Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Router voor meetwagen (ver bereik)

Pagina: 1
Acties:

• DeDooieVent
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 08-04 13:31
Hoi

Wij hebben een mobiel laboratorium. Hier wordt data verzameld door monitoren die chemische analyses uitvoeren op afgassen van rookgaskanalen (industrie AVI raffinaderijen etc).

Alle data komt binnen op een logger, deze logger is verbonden met een fysieke netwerkkabel aan een laptop in de meetwagen.

Nu is het zo dat het team zelf meestal op een meter of 80 hoog in de schoorsteen bezig is terwijl de meetwagen loopt. Nu willen we eigenlijk een ad-hoc netwerk bouwen, dus een wifi connectie met de meetwagen zodat we een autocalibratie kunnen uitvoeren etc.

De software zelf is er, hardware ook. maar de router is een beetje een probleem... IT wil geen ondersteuning bieden, want de laptop is zelf gekocht en is geen onderdeel van de bedrijfsinventaris (heel gedoe, starre mensen dit dat) Dus nu moet ik wat verzinnen. Ik had een router over... een oude linksys maar dat werkt niet, bereik is gewoon niet voldoende

Afgezien van overwegingen of zoiets wel kan in de industrie (die overweging leggen we bij onze opdrachtgevers namelijk, dus nu niet van belang) Wat kan ik doen om het bereik van een router zo groot mogelijk te maken, welke router moet ik hebben...

Oh ja, de antenne moet verlengbaar zijn, de meetwagen zelf is een metalen kooi

• DiedX
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10:55
DeDooieVent schreef op maandag 16 november 2015 @ 18:47:
De software zelf is er, hardware ook. maar de router is een beetje een probleem... IT wil geen ondersteuning bieden, want de laptop is zelf gekocht en is geen onderdeel van de bedrijfsinventaris (heel gedoe, starre mensen dit dat) Dus nu moet ik wat verzinnen.
En hier was ik je kwijt. Twee vragen voor je:

A ) Waarom ben je alleen maar aan het hobbybobben?
B ) Waarom leg je vervolgens het probleem bij ons neer? Anders gezegd: wat heb je zelf al gevonden?

DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Kijk vooral eens naar losse richtantennes. Dat lijkt mij in dit geval een stuk nuttiger dan met een soho router werken in dit geval. :)

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 28-11 22:25

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Het is een laptop. Die is draagbaar en kan dus ook mee naar boven. Wel zorgen dat dat ding een beetje rugged is uiteraard. Aan een standaard laptop heb je in dit geval weinig.
Wat ik zou doen: probleem bij IT neerleggen: we hebben een laptop nodig die we voor dit doel kunnen gebruiken. Buisiness requirement, bedenk wat en go fetch :)

Snap je IT poot heel goed dat ze geen support op consumentenmeuk leveren. Deal with it.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• DeDooieVent
DiedX schreef op maandag 16 november 2015 @ 18:54:
[...]

En hier was ik je kwijt. Twee vragen voor je:

A ) Waarom ben je alleen maar aan het hobbybobben?
B ) Waarom leg je vervolgens het probleem bij ons neer? Anders gezegd: wat heb je zelf al gevonden?
Om dat ik als opdracht van mijn team heb gekregen om te kijken wat mogelijk is. dus ik ben idd gaan hobbyen voorlopig, net zoals ik onze gps modems heb aangeschaft, die het prima doen... Ik vraag me gewoon af of er een optie is zoals de post onder je...

En ik heb zelf geprobeerd wat de klooien met eigen routers, maar het bereik is gewoon bar slecht... aangezien hier de kenners zitten dacht ik, kom eens kijken of iemand een goed idee heeft

• DeDooieVent
The Eagle schreef op maandag 16 november 2015 @ 19:00:
Het is een laptop. Die is draagbaar en kan dus ook mee naar boven. Wel zorgen dat dat ding een beetje rugged is uiteraard. Aan een standaard laptop heb je in dit geval weinig.
Wat ik zou doen: probleem bij IT neerleggen: we hebben een laptop nodig die we voor dit doel kunnen gebruiken. Buisiness requirement, bedenk wat en go fetch :)

Snap je IT poot heel goed dat ze geen support op consumentenmeuk leveren. Deal with it.
We hebben rugged laptops, panasonic toughbooks, die hardware is echt het probleem niet

• commentator
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 07:53
Kun je de antenne van je router afschroeven? Zo ja dan zou je een betere richtantenne kunnen aanschaffen. Evt andere firmware erop om wat meer vermogen in te stellen

• DeDooieVent
commentator schreef op maandag 16 november 2015 @ 19:04:
Kun je de antenne van je router afschroeven? Zo ja dan zou je een betere richtantenne kunnen aanschaffen. Evt andere firmware erop om wat meer vermogen in te stellen
Ja die antenne is afschroefbaar en daar hebben we al wat mee geklooid, maar ik vraag me af, zijn er antenne's die bijvoorbeeld een eigen bron hebben, dus een soort van versterker of iets... stroom is het probleem niet....

