Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sigon
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 07-07 21:09
Ik zoek een?
NAS.

Wat is je budget?
rond 200 eu (Echter is kwaliteit belangrijk, dus mag best wat meer kosten)

Ik wil het apparaat gaan gebruiken om ......
Ik heb recent een nieuwe smart tv + Raspberry Pi gekocht. Ik heb kodi op de Raspbery gezet en gezien de Raspberry niet externe Hdd's (zonder voeding) kan uitlezen, is het nu tijd voor de volgende stap/fase; een NAS

Wat heb je zelf al gevonden?
Ik kom op verschillende Posts de Synology DiskStation DS215j tegen, echter heb ik te weinig verstand om te concluderen of deze alles heeft wat ik wil.

Ik wil de NAS natuurlijk gebruiken als opslag, maar ook voor het zelf downloaden/uitpakken van films en series die via nieuwsgroepen gedownload moeten worden. Verder wil ik graag dat de Raspberry, die films en series dan kan afspelen. Zit ik bij deze NAS dan goed, of moet ik naar iets compleet anders kijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kijk bij de pricewatch: Synology DiskStation DS215j even naar de andere gekoppelde aankoopadviezen op het forum http://tweakers.net/produ...diskstation-ds215j/forum/.

Zelf vind ik de DS215j van alle instapmodellen bij Synology degene met de beste prijs/prestatieverhouding. Je kunt er twee schijven in kwijt om of veel opslagruimte te hebben of om wat extra beschikbaarheid (maar geen backup!) te realiseren door de tweede schijf als spiegelschijf (RAID1, mirror) in te zetten.

Twee zaken die ik handig vind aan dit model zijn Wake-on-LAN zodat je niet hoeft op te staan om de nas aan te zetten, maar dat met een applicatie op telefoon of tablet of computer kunt doen. Ander voordeel is dat de nas zelfstandig kan in- en uitschakelen op basis van een vooraf ingesteld schema.

Via derde partijen, als SynoCommunity, cphub.net e.a., zijn diverse populaire extra softwarepakketten te installeren.

Verwacht geen snelheidsmonster dat vele gebruikers, applicaties, streams en backuptaken tegelijkertijd kan bedienen, maar in een omgeving met weinig broodheren is het een uitstekende kennismaking met DSM.

Omdat je de Raspberry Pi gebruikt als mediaspeler lijk je geen behoefte te hebben transcoderen. Dat pleit nogmaals in het voordeel van dit model.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S1NN3D
  • Registratie: Oktober 2011
  • Niet online
sigon schreef op maandag 16 november 2015 @ 17:00:
Zit ik bij deze NAS dan goed, of moet ik naar iets compleet anders kijken?
Ik geef je topic even een verhuizing naar Componenten Aankoopadvies omdat het imho daar beter op zijn plek is.

Een Synology NAS is een erg prettig apparaat om mee te werken. Heb zelf thuis een 212j in gebruik en een 115j als externe backup bestemming. Zelf maak ik geen gebruik van nieuwsgroepen maar ik heb mijn twijfels of de genoemde 215j voldoende power heeft voor die taak. De mede-tweakers in CAA zullen je daar vast wel over kunnen adviseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koendio
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16:12
Kijk ook eens bij qnap. Wilde eerst een synology kopen, maar voor hetzelfde geld heb je een qnap met betere specs. Wat ik begreep zijn beide merken goed, maar ik heb de indruk dat synology meer aan pr doet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10-09 23:54

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Qnap is leuk maar Synology door zijn apps een stuk gebruiksvriendelijker. De qnap mag dan betere specs hebben (uiteraard modelfhankelijk) voor het geld, de vraag is waar die nas exact voor moet dienen en hoe makkelijk of moeilijk is om die taak uit te laten voeren. Dan zie je dat Synology zijn huiswek echt gedaan heeft en dat het out of the box gewoon allemaal werkt. Daar hoor ik bij qnap andere verhalen over.

Het feit dat TS deze vraag stelt impliceert al een beetje dat eenvoud een pre is voor hem.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RMBoere
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 09-12-2023
Ik zou dan voor de 216play gaan. Een van de nieuwste modellen en razend snel.
Wat betreft installeren en instellingen eenvoudig als ej de gebruiksaanwijzing volgt. Bovendien mooie apps voor Android en iOS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CKSotos
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-09 19:40
The Eagle schreef op maandag 16 november 2015 @ 18:56:
Qnap is leuk maar Synology door zijn apps een stuk gebruiksvriendelijker. De qnap mag dan betere specs hebben (uiteraard modelfhankelijk) voor het geld, de vraag is waar die nas exact voor moet dienen en hoe makkelijk of moeilijk is om die taak uit te laten voeren. Dan zie je dat Synology zijn huiswek echt gedaan heeft en dat het out of the box gewoon allemaal werkt. Daar hoor ik bij qnap andere verhalen over.

