GPU dood, tijd voor nieuwe onderdelen.

Pagina: 1
Acties:

• Brokkenpilootje
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 10-08-2023
Mijn GPU is gister doorgebrand tijdens Fallout 4 (alles op low/uit) dus nu is het ideaale moment om een nieuwe PC te gaan bouwen. Sommige onderdelen uit mijn oude PC zou ik mogelijkerwijs nog kunnen behouden aangezien ik geen high end rig hoef. Ik zal zometeen dus een lijst van mijn huidige (hele oude) specs geven, en voor elk onderdeel de vraag of jullie het nodig lijkt het te vervangen, en zo ja met wat.

Mijn budget is dus voornamelijk afhankelijk van hoeveel onderdelen ik van plan ben te vervangen. Wel ben ik een redelijk arme student, dus ik heb 1000 als max in mijn hoofd momenteel, maar blijf daar liever onder als dat mogelijk blijft! In elk geval zou ik huidige games zoals Fallout 4 (liefst op high medium / high graphics) zonder performance issues willen kunnen spelen.

Ik heb verder compleet geen voorkeuren, en hoef ook geen concrete lijst van onderdelen. Veel belangrijker vind ik om dit gewoon met jullie te bespreken aangezien jullie wss veel meer kennis van de odnerdelen markt momenteel hebben dan ik. Dus echt alle input is welkom!

GPU: Radeon 6850:
Kapot, dus laten we deze sowieso vervangen.

CPU: Intel Core 2 Quad-Core Q8300(2.50GHz,1333MHz,4MB):
6 jaar oud, dus twijfel over deze. In principe aan vervanging toe, maar weet niet of het high priority is gezien mijn beperkte budget.

PSU: Antec Basiq BP550Plus:
550 watt lijkt me genoeg voor een ardige PC toch?

RAM: 4*2 GB DDR2, M378T5663RZ3:
Lijkt me in orde, denk dat dit onderdeel het misnt aan vervanging toe is.

Moederbord: DG33M06:
Ook 6 jaar oud, maar doet zijn taak nog prima en heeft genoeg slots. Zover ik weet is de nood dan niet zo groot om een moederbord te vervangen, toch?

Harddisks: 2*500 GB:
Ik hoef geen SSD, en vind 1 TB voldoende. Dus dit onderdeel hoeft geen vervanging mijns inziens

Case: Dell Inspiron 545 MT case.
Beetje cracky, maar functioneert nog wel.

Alright, dat was het. Benieuwd naar jullie input!

Zelf denk ik dat een nieuwe CPU, GPU, en een nieuw moederbord de beste optie zou zijn om maximaal resultaat en minimale kosten te balanseren, afhankelijk van of 550 watt genoeg is. Wat vinden jullie?

[ Voor 4% gewijzigd door Brokkenpilootje op 16-11-2015 13:38 ]

• utbone
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21:28
Je geeft aan dat sommige onderdelen (zoals geheugen) nog best kunnen. Dat kan juist niet.. ;-)

Kijk eens naar de BBG zou ik zeggen.

[ Voor 95% gewijzigd door utbone op 16-11-2015 13:34 ]

U heeft de melk horen klotsen maar weet niet waar de tepel hangt

• Brokkenpilootje
Staat er bij. 1000 max, maar het liefst minder als blijkt dat ik sommige onderdelen nog kan gebruiken. Heb zelf niet zo veel geld momenteel namelijk, maar zou van mijn vader kunnen lenen. De zaak is dus dat ik dat liever niet doe ;D

/e: Reactie op jouw edit: Oh waarom kan dat niet? :(
en bbg is toch alleen voor volledige setups? Wil liever onderdelen stuk voor stuk vervngen.