• DeDooieVent
En richtantenne is inderdaad een goed idee, ik had zelf al wat zitten kijken, maar welke heeft nu het grootste bereik. Is er iemand die hier ervaring mee heeft en zegt, deze moet je hebben...

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Draai de zaak om. leg je probleem naar bij de it en hun voor de oplossing laten zorgen.

Maar een fatsoenlijk wireles bridge is wel te vinden er zijn genoeg draadjes :+ in dit forum daarover

Iperf

• DeDooieVent
Fish schreef op maandag 16 november 2015 @ 19:09:
Draai de zaak om. leg je probleem naar bij de it en hun voor de oplossing zorgen.

Maar een fatsoenlijk wireles bridge is wel te vinden er zijn genoeg draadjes :+ in dit forum daarover
IT valt niet mee te communiceren, ik heb toevallig nu een conflict met hun over zelfgebouwde workflows binnen sharepoint... dat ze precies doen wat wij willen is geen argument, het mag niet

• mikenl
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17-11-2023

mikenl

BMW 730i

ubiquiti nanostation, zijn er in verschillende frequenties, kost vrijwel niets.

Who the *&#@ is PEER and why does he reset my connection all the time ?

• DiedX
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10:55
DeDooieVent schreef op maandag 16 november 2015 @ 19:10:
[...]

IT valt niet mee te communiceren, ik heb toevallig nu een conflict met hun over zelfgebouwde workflows binnen sharepoint... dat ze precies doen wat wij willen is geen argument, het mag niet
Maar wáárom dan niet? Vermoedelijk is daar een goede reden voor.

Dé manier om dit aan te vliegen is om een berekening bij je chef neer te leggen hoeveel je hiermee uit gaat sparen. Laat je chef vervolgens naar IT toe gaan.

DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

nou nee niet altijd hoor, ook daar werken soms klootzakken, bij voorbaat nee zeggen is ook gewoon huftergedrag. lekker tegen een dode muur oplopen. er zijn altijd technishe uitzinderingen mogelijk. het is aan hun dan de taak om te zorgen voor een acceptabele veilige oplosing die liefst op zo'n manier is ingericht dat het geen uitzondering meer is maar een standaard onderdeel kan zijn. er zullen meer meetwagens rondrijden met die behoefte.

ik zou zelf ook een wireless bridge opzetten denk ik, wat een gezeik joh

[ Voor 7% gewijzigd door Fish op 16-11-2015 19:42 ]

Iperf

• _-= Erikje =-_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17-11 13:54
Mikrotik sxt, desnoods 2, kun je er 1 mee naar boven slepen

• mikenl
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17-11-2023

mikenl

BMW 730i

Mikrotik heeft een veel steilere leercurve en is over het algemeen duurder....

Who the *&#@ is PEER and why does he reset my connection all the time ?

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 27-11 01:54
Op "hak 5" (zoek met google), daar is vroeger uitleg geweest hoe een router/antenne te versterken, legaal/illegaal, zodat maximale vermogen bereikt wordt.
Dacht dat ze ook een uitzending hadden over een lange afstand te overberuggen met richt antenne.
Google hier eens op.

• Megamind
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10-09 22:45
En de leverancier van de hardware en software? Neem aan dat die wel een oplossing heeft, beter dan zelf gaan rommelen.

Kan me bijna niet voorstellen dat je baas je uren zoiets laat uitzoeken in dure buitenuren.

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

jan99999 schreef op dinsdag 17 november 2015 @ 05:37:
Op "hak 5" (zoek met google), daar is vroeger uitleg geweest hoe een router/antenne te versterken, legaal/illegaal, zodat maximale vermogen bereikt wordt.
Dacht dat ze ook een uitzending hadden over een lange afstand te overberuggen met richt antenne.
Google hier eens op.
80 meter is peanuts met gewone richtantennes en thuis routers zeker met een free line of sight

[ Voor 3% gewijzigd door Fish op 17-11-2015 10:20 ]

Iperf

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

DeDooieVent schreef op maandag 16 november 2015 @ 19:10:
[...]

