Hoelang mag reparatie laptop duren en moet garantie verlengd

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• albino71
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

albino71

Leef rijk, sterf arm

Topicstarter
Ik heb eind 2013 een Asus laptop (K95VB-YZ025H) gekocht bij internetshop.nl

Nu zag ik ergens in augustus/september voor het eerst wat artifacts in beeld verschijnen.
Het was zo weer weg, dus ik schonk er verder niet te veel aandacht aan.

Ook beginnen enkele letters van het toetsenbord te vervagen, dus ik nam me voor om dat in ieder geval een keer te melden bij hun.

Ter info: Ik ben een normale user (geen games e.d.) en zeer zuinig op mijn spullen.

De beeldscherm perikelen kwamen echter terug en in oktober heb ik diverse tests gedaan met fabrieksrestore (recovery) e.d.. Tijdens die tests deed het scherm ook vreemd tijdens het opstarten (bios).
Dit vertelde mij dat het geen OS/Driver probleem was (dacht ik al), maar hardware gerelateerd.

Hierop heb ik op 26 oktober j.l. een mail gestuurd naar internetshop.nl en via de mail kreeg ik door dat ik het e.e.a. moest aanmelden via hun Self Service Module.

Dit gedaan en zo duidelijk mogelijk omschreven wat het probleem is:
Het beeld flikkert regelmatig.
Soms is het weer een tijdje weg, en dan steekt het de kop weer op.

Ik heb er een korte opname van gemaakt, deze kan ik u of uw reparatiedienst aanleveren indien nodig.

Ik heb zelf diverse zaken ondernomen om uit te sluiten dat het een software probleem is. Verschillende drivers, operating systemen en natuurlijk terug naar fabrieksinstellingen (recovery). Dat heeft allemaal niet mogen baten helaas. Tijdens die testen heb ik ook gezien dat het zich voordoet terwijl er opgestart wordt (BIOS info), en dus is een software fout daarmee eigenlijk uitgesloten.

Ik ga er van uit dat dit onder de normale fabrieksgarantie valt en dus opgelost kan worden.

Verder zijn enkele letters van het toetsenbord vervaagt. Aangezien ik erg zuinig ben op mijn spullen, en niet game o.i.d., lijkt me dat niet normaal en zal ook dit, mijns inziens, onder garantie opgelost moeten worden.

Indien mogelijk, ontvang ik graag de oude onderdelen. Vind ik erg leuk en interessant om aan mijn zoontje te laten zien.
De call is geregistreerd en in behandeling genomen en de laptop is 27-10 verzonden naar e-care Duiven.
Die hebben het de volgende dag weer doorgestuurd naar hun externe TD (geen idee waar dat is).

Bij de call staat vermeld dat de laptop NIET compleet is aangeleverd, terwijl dat wel het geval is.
Ik heb gelukkig foto's van alles, dus ik kan dat onderbouwen.

Nu heb ik om verandering/correctie van dit gegeven gevraagd, maar dat kan niet. Er kan achteraf niets aan de melding veranderd worden. 8)7

Verder heb ik gevraagd om de duur van de reparatie, het vervolg wanneer hieraan niet voldaan kan worden en of de garantie verlengd wordt met de tijd dat ik de laptop niet heb kunnen gebruiken.

Nu moet ik ca. vier keer dezelfde vraag stellen en dan nog wordt het niet beantwoord.
Ik stel geen eisen, maar wil wel gewoon antwoorden...dat is toch niet teveel gevraagd?

De laatste mail die ik kreeg, nadat ik vroeg om doorsturen naar een leidinggevende om daar dan maar antwoorden van te vragen, geeft de medewerker het volgende aan:

Duur wordt ik over ingelicht (als het goed is), vervolg krijg ik maar geen antwoord op en de garantie wordt niet verlengd met de tijd dat hij in reparatie is.

Wat zijn mijn rechten in dit geval?
- Is er redelijkerwijs een bepaalde termijn aan een reparatie van een dergelijk laptop probleem te koppelen?
- Ik krijg geen of ontwijkende antwoorden, wat kan ik daar aan doen?
- Hoort de garantietermijn verlengd te worden?

Te koop....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kurkentrekker
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Per geval zal uitgemaakt moeten worden wat 'redelijk' is bij het repareren van een laptop. Er is niet een richtlijn die zegt dat het 4 weken is, en zodra het ook maar 1 seconde langer is, het meteen 'onredelijk' is en daarmee de koop is ontbonden, of iets dergelijks.

Als dus blijkt dat het defect op te lossen is door een schroefje aan te draaien, dan is dat misschien lang, maar als er een onderdeel vervangen moet worden wat niet op voorraad is en de fabriek is zojuist overstroomd in China, dan is 4 weken misschien nog wel redelijk te noemen.

Verder loop je nu vooruit op zaken door te vragen 'wat als het langer duurt', en 'wordt mijn garantie dan verlengd'. In principe heb je recht op een deugdelijk product, voor de levensduur van dat product. Als de winkel zegt dat je maar maximaal 2 jaar hebt, en je dus na 731 dagen een probleem hebt, zijn ze fout bezig. Ongeacht hoe lang dat ding bij hun in het magazijn heeft gestaan om te laten repareren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

nog los daarvan heb je vaak ook nog eens 3 maanden garantie op de reparatie dus mocht hetzelfde probleem terugkeren binnen 3 maanden zal dat gewoon daar onder vallen.

Overigens is het wegvagen van letters mijn inziens gewoon slijtage dus de vraag is of dat uberhaupt wel onder garantie valt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• albino71
  • Niet online

albino71

Leef rijk, sterf arm

Topicstarter
Kurkentrekker schreef op maandag 16 november 2015 @ 15:47:
Per geval zal uitgemaakt moeten worden wat 'redelijk' is bij het repareren van een laptop. Er is niet een richtlijn die zegt dat het 4 weken is, en zodra het ook maar 1 seconde langer is, het meteen 'onredelijk' is en daarmee de koop is ontbonden, of iets dergelijks.

