat dat al aanwezig is die dit kan? Is er een Windows Server met de RRAS features geinstalleerd? Daarnaast als het maar 100GB is, waarom niet even met een externe disk de boel overgooien? Is VPN dan wel de moeite waard?

Computer says no

• Axewi
supra_indo schreef op dinsdag 17 november 2015 @ 09:49:
[...]

Knip...

Netwerk A kan Netwerk B natuurlijk niet zien als je in je handjes klapt, dus hier moet iets voor opgezet worden zodat dit wel kan… beter kan ik het niet voor je beschrijven
Dat snappen we hier allemaal! We moeten alleen zoveel vragen stellen voordat het duidelijk is om wat voor een omgeving we hier praten.. Geen enkele reden om dus zo te reageren (je levert immers zelf niet genoeg informatie aan)

Je maakt dus gebruik van een hosted omgeving. Wat geeft de hosting partij aan als je de vraag aan ze voor legt?
Vraag1) Kan ik een hdd opsturen met de data zodat deze op mijn omgeving gedumpt wordt?
Vraag2) Zo niet wat voor een manier bieden jullie me om data over te zetten?

Verder zal het gebruik van vpn deels afhangen van wat de 3e partij ondersteund.. MS Azure bied je de mogelijkheid om een site-to-site op te bouwen, en transIP bijv heeft geen losse vpn mogelijkheid dus zal je op de server zelf iets moeten installeren...

Tot slot: Als je heel erg simpel wilt doen gebruik je gewoon een sync client en synchroniseer je de data op die manier (niet netjes wel simpel) :)

• TheVMaster

TheVMaster

Moderator WOS
supra_indo schreef op dinsdag 17 november 2015 @ 09:49:
[...]

Oude omgeving is 2008R2 nieuwe omgeving is 2012R2. Fileserver van oude omgeving moet gemigreerd worden naar de nieuwe omgeving. Oude omgeving is NIET in beheer, nieuwe omgeving wordt gehost bij een externe partij waarbij ik de VMs in beheer heb.

Ter info, het enige wat ik wil weten is hoe ik een verbinding kan opzetten tussen twee verschillende netwerken. Zie het als jij werkt bij bedrijf A en ik bij bedrijf B. Ik wil data van netwerk A naar netwerk B kunnen kopiëren over het netwerk, evt via een VPN verbinding? Hoe zet ik deze VPN verbinding op als dit zo is, of is er een andere manier die je aanraad.

Eh....als je twee omgevingen hebt die niet op dezelfde fysieke locatie staan, tja...dan zul je een VPN moeten opzetten. Dat kan natuurlijk op diverse manieren :
  • Verbinding tussen twee Windows Hosts
  • Site-to-site (via bv. de routers)
Maar eh...heb je ervaring met het migreren van omgevingen enneh...moeten de users ook gemigreerd worden, of alleen de (user) data? Ik zou ten allen tijde gaan testen voordat je de boel gaan migreren...iets met gebruikersrechten, user accounts etc..etc...

Misschien eens beginnen met het maken van een technisch ontwerp en migratieplan...?

• ralpje
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 29-11 10:08

ralpje

Deugpopje

Hoe ga je die RDS ontsluiten, trouwens? Via VPN of (netjes) via een RDS Gateway? Ik kan adviseren om dan (op z'n minst!) 3 servers in te richten. Eén als AD / DNS / Fileserver, een voor RDS Gateway / session broker en één RDSH. En dan mag je zelf nog bepalen welke van die rollen je dubbel wilt uitvoeren waardoor je nog meer servers nodig hebt ;)

Freelance (Microsoft) Cloud Consultant & Microsoft Certified Trainer

• H8M3CuzUaintM3
borft schreef op dinsdag 17 november 2015 @ 09:54:
Dat hangt er vanaf.... Volgens mij mis je echt een sloot aan basiskennis over netwerken ;)

Als je straks klaar bent met je migratie, hoe gaan mensen dan de RDP bereiken? Ga je dat gewoon over Internet laten lopen? Of ga je het ook nog beveiligen? Ik neem aan dat je voor die setup ook de netwerken wilt koppelen. Diezelfde oplossing kan je voor het initiele kopieren ook gebruiken.

Bedenk ook dat er tijdens het kopieren niet naar de oude server geschreven mag worden, anders raakt de data inconsistent. Dus het is dan ook belangrijk uit te zoeken hoelang het kopieren gaat duren. 100GB kan best een tijdje duren als je klant een trage upload heeft bv.

Als ik jou was zou ik gewoon een point-to-point tunnel dmv IPSEC opzetten tussen beide machines. Dan moet het overkopieren een eitje zijn
Ik zat zelf te denken aan een VPN verbinding om vervolgens met een tool synchronisatie aan te zetten tussen oude omgeving en nieuwe omgeving... Data kopieren via een externe schijf lijkt mij niet van toepassing aangezien dit nooit up to date is na overgang.