[ Voor 24% gewijzigd door Brokkenpilootje op 16-11-2015 13:37 ]

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Je zult onderscheid moeten maken tussen het vervangen van enkel de videokaart of het gehele platform (gpu+cpu+mobo+mem). Met alleen je DDR2 geheugen kun je tegenwoordig namelijk niet meer zoveel ;)

Zoals utbone zegt, kijk eens naar recente BBG's om een idee te krijgen van mogelijke onderdelen en hun prijzen. Met een budget van €1000 lijkt het me prima haalbaar het hele platform te upgraden.

🖥️ | 🚗

• Morocius
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 27-07-2025
Ik mis alleen een beetje eigen input, voor 1000 euro is wel een aardig systeem te bouwen, echter ga je dan in principe niks op de HDD na hergebruiken.

Dus hoeveel wil je echt uitgeven?

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 01:11

franssie

Save the albatross

Ik zou zelf allen de graka vervangen en vrolijk doorspelen - het hele platform vervangen voegt in verhouding weinig op .

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• Brokkenpilootje
MadMarky schreef op maandag 16 november 2015 @ 13:37:
Je zult onderscheid moeten maken tussen het vervangen van enkel de videokaart of het gehele platform (gpu+cpu+mobo+mem). Met alleen je DDR2 geheugen kun je tegenwoordig namelijk niet meer zoveel ;)

Zoals utbone zegt, kijk eens naar recente BBG's om een idee te krijgen van mogelijke onderdelen en hun prijzen. Met een budget van €1000 lijkt het me prima haalbaar het hele platform te upgraden.
Hmmmm ok, wat is realistisch maximaal haalbaar als ik alleen de GPU te vervangen? Dat heeft dan wel de voorkeur in principe. Als dat niet echt mogelijk blijkt dan misschien maar alles vervangen inderdaad. In dat geval is mijn max 1000 euro ongeveer.

• Brokkenpilootje
franssie schreef op maandag 16 november 2015 @ 13:39:
Ik zou zelf allen de graka vervangen en vrolijk doorspelen - het hele platform vervangen voegt in verhouding weinig op .
Ja zijn het moederbord CPU Ram en de voeding nog wel voldoende om een beetje nieuwe games aardig te kunnen spelen?

• Brokkenpilootje
MadMarky schreef op maandag 16 november 2015 @ 13:37:

DDR2 = dood en begraven? Of alleen ouderwets voor de high end users? Want nogmaals, als alles maar een beetje redelijk functioneert ben ik snel tevreden! :D

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20-02 19:46
geen enkele config met onderdelen van de afgelopen 4 jaar gaat werken met ddr2 :)

Eigenlijk heb je 2 opties:
1. koop een nieuwe gpu die op je huidige mobo past
2. vervang alles, want ddr2 is oud, je mobo heb je niets aan, etc....

Sowieso zou ik oppassen met een 6 jaar oude voeding en een nieuwe high-end GPU.

• ByteDelight
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 25-12-2025

ByteDelight

Retro computing is alive!

Brokkenpilootje schreef op maandag 16 november 2015 @ 13:42:
[...]

DDR2 = dood en begraven? Of alleen ouderwets voor de high end users? Want nogmaals, als alles maar een beetje redelijk functioneert ben ik snel tevreden! :D
An sich niks mis met DDR2, maar als je -iets- van je oude set wilt upgraden, zoals je CPU, moet je naar een ander moederbord, en de huidige generatie werkt met DDR3.

Retro Computer hardware: http://bytedelight.com

• Morocius
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 27-07-2025
Hoe weet je zo zeker dat het enkel de GPU is? Het zou zomaar kunnen dat een defect in je voeding je GPU meegenomen heeft.

Je huidge setup is verouderd, DDR2 zal niet werken op nieuwe mobo's we zitten nu op het punt dat DDR4 mainstream gaat worden en dat DDR3 uitgefaseerd zal gaan worden. Hetzelfde gaat op voor je CPU en mobo die socket word niet meer gebruikt.

• Brokkenpilootje
Voeding is niet 6 jaar oud, die is maar 3 jaar oud.
Dus de vraag is, zijn mijn oude onderdelen echt een enorme bottleneck als ik nu voor een nieuwe GPU ga.