Het feit dat TS deze vraag stelt impliceert al een beetje dat eenvoud een pre is voor hem.
Genoeg apps te installeren op een Qnap hoor.
https://www.qnap.com/i/in/app_center/
Daarin zijn beide merken toch echt niet onderscheidend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sigon
Bedankt voor de reacties. Gezien het mijn eerste NAS aankoop/ gebruik zal zijn, wil ik het voor mijzelf niet te moeilijk maken. Belangrijkste is echt dat de NAS zelf de download/uitpak kan doen en dat die in combinatie met mijn mediaspeler kan functioneren. Gezien alle fora komt de Synology DiskStation DS215j er redelijk vaak in terug. Zou deze de download capaciteit aankunnen? Of zouden jullie dan voor een andere gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

RMBoere schreef op maandag 16 november 2015 @ 18:58:
Ik zou dan voor de 216play gaan. Een van de nieuwste modellen en razend snel.
Wat betreft installeren en instellingen eenvoudig als ej de gebruiksaanwijzing volgt. Bovendien mooie apps voor Android en iOS.
Aardig ding, maar met ca. €260 wel flink boven het gestelde budget. En als de TS die nu zou aanschaffen, komt hij deels van een koude kermis thuis, omdat een aantal populaire '3rd party'-pakketten nog niet beschikbaar zijn (naar verwachting in de loop van december wel). Dat zou geen reclame zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RMBoere
Hangt er een beetje van af welke pakketten je bedoeld? de meegeleverde paketten uit het Package Centre werken allemaal naar behoeven. Bovendien qua budget: 200 euro, maar mag iets meer zijn. Ik denk dat je met een 216 play dan wel een mooie prijs hebt en klaar bent voor de toekomst!

De download functie die via de Nas, maar nog makkelijker via de iOS app (of Android app) te gebruiken is, is gebruiksvriendelijk en ook erg snel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Complete set van SynoCommunity is niet beschikbaar; ik had het niet over de standaard meegeleverde, maar over '3rd party'-pakketten. Daar zit toch een aantal populaire downloadhulpmiddelen tussen.

[ Voor 73% gewijzigd door Verwijderd op 16-11-2015 19:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koendio
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16:12
Met mijn qnap ts 251 gaat dit prima. Op mijn iphone of computer nzb zoeken, dan naar nas zenden (automatisch) en de nas doet de rest (downloaden/rarren/uitpakken) met sabnzb. Werkt helemaal top
Met de 2.4 ghz duocore processor en 4gb geheugen gaat dit nog snel ook

[ Voor 17% gewijzigd door koendio op 17-11-2015 07:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sigon
Maar beide merken, zowel Synology ( Synology DiskStation DS215j of 216 play) dan de aanraden als Qnap, werken met software die automatisch de bestanden download en uitpakt. Couchpotato; Sickbear; Sabnzb?

Het is voor mij erg belangrijk om 1 te kopen die gewoon de download capaciteit aankan en waaruit ik van de mediaplayer toegang kan verschaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RMBoere
Okee, ik heb je berichtje nog even beter gelezen, uitpakken met nieuwsgroepen doe ik in principe niet. Via mijn iPhone/iPad DS apps zoek ik op wat ik wil downloaden en ik klik ze aan, de rest gaat vanzelf. Naar volgens mij is het eenvoudig ze via de Nas ook uit te pakken.

Dat kan dus! kijk hier: downloaden op Nas hoe het werkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 11:37

DarkSide

theres no place like ::1

Ik heb een 215j en die doet alles automatisch voor me.
vind het zelf een prima nas die goed presteert en niet te veel centjes kost zeg maar.
Voor mij was een zwaarder model (215+ bv) niet nodig.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13:24

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

RMBoere schreef op maandag 16 november 2015 @ 19:40:
Hangt er een beetje van af welke pakketten je bedoeld? de meegeleverde paketten uit het Package Centre werken allemaal naar behoeven. Bovendien qua budget: 200 euro, maar mag iets meer zijn. Ik denk dat je met een 216 play dan wel een mooie prijs hebt en klaar bent voor de toekomst!

De download functie die via de Nas, maar nog makkelijker via de iOS app (of Android app) te gebruiken is, is gebruiksvriendelijk en ook erg snel.
260 euro excl. schijven. Die 216j is gewoon 100 euro duurder dan de 215j, met als voornaamste selling point de krachtigere processor en transcoding support. Iets wat de topicstarter niet nodig heeft.

Enige is dat je met de 215j wellicht wat meer geduld moet hebben voordat een download is uitgepakt, zeker als je meerdere downloads tegelijk hebt lopen. Dat merk ik met een 213+ ook wel. Maar volgens mij moet je met een 215j prima vooruit kunnen.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DarkSide

DarkSide

Ik heb sab ingesteld dat hij op pauze gaat met downloaden als hij aan het uitpakken is.
Verder kijk ik tijdens downloaden en uitpakken wel gewoon nog naar Kodi met media die op de NAS staat.
En wordt er soms ook nog door fam ingelogd of op photostation te kijken.
Ik merk hier niets van.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakMDS
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 31-08 18:44
Ik heb zelf een DS213j, als ik nu zou moeten kiezen zou ik eigenlijk zonder meer weer voor de DS21xj serie gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sigon
Die guide is inderdaad handig, bedankt! Gezien alle reactie lijkt de DS215j dus geen slechte keuze. Zijn er ook nog specifieke dingen waarbij ik rekening moet houden bij het aanschaffen van HDD's (behalve grootte etc)? Kunnen algemeen HDD's er in of moet ik ze echt selecteren op NAS capability?

