Arduino - Node RED

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theo98
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 10-01 14:06
Beste Tweakers,

ik ben een student die de opleiding Applicatieontwikkeling volgt, en zit in het 2e jaar.

Het IoT concept spreekt mij erg aan. En daarom heeft mijn vader een Arduino voor mij gekocht.

Wat ik dus eigenlijk wil, is data van de temperatuur censor die verbonden is met de Arduino, via Node RED in een Mongo Database of een andere db opslaan, om dit achteraf in een website te laten zien en berekeningen te doen.

Ik heb wat gelezen over Node Red en er een beetje mee lopen kloten.
Dit gaat aardig. Alleen weet ik niet hoe ik data van mijn Arduino naar Node RED moet sturen.

Misschien begrijp ik de denkwijze niet helemaal. Wijs mij daar dan op, met uitleg graag.

Als iemand een beter idee heeft hoe ik dit kan doen, of met andere tooltjes (ik zou wel graag node Red willen gebruiken) dan probeer ik dat graag.

Mijn vraag is dus:
- hoe stuur ik data van mijn arduino naar Node RED op mijn mac?
- is er een andere(betere) manier hiervoor?

Alvast bedankt.

Ik ben ook via prive berichten beschikbaar.

Mvg

Theo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• farlane
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23:30
Zo te zien kun je beter een RPi of een BBB pakken als je Node-RED wilt gebruiken aangezien daar kant en klare tutorials/packages voor zijn om op die hardware te draaien. ( Zie http://nodered.org/docs/getting-started/installation.html )

Somniferous whisperings of scarlet fields. Sleep calling me and in my dreams i wander. My reality is abandoned (I traverse afar). Not a care if I never everwake.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BramV
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 11-10 16:48
Je hebt transport nodig bijv ESP8266==wifi of Bluetooth...433MHz...

Ik zou ESP8266 eens proberen...

Je kunt dan vanuit ieder willekeurige http client of server gegevens uitlezen of ontvangen.
Zomaar een voorbeeld:
http://www.instructables....perature-Logger/?ALLSTEPS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theo98
farlane schreef op maandag 16 november 2015 @ 23:56:
Zo te zien kun je beter een RPi of een BBB pakken als je Node-RED wilt gebruiken aangezien daar kant en klare tutorials/packages voor zijn om op die hardware te draaien. ( Zie http://nodered.org/docs/getting-started/installation.html )
Ik heb ook een BeagleBone Black, dus als ik daar Node Red op installeer, dan kan ik vanuit een andere pc in mijn netwerk die Node RED benaderen door ip in browser in te voeren?

[ Voor 15% gewijzigd door theo98 op 17-11-2015 14:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• farlane
theo98 schreef op dinsdag 17 november 2015 @ 13:55:
[...]

Ik heb ook een BeagleBone Black, dus als ik daar Node Red op installeer, dan kan ik vanuit een andere pc in mijn netwerk die Node RED benaderen door ip in browser in te voeren?
Check dit : http://nodered.org/docs/hardware/beagleboneblack.html

Somniferous whisperings of scarlet fields. Sleep calling me and in my dreams i wander. My reality is abandoned (I traverse afar). Not a care if I never everwake.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theo98
Ik probeer de beagle bone black te configureren, en moet daarvoor 2 drivers installeren.
Ik heb een macbook pro met os x 10.11.1.
En als ik de Netwerk driver installeer gaat het goed, maar als ik de Serial driver probeer geeft hij aan dat er geen software is die kan worden geïnstalleerd.
Weet iemand hier raad mee?

screenshot hier: http://postimg.org/image/8bf3pgbjd/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vale vista
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 09-09 22:00
Voor zover ik weet is het sws mogelijk om gewoon via de usb poort serieel data te sturen vanaf de arduino. Je hebt dan uiteraard nog wel een extra pc nodig. Je kan ook een Ethernet shield kopen en direct verbinding met de database maken. Tenminste, ik neem aan dat je viaNode RED (Ik ben hier verder niet bekend mee) en dan via je database systeem er zaken op kan uitvoeren, zegmaar net zoals een sql database gewoon kunt connecten en er queries op kunt uitvoeren?

[ Voor 8% gewijzigd door Vale vista op 17-11-2015 22:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• farlane
Vale vista schreef op dinsdag 17 november 2015 @ 22:52:
Voor zover ik weet is het sws mogelijk om gewoon via de usb poort serieel data te sturen vanaf de arduino. Je hebt dan uiteraard nog wel een extra pc nodig. Je kan ook een Ethernet shield kopen en direct verbinding met de database maken. Tenminste, ik neem aan dat je viaNode RED (Ik ben hier verder niet bekend mee) en dan via je database systeem er zaken op kan uitvoeren, zegmaar net zoals een sql database gewoon kunt connecten en er queries op kunt uitvoeren?
Voor zover ik kan zien is dat Node-RED een javascript API, dus het laten praten van een Arduino als Node-RED node zou nog wel eens wat "bewerkelijk" kunnen zijn. Het zou natuurlijk kunnen zijn dat er al een library voor is ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• farlane
theo98 schreef op dinsdag 17 november 2015 @ 19:00:
Ik probeer de beagle bone black te configureren, en moet daarvoor 2 drivers installeren.
Ik heb een macbook pro met os x 10.11.1.
En als ik de Netwerk driver installeer gaat het goed, maar als ik de Serial driver probeer geeft hij aan dat er geen software is die kan worden geïnstalleerd.
Weet iemand hier raad mee?

