Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Allen,

Hierbij mijn situatie. Per 1 december ga ik naar een nieuwe werkgever. Bij mijn oude werkgever heb ik een studieovereenkomst afgesloten, waardoor ik gemaakte kosten terug moet betalen. Peraangetekende brief is mijn ontslag geaccepteerd en aangegeven dat 2 maanden na uitdienstreding studiekosten, verlofuren en vakantiegeld verrekend zouden worden. Klopt, geen enkel probleem.

Echter, per vandaag 16 november, de reguliere salarisbetaling, is alles alvast verrekend. Hier had ik niet op gerekend en zorgt voor een krap maandje. Nu heb ik contact gehad met HR etc, en gevraagd of het resterende bedrag ook gewoon uitbetaald kan worden, conform onze afspraken. Dit moet nog uitgezocht worden. Nu is mijn vraag wat ik het beste kan doen? Vrijdag is mijn laatste werkdag, daarna maak ik mijn verlof op. Zelf heb ik zoiets dat ik me dan ook niet meer aan mn afspraken hoef te houden en dan de laatste dagen van mn contract ook niet meer maak.

Heeft iemand ervaring met een soortgelijke ervaring?

Alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• demonic
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 02-08 23:01
Zelf altijd je afspraken nakomen, kunnen ze nooit met de vinger gaan wijzen!

Deze week gewoon iedere ochtend, iedere lunchpauze en ieder ander moment dat je kan naar HR lopen om te vragen of ze geld al over hebben gemaakt. Ik zou ook je leidinggevende aanspreken, en als er nog andere personen aanwezig waren op het moment dat je de afspraken hebt gemaakt er bij betrekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 17:46
Gewoon eerst netjes proberen te regelen zodat jou niks te verwijten valt. Dus even afwachten wat HR gaat zeggen. En anders naar je leidinggevende gaan en het hogerop zoeken.

Dus vooral geen verwijtbare zaken gaan doen (zoals opeens niet meer werken).

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koentjuh1987
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 26-09 15:22
geen eigen plan trekken. Dat je werkgever dit doet is niet netjes maar om dat zelf ook je eigen plan te trekken wekt alleen maar ergernis en maakt de situatie nog lastiger dan die al is...

maar desondanks is het wel vervelend voor je. Als de afspraak 2 maanden later is verwacht je niet nu al een compensatie...

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de tips. Ik zit helaas bij een klant van ons op locatie. Met mijn manager kunnen afspreken dat ik morgen naar het kantoor kan gaan om dit persoonlijk te kunnen bespreken. Ik zal jullie op de hoogte houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
Verwijderd schreef op maandag 16 november 2015 @ 16:29:
Peraangetekende brief is mijn ontslag geaccepteerd en aangegeven dat 2 maanden na uitdienstreding studiekosten, verlofuren en vakantiegeld verrekend zouden worden. Klopt, geen enkel probleem.
Dit vind ik eerder een aparte regeling. Meestal worden dit soort zaken verrekend bij je laatste salarisstorting. Eventuele (studie)schuld wordt ingehouden en eventuele verlofdagen worden uitbetaald. Twee maanden na dato is wel apart, als jij ze geld schuldig bent krijg je dan een acceptgiro in de bus?

Je kan wel plannen maken, maar het lijkt me niet handig. Je had sowieso dat bedrag moeten betalen. Beter nu maar gedaan, dan ben je straks schuldenvrij weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Allen, hierbij even een update. Dinsdagochtend bij mijn werkgever geweest. Situatie uitgelegd, dmv opgebouwd vakantiegeld en " per gister" vastgestelde bonus zou er toch een positief bedrag mijn kant op komen. Met een tussentijdse betaling zou dit dan voor 1 december moeten lukken. Ik ben 2 uur later weer op locatie van de klant, kort belletje vanuit mijn kantoor. " sorry dat hele voorstel gaat de prullenbak in, we doen niet aan een extra betaling." Daar sta je dan met je mond vol tanden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rik86
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 20:24
Heb je toevallig een rechtsbijstandsverzekering?

