Dennism schreef op dinsdag 17 november 2015 @ 00:06:
[...]
Jup, als je student / Scholier of werkt in het onderwijs zijn Slim en Surfspot leuke manieren om licenties te verkrijgen. Weet alleen niet of ze nog steeds onbeperkt geldig zijn zoals vroeger of dat in principe de licentie stopt na het afstuderen. "Vroeger" toen ik studeerde kocht je nog gewoon Windows Vista ultimate en Windows 7 Ultimate, geen speciale education versie

Had ik ook naar gekeken, maar ze hebben alleen een zogenaamde upgrade naar de ''educatie'' versie van windows. Daar moet je wel eerst een licentie voor hebben.
Beide aanbieders voor 50 euro hebben wel een lange lijst positieve pricewatch reviews en een nog een keurmerk. Daar mag je toch wel wat van verwachten hoop ik.
Dennism schreef op maandag 16 november 2015 @ 23:39:
In de basis mag je eigenlijk OEM licenties niet gebruiken tenzij je een systeembouwer bent, in de praktijk zal er echter geen haan naar kraaien wanneer een consument zo'n licentie koopt en deze gebruikt voor zijn eigen PC, MS zal echt niet echter aan je aankomen of je licentie ongeldig maken.
Nadeel van OEM is wel dat wanneer je nogal vaak upgrade / van hardware wisselt als Tweaker dat een OEM licentie zich koppelt aan de hardware waarop deze als eerste geïnstalleerd wordt (ik geloof aan het mobo) en je deze niet zomaar mag en kan meeverhuizen naar een nieuw systeem. Iets wat met een retail licentie wel mag en kan.
Nu kan het zijn dat deze prijs alsnog wijst op dat er mogelijk een "geurtje" aanzit, daar de prijs wel erg laag is voor een licentie die normaliter 100+ euro kost. Er zijn ook maar 2 webshops die ik zo zie die deze zeer lage prijs voeren, wat mij niet echt direct een vertrouwd gevoel zou geven.
Ze zijn ook de enige die een download aanbieden. Alle andere versies zijn met een doosje. Het product is dus wel degelijk anders dan die van de 100 euro kostende shops. Ik ben een luie tweaker dus veel meer dan een nieuwe 3d kaart zal ik niet meer veranderen.
Ik heb de OP oorspronkelijk niet gemaakt omdat ik dacht dat de winkels een key hebben gestolen oid, maar omdat MS een paar jaar geleden die OEM handel aanpakte en ik nog niet eerder een download usb installatie variant van Windows tegen was gekomen.