screenshot hier: http://postimg.org/image/8bf3pgbjd/
Zijn die FTDI drivers voor jouw versie van iOS?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theo98
Heb uitgezocht maa rhet werkt gewoon niet goed met OS X.
Dus ik installeer bunut op andere PC en vanuit daar werken.

Het is volhens mij niet mogelijk op NODE RED op een arduino te installeren omdat de Arduino geen besturingssysteem heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Euwas
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 12-10 11:51
Node-Red is een communicatie pakket wat op een server draait. Je kan dan makkelijk informatie stromen maken via de Node-Red interface. Hoewel het niet de makkelijkste manier is om data van je arduino naar je PC te krijgen is, is het wel een degelijke optie.

Voor de verbinding tussen arduino en je server heb je meerdere keuzes.
  1. Serieel (http://nodered.org/docs/hardware/arduino.html)
  2. Ethernet (iets zelf gemaakt, zoals een http request of een library als MQTT moeten goed werken, dit kan bekabeld en via WiFi)
Andere opties zijn zoals eerder gemeld bluetooth, die zou je kunnen zien als een draadloze serieel verbinding.

In Node-Red zit geloof ik al een module om MQTT en HTTP te ontvangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theo98
Euwas schreef op vrijdag 20 november 2015 @ 18:00:
Node-Red is een communicatie pakket wat op een server draait. Je kan dan makkelijk informatie stromen maken via de Node-Red interface. Hoewel het niet de makkelijkste manier is om data van je arduino naar je PC te krijgen is, is het wel een degelijke optie.

Voor de verbinding tussen arduino en je server heb je meerdere keuzes.
  1. Serieel (http://nodered.org/docs/hardware/arduino.html)
  2. Ethernet (iets zelf gemaakt, zoals een http request of een library als MQTT moeten goed werken, dit kan bekabeld en via WiFi)
Andere opties zijn zoals eerder gemeld bluetooth, die zou je kunnen zien als een draadloze serieel verbinding.

In Node-Red zit geloof ik al een module om MQTT en HTTP te ontvangen.
Maar node Red kan je met een arduino laten communiceren door Firmata op arduino te isntalleren.
Maar hoe laat je dan Node Red erop draaien?

Zonder de connectie met pc?

Mvg

Theo

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• chris10r
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 18:42
Leuk interessant project om jezelf te verdiepen in het IoT concept. Hoe ver ben je al gekomen?

Kort gezegd is Node-RED een server framework waarmee je dus allerlei client devices aan elkaar kan hangen en verbinden met een achterliggende database om bijvoorbeeld daar je temperatuur informatie in op te slaan. Node-RED draait op OSX en Linux.
Je kan Node-RED installeren op je pc/laptop en op embedded linux computers zoals bijvoorbeeld de Beaglebone Black en Raspberry Pi. In het geval van de Raspberry en de Beaglebone kan je je temperatuursensor direct aansluiten op de GPIO pinnen en deze dan uitlezen met bijvoorbeelde de node-red-contrib-gpio plugin.

Zoals je zelf al zei draait er op Arduino geen Linux waardoor je er geen Node-RED op kan installeren.
Er is wel de Arduino Yun, deze heeft een ARM processor en er draait Linux op. Deze Yun kan je vergelijken met de Beaglebone en Raspberry Pi.

De Arduino kan je met Node-RED verbinden door de Firmata sketch/library op de arduino te flashen. Er wordt vanuit gegaan dat je de Arduino met een pc verbind via de USB serial connection.

Een andere optie die Euwas en BramV al gaven is om de Arduino de temperatuursensor waarden via Ethernet of Wifi naar de computer met daarop Node-RED te versturen via MQTT en/of HTTP berichten. Hier zijn Arduino libraries en sketches voor te vinden.

Een andere oplossing is om 2 ZigBee modules te gebruiken om zo de USB serial verbinding eigenlijk draadloos te maken en dan kan je Firmata blijven gebruiken. 1 ZigBee verbind je met de serial port van de Arduino en de andere ZigBee verbind je met een ZigBee-serial-usb adapter aan je pc. De communicatie verloopt hetzelfde als bij de usb serial verbinding van de Arduino zelf.
Je moet alleen wel in de Firmata sketch en de Node-RED firmata plugin de namen van de serial port veranderen omdat deze anders worden genoemd met de ZigBee's.

De ZigBee modules zijn behoorlijk duur in vergelijking met de ESP8266 Wifi module die je via China bijvoorbeeld erg goedkoop kan krijgen. Hier op het Tweakers forum is een uitgebreid topic te vinden over de ESP8266 modules.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theo98
chris10r schreef op vrijdag 27 november 2015 @ 14:18:
Leuk interessant project om jezelf te verdiepen in het IoT concept. Hoe ver ben je al gekomen?

