Vervangen cpu, moederbord en ram

Pagina: 1
Acties:

• dennisdew16
  • Registratie: Augustus 2010
  • Niet online
Ik zoek ter vervanging van mijn huidige setup, zoals in de titel vermeld, een nieuwe cpu, moederbord en daarbij horend ram. Ik gebruik mijn pc voornamelijk om te gamen, met zo nu en dan videobewerking. Gamen hoeft niet op ultra, zolang ik maar aardig op 1080x1920 kan spelen vind ik het prima. Ik heb een budget van maximaal 500 euro. Het liefst blijf ik hier iets onder.

Verder heb ik een voorkeur voor een cpu van Intel in de i5 reeks. Ram en moederbord maken verder niet uit wat merk betreft.

Momenteel heb ik het volgende in mijn kast zitten:

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Phenom II X6 1055T Boxed€ 0,-€ 0,-
1MSI 870A-G54€ 0,-€ 0,-
1MSI GeForce GTX 960 GAMING 2G€ 211,95€ 211,95
1Creative X-Fi Xtreme Gamer€ 0,-€ 0,-
1Scythe Mugen 2 Rev. B€ 0,-€ 0,-
1Cooler Master Real Power M620€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 211,95

+ 12GB DDR3-1600 werkgeheugen

Hierbij moet ik zeggen dat ik de videokaart 2 weken terug heb gekocht, vandaar dat die blijft zitten.

Nu heb ik wat rond zitten kijken op internet en ben ik tegen verschillende dilemma’s aangelopen.

Ten eerste de processor reeks van de i5. Haswell of Skylake. Ik ben geneigd naar Skylake maar puur en alleen omdat die nieuwste is en mij daarom in de toekomst beter van dienst kan zijn(denk ik). I5 6400 of 6500 is voor mij dan nog de vraag, misschien dat jullie hier meer ervaring mee hebben welke het beste te kiezen. Haswell heb ik wel opgenomen in diverse vergelijkingen maar verder niet heel veel research naar gedaan om eerlijk te zijn.

Dan komen we bij het moederbord. De keuze zoals ik die zie is bij skylake tussen chipset b150 of h170. Ik ga niet overclocken dus volgens reviews valt de z170 daarom af. Enige eis is dat ik in de toekomst een ssd met pcie of m.2 kan aansluiten.

Ram is uiteraard afhankelijk van het gekozen moederbord maar als het ddr4 wordt zat ik te denken aan kingston 16 GB 2133mhz aangezien dat de max mhz is die i5 support volgens Intel.

Ik heb dan nog de geluidskaart over. Is het verstandig om hier rekening mee te houden wat betreft moederbord keuze of zijn de audiochips tegenwoordig van zulke kwaliteit dat dit niet nodig is?

Ik heb liever dat mijn cpu het langer volhoud dan mijn gpu, vandaar mijn keuze voor een krachtigere cpu in verhouding met de gpu.

Aangezien dit mijn eerste post is hoor ik graag verbeterpunten etc.

• Ardjee
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 20-02 12:14
Als je gaat videobewerken is een Haswell xeon of i7 geen heel gek idee: als je dan je ram kan blijven gebruiken zit je nog onder de 400 en heb je hyperthreading, iets wat wel prestaties toevoegd. De meeste nieuwe features van skylake zijn nog erg exotisch en dus duur. De i7 4790k op 4 ghz is bijv sneller dan de skylake i5's

• TheTinusNL
  • Registratie: Juli 2014
  • Niet online
Wat voor RAM geheugen is het? DDR3 of DDR3L? Als het DDR3L is kun je het namelijk gewoon meenemen naar een nieuwe Skylake build.

Wat ik eigenlijk zou aanraden is een Haswell Xeon build. Zoals Ardjee hierboven al zegt: een Xeon is geen gek idee als je doet aan videobewerking.
Zeker als je niet van plan bent om te gaan overklokken is een Xeon een fantastische keuze. De pricewatch: Intel Xeon E3-1231 V3 Boxed is gewoon een pricewatch: Intel Core i7 4770 Boxed met een 100 MHz lagere turbo, minus iGPU en overklokmogelijkheid.

Kies er een leuk moederbord bij en je hebt voor €350 - €400 een erg mooie upgrade.

Informaticus of vakkundig Googler?

• dennisdew16
  • Niet online
Bedankt voor jullie reactie! Echter bewerk ik niet zoveel video's dat een i7 rendabel is. vandaar dat ik het in het i5 segment zoek;) Verder is mijn ram van het type DDR3 dus dit kan ik helaas niet meenemen naar mijn volgende build.

Iemand die nog een idee heeft wat betreft moederbord en de keuze van processor?