En dus zit jij straks met je hobby-bob systeempje produktie te draaien en als er iets is en produktie stilligt, heb jij geen support....Vervolgens is iedereen pissig omdat het veel geld kost om stil te liggen..

Het heeft een reden dat veel sys-admins een grafhekel hebben aan "handige" harry's.......

• fredkroket
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
KillerAce_NL schreef op dinsdag 17 november 2015 @ 10:23:
Het heeft een reden dat veel sys-admins een grafhekel hebben aan "handige" harry's.......
Die in een geval als dit zouden kunnen ontstaan door een starre IT-afdeling.

Als ik de TS was zou ik het probleem toch gewoon wegleggen bij het management in dit geval. En is die van mening dat de TS het zelf op moet lossen, dan zou ik gewoon extern inhuren. Kost wat, maar dan is het geregeld. En IT zal zich daarna vanzelf achter de oren krabben of ze in het vervolg weer het risico op gezichtsverlies willen lopen als een extern bedrijf hun werk doet.

Aan de andere kant zou die expertise ook niet per se bij IT hoeven liggen, maar dan moeten ze dat aangeven en adviseren hoe je het wel aan kunt vliegen.

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

KillerAce_NL schreef op dinsdag 17 november 2015 @ 10:23:
[...]

En dus zit jij straks met je hobby-bob systeempje produktie te draaien en als er iets is en produktie stilligt, heb jij geen support....Vervolgens is iedereen pissig omdat het veel geld kost om stil te liggen..

Soms vergeet een it afdeling dat ze symbiotisch zijn en vrijwel nooit een core business.

Als de it gewoon had meegewerkt aan een oplossing waar zij ook mee kunnen werken was het geen probleem geweest.

(er is een een reden dat sommige mensen een graf takke hekel hebben aan de bemoedering van it)

Het initiele probleem lijkt er op dat de laptop zelf gekocht is. waarom eigenlijk ? ook it discussie ?
klinkt als een aardige wanhoopsdaad van de meetcrew om gewoon fatsoenlijk het eigen werk te kunnen doen

[ Voor 18% gewijzigd door Fish op 17-11-2015 10:46 ]

Iperf

• Mijzelf
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Als ik de probleemstelling zo lees denk ik niet dat je dit betrouwbaar met wifi aan de gang krijgt. Met richtantennes kun je zeker 80 meter overbruggen, maar kun je de antenne aan de laptop gericht houden? En kun je garanderen dat de schoorsteen er niet tussen staat?

Een setje 4g modems lijkt me betrouwbaarder en eenvoudiger.

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

fredkroket schreef op dinsdag 17 november 2015 @ 10:35:
[...]

Die in een geval als dit zouden kunnen ontstaan door een starre IT-afdeling.

Als ik de TS was zou ik het probleem toch gewoon wegleggen bij het management in dit geval. En is die van mening dat de TS het zelf op moet lossen, dan zou ik gewoon extern inhuren. Kost wat, maar dan is het geregeld. En IT zal zich daarna vanzelf achter de oren krabben of ze in het vervolg weer het risico op gezichtsverlies willen lopen als een extern bedrijf hun werk doet.

Aan de andere kant zou die expertise ook niet per se bij IT hoeven liggen, maar dan moeten ze dat aangeven en adviseren hoe je het wel aan kunt vliegen.
Dat kan, maar IT beslist niet..... Als wel, dan is het raar afgesproken daar.
No kidding, haal er iemand met it-kennis bij zodat je een goede oplossing krijgt waarmee iedereen kan leven én je supported bezig bent.
Niks vervelender als met een probleem zitten en je IT support moet het wiel uitvinden..

• E-Vix
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 28-11 16:54

E-Vix

Nu met sneeuw!

De IT afdeling heeft waarschijnlijk ook orders van hogerop. Normaliter worden er met de verschillende afdelingen afspraken gemaakt over wat wel en niet kan, en daar heeft de IT afdeling zich maar aan te houden. Een gemiddelde IT afdeling krijgt iedere week wel een aantal keer het verzoek "Aaah. Zouden jullie niet even ... kunnen doen?", en als je daar één keer ja op zegt, dan komt vervolgens iedereen voor de meest simpele uitzondering bij je langs.
Mijn advies: Zoek uit wat je zou willen, en leg dit bij je leidinggevende neer. Laat hem dit vervolgens opnemen met de leidinggevende van de IT afdeling, en als het mogelijk is, dan komt vanzelf de IT afdeling bij jou weer terug om het verder door te spreken. En als er nee wordt gezegd, luister dan ook eens naar waarom er nee wordt gezegd. Waarschijnlijk zal er een heel logische reden voor zijn.