Zo ja, dan moet ik mobo CPU GPU en mem vervangen. Dit is prijzig, maar heeft wel een mooi resultaat.

Zo nee, dan hoef ik alleen een GPU te kopen en is de arme student in mij het meest tevreden (maar de game nerd natuurlijk iets minder).

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 00:43

MsG

Forumzwerver

Als je het geld actief moet gaan lenen en je blij bent met al een beetje prestatie, koop voor pakweg 90-100 euro een leuke tweedehands videokaart, bijvoorbeeld een HD7950 (deze had ik een jaar geleden voor 95) en je kan het spel weer spelen. Kan je over een paar jaar wanneer je wat meer eisen stelt aan prestatie én geld hebt iets leukers kopen.

En misschien met oud DDR2-geheugen van Marktplaats of hier op Tweakers V&A nog naar 8GB gaan?

[ Voor 12% gewijzigd door MsG op 16-11-2015 13:51 ]

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

• Brokkenpilootje
Morocius schreef op maandag 16 november 2015 @ 13:47:
Hoe weet je zo zeker dat het enkel de GPU is? Het zou zomaar kunnen dat een defect in je voeding je GPU meegenomen heeft.
Goeie vraag, hoe kom ik daar achter? Ik heb de GPU even in een andere computer geprobeerd, en toen deed ie niks. Dus de GPU is sowieso dood. Maar mijn eigen computer starte in principe wel op, maar crashte gewoon met een atikmpag.sys (AMD driver) blue screen. Die blue screen, in combinatie met de test run op een andere PC deed me tot de conclusie komen dat het alleen men GPU is.

• Brokkenpilootje
MsG schreef op maandag 16 november 2015 @ 13:50:
Als je het geld actief moet gaan lenen en je blij bent met al een beetje prestatie, koop voor pakweg 90-100 euro een leuke tweedehands videokaart, bijvoorbeeld een HD7950 (deze had ik een jaar geleden voor 95) en je kan het spel weer spelen. Kan je over een paar jaar wanneer je wat meer eisen stelt aan prestatie én geld hebt iets leukers kopen.

En misschien met oud DDR2-geheugen van Marktplaats of hier op Tweakers V&A nog naar 8GB gaan?
Dit is misschien wel het beste idee idd. Ik heb al 8 gb DDR2!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Je kan inderdaad als je graag veel wil behouden een leuke midrange videokaart halen á la de R9 280(X) of een HD7950. Tweedehands worden deze enorm veel aangeboden! Je processor zal deze videokaart wel wat belemmeren en bottlenecken. De Q8300 is alweer van 2008 en in hardwareland een oudje ;) Maar je kan prima nu een leuke videokaart nemen en dan over een bepaalde tijd je CPU + MOBO + RAM eens gaan upgraden wanneer je huidige echt niet meer voldoet aan je specifieke eisen.

Waarom wil je overigens geen SSD? Dit is echt een must-have vind ik voor elke PC, hier ga je heel veel laadtijden mee minimaliseren :)

🪦🪦🪦RIP Pricewatch 19-01-2026🪦🪦🪦

• Jackxl
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 18-02 19:27
met een budget van 1000 euro kun je een aardige 2e handse setup kopen en daar zelf een videokaart aan toevoegen.

je kunt er ook voor kiezen om nu een future proof gpu (en wellicht voeding) te kopen voor de helft (of minder) van je budget en later als het echt nodig is de rest te vervangen.