• TheTinusNL
  • Niet online
dennisdew16 schreef op maandag 16 november 2015 @ 19:19:
Bedankt voor jullie reactie! Echter bewerk ik niet zoveel video's dat een i7 rendabel is. vandaar dat ik het in het i5 segment zoek;) Verder is mijn ram van het type DDR3 dus dit kan ik helaas niet meenemen naar mijn volgende build.

Iemand die nog een idee heeft wat betreft moederbord en de keuze van processor?
Je kan DDR3 gewoon meenemen naar een Haswell build.

Zelf zou ik naar een tweedehands Haswell build neigen. Waarom?
- Processor kun je voor €150 kopen, meestal een 4460. Heb je mazzel dan kun je een 4670k/4690k voor dezelfde prijs vinden, of zelfs een i5 voor €125 in de V&A.
- Moederbord kun je nieuw voor rond de €80 vinden, zowel B85 voor een non-overclocker als een Z97 voor een overclock processor.
- RAM hoef je niets aan te besteden, aangezien je al 12GB tot je beschikking hebt. Het is 3 keer 4GB neem ik aan? Zorg dan wel dat je een moederbord kiest met 4 slots.
Zo heb je voor max €250 een mooie upgradeset.

Kijk je naar Skylake:
- Processor: pricewatch: Intel Core i5-6400 Boxed €200
- Moederbord kun je zo duur maken als je zelf wilt. Voor een goed S1151 bord mag je €100 rekenen.
- RAM: pricewatch: Kingston HyperX Fury HX426C15FBK2/16 toch al €110.
Dan kom je op een totaal van zo'n €400 voor een verschil zo klein...
In-game gaat het om een verschil van nog geen 5% tussen Haswell en Skylake. Het grootste deel ligt toch aan de videokaart en niet aan de processor.

Tuurlijk biedt Skylake een nieuw platform, maar zolang er geen prestatiewinst is voor jouw (en mijn :+ ) doeleinden, gamen/videobewerken, zie ik geen reden om te investeren in Skylake. Maar dat is slechts mijn visie. :P

• dennisdew16
  • Niet online
Kijk, daar kan ik wat mee. Enig idee hoelang ik het met zo'n systeem volhoud alvorens ik weer een keer mag upgraden? (dan wel naar skylake:p)

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:54
Tegen de tijd dat je van een Haswell wilt upgraden, dan zijn we al diverse generaties verder dan Skylake :-)

De verschillen tussen de diverse generaties zijn gewoon erg klein. Zelfs de wat hogere i5 versies van Sandybridge (2e generatie core-i) kunnen vaak nog prima mee.

Je huidige processor is toch ook niet maar één generatie meegegaan? Die is ook al uit 2010.

[ Voor 15% gewijzigd door White Feather op 17-11-2015 09:10 ]

• dennisdew16
  • Niet online
Mijn pc stamt uit het jaar 2010 dus dat klopt inderdaad. Maar tegen de tijd dat ik dan ga upgraden zal ik ook weer niet de nieuwste generatie kopen, vandaar ;)

• TheTinusNL
  • Niet online
dennisdew16 schreef op maandag 16 november 2015 @ 20:41:
...
Enig idee hoelang ik het met zo'n systeem volhoud alvorens ik weer een keer mag upgraden?
...
Afbeeldingslocatie: http://content.hwigroup.net/images/articles/ipc-skylake-cb-st.png
Deze mooie grafiek van onze buren van Hardware Info kan helpen om dat te beantwoorden.

Vergelijk je van alle vorige generaties Core-processor de klok-voor-klok prestaties (alle processors op dezelfde snelheid, evenveel cores in dit geval 1, alles zonder Turbo en gelijke RAM snelheden) zie je dat deze prestaties nog steeds toenemen, maar steeds minder.
Gamers kunnen nog prima op een Sandy/Ivy Bridge spelen, met losse grafische kaart natuurlijk. Eigenlijk hoef je alleen te upgraden als je nog op Nehalem (i5 7xx/i7 8xx 9xx) zit. Sandy Bridge stamt uit begin 2011, dus bijna 5 jaar terug.

Even logisch redeneren:
Als de huidige prestatieveranderingen zo blijven voortzetten, dus een steeds kleinere verbetering, kun je met een Haswell systeem nog minstens vijf jaar vooruit durf ik zo te zeggen.
Intel heeft nog steeds weinig redenen om alles uit de kast te halen aangezien AMD als enige concurrent niets te zeggen heeft. Misschien dat AMD daar volgend jaar verandering in kan brengen met hun Zen architectuur. Dat zou in ieder geval leuk voor de consument zijn. :)
Hun huidige krachtigste FX processor presteert algemeen gezien gelijk aan een i5 (maar de FX vreet véél meer stroom en wordt erg warm). Dan heeft Intel nog zijn reguliere i7 processors met als klap op de vuurpijl de i7 Extremes... :)

Pagina: 1