Ervaring met Kickstarter rewards en de douane?

Pagina: 1
Acties:
  • 1.980 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrazyJoe
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 03-03 13:47
Geen idee of dit het juiste forum is, maar dit leek me de meest toepasselijke.

Heeft iemand ervaring met het vasthouden van Kickstarter rewards door de douane totdat je aantoont wat de waarde van het object is? En zo ja, wat heb je moeten doen/opsturen om de douane tevreden te stellen om toch je reward in ontvangst te nemen?

Een vriend van me heeft een pakketje staan bij de douane waarin de reward zit van de Kickstarter waar we beide aan mee gedaan hebben (Remix Mini android PC). Hij heeft ondertussen een brief ontvangen om een rekening op te sturen voor dit pakketje. Echter omdat het een reward voor een Kickstarter is heeft hij geen rekening.

Ik heb zelf op dit moment ook een pakketje met een Remix Mini staan bij de douane volgens de shipping tracker, dus ik vermoedt dat ik zo'n zelfde brief tegemoet kan zien komen.

We zouden graag zo snel mogelijk onze rewards ontvangen, dus als iemand hier ervaring mee heeft horen we graag van hem!

PS: de pakketjes komen uit Hong Kong, dus als iemand specifiek ervaring heeft met rewards uit die regio zou dat nog beter zijn, maar iedere info is welkom.

--- update ---

even wat spellingfouten eruitgehaald.

[ Voor 9% gewijzigd door CrazyJoe op 16-11-2015 15:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DUX
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 01:08

DUX

blijft ook nu voor Oranje

Kan de verkopende Kickstart-partij niet voor een oplossing zorgen? Een brief met verwijziging naar jullie pakketnummer met gegevens van contactpersoon mochten er vragen zijn, bijvoorbeeld.

.    < G o o o o o o o o g l e >
Vorige 1 2 3 4 5 6 7 8 Volgende

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15:36

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

CrazyJoe schreef op maandag 16 november 2015 @ 14:44:
Een vriend van me heeft een pakketje staan bij de douane waarin de reward zit van de Kickstarter waar we beide aan mee gedan hebben (Remix Mini android PC). Hij heeft ondertussen een brief ontvangen om een rekening op te sturen voor dit pakketje. Echter omdat het een reward voor een Kickstarter is heeft hij geen rekening.
Je hebt toch geld betaald om het project te backen? Het lijkt me dat dat hetgeen is dat de douane naar op zoek is.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FoxLenny
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 11-10 18:31
Kun je niet een bewijs van betaling bijvoegen en een screenshot van Kickstarter ofzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rikadoo
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
Paypal betaling gedaan?, dan misschien de factuur mail?

AMD Ryzen 7 5900x | Custom WC | ASUS ROG Strix X570-E Gaming | 32GB Corsair DDR4-3600MHz | Samsung 970 nvme 1TB | Samsung 860 EVO 2TB | AMD RX 6900XT 16GB | 1x Asus RoG XG27AQDMG | 1x LG UltraGear 27GL850

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Ik ben geen expert, maar het gaat toch om de waarde van het pakket, niet om wat jij er daadwerkelijk voor betaald hebt? Anders zou je mooi 1000 dx.com credits kunnen aanschaffen, waar zij jou vervolgens zooi uit hun shop voor kunnen sturen. Daar betaal je dan 0 euro voor, want credits, en zo omzeil je de douane. Mooi niet volgens mij :)

Of zie het anders, als ik in een online contest een macbook win die wordt opgestuurd, dan moet ik daar ook invoerrechten voer betalen. Toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• demonic
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 02-08 23:01
Over de waarde van het pakket dient invoer rechten betaald te worden.

Normaal zit er een factuur op de doos welke de douane gebruikt om de waarde te bepalen. In dit geval zit er geen factuur op, omdat je zoals je zegt een gift is.

Je kan proberen te vermelden dat het een gift is, al zal dat niet uitmaken. Dan moet de waarde van het apparaat bepaald worden.

Je zou een paar vergelijkbare producten kunnen vermelden, en zeggen dat dit een incompleet product is omdat het nog in ontwikkeling is, waardoor waarde maar 75% is. Of iets dergelijks.

Bij welke douane post ligt het eigenlijk? Rotterdam, Waddinxveen? Of in het buitenland(wel EU) ergens?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CrazyJoe
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 03-03 13:47
Weet ik nog niet, het enige wat ik in het tracking systeem kan zien is:

Nov 13, 2015 12:00 am The item ( ... ) is pending customs inspection at the destination as of 13-Nov-2015

Aangezien dat vrijdag was en er verder geen update meer gekomen is (zoals een Delivered bericht) ga ik er vanuit dat ze het pakket tegengehouden hebben en dat er een brief onderweg is. Zoals ik al zei was dat het geval met hetzelfde item bij en vriend van me (die contact hierover gaat opnemen met de douane, vertelde hij me zojuist via chat).

Daarom was ik opzoek naar een ervaringsdeskundige, om alvast voorbereid te zijn op die brief.