Als ik het heel zwart/wit bekijk is een deel van je salaris gewoon niet op tijd betaald., omdat per brief is aangegeven dat de verrekening niet over het salaris van deze maand plaats zou vinden. Het gaat hier om het reguliere salaris over november denk ik? Ik zou aangegeven dat je 't bij voorkeur netjes wilt regelen, maar dat je anders de wettelijke rente (5% per dag vanaf dag 4 te laat, wat denk ik in deze situatie vermoedelijk 4 december zal zijn) gaat vorderen. Staat er in je contract iets over een uitbetaalmoment van het salaris?

[ Voor 7% gewijzigd door rik86 op 18-11-2015 10:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 26-09 13:36

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Het verschil tussen recht hebben en recht krijgen. Belangrijkste vraag hierbij is: wat wil je bereiken en hoeveel moeite wil je daar in steken?

Zeer waarschijnlijk ga je qua bedrag wel krijgen waar je recht op hebt, echter niet op het moment dat je er recht op hebt. Hierdoor ontstaat een aparte vordering op je werkgever (idd boeterente wegens te laat betalen), maar je zult ernstig hard moeten werken om dat geld te krijgen, zelfs als je een rechtsbijstandsverzekering hebt.

Dus wat is je doel? Is het een principekwestie? Of wil je rustig beginnen bij je nieuwe werkgever?

Je kunt ook een poging wagen, mail sturen (aangetekende brief kan, maar heeft in principe geen meerwaarde) met daarin je loonvordering en de boete opeisen, en het daarbij laten. Dan maak je wel je punt duidelijk.

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Verwijderd

Topicstarter
Hier weer een update. Ik heb nogmaals eens een dringend gesprek met de werkgever gehad, enigzins boos geworden en het heeft blijkbaar geholpen. deze week wordt er nog uitbetaald. Bedankt voor alle tips, dat heeft zeker geholpen. Dit topic kan wat mij betreft dicht.

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 26-09 13:36

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Topics gaan standaard niet dicht: zo blijven ze beschikbaar voor mensen met dezelfde vraag / situatie.

Blij te lezen dat het goed gekomen is, wel naar dat je daarvoor boos moest worden. Succes en veel plezier met je nieuwe baan!

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 21:44
Waarom zo moeilijk? Ik neem aan dat je wel een (klein) buffertje hebt? Spreek deze aan, want betalen moet je toch, wat maakt het dan uit of je dat nu doet, of over een tijdje?

Verwijderd

Topicstarter
Hallo Ybos,

Het gaat me in deze om het principe. Ik heb een afspraak gemaakt, op papier getekend en wel, en op basis van deze afspraak heb ik ook afspraken met mijn nieuwe werkgever gemaakt. Stel je voor, je krijgt een rekening van een leverancier, of bedrijf, bijvoorbeeld een postorderbedijf. En je zegt eenzijdig, joh laat ik maar over 2 maanden betalen, in plaats van 2 weken, dat lijkt me beter. Dan beroept een bedrijf zich toch op de afspraak die gemaakt is en de geldende voorwaarden?

In deze doe ik dat ook, sterker nog, er is mij niet eens medegedeeld dat de gemaakte afspraak niet gevolgd zou worden, het is gewoon uitgevoerd zonder mij uberhaupt op de hoogte te stellen. Laat staan overleggen of het een mogelijkheid zou zijn om het op deze manier te doen.

Juist om deze redenen, en het feit dat ik inderdaad geen enkel probleem heb om de nu ingehouden kosten te dragen, ben ik er tegenin gegaan. Ik word ook aan mijn afspraken gehouden, bijvoorbeeld wanneer neem je verlof op, of hoe lang is je opzegtermijn. In mijn geval werd ik gehouden aan mijn opzegtermijn, 1 kalendermaand. Ik kreeg op de 1e van de maand in de ochtend door dat ik mijn nieuwe baan had. Reactie werkgever, leuk voor je, maar het is de 1e, dus 2 maanden uitzitten. Balen, maar contract is contract. Dat werkt mijns inziens 2 kanten op, en niet selectief.