Als dus blijkt dat het defect op te lossen is door een schroefje aan te draaien, dan is dat misschien lang, maar als er een onderdeel vervangen moet worden wat niet op voorraad is en de fabriek is zojuist overstroomd in China, dan is 4 weken misschien nog wel redelijk te noemen.

Verder loop je nu vooruit op zaken door te vragen 'wat als het langer duurt', en 'wordt mijn garantie dan verlengd'. In principe heb je recht op een deugdelijk product, voor de levensduur van dat product. Als de winkel zegt dat je maar maximaal 2 jaar hebt, en je dus na 731 dagen een probleem hebt, zijn ze fout bezig. Ongeacht hoe lang dat ding bij hun in het magazijn heeft gestaan om te laten repareren.
Bedankt voor je reactie.

1 seconde langer is echter wel de boel erg zwart wit benaderen.
Hetzelfde geldt voor de vraag 'wat er daarna voor stappen van toepassing zijn'.

Ik ben echt niet onredelijk of aan het zoeken naar gratis laptops en/of geld terug.
Ik gaf al aan dat ik niet iets eis, alleen duidelijkheid vraag omtrent een aantal zaken, waaronder de verlenging van de garantie met de duur van de reparatie.

Als hij namelijk straks 3 maanden weg is, ze zeggen dat hij het weer doet, maar dat blijkt niet zo te zijn, of maar half, dan ben ik de pineut. Hij is dan buiten de 2 jaar beland.
Ik vind het logisch dat de garantie opgeschort wordt tot het moment dat ik 'm weer terug heb, is dat op de een of andere manier wettelijk geregeld?

Verder vraag ik om de onderdelen. Ik wil wel weten wat ze gedaan hebben....

Het zit zo, ik ben bang, door de ontwijkende en halve antwoorden, dat ik straks gezeur krijg waar geen doorkomen aan is, en dat ik enorm lang bezig ben om mijn gelijk te halen.
Daar wil ik voor waken als het kan.
Verwijderd schreef op maandag 16 november 2015 @ 18:08:
nog los daarvan heb je vaak ook nog eens 3 maanden garantie op de reparatie dus mocht hetzelfde probleem terugkeren binnen 3 maanden zal dat gewoon daar onder vallen.

Overigens is het wegvagen van letters mijn inziens gewoon slijtage dus de vraag is of dat uberhaupt wel onder garantie valt.
"Heb je vaak ook nog eens 3 maanden garantie op de reparatie"....dat klinkt niet alsof dat standaard en wettelijk is geregeld, dus maar de vraag

De letters horen toch niet binnen 2 jaar weg te zijn? Ik heb dat met geen enkel ander toetsenbord meegemaakt of gehad.

Te koop....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hokkie
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 10-10 16:34

Hokkie

Hello

Ik zou even afwachten op de eerste bevindingen van de reparatiedienst en op basis van deze gegevens afspraken maken. Als het om een schroefje gaat (bij wijze van spreken), zou ik daar niet zo zwaar aan tillen. Gaat het echter om soldeerwerk op het moederbord, daarentegen wel.

Je vragen zijn legitiem, maar voor nu wat te vroeg.

 MacBook Air M2  Apple TV 4 64GB  HomeKit  iPhone 13 Pro  Apple Watch Ultra || Pass Labs XA25 || Dynaudio Special Forty || Bluesound Node n130

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kenzi
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online

Kenzi

Scientia potentia est

albino71 schreef op maandag 16 november 2015 @ 20:01:
[...]

Ik vind het logisch dat de garantie opgeschort wordt tot het moment dat ik 'm weer terug heb, is dat op de een of andere manier wettelijk geregeld?
Dat mag je logisch vinden, het gaat echter niet zo. De garantie loopt gewoon door.
Verder vraag ik om de onderdelen. Ik wil wel weten wat ze gedaan hebben....

Het zit zo, ik ben bang, door de ontwijkende en halve antwoorden, dat ik straks gezeur krijg waar geen doorkomen aan is, en dat ik enorm lang bezig ben om mijn gelijk te halen.
Daar wil ik voor waken als het kan.

[...]

"Heb je vaak ook nog eens 3 maanden garantie op de reparatie"....dat klinkt niet alsof dat standaard en wettelijk is geregeld, dus maar de vraag
dat is ook geen standaard en dus ook niet wettelijk geregeld
De letters horen toch niet binnen 2 jaar weg te zijn? Ik heb dat met geen enkel ander toetsenbord meegemaakt of gehad.
Dat is afhankelijk van de toetsen maar ook per persoon. Sommige mensen hebben een bepaald enzym op hun vingers waardoor dit sneller slijt. 2 jaar is ook niet echt onredelijk.

Die vraag over onderdelen zou ik pas stellen nadat er gerepareerd is, daar kunnen ze nu toch nog niks mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• albino71
  • Niet online

albino71

Leef rijk, sterf arm

Topicstarter
Hokkie schreef op dinsdag 17 november 2015 @ 09:40:
Ik zou even afwachten op de eerste bevindingen van de reparatiedienst en op basis van deze gegevens afspraken maken. Als het om een schroefje gaat (bij wijze van spreken), zou ik daar niet zo zwaar aan tillen. Gaat het echter om soldeerwerk op het moederbord, daarentegen wel.

Je vragen zijn legitiem, maar voor nu wat te vroeg.
Schroefje, daar duurt het al wat te lang voor denk ik. Ik verwacht dat het met de GPU te maken heeft en dat zou dan weer het moederbord zijn.
Zou daar nog aan gesoldeerd worden!? Wordt vervangen lijkt me...