[ Voor 7% gewijzigd door sigon op 18-11-2015 10:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kies gewoon een schijf waarvan je de prijs aantrekkelijk vindt. Let eventueel op de garantietermijn maar vooral op hoe je winkelier een defecte schijf binnen garantie afhandelt. Er is niets op tegen om bijv. WD Green te gebruiken. De Synology software houdt inmiddels uit zichzelf rekening met het in het verleden genoemde probleem van erg snel oplopende LCC-waarden.

Houdt er gewoon rekening mee dat harde schijven vroeg of laat stuk gaan. Wapen je daartegen door backups te maken en kijk met enige regelmaat naar de gezondheid van je schijven (S.M.A.R.T.; in DSM kun je instellen periodiek een rapportage toegemaild te krijgen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sigon
Duidelijk, wel handig om dat inderdaad te gaan doen dan. Ik zag namelijk een paar speciaal voor een NAS. Maar dat maakt dus niet zoveel uit? Zolang die qua specificaties maar overeen komt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gewoon een schijf kiezen die voorkomt in de QVL van Synology: hardeschijfcompatibiliteitslijst.

Vanochtend nog was er iemand met een crash van een array en zonder backup. In een reactie zette ik wat links naar nuttige topics en de online help van Synology over S.M.A.R.T. neer. Mogelijk ook iets voor jou, als dat nog onbekend terrein voor je is. Zie: Verwijderd in "[Synology] Vraag en antwoord - deel 2".

[ Voor 43% gewijzigd door Verwijderd op 18-11-2015 12:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phoolie
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 10-09 16:47
Verwijderd schreef op maandag 16 november 2015 @ 17:14:
[...]
Zelf vind ik de DS215j van alle instapmodellen bij Synology degene met de beste prijs/prestatieverhouding. Je kunt er twee schijven in kwijt om of veel opslagruimte te hebben of om wat extra beschikbaarheid (maar geen backup!) te realiseren door de tweede schijf als spiegelschijf (RAID1, mirror) in te zetten.
[...]
Je geeft aan geen backup, maar in een mirror situatie kan je bij een defecte schijf, toch gewoon die schijf vervangen en dan draait alles verder?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zeker. Het is een continuïteitsmaatregel.

Te vaak wordt gedacht dat men veilig is bij een kopie op een tweede harde schijf in hetzelfde toestel. Dat beschermt wel tegen uitval van één schijf, maar niet tegen stroomstoringen (over- of onderspanning, blikseminslag, gefrituurde voeding), diefstal, waterschade, omstoten, enz., enz. Verder wordt vaak vergeten dat de data op de schijven in mirror identiek is. Verwijder je iets op de een, dan is het ook weg op de ander. Backups zijn er ook om zulke gebruikersfouten op te vangen. Een goed ingerichte backup houdt bovendien rekening met ransomware/cryptoware en vele andere risicofactoren. Zie het gelinkte bericht in mijn reactie hierboven voor backupstrategieën.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phoolie
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 10-09 16:47
Als je het zo uitlegt, dan ben ik het volledig met je eens dat het inderdaad geen backup is. Zelf ben ik nu ook aan het kijken voor een NAS & voor mij is het vooral belangrijk dat als 1 schijf defect gaat, dat ik dan niet meteen al die data kwijt ben. In dat geval voldoet een mirror dus prima. Al ga ik tegen de tijd dat ik een NAS heb ook eens naar je links over een backup plan kijken, want sommige data wil ik absoluut niet kwijt.

Zelf wilde ik gaan voor de DS216 play en wilde die dan icm een Apple TV4 gebruiken, maar aangezien er aardig wat apps aan komen waarbij de Apple TV zelf kan transcoden denk ik dat ik toch maar voor de goedkopere DS215j ga.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DarkSide

DarkSide

Als je een mediaplayer gebruikt die zelf sterk genoeg is om te transcoderen of de bestanden gewoon rechtstreeks af te spelen is een 215j idd meer dan voldoende. Draai zelf Kodi op een NUC en hoef niets te transcoderen.
En ik zal als ik jou was nu al kijken naar de backup mogelijkheden. Dan weet je waar je eventueel rekening mee moet houden.
Als je NAS draait en je gaat dan pas op onderzoek uit ben je misschien al te laat.

• sigon
Dan zal ik mij daar ook nog even in verdiepen voordat ik 1 ga aanschaffen. Bedankt voor alle input!
Pagina: 1