Anyway, wat mij betreft is het nu opgelost, ik zal alleen mensen die vragen hebben over dit bedrijf dit verhaal ook vertellen.

• FailFr8er
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22:15
Verwijderd schreef op donderdag 19 november 2015 @ 11:36:
[...] ik zal alleen mensen die vragen hebben over dit bedrijf dit verhaal ook vertellen.
Ik heb vragen over het bedrijf, welk bedrijf is het?

• mashell
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21-11-2019
Als je hebt opgezegd dan is de liefde wel bekoeld. Dat een werkgever dan zo hufterig doet is niet netjes, niet professioneel maar heleaas ook niet ongebruikelijk.

• arnovos
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Ik wil je hierbij een schouderklopje geven voor je standvastigheid. En je wijze beslissing om de oude werkgever te verruilen voor een nieuwe. Want bij oude werkgever geldt blijkbaar "afspraak ≠ afspraak" zodra je weggaat.

Cetero censeo Dynalogic delendam esse.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Toevallig KPN? :o

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 20-11-2015 00:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:28

FreakNL

Well do ya punk?

Even buiten die 2 maanden om, klopte het verder wel?

Snap ook het verhaal van die bonus niet. Vakantiegeld moet je natuurlijk wel krijgen (naar rato)

[ Voor 49% gewijzigd door FreakNL op 20-11-2015 01:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Peraangetekende brief is mijn ontslag geaccepteerd en aangegeven dat 2 maanden na uitdienstreding studiekosten, verlofuren en vakantiegeld verrekend zouden worden. Klopt, geen enkel probleem.
Rare regeling, nog nooit meegemaakt, wordt altijd bij de laatste salarisbetaling verrekend. Zal wel weer zo een HR'er zijn die te lui is en geen zin heeft.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smesjz
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Wim-Bart schreef op vrijdag 20 november 2015 @ 02:57:
[...]

Rare regeling, nog nooit meegemaakt, wordt altijd bij de laatste salarisbetaling verrekend. Zal wel weer zo een HR'er zijn die te lui is en geen zin heeft.
Zo raar is dat niet. Stel je dat je nu vandaag moet overwerken, dan worden die uren pas betaald na 1 december omdat salaris van november al is gestort. Idem voor evt. opgenomen verlof voor volgende week, gegevens die uit clocking terminals moeten komen, verkeersboetes als je lease auto hebt en rekening naar werkgever gaat etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n4m3l355
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 25-08 09:47
smesjz schreef op vrijdag 20 november 2015 @ 13:15:
Zo raar is dat niet. Stel je dat je nu vandaag moet overwerken, dan worden die uren pas betaald na 1 december omdat salaris van november al is gestort. Idem voor evt. opgenomen verlof voor volgende week, gegevens die uit clocking terminals moeten komen, verkeersboetes als je lease auto hebt en rekening naar werkgever gaat etc.
Omgekeerd als werkgever wil je toch niet achter de werknemer aan om deze kosten terug te krijgen? Hoewel je gelijk hebt met mogelijke verrassingen zijn deze studiekosten concreet en wellicht hoe hiermee om wordt gegaan vast gelegd in de overeenkomst die OP heeft getekend bij het maken van de studiekosten. Hoewel we daar geen inzicht in hebben vermoed ik dat daar deze verrekening die nu al uitgevoerd is was vastgelegd en dat deze los staat van een latere overeenkomst die waarschijnlijk niet gezien is door de HR. Het is misschien niet zo netjes maar wel begrijpelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Een werkgever heeft hopelijk wat meer ruimte in zijn/haar boekhouding om grote bedragen enigzins op te vangen, Een werknemer is daar wellicht een stuk minder flexibel in.

Gemaakte afspraken moeten gewoon nagekomen worden.
Pagina: 1