Anyway, te vroeg, ja, vind ik zelf ook wel, maar zoals ik zei, dat heeft een reden.
Daarnaast, hoe moeilijk kan het zijn om ergens duidelijkheid over te geven.
Een paar normale vragen kan men blijkbaar al niet eens meer beantwoorden, systemen met onjuiste info kunnen niet meer worden aangepast.
Bedankt voor je input, maar...

Resumé:
Ik ben te snel met duidelijkheid vragen, moet hopen dat de reparatie erg kort duurt want de garantietermijn is met 1,5 maand voorbij en daar is niets voor geregeld, kan ook niets verwachten t.a.v. garantie op de reparatie, heb wellicht een enzym waardoor de letters binnen 2 jaar van het toetsenbord vervagen, moet na de reparatie pas vragen om de onderdelen....

Nou, dat heeft weinig ingrediënten voor een goede afloop.

Ik ben van nature erg optimistisch, maar in dit geval zie ik de bui al hangen.

Ik hoop dat je het mis hebt! :)

Te koop....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hokkie
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 10-10 16:34

Hokkie

Hello

albino71 schreef op dinsdag 17 november 2015 @ 10:27:
Daarnaast, hoe moeilijk kan het zijn om ergens duidelijkheid over te geven.
Waarschijnlijk dat zij hetzelfde gevoel als jij hebt (ze zien de bui hangen). Door nu op de zaken vooruit te lopen; toezegging worden uitgelokt; die nergens op gebaseerd zijn.

 MacBook Air M2  Apple TV 4 64GB  HomeKit  iPhone 13 Pro  Apple Watch Ultra || Pass Labs XA25 || Dynaudio Special Forty || Bluesound Node n130

• albino71
  • Niet online

albino71

Leef rijk, sterf arm

Topicstarter
Laptop is terug.

Binnen een maand, dus dat is redelijk volgens mij.

Moederbord, beeldscherm en toetsenbord zijn vervangen.
Beeldscherm was niet noodzakelijk volgens mij, maar ze zullen geen risico willen nemen denk ik.

Geheugen zat in de verkeerde slots. Deze heeft er 4, waarvan er 2 onder het toetsenbord verborgen zitten.
Zelf net even opgelost (2 schroefjes en wat klikjes en je kunt er bij).

Het ziet er verder allemaal prima uit; ik heb me voor niets drukgemaakt (hoop ik, de tijd zal het leren).
Er zit trouwens wel 3 maanden garantie op de reparatie. :)

Bedankt allemaal voor de input!

[ Voor 5% gewijzigd door albino71 op 19-11-2015 13:07 ]

Te koop....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• albino71
  • Niet online

albino71

Leef rijk, sterf arm

Topicstarter
Bleeeh, zodra ik een extra hdd (is een aparte bay voor), dan komt hij niet eens voorbij de BIOS.

Hij kan weer terug dus.....

Te koop....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 12:46

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

albino71 schreef op vrijdag 20 november 2015 @ 22:20:
Bleeeh, zodra ik een extra hdd (is een aparte bay voor), dan komt hij niet eens voorbij de BIOS.

Controleer eerst eens of dat niet aan de hardeschijf zelf ligt, voordat jij de gehele laptop retour stuurt. ;)

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• albino71
  • Niet online

albino71

Leef rijk, sterf arm

Topicstarter
_Dune_ schreef op zaterdag 21 november 2015 @ 12:21:
[...]

Controleer eerst eens of dat niet aan de hardeschijf zelf ligt, voordat jij de gehele laptop retour stuurt. ;)
Dat is uitgesloten.
Ik heb het uiteraard met verschillende hdd's en ssd's geprobeerd, maar helaas...

Hij zit in een soort BIOS loop dan, waarbij je niet eens meer in de BIOS komt of kan komen.
Je ziet even snel het Asus logo en dan, uit - aan, et cetera.

[ Voor 88% gewijzigd door albino71 op 21-11-2015 12:29 ]

Te koop....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LopendeVogel
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 11-10 17:44
albino71 schreef op zaterdag 21 november 2015 @ 12:25:
[...]

Dat is uitgesloten.
Ik heb het uiteraard met verschillende hdd's en ssd's geprobeerd, maar helaas...

Hij zit in een soort BIOS loop dan, waarbij je niet eens meer in de BIOS komt.
Je ziet even snel het Asus logo en dan, uit - aan, et cetera.
Niet toevallig een instelling die het tegenhoud? Het zou natuurlijk zonden zijn als je hem vanwege een foute instelling terug stuurt?
Kan natuurlijk zijn dat je alsnog een ''slecht'' mainboard gekregen hebt, waarmee dus wel het display probleem opgelost is maar er vervolgens een nieuwe klacht ontstaan is.

Probeer eerst zelf (want je hebt genoeg kennis in huis volgens mij) uit te sluiten of je het niet zelf kan ''fixen'', zou zonden zijn indien je hem dadelijk weer een maand kwijt bent natuurlijk wegens een vinkje of instelling die uitstaat.

Bios update? Misschien staat er nog een oude bios in die niet ge-update is bijv.

Ik heb weleens een defecte blu-ray speler gehad ( oh men heeft me lang geduurd om daar achter te komen) waardoor die elke keer op het gigabyte (opstart)logo bleef hangen en met een beetje geluk starten die door na 15 min wachten. Ook liet hij me niet in de bios komen terwijl ik wel op dat beeld zat met de F functies onderin, hij reageerde nergens op.. Blu-ray speler ontkoppelt en alle problemen waren weg. Echter lag dit gelukkig niet aan de aansluiting van het moederbord maar aan de speler zelf.

Mijn analyse op dat moment:
windows opnieuw installeren ( waarom weet ik ook niet achteraf )
andere voeding
andere hdd
andere sata kabels
zonder grafische kaart.