Grappig is dat hij twee Remix Mini's besteld had en dat de eerste zonder problemen bij hem aangekomen is. Geen idee wat het beslissingcriterium is bij de douane om te bepalen wat ze wel en wat ze niet tegenhouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik zou eerst maar afwachten hoe en wat verder voordat je nu al allerlei onzin stappen gaat bedenken...
wel vaker staan pakketten op pending customs dit mag zelfs tot 6 weken duren!
gelukkig komt dat niet snel voor.

Als je al een brief krijgt is het aan jou om een realistische waarde op te geven.
Als de douane dit in twijfel trekt hangen ze er zelf een waarde aan.

Een factuur is 1 van de beste onderbouwingen voor de waarde van het item.
Anders zal je moeten kijken wat het artikel in de retail kost en daar een bewijs van moeten opsturen.

Aan giften zijn andere regels verbonden, maar ook een gift is verre van altijd gratis in ontvangst te nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 15:42
Normaliter zie je bij dit soort zaken (relatie geschenken, daar kan je een kickstarter gift denk ik ook wel onder scharen) ook vaak dat het verzendende bedrijf eventuele belastingen voor haar rekening neemt, maar dan zit er voor zover ik weet wel een bewijs bij voor de doune dat dit ook daadwerkelijk gedaan is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kwakzalver
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 15-07 12:13
Als je op de hoofdaankoop invoerbelasting heb betaald dan geef je gewoon aan dat dit onderdeel is van de hoofdaankoop.

Schermafdruk kickstarter project en kopie van de andere bon en dan toevoegen dat het onderdeel is van een deelzending waarvoor je al invoer hebt betaald is dan afdoende.

P.S. het is niet de Douane die dit vraagt het is de afdeling impex van de 'vervoersbedrijf' die dit namens de douane verwerkt.

[ Voor 19% gewijzigd door kwakzalver op 16-11-2015 22:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• azerty
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 11:09
Als je een waarde zoekt voor de Remix, Banggood verkoopt ze ondertussen ook al:

http://www.banggood.com/R...etooth-4_0-p-1004407.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lubbertkramer
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 09-10 23:57
Tot nu toe meerdere projecten succesvol ontvangen van kickstarter waarbij de laatste de Pebble Time Steel was. Hier nooit problemen met de douane of andere instanties gehad omdat dit voortijdig al betaald is en aangegeven is door de verkoper. In jouw geval, als ik dat probleem zou hebben zou ik gewoon screenshot van kickstarter toesturen / eventueel mail van de verkoper waarin betaling vermeld staat.

[ Voor 29% gewijzigd door lubbertkramer op 17-11-2015 11:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrsar
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11-10 20:14

mrsar

waar een sar is,is een wodka

1x issue gehad met douane,en uiteindelijk was een screenshot van de pagina met rewards/prijzen en eventueel printje van betaling genoeg om de waarde te bepalen :)

steam: mr_sar1 / Battle.net : mrsar#2189 / xbox : mrsar1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenzi
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online

Kenzi

Scientia potentia est

Dennism schreef op maandag 16 november 2015 @ 18:50:
Normaliter zie je bij dit soort zaken (relatie geschenken, daar kan je een kickstarter gift denk ik ook wel onder scharen) ook vaak dat het verzendende bedrijf eventuele belastingen voor haar rekening neemt, maar dan zit er voor zover ik weet wel een bewijs bij voor de doune dat dit ook daadwerkelijk gedaan is.
hoe is een Kickstarter product een relatie-geschenk? Je hebt er immers voor betaald. En bedrijven die vooraf betalen voor import kosten komen zelf voor.

In sommige gevallen zou je wel kunnen aangeven dat het om een prototype gaat (maar dat is een lastig proces) en op die manier vrij gesteld worden van belasting / importkosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 15:42
Kenzi schreef op dinsdag 17 november 2015 @ 11:21:
[...]

hoe is een Kickstarter product een relatie-geschenk? Je hebt er immers voor betaald. En bedrijven die vooraf betalen voor import kosten komen zelf voor.

In sommige gevallen zou je wel kunnen aangeven dat het om een prototype gaat (maar dat is een lastig proces) en op die manier vrij gesteld worden van belasting / importkosten.
Dat ligt er natuurlijk aan, sommige kickstarters zijn niet zo opgesteld dat je ook daadwerkelijk het eindproduct koopt met je backing maar dat je bijv. mocht het eind product willen hebben dit later als nog moet kopen of bij moet betalen, maar dat je wel iets krijgt van de kickstarter. Datgene kan best een "relatie geschenk" zijn als het niet direct omschreven wordt als aankoop doormiddel van het backing bedrag.

Als je het kickstarter product wel direct koopt met je backingsbedrag dan zou deze vraag eigenlijk niet eens naar voren hoeven te komen, want dan kan je gewoon het betaalde bedrag opgeven als factuur waarde voor het product en daarover de mogelijk verschuldigde Dounerechten, btw en inklarings kosten e.d. betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perkouw
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 13:55

Perkouw

Moderator General Chat
Er is meer dan genoeg informatie te vinden over dit onderwerp op GoT dan wel de website van de belastingdienst zelf. Ik mis dan ook heel sterk je eigen vooronderzoek en eigen inzet in dit topic. Dit topic gooi ik voor nu dan ook op slot.

[ Voor 6% gewijzigd door Perkouw op 17-11-2015 18:38 ]

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.