• Brokkenpilootje
stin00 schreef op maandag 16 november 2015 @ 13:54:
Je kan inderdaad als je graag veel wil behouden een leuke midrange videokaart halen á la de R9 280(X) of een HD7950. Tweedehands worden deze enorm veel aangeboden! Je processor zal deze videokaart wel wat belemmeren en bottlenecken. De Q8300 is alweer van 2008 en in hardwareland een oudje ;) Maar je kan prima nu een leuke videokaart nemen en dan over een bepaalde tijd je CPU + MOBO + RAM eens gaan upgraden wanneer je huidige echt niet meer voldoet aan je specifieke eisen.
Goed idee, ga ik maar eens proberen. Is dat tweedehands te vertrouwen?
stin00 schreef op maandag 16 november 2015 @ 13:54:Waarom wil je overigens geen SSD? Dit is echt een must-have vind ik voor elke PC, hier ga je heel veel laadtijden mee minimaliseren :)
Omdat ik een geduldig (en blut) mens ben :D

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Brokkenpilootje schreef op maandag 16 november 2015 @ 13:57:
[...]
Goed idee, ga ik maar eens proberen. Is dat tweedehands te vertrouwen?
[...]
Omdat ik een geduldig (en blut) mens ben :D
Tweedehands via Tweakers is behoorlijk betrouwbaar mits de verkoper goede beoordelingen heeft én een factuur meelevert voor garantie :) Marktplaats zou ik vermijden.

Ik zou toch eens overwegen om een leuke 250 GB SSD te halen voor je Windows + programma's + je meest gespeelde games. Het maakt écht een enorm verschil en is de investering dubbel en dwars waard, zelfs voor een geduldig persoon :+

🪦🪦🪦RIP Pricewatch 19-01-2026🪦🪦🪦

• Brokkenpilootje
Ok ik neig ernaar eerst met een nieuwe iets betere videokaart te proberen om te kijken hoe ver ik kom, en als dat niet lukt up te graden naar zoiets:

http://imgur.com/XvcuwTQ

[ Voor 8% gewijzigd door Brokkenpilootje op 16-11-2015 14:03 ]

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 00:43

MsG

Forumzwerver

Tweedehands blijft natuurlijk altijd een kwestie van opletten, kijken of de bewuste verkoper genoeg feedback heeft e.d. Je zou bijvoorbeeld ook nog kunnen kijken naar de beste processor voor jouw socket, wellicht ligt dat nog bij iemand in een hoekje te stoffen en is het voor jou nog wel een redelijke prestatiewinst.

Hier in ieder geval de link naar de tweedehands sectie van Tweakers: http://tweakers.net/aanbod/

Overigens wel bijzonder dat je wel blind 50 euro uitgeeft aan Fallout ;-)

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

• Brokkenpilootje
MsG schreef op maandag 16 november 2015 @ 14:03:
Overigens wel bijzonder dat je wel blind 50 euro uitgeeft aan Fallout ;-)
Nee hoor, family sharing met men broertje, mocht het even uit proberen op zijn spel, maar 3 uur into the game ging het al mis :)

• Praetextatus
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 10-02 20:13

Praetextatus

the dutch_paki

Als je echt een laag budget hebt kun je ook 2ehands kijken natuurlijk (veel minder dan 1k):
V&A aangeboden: Paradigit Enforcer i5-4440, 1 TB, 128 GB SSD, 8 GB RAM, NVIDI...

Alleen nog een andere gpu erin en klaar is Brokkenpilootje

How that must belive unsaid suffer don't ask to get Nothing too all...

• utbone
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21:28
Brokkenpilootje schreef op maandag 16 november 2015 @ 14:04:
[...]

Nee hoor, family sharing met men broertje, mocht het even uit proberen op zijn spel, maar 3 uur into the game ging het al mis :)
Ik hoop dat je, na alle vorige comments, mijn opmerking / advies beter kan plaatsen. :)

U heeft de melk horen klotsen maar weet niet waar de tepel hangt

• masterdome
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 28-09-2025
Voeding (mits van een goed merk) kan nog wel even mee. Ik draai een 4790K en GTX 970 op een 550W XFX voeding. Wat betreft CPU, moederbord en geheugen, ik zou evt. kijken op V&A voor een leuk 3570K/ander i5 upgrade setje. Voor GPU geldt hetzelfde, een goede GTX 770 kost niet veel meer op V&A.
Pagina: 1