Niks verhielp dat totdat ik de blu-ray speler ontkoppelde

[ Voor 26% gewijzigd door LopendeVogel op 21-11-2015 12:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rolfie
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 11:53
albino71 schreef op vrijdag 20 november 2015 @ 22:20:

Dat deze er ook bij toen je hem inleverde voor de vorige reparatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• albino71
  • Niet online

albino71

Leef rijk, sterf arm

Topicstarter
JeroenC schreef op zaterdag 21 november 2015 @ 12:30:
[...]

Niet toevallig een instelling die het tegenhoud? Het zou natuurlijk zonden zijn als je hem vanwege een foute instelling terug stuurt?
Kan natuurlijk zijn dat je alsnog een ''slecht'' mainboard gekregen hebt, waarmee dus wel het display probleem opgelost is maar er vervolgens een nieuwe klacht ontstaan is.

Probeer eerst zelf (want je hebt genoeg kennis in huis volgens mij) uit te sluiten of je het niet zelf kan ''fixen'', zou zonden zijn indien je hem dadelijk weer een maand kwijt bent natuurlijk wegens een vinkje of instelling die uitstaat.

Bios update? Misschien staat er nog een oude bios in die niet ge-update is bijv.

Ik heb weleens een defecte blu-ray speler gehad ( oh men heeft me lang geduurd om daar achter te komen) waardoor die elke keer op het gigabyte (opstart)logo bleef hangen en met een beetje geluk starten die door na 15 min wachten. Ook liet hij me niet in de bios komen terwijl ik wel op dat beeld zat met de F functies onderin, hij reageerde nergens op.. Blu-ray speler ontkoppelt en alle problemen waren weg. Echter lag dit gelukkig niet aan de aansluiting van het moederbord maar aan de speler zelf.
Nee, echt niet.
Ik heb alle mogelijke zaken qua instellingen geprobeerd.
Schijven omgewisseld e.d., fabrieksschijf in bay2 etc. Niets helpt.
De bios is de laatste versie (zo retour gekomen).

Nog even gezocht om te checken of dit een issue is dat meer voorkomt. Ook niets gevonden.

Ik ben inderdaad bang dat ik een fout MB heb gekregen....
Rolfie schreef op zaterdag 21 november 2015 @ 12:32:
[...]

Dat deze er ook bij toen je hem inleverde voor de vorige reparatie?
Nee, ik heb 'm retour gezonden, zoals ik 'm nieuw heb gekocht (zoals het hoort i.m.o.), hoezo?

[ Voor 4% gewijzigd door albino71 op 21-11-2015 13:26 ]

Te koop....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rolfie
albino71 schreef op zaterdag 21 november 2015 @ 12:40:
Nee, ik heb 'm retour gezonden, zoals ik 'm nieuw heb gekocht (zoals het hoort i.m.o.), hoezo?
Dan kunnen ze het ook niet testen tijdens de reparatie.
Is dit een officele optie voor de laptop? Dan zou ik het nu zeker mee terug sturen. Anders kunnen ze het daar niet testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• albino71
  • Niet online

albino71

Leef rijk, sterf arm

Topicstarter
Rolfie schreef op zaterdag 21 november 2015 @ 13:37:
[...]

Dan kunnen ze het ook niet testen tijdens de reparatie.
Is dit een officele optie voor de laptop? Dan zou ik het nu zeker mee terug sturen. Anders kunnen ze het daar niet testen.
Ja, officiële optie, 2e hdd bay. Schuif je zo een HDD in een SATA aansluiting.

Hoezo moet ik een schijf van mezelf meesturen? De schijven die ik zelf heb zijn niet anders dan andere op de markt hoor :)

Ze kunnen gewoon testen met een eigen schijfje dus en ik weet zeker dat ze daarmee het e.e.a. kunnen reproduceren.

Zoveel tests heb ik wel gedaan dat ik die stelling aandurf....

[ Voor 41% gewijzigd door albino71 op 21-11-2015 14:09 ]

Te koop....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rolfie
albino71 schreef op zaterdag 21 november 2015 @ 14:07:
[...]

Ja, officiële optie, 2e hdd bay. Schuif je zo een HDD in een SATA aansluiting.

Hoezo moet ik een schijf van mezelf meesturen? De schijven die ik zelf heb zijn niet anders dan andere op de markt hoor :)

Ze kunnen gewoon testen met een eigen schijfje dus en ik weet zeker dat ze daarmee het e.e.a. kunnen reproduceren.

Zoveel tests heb ik wel gedaan dat ik die stelling aandurf....
TIP: Lever hem er gewoon bij. Zie zegt dat ze daar een schijfje hebben liggen? Immers ze werken vaak alleen maar met gesupporterd harddisken in gesupporterd modellen. Ze hoeven dus niet even een spare disk te hebben liggen.

Dit kan alleen maar je reparatie versnellen en later eventueel discussies geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• albino71
  • Niet online

albino71

Leef rijk, sterf arm

Topicstarter
Rolfie schreef op zaterdag 21 november 2015 @ 17:34:
[...]

TIP: Lever hem er gewoon bij. Zie zegt dat ze daar een schijfje hebben liggen? Immers ze werken vaak alleen maar met gesupporterd harddisken in gesupporterd modellen. Ze hoeven dus niet even een spare disk te hebben liggen.

Dit kan alleen maar je reparatie versnellen en later eventueel discussies geven.
Bedankt voor je tip, maar ik ben het niet met je eens.

Hoeveel en of welke schijven moet ik er dan bij doen?

Mijn Samsung SSD, mijn Crucial SSD, een WD, Samsung, Seagate?
Niet een die werkte....