Let wel dat jouw oplossing ook veilig moet zijn. Een IT afdeling verkoopt het meeste nee omdat het simpelweg niet veilig is (er moet bijvoorbeeld iets voor opengesteld worden), of omdat het een grote impact heeft op de rest van het systeem (er moet veel voor aangepast worden, en tijd=geld)
Je geeft zelf al aan dat je met meetapperatuur werkt in een metalen kooi. Die is er niet voor niets en zal waarschijnlijk zijn om ongewenste signalen tegen te houden. Een extern signaal als die van een router zou zomaar eens de meetapparatuur kunnen gaan verstoren!

Failed opening '/home/users/7942/signature.inc' for inclusion (include_path='.:') in /home/www/got/userstats.php on line 25

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Dat houd voor mij in dat hij niet achterin een zeilenbak zit maar een metalen bak. niet om inteferente te voorkomen

Iperf

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Ik snap je probleem en ook waarom IT niet meewerkt dit zijn te afwijkende systemen met afwijkende requirements dat past niet binnen IT dus doet een afdeling het zelf met ook de eigen verantwoordelijkheid Ik zou voor een Engenius AP gaan met een sector of richtantenne vooral de antenne op het dak van de meetbak zetten, dan moet het lukken. Let wel er is geen garantie dat het lukt. Hoe gaan jullie bij de schoorsteen omhoog?

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Mijzelf schreef op dinsdag 17 november 2015 @ 10:51:
Als ik de probleemstelling zo lees denk ik niet dat je dit betrouwbaar met wifi aan de gang krijgt. Met richtantennes kun je zeker 80 meter overbruggen, maar kun je de antenne aan de laptop gericht houden? En kun je garanderen dat de schoorsteen er niet tussen staat?

Een setje 4g modems lijkt me betrouwbaarder en eenvoudiger.
DeDooieVent schreef op maandag 16 november 2015 @ 19:02:
[...]

net zoals ik onze gps modems heb aangeschaft, die het prima doen...

En ik heb zelf geprobeerd wat de klooien met eigen routers, maar het bereik is gewoon bar slecht... aangezien hier de kenners zitten dacht ik, kom eens kijken of iemand een goed idee heeft
Volgens mij bedoelt hij ook gsm ;)

Iperf

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Wel grappig dat er door TS alleen maar gekeken wordt naar een WiFi Router/AP met een groot en hoog zendvermogen en dus theoretisch bereik over 80Mtr. (middels een richtantenne kom je ook maar één kant op, tenzij je aan beide devices zo'n antenne knoopt). Als de laptop vervolgens niks terug kan zenden doordat dat ding géén gelijke of grotere afstand kan overbruggen middels het zend vermogen van z'n WiFi adapter/kaartje dan ben je nog nergens..... WiFi moet ten alle tijde 2-weg verkeer zijn en is daarbij ook nog eens half-duplex.

Ik zou persoonlijk eens gaan kijken of je niet beter een VPN tunnel op kunt gaan zetten middels 4G :o

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11:36

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

wimmel_1 schreef op dinsdag 17 november 2015 @ 17:27:
Wel grappig dat er door TS alleen maar gekeken wordt naar een WiFi Router/AP met een groot en hoog zendvermogen en dus theoretisch bereik (middels een richtantenne kom je ook maar één kant op, tenzij je aan beide devices zo'n antenne knoopt). Als de laptop vervolgens niks terug kan zenden doordat dat ding géén gelijke of grotere afstand kan overbruggen middels het zend vermogen van z'n WiFi adapter/kaartje dan ben je nog nergens.....
Een richtantenne helpt ook in het verbeteren van de ontvangst van het signaal van de client, maar inderdaad, het is inderdaad een samenspel van de apparatuur in de meetwagen en de apparatuur in de schoorsteen.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

wimmel_1 schreef op dinsdag 17 november 2015 @ 17:27:
Wel grappig dat er door TS alleen maar gekeken wordt naar een WiFi Router/AP met een groot en hoog zendvermogen en dus theoretisch bereik over 80Mtr. (middels een richtantenne kom je ook maar één kant op, tenzij je aan beide devices zo'n antenne knoopt). Als de laptop vervolgens niks terug kan zenden doordat dat ding géén gelijke of grotere afstand kan overbruggen middels het zend vermogen van z'n WiFi adapter/kaartje dan ben je nog nergens..... WiFi moet ten alle tijde 2-weg verkeer zijn en is daarbij ook nog eens half-duplex.

