Al dan niet kiezen voor domotica en welke

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cskiwi
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 08-08-2022
Hey,

Ik heb net een huis gekocht en ga in +/- maart beginnen met de renovaties.
Dus ben ik nu bezig met opzoek werk voor wat ik er in wil. En was bezig met het afwegen van domotica (dus: is het zijn geld waard ?)

Na wat basis zoeken, ben ik tot de conclusie gekomen, dat er veel systemen zijn, en eigenlijk moeilijk kunt vinden wat de verschillen zijn dat en de simpele vergelijking van de verschillen tussen de systemen t.o.v. wat je wilt.
En daarom post ik hier.

Eerst paar handige zaken om te weten:
  • ik ben een .net developer overdag (dus als er iets moet geprogrammeerd worden is dit geen probleem), en een JS / php developer als hobby
  • ik heb eerst elektriciteit gestudeerd (secundair) en dan hoger ICT - electronica , dus als plc, arduino, ... is niet vreemd voor me
  • Ik ben enorm fan van google stuff (Nest, Android, Chromecast, ...)
  • Ik hou van een systeem dat volledig autonoom kunnen draaien, dus zonder tussenkomst van mensen. (en programeer ze ook graag)
  • Het is een rijhuis van 5m breed, en heeft een totaale woonoppervlakte van 110m²
  • Er word in geslepen, vloeren / plafonts worden er uit gehaald
  • Ga zelf veel doen (samen met de handige vrienden / familie)
CV, lichten, rolluiken, beeld, geluid, ... is nog niet gekozen dus al deze zaken kunnen in functie gekozen worden van het Domotica systeem en visa versa.

Voor beeld was ik al aan het kijken voor: Optoma EH320UST
Zou graag de nest gebruiken, maar is zeker niet nodig
Lichten ga ik kijken voor LED

Domoticz zag er interessant uit, zeker met dat het open-source is, en dus als er iets niet werkt kan ik het zelf aanpassen indien nodig. Ook de link met Nest was een leuke extra

Nu voor budget zit ik niet super ruim (verbouwen kost geld, who knew right ? :P ), maar kan wel wat forceren of langer wachten met installatie (dus beetje sparen) als het waard is.
Er gaat wel een glasvezel lopen naar elk verdiep, met dan telkens een router ( wss totaal van 4 in het huis)
dus draadloos mag.

Dus mijn vraag / discussie: Is domotica een goede zet? en heb je een voorkeur voor een systeem in mijn situatie, en waarom?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HeroS
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 12:36

HeroS

SmartHome Nerd

Ja, natuurlijk is domotica een goede zet :)

Als je zelf kunt programmeren vind ik het wat lastig om te beantwoorden. Maar als je een standaard systeem wilt en zelf daarin aan de slag wilt moet je eens kijken naar de Vera Edge of Fibaro HC2. Hier kun je in LUA programmeren.

Blog over Smart Homes: https://www.hellosmarthome.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

heb sinds September mijn eigen huis, Ben mij eerst gaan richten op "the winter is coming" oftewel isolatie verbeteren waar mogelijk nefit HR ketel laten plaatsen + nefit easy. + Eneco Toon .. (meten is weten)

Domotica is wel handig, zeker als je het besparend in kan zetten, maar veel dingen vervallen als doorrekend en soms even er in woont en het "handiger" aanpakt.

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 16:24

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Gezien je achtergrond (programmeerkennis en ervaring in elektrotechniek) zal domotica voor jou zeker leuk zijn en nuttig. Ik ben het helemaal met je eens dat een domoticasysteem vooral autonoom moet werken zodat je er weinig omkijken naar hebt. Met jouw skills moet het geen issue zijn om allerlei dingen te automatiseren.

Zo te zien hou je wel van zelfbouw. Dan is leuker en flexibeler om zelf een domoticaserver te bouwen met een softwarepakket die je in staat stelt om alle gangbare domoticastandaarden en protocollen te integreren. Er zijn verschillende opties: open source oplossingen zoals Domoticz en OpenHab of commerciële pakketten zoals Homeseer en IP-Symcon. Die laatste gebruikt overigens php als scripttaal. Als hardware voor de server kun je kiezen voor bijvoorbeeld een Raspberry Pi of Intel NUC.

Zo'n systeem voorzien je vervolgens van de benodigde usb- of ethernet-interfaces om te kunnen communiceren met domoticahardware, bijvoorbeeld een z-wave-gateway voor draadloze sensoren en actoren, een ArtNet-naar-dmx-interface voor het aansturen van led-drivers, een 1-Wire-controller voor het aansluiten van analoge sensoren of een plc als je een bak met inputs en outputs nodig voor bijvoorbeeld het bedienen van relais of het aansluiten van druktoetsen.

Ik ben zelf een liefhebber van bedrade domotica vanwege de betrouwbaarheid. De kosten zijn wel hoger vanwege de benodigde bekabeling, het aanleggen van het leidingwerk, allerlei materiaal dat nodig is voor de montage en de tijd die gaat zitten in het aansluiten. Als je dit zelf kunt doen vallen de meerkosten mee. Installatiebuis is immers niet duur. De kosten zitten vooral in de arbeid. Aan hardware voor een bedraad systeem ben je al snel een paar duizend euro kwijt. Relatief betaalbare oplossingen zijn Loxone of een Wago-plc in combinatie met gebruikte input- en outputmodules.

Als draadloos de voorkeur heeft is z-wave een voor de hand liggende keuze. Z-wave heeft de features die je nodig hebt voor een betrouwbaar systeem (bidirectionele communicatie en mesh networking) en er is veel hardware voor te krijgen. Voor een niet al te groot huis waarin de betrouwbaarheid van het domoticasysteem niet mission critical is zal z-wave ook wel prima werken vergeleken met een bedraad systeem dat gebaseerd is op technieken uit de industriële automatisering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cskiwi
Alright thanks,

Heb eens snel gekeken en zou Domoticz pakken voor voorlopig eens een mini setup te maken en al wat zaken te testen voor ik het volledige huis uitrust er van ;)

Dus hiervoor ga