Verder hebben we natuurlijk niet te maken met een supported HDD....
https://www.asus.com/nl/Notebooks/K95VB/specifications/

Een reparatiedienst heeft gewoon diverse schijven liggen om het e.e.a. mee te testen en dan zullen ze er achter komen dat het door mij omschreven probleem zich voordoet.

De oplossing zal ws. weer het vervangen van het MB zijn, verwacht ik...

Te koop....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rolfie
albino71 schreef op zaterdag 21 november 2015 @ 18:16:
[...]

Bedankt voor je tip, maar ik ben het niet met je eens.

Hoeveel en of welke schijven moet ik er dan bij doen?

Mijn Samsung SSD, mijn Crucial SSD, een WD, Samsung, Seagate?
Niet een die werkte....

Verder hebben we natuurlijk niet te maken met een supported HDD....
https://www.asus.com/nl/Notebooks/K95VB/specifications/

Een reparatiedienst heeft gewoon diverse schijven liggen om het e.e.a. mee te testen en dan zullen ze er achter komen dat het door mij omschreven probleem zich voordoet.
Assumptions....

Je meld nu straks een klacht, zonder dat hun jouw klacht met jouw onderdelen kunnen onderzoeken.
Wat als hun toevallig wel een werkende HDD hebben liggen? Waarschijnlijk niet. Maar de kans bestaat wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• albino71
  • Niet online

albino71

Leef rijk, sterf arm

Topicstarter
Jij denkt serieus dat een reparatiedienst dat niet heeft?

Ik zal vragen of ze schijfjes hebben. :)

Te koop....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• albino71
  • Niet online

albino71

Leef rijk, sterf arm

Topicstarter
Update...

De laptop is teruggestuurd, wederom naar de Asus reparatiedienst (via de leverancier van mijn laptop).

Heel verhaal er bij gedaan:

Laptop is kortgeleden terug gekomen van reparatie. Dit was garantie en de laptop is via jullie bij Asus gerepareerd. Hierbij zijn het moederbord, het scherm, de scherm aansluiting en het toetsenbord vervangen.

Na terugkomst heb ik natuurlijk getest of hij het deed, en alles leek in eerste instantie goed.
Echter wanneer ik een 2e schijf in de daarvoor bestemde bay stop, doet zich een probleem voor.
De laptop start dan niet meer op en komt niet voorbij het eerste Asus logo.

Uiteraard heb ik van alles getest en dit ook met Asus (telefonisch) besproken om er zeker van te zijn dat alles is gecheckt voordat hij weer terug gaat voor reparatie. De Asus medewerker heeft de inhoud van ons gesprek geregistreerd en samen met mij doorgenomen wat er allemaal is getest en op welke manier. Verder heeft hij gekeken of er bekende problemen zijn met de BIOS versie (209), dat bleek niet het geval. Aan het einde van het gesprek kreeg ik het advies om de laptop weer voor reparatie aan te melden.

Ik heb getest met de volgende disks:
HDD SAMSUNG HM641JI 640GB 5400RPM
HDD Western Digital WD Scorpio Blue
HDD WD2500BEVS 250GB 5400RPM
HDD Seagate Momentus ST9750420AS 750GB 7200RPM
SSD Samsung 850 EVO 120GB

Ook heb ik de 1TB schijf image op de Seagate en de SSD in bay 2 geprobeerd, icm met een andere schijf in bay 1.
Een schijf (image van de fabrieksschijf) alleen in bay 2 en dan niets in bay 1 werkt wel!
De aansluiting/stekker van bay 2 is dus in orde (lijkt mij).
Dus echt wanneer er 2 schijven in het systeem zitten, werkt het niet.
Dit heeft voorheen gewoon gewerkt.

Zojuist gebeld met Asus. Laptop is gerepareerd en wordt vandaag verzonden.
De HDD is vervangen (had bad sectors), that's it.

Ik heb gezegd tegen de medewerker aan de telefoon dat dit kan het probleem niet geweest kan zijn, omdat ik dat met mijn tests feitelijk heb uitgesloten en omdat alleen met de originele schijf er in de laptop wel opstartte.

Ik heb nog gevraagd of ze getest hebben met 2 schijven, dat kon men mij niet met zekerheid zeggen.

Wat moet ik hiermee? Nu moet hij straks weer terug....

edit: Net nogmaals gebeld om te vragen of ze dit toch nog kunnen testen voordat hij retour komt. Kan niet....Laptop ligt bij distributie en kan dan niet meer teruggehaald worden. :(

[ Voor 3% gewijzigd door albino71 op 03-12-2015 10:53 ]

Te koop....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rolfie
albino71 schreef op donderdag 03 december 2015 @ 10:46:
Zojuist gebeld met Asus. Laptop is gerepareerd en wordt vandaag verzonden.
De HDD is vervangen (had bad sectors), that's it.

Ik heb gezegd tegen de medewerker aan de telefoon dat dit kan het probleem niet geweest kan zijn, omdat ik dat met mijn tests feitelijk heb uitgesloten en omdat alleen met de originele schijf er in de laptop wel opstartte.

Ik heb nog gevraagd of ze getest hebben met 2 schijven, dat kon men mij niet met zekerheid zeggen.

Wat moet ik hiermee? Nu moet hij straks weer terug....
Heb je hem nu met 1 of 2 harddisken terug gestuurd, zoals ik je geadviseerd had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• albino71
  • Niet online

albino71

Leef rijk, sterf arm

Topicstarter
Rolfie schreef op donderdag 03 december 2015 @ 16:01:
Heb je hem nu met 1 of 2 harddisken terug gestuurd, zoals ik je geadviseerd had.
Hmm, een beetje een "I told you so" vraagstelling, vind je niet?

Maar, FYI, ik heb overlegd met de medewerker van Asus, voordat ik 'm terugstuurde, of ik iets mee moest sturen. Was niet nodig.