Ik zou persoonlijk eens gaan kijken of je niet beter een VPN tunnel op kunt gaan zetten middels 4G :o
Oh ... dan kunnen we alle schotelantennes die op de flats staan ook gelijk weggooien want kennelijk maakt het volgens jou niet uit of je een richtantenne of gewone antenne gebruikt om te ontvangen

Je bent denk ik in de war met vermogen (wat niet door de ts is verwoord)

Iperf

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Fish schreef op dinsdag 17 november 2015 @ 17:34:
[...]

Oh ... dan kunnen we alle schotelantennes die op de flats staan ook gelijk weggooien want kennelijk maakt het volgens jou niet uit of je een richtantenne of gewone antenne gebruikt om te ontvangen

Je bent denk ik in de war met vermogens
Probeer met zo'n schotel maar eens iets terug te zenden naar de satelliet :+

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

wimmel_1 schreef op dinsdag 17 november 2015 @ 17:36:
[...]

Probeer met zo'n schotel maar eens iets terug te zenden naar de satelliet :+
Wat is je punt ? het is een richtantenne
maar ok wat jij wil https://www.hertzinger.nl...g/146/m/120/Algemeen.html

[ Voor 16% gewijzigd door Fish op 17-11-2015 17:39 ]

Iperf

• Will_M
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Mijn punt is dat je voor een stabiele en werkende, bi-directionele, data verbinding beide 'disciplines' (zenden/ontvangen) 100% op orde moet hebben. Dat zenden wordt aan de laptopkant waarschijnlijk een probleem doordat die monteur niet met een kruiwagen aan (extra) materiaal die schoorsteen in zal willen klimmen (vandaar: HSDPA/3G/4G modem en een VPN tunnel naar.... Die meetwagen óf zelfs een centrale locatie).

Als er ergens een bitje wegvalt tijdens een transmit dan is het wel handig als de ontvanger een verzoek kan doen aan de verzender voor een re-transmit (TCP/IP). Voor TV/radio beelden (via die schotels aan een flat) maakt dat allemaal niet zoveel uit ... Je ziet een artefact op het scherm of hoort een hikje in het geluid, bij data/meetgegevens heb ik (persoonlijk) liever een consistent geheel.

[ Voor 13% gewijzigd door Will_M op 17-11-2015 18:39 . Reden: en ]

• Fish
  • Niet online

Fish

How much is the fish

wimmel_1 schreef op dinsdag 17 november 2015 @ 17:47:
Mijn punt is dat je voor een stabiele en werkende, bi-directionele, data verbinding beide 'disciplines' (zenden/ontvangen) 100% op orde moet hebben. Dat zenden wordt aan de laptopkant waarschijnlijk een probleem doordat die monteur niet met een kruiwagen aan (extra) materiaal die schoorsteen in zal willen klimmen (vandaar: HSDPA/3G/4G modem en een VPN tunnel naar.... Die meetwagen óf zelfs een centrale locatie).

Als er ergens een bitje wegvalt tijdens een transmit dan is het wel handig als de ontvanger een verzoek kan doen aan de verzender voor een re-transmit (TCP/IP). Voor TV/radio beelden (via die schotels aan een flat) maakt dat allemaal niet zoveel uit ... Je ziet een artefact op het scherm of hoort een hikje in het geluid, bij data/meetgegevens heb ik (persoonlijk) liever een consistent geheel.
Een richtantenne focust het vermogen niet alleen, hij is ook gevoeliger voor de singalen die hij ontvantr. het is een win win. een schotel is gewoon een richtantenne en heeft in dat opzicht niets met tv beeld maken

Dat het niet stabiel is is slechts een aanname todat je het in praktijk opzet, het feit dat je (bijvoorbeeld) een schotel als richtantenne gebruikt heeft geen effect op het tcp protocol, dat werkt nog steeds.

Mocht 1 richtantenne niet genoeg zijn is het uitaard beter om een 2 op de schoorsteen te zetten

Mijn punt is uiteindelijk dat 1 richtantenne niet per definitie een 2e richtantenne aan de andere kant hoeft te hebben om goed te werken.
Maar jij leunt imho teveel op het vermogens verhaal. " je draaid het vermogen aan 1 kant op de andere kant te berieken dus dan moet je het vermogen aan de andere kant ook opdraaien (bij gebruik van de gelijksoortige antenne) " en dat verhaal is gewoon niet waar voor richtantennes

Iperf

Pagina: 1