• H8M3CuzUaintM3
TheVMaster schreef op dinsdag 17 november 2015 @ 09:55:
[...]

Eh....als je twee omgevingen hebt die niet op dezelfde fysieke locatie staan, tja...dan zul je een VPN moeten opzetten. Dat kan natuurlijk op diverse manieren :
  • Verbinding tussen twee Windows Hosts
  • Site-to-site (via bv. de routers)
Maar eh...heb je ervaring met het migreren van omgevingen enneh...moeten de users ook gemigreerd worden, of alleen de (user) data? Ik zou ten allen tijde gaan testen voordat je de boel gaan migreren...iets met gebruikersrechten, user accounts etc..etc...

Misschien eens beginnen met het maken van een technisch ontwerp en migratieplan...?
Alleen user data, aanmaken gebruikers en groepen ga ik vanaf scratch af aan doen, het betreft ook maar maximaal 30 gebruikers. Hier zit uiteraard het een en ander aan testen in. Dat plan ben ik nu aan het uitschrijven maar ik mis hierin nog kennis die ik via hier juist probeer op te doen. ;)

• chaoscontrol
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 00:05
Zet gewoon een sftp op op je nieuwe netwerk en pomp het daarheen.

Inventaris - Koop mijn meuk!

• H8M3CuzUaintM3
ralpje schreef op dinsdag 17 november 2015 @ 09:56:
Hoe ga je die RDS ontsluiten, trouwens? Via VPN of (netjes) via een RDS Gateway? Ik kan adviseren om dan (op z'n minst!) 3 servers in te richten. Eén als AD / DNS / Fileserver, een voor RDS Gateway / session broker en één RDSH. En dan mag je zelf nog bepalen welke van die rollen je dubbel wilt uitvoeren waardoor je nog meer servers nodig hebt ;)
TSG role wordt uiteraard geconfigureerd... Klant neemt maar twee VMs af, AD wordt tevens de fileserver.. het gaat tenslotte maar om 10 gebruikers op kantoor..

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 23:50
supra_indo schreef op dinsdag 17 november 2015 @ 09:57:
[...]

Ik zat zelf te denken aan een VPN verbinding om vervolgens met een tool synchronisatie aan te zetten tussen oude omgeving en nieuwe omgeving... Data kopieren via een externe schijf lijkt mij niet van toepassing aangezien dit nooit up to date is na overgang.
Hoezo niet up-to-date? Dit soort migraties zo vaak gedaan ten tijde dat internet nog niet snel genoeg was voor grote data migraties (en zelfs nu nog regelmatig niet). Vrijdag middag einde dag omgeving op slot gooien, data op schijf zetten, naar DC rijden, schijf aankoppelen, in het weekend de data kopiëren op de nieuwe fileserver en maandag morgen weer gaan (bij 100GB data kan het natuurlijk ook zaterdag al klaar zijn als je vrijdag de data nog kopieert). Dit is imho de meest veilige manier, juist wanneer je mensen laat doorwerken in de oude omgeving tot het overgangspunt loop je de kans, zelfs met synchronisatie tools dat je geen 100% volledig correcte data hebt, bij een afgesloten omgeving zonder active gebruikers heb je dat wel.

[ Voor 4% gewijzigd door Dennism op 17-11-2015 10:16 ]

• Caeruleus
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 28-11 18:03
supra_indo schreef op dinsdag 17 november 2015 @ 10:04:
[...]

Alleen user data, aanmaken gebruikers en groepen ga ik vanaf scratch af aan doen, het betreft ook maar maximaal 30 gebruikers. Hier zit uiteraard het een en ander aan testen in. Dat plan ben ik nu aan het uitschrijven maar ik mis hierin nog kennis die ik via hier juist probeer op te doen. ;)
Als je nieuwe users aanmaakt dus nieuwe rechtenstructuur etc dan zou ik de boel lekker op een harde schijf kopieren. Vrijdagmiddag in de auto stappen naar de nieuwe locatie/locatie met voldoende upload naar je fysieke host en maandagmorgen is de boel up and running.

never underestimate the bandwith of a station wagon full of tapes hurtling down the highway

edit: wat DennisM zegt.

[ Voor 46% gewijzigd door Caeruleus op 17-11-2015 10:10 ]

no animals were harmed during the production of this message

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Bulk copy kun je naturlijk gewoon eenmalig met en externe disk doen en daarna een robocopy script draaien die elke dag synct.
Ik vind dit echter wel allemaal erg vaag en basic. Lijkt erop dat je geen fatsoenlijke projectplanning hebt en een behoorlijk stuk basiskennis mist.
Pagina: 1