Met mijn probleem omschrijving en hetgeen ik allemaal getest heb, zou jij dan even een schijfje er bijzetten met de final test? Ik wel namelijk....

Als een TD medewerker blijkbaar niet eens de moeite neemt om de bijgevoegde tekst te lezen en daar conclusies aan te verbinden, maar als oplossing de HDD te vervangen, dan hadden ze ook niet de moeite genomen om mijn eventueel bijgeleverde 2e schijfje er bij in te proppen.

Mocht hij denken, "Domme klant, die snapt het niet, ik ben de specialist.", dan had hij ook even kunnen bellen om na te gaan of ik maar wat brabbel, of dat ik gedegen iets getest heb.

Hij is nu weer vrolijk door de test gekomen omdat hij opstart. ;w

Maar goed....
Onmogelijk om je hiertegen te wapenen.

Weet je, het kan altijd een keer fout gaan, daar zul je me echt niet over horen, maar ik mag toch wel verwachten dat er serieus naar mijn probleem gekeken wordt en dat even de moeite wordt genomen om de bijgeleverde brief te lezen?

On the bright side: Mobo nieuw, toetsenbord nieuw, scherm nieuw, hdd nieuw. Bijna een nieuwe laptop dus.

[ Voor 7% gewijzigd door albino71 op 03-12-2015 18:22 ]

Te koop....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rolfie
albino71 schreef op donderdag 03 december 2015 @ 18:22:
[...]

Hmm, een beetje een "I told you so" vraagstelling, vind je niet?
Helaas wel, maar ik bedoel hem niet verkeerd.
Met mijn probleem omschrijving en hetgeen ik allemaal getest heb, zou jij dan even een schijfje er bijzetten met de final test? Ik wel namelijk....
Klopt, maar als men jouw hardware had gehad, dan had men geen andere keus dan het met die extra harddisk te testen want hij moest ingebouwd worden. En dan was de klacht direct naar voren gekomen.
Mocht hij denken, "Domme klant, die snapt het niet, ik ben de specialist.", dan had hij ook even kunnen bellen om na te gaan of ik maar wat brabbel, of dat ik gedegen iets getest heb.
Voor nabellen hebben ze geen tijd. Tijd is geld, en men wordt vaak gewoon afgerekend hoeveel reparaties je per dag doet.
Onmogelijk om je hiertegen te wapenen.
Niet helemaal mee eens O-). Je had het kunnen voorkomen.
maar ik mag toch wel verwachten dat er serieus naar mijn probleem gekeken wordt en dat even de moeite wordt genomen om de bijgeleverde brief te lezen?
Dat moet ook zeker gedaan worden. Dit had ook eigenlijk niet fout mogen gaan. Maar het gebeurt helaas wel.
On the bright side: Mobo nieuw, toetsenbord nieuw, scherm nieuw, hdd nieuw. Bijna een nieuwe laptop dus.
Altijd positief blijven. Inderdaad een goed iets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• albino71
  • Niet online

albino71

Leef rijk, sterf arm

Topicstarter
Rolfie schreef op vrijdag 04 december 2015 @ 18:02:
Klopt, maar als men jouw hardware had gehad, dan had men geen andere keus dan het met die extra harddisk te testen want hij moest ingebouwd worden. En dan was de klacht direct naar voren gekomen.
Gezien de huidige behandeling zou ik die stelling niet aandurven.
Hadden ze vast mijn schijf eruitgehaald en gezegd: "Zonder uw schijf start hij wel."
Testuitslag: OK
Voor nabellen hebben ze geen tijd. Tijd is geld, en men wordt vaak gewoon afgerekend hoeveel reparaties je per dag doet.
[...]
Ja, want hoe het nu gaat is veel goedkoper.... 8)7
.]
Niet helemaal mee eens O-). Je had het kunnen voorkomen.
[...]
Assumptions :P
Dat moet ook zeker gedaan worden. Dit had ook eigenlijk niet fout mogen gaan. Maar het gebeurt helaas wel.
Typisch geval van 'pay peanuts' ben ik bang....
Altijd positief blijven. Inderdaad een goed iets.
Dat lukt wel :)

Bedankt voor het meedenken iig! d:)b

Te koop....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rolfie
Success er met de reparatie. En ik hoop dat die nu inderdaad wel goed gemaakt wordt, zonder nieuwe storingen.

• albino71
  • Niet online

albino71

Leef rijk, sterf arm

Topicstarter
Kleine update: Hij is teruggekomen, nieuwe schijf er in inderdaad. Snel een schijfje van mij in bay 2 er bij. Start niet op.

Is nu, in overleg met een medewerker, als "special care case" naar Asus toe.

Te koop....

• Rolfie
albino71 schreef op donderdag 10 december 2015 @ 13:41:
Kleine update: Hij is teruggekomen, nieuwe schijf er in inderdaad. Snel een schijfje van mij in bay 2 er bij. Start niet op.

Is nu, in overleg met een medewerker, als "special care case" naar Asus toe.
WTF...... Dit wordt nu de 3de keer dat die terug gaat?

• albino71
  • Niet online

albino71

Leef rijk, sterf arm

Topicstarter
Ja, eerste keer was voor het scherm. Dat is gewoon opgelost.

Toen constateerde ik het probleem met de 2e HDD. Daar is hij toen voor teruggegaan. Techneut heeft brief niet gelezen oid, dus mijn probleem is niet getest, maar gewoon blind de HDD vervangen en retour.

Nu dus voor de 2e keer terug voor het 2e HDD probleem.

Valt mee :)

Te koop....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• albino71
  • Niet online

albino71

Leef rijk, sterf arm

Topicstarter
Update...

De laptop is vrij snel na de 3e keer teruggekomen.