Kort gezegd is Node-RED een server framework waarmee je dus allerlei client devices aan elkaar kan hangen en verbinden met een achterliggende database om bijvoorbeeld daar je temperatuur informatie in op te slaan. Node-RED draait op OSX en Linux.
Je kan Node-RED installeren op je pc/laptop en op embedded linux computers zoals bijvoorbeeld de Beaglebone Black en Raspberry Pi. In het geval van de Raspberry en de Beaglebone kan je je temperatuursensor direct aansluiten op de GPIO pinnen en deze dan uitlezen met bijvoorbeelde de node-red-contrib-gpio plugin.

Zoals je zelf al zei draait er op Arduino geen Linux waardoor je er geen Node-RED op kan installeren.
Er is wel de Arduino Yun, deze heeft een ARM processor en er draait Linux op. Deze Yun kan je vergelijken met de Beaglebone en Raspberry Pi.

De Arduino kan je met Node-RED verbinden door de Firmata sketch/library op de arduino te flashen. Er wordt vanuit gegaan dat je de Arduino met een pc verbind via de USB serial connection.

Een andere optie die Euwas en BramV al gaven is om de Arduino de temperatuursensor waarden via Ethernet of Wifi naar de computer met daarop Node-RED te versturen via MQTT en/of HTTP berichten. Hier zijn Arduino libraries en sketches voor te vinden.

Een andere oplossing is om 2 ZigBee modules te gebruiken om zo de USB serial verbinding eigenlijk draadloos te maken en dan kan je Firmata blijven gebruiken. 1 ZigBee verbind je met de serial port van de Arduino en de andere ZigBee verbind je met een ZigBee-serial-usb adapter aan je pc. De communicatie verloopt hetzelfde als bij de usb serial verbinding van de Arduino zelf.
Je moet alleen wel in de Firmata sketch en de Node-RED firmata plugin de namen van de serial port veranderen omdat deze anders worden genoemd met de ZigBee's.

De ZigBee modules zijn behoorlijk duur in vergelijking met de ESP8266 Wifi module die je via China bijvoorbeeld erg goedkoop kan krijgen. Hier op het Tweakers forum is een uitgebreid topic te vinden over de ESP8266 modules.
Bedankt voor je duidelijke uitleg.

Ik loop alleen tegen een paar dingen aan.

Als eerste, als ik de arduino met een ethernet shield uitbreidt, dan kan ik draadloos communiceren met Node RED op de Beaglebone. Toch?

Maar als ik dan 1 kamer in mijn huis, alle lichten wil bedienen die daar staan, dal zal ik dus voor elk licht een arduino met ethernet shield moeten hebben? Toch? Dat kost een hoop geld.

Is daar niet een goede oplossing voor, als je begrijpt wat ik bedoel.

Hier een flow:

Arduino + Ethernet Shield ---> Data naar en van Arduino ---> Node RED (Beagelbone Black)
En andersom.

Alvast bedankt voor je reactie.

Mijn skype is theobouwman1. Ben erg geinteresseerd in IoT netwerk.

Dank en groeten,

Theo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Theo

Ik heb bij mijn ouders thuis vorig een Smart home systeempje neergezet met een Raspberry Pi. Ik heb toen van die Wifi LED strips uit china laten komen en die LED's worden allemaal via Wifi aangestuurd door de Raspberry PI. Bedoel je zoiets?

Edit:

Hier draait thermostaat, verwarming en dergelijke ook op trouwens.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 01-12-2015 20:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chris10r
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 18:42
theo98 schreef op dinsdag 01 december 2015 @ 13:31:
[...]
Als eerste, als ik de arduino met een ethernet shield uitbreidt, dan kan ik draadloos communiceren met Node RED op de Beaglebone. Toch?

Maar als ik dan 1 kamer in mijn huis, alle lichten wil bedienen die daar staan, dal zal ik dus voor elk licht een arduino met ethernet shield moeten hebben? Toch? Dat kost een hoop geld.

Is daar niet een goede oplossing voor, als je begrijpt wat ik bedoel.

Hier een flow:
Arduino + Ethernet Shield ---> Data naar en van Arduino ---> Node RED (Beagelbone Black)
En andersom.
Een ethernet shield is niet draadloos, je verbind deze met een cat5(e)/6 kabel met de rest van je netwerk. Een wifi shield/module, de ESP8266 bijvoorbeeld, is waarschijnlijk wat je dan zoekt.

Je kan op je arduino een zender (shield) aansluiten waarmee je licht- en stopcontactschakelaars met een ontvanger kan aansturen. Hier ben ik verder niet mee bekend, maar er is hierover een topic te vinden op het tweakers forum.
Deze zender kan je dan ook net zo goed verbinden met je beaglebone of raspberry pi. Voor de raspberry zijn er voorbeelden te vinden via google.
Pagina: 1