Oplossing van het 2e HDD probleem was het downgraden van de BIOS (2.09 naar 2.08)

Nu ben ik sinds afgelopen maandag de laptop weer wat intensiever gaan gebruiken en valt me op dat de nieuwe HDD veel meer herrie maakt en behoorlijk resoneert.
Vooral dat laatste is erg vervelend omdat het bureau mee resoneert en je een soort zoem krijgt van hard naar zacht naar hard.

Wat ze gedaan hebben is een gewone 3.5 inch HDD en niet een ultra low profile 3.5 inch HDD terugplaatsen.

Dikkere schijf = meer platters = meer geluid en resonantie.

Ik heb dit uiteraard weer aangekaart bij Asus.

Nu willen ze wel helpen, maar dan moet ik 'm weer opsturen......*zucht*
Ik wil dat niet, omdat hij al zo lang weg is geweest en elke keer door hun slechte lezen en nu dus weer het plaatsen van een niet standaard HDD, ik geen gebruik kan maken van mijn laptop.

Ik vind dit natuurlijk niet acceptabel en probeer ze (op een nette vriendelijke) manier te overtuigen dat ze een goede schijf kunnen opsturen en dan zet ik die er zelf wel in en stuur ik de huidige HDD terug.

Geen optie, want dat doen we nooit, want dat kan niet, want....

Uiteindelijk, omdat ik niet verder kom, gevraagd of de case naar een leidinggevende doorgezet kan worden....kan ook niet.

Het mooie is, Asus stuurt een survey mail....
Begint zo: "Het doel van het Asus Service Team is het geven van de beste Wereldwijde service aan onze klanten"

Ben ik nu een zeurpiet of is dit (weer) een enorm starre, in procedures gevangen, organisatie?

Kan ik nog iets anders dan terugsturen? Ik ben er wel klaar mee. Gedoe...

Te koop....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Tja, hoe kunnen zij ervanuit gaan dat jij de harde schijf terugstuurt? Zo werkt het niet bij bedrijven.

Niettemin is de service echt van niveau "klungelaar op de hoek".

Helaas heb je als consument niet veel keuze. Misschien dat je ze nog in gebreke kan stellen voor de reparatie waarbij ze een verkeerde schijf terugplaatsen, en het feit dat ze het mankement de tweede reparatie niet eens getest hebben.

Ik zou in ieder geval wel aankaarten dat je er echt genoeg van hebt nu, en dat deze manier van handelen niet veel vertrouwen wekt. (Misschien is er nog een webcare team dat je wil helpen via Twitter of Facebook?)

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aganim
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 12:01

Aganim

I have a cunning plan..

Tja, hoe kunnen zij ervanuit gaan dat jij de harde schijf terugstuurt? Zo werkt het niet bij bedrijven.
Het ene merk doet het niet, andere weer wel. Dat werkt dus bij sommige bedrijven wel degelijk zo. :) Gezien het verleden met deze laptop zou ik er persoonlijk voor kiezen om dit als service wel te doen.

Hoeft geen standaardprocedure te zijn, maar gezien dat dit al een escalatie is ('Special care case') zou je iets meer op de situatie toegespitste service mogen verwachten. Zou jij nog een Asus aanschaffen na zoveel geklungel? Ik niet in ieder geval. Mij lijkt dat klanten kwijtraken door gebrekkige service op de lange termijn meer kost dan een keer een HDD niet terugkrijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Aganim schreef op vrijdag 08 januari 2016 @ 11:07:
[...]

Het ene merk doet het niet, andere weer wel. Dat werkt dus bij sommige bedrijven wel degelijk zo. :) Gezien het verleden met deze laptop zou ik er persoonlijk voor kiezen om dit als service wel te doen.

Hoeft geen standaardprocedure te zijn, maar gezien dat dit al een escalatie is ('Special care case') zou je iets meer op de situatie toegespitste service mogen verwachten. Zou jij nog een Asus aanschaffen na zoveel geklungel? Ik niet in ieder geval. Mij lijkt dat klanten kwijtraken door gebrekkige service op de lange termijn meer kost dan een keer een HDD niet terugkrijgen.
Hier ga je ervanuit dat er dus wordt afgeweken van de richtlijnen. In grote bedrijven wil niemand die verantwoordelijkheid nemen, en blijft het dus gewoon liggen onder het mom "ik heb me aan de richtlijnen gehouden, dus IK heb niks fout gedaan". Lullig voor de klant, maar wel realiteit.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• albino71
  • Niet online

albino71

Leef rijk, sterf arm

Topicstarter
Aganim schreef op vrijdag 08 januari 2016 @ 11:07:
[...]

Dat is ook mijn idee, maar die manier van lange termijn denken is niet voor iedereen weggelegd blijkbaar.
Bovendien, boerenverstand en creativiteit wordt zo uitgeschakeld als er teveel procedures en afgebakende gebieden zijn verzonnen door de baasjes.

Geen idee of dat zo is, maar de indruk wordt in ieder geval gewekt.
Jeroenneman schreef op vrijdag 08 januari 2016 @ 11:10:
[...]

Hier ga je ervanuit dat er dus wordt afgeweken van de richtlijnen. In grote bedrijven wil niemand die verantwoordelijkheid nemen, en blijft het dus gewoon liggen onder het mom "ik heb me aan de richtlijnen gehouden, dus IK heb niks fout gedaan". Lullig voor de klant, maar wel realiteit.
Ik weet niet of er overleg is geweest, maar iets niet bespreken met je chef, waarbij je dat wel had moeten doen is net zo goed fout natuurlijk.

[ Voor 21% gewijzigd door albino71 op 08-01-2016 11:28 ]

Te koop....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• albino71
  • Niet online

albino71

Leef rijk, sterf arm

Topicstarter
update:

Ondertussen vele malen heen en weer gemaild met Asus en zojuist uit ellende nog maar eens telefonisch contact gezocht.

Wat een ongelofelijke ballentent is dat zeg, geen enkele beweging in te krijgen, je kunt niemand van 'hogerhand' te spreken krijgen en, die HDD doet 't toch, dus wat zeur ik eigenlijk, daar komt het op neer.

Bij een laatste poging om aan te geven dat het scherm ook vervangen is, maar dat daar ook hetzelfde type voor is teruggeplaatst, dus had dat met de HDD ook moeten gebeuren, sneed geen hout natuurlijk.

Ik ben er klaar mee en ga er geen tijd en moeite meer in stoppen en op mijn gemak rondkijken voor een beter merk.

Trouwens, een simpele zoekactie op 'Asus' en 'klacht' geeft meer resultaten dan je wil als merk en ik denk dat als ze zo met klanten om blijven gaan, de markt daar op den duur wel op zal reageren.

Voor mij in ieder geval het laatste van Asus wat hier de drempel over komt en de adviezen die ik als family & friends techie geef zullen ook geen Asus meer bevatten. Sterker, dat wordt vanaf nu sterk ontraden, met uitleg!

Bedankt allen voor al het meedenken hier!

Te koop....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

albino71 schreef op vrijdag 29 januari 2016 @ 15:44:
update:

Ondertussen vele malen heen en weer gemaild met Asus en zojuist uit ellende nog maar eens telefonisch contact gezocht.

Wat een ongelofelijke ballentent is dat zeg, geen enkele beweging in te krijgen, je kunt niemand van 'hogerhand' te spreken krijgen en, die HDD doet 't toch, dus wat zeur ik eigenlijk, daar komt het op neer.

Bij een laatste poging om aan te geven dat het scherm ook vervangen is, maar dat daar ook hetzelfde type voor is teruggeplaatst, dus had dat met de HDD ook moeten gebeuren, sneed geen hout natuurlijk.

Ik ben er klaar mee en ga er geen tijd en moeite meer in stoppen en op mijn gemak rondkijken voor een beter merk.

Trouwens, een simpele zoekactie op 'Asus' en 'klacht' geeft meer resultaten dan je wil als merk en ik denk dat als ze zo met klanten om blijven gaan, de markt daar op den duur wel op zal reageren.

Voor mij in ieder geval het laatste van Asus wat hier de drempel over komt en de adviezen die ik als family & friends techie geef zullen ook geen Asus meer bevatten. Sterker, dat wordt vanaf nu sterk ontraden, met uitleg!

Bedankt allen voor al het meedenken hier!
Elk merk combineren met "klacht" levert 1000 resultaten op, dus dat heeft helaas geen draagvlak...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xghost
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 09-10 09:48
Je zou kunnen proberen via de sociale media Asus op dit topic te wijzen. Negatieve publiciteit voorkomen wil nogal wat aandacht krijgen bij de sociale media teams.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09:49
Ik geef je weinig kans met die harddisk. Stel je stuurt de laptop weer op, ze lezen je brief niet, testen de harddisk met een scan en lezen de SMART uit, die is goed -> laptop retour, evt met onderzoekskosten.

Feit is dat laptopfabrikanten voor een heleboel onderdelen meerdere fabrikanten hebben. Ik lever zelf veel Lenovo laptops aan klanten, als ik in een maand 3 dezelfde laptops bestel op verschillende momenten hebben ze alle 3 een andere harddisk en een andere wifi kaart. Bij reparaties werken ze ook zo, vervangen met wat op dat moment voorhanden is en uitwisselbaar is qua specificaties. Resoneren hoort helaas bij de eigenschappen van sommige disks :(.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-01 12:49
Volgens mij zijn ze niet verplicht met exact dezelfde HDD te vervangen. Qua scherm kan het ook zijn dat je een van een andere fabrikant krijgt, met (nagenoeg) dezelfde specificaties vaak.

Tijd is geld, moeite en irritatie zeker na al dit gedoe. Vervang die HDD door een die jezelf kent/wilt/koopt/hebt liggen of door een SSD en ga genieten van je laptop is mijn advies.

[ Voor 3% gewijzigd door ToFast op 30-01-2016 14:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nyarlathotep
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13:16

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Tsja, vervangen door een gelijkwaardig produkt. Dat is wat fabrikanten doen. En in het geval van een harddisk kijken ze dan waarschijnlijk alleen naar de grootte en het toerental.

Maar... Dat een schijf zo resoneert is niet echt gezond. Ik ken dat alleen van optische drives eigenlijk. Die kunnen je laptop zowat over het buro laten dansen.

Heb je gekeken of de HDD op de juiste wijze is gemonteerd? Schroefjes goed aangedraaid... Misschien kun je nog wat dempend materiaal plaatsen in de HDD tray. Als er nog wat vrije ruimte is zou je een klein rubber matje of een stukje karton kunnen plaatsen. Het is het proberen waard...

Mijn muziekcollectie op Discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• albino71
  • Niet online

albino71

Leef rijk, sterf arm

Topicstarter
Update: De juiste schijf heb ik inmiddels zelf gekocht en wat een verademing.
Dat gezegd hebbende: Wat een farce van Asus dat ze dit zo slecht oplossen en mij op nog meer kosten en ongemak jagen dan al het geval was.

Sorry, maar dat moest ik nog even benadrukken. Geen manier van doen in dit dossier....

Maar om het verhaal nog leuker te maken....

Inmiddels heb ik al wel weer een paar scherm glitches vernomen.
Vandaag een van een behoorlijk lange duur, maar was helaas net te laat om het op te nemen.

Heb net de mail de deur uit gedaan waarin ik ze op de hoogte stel van de teruggekeerde klacht.

Het topic is dus helaas nog niet ten einde....zucht

Te koop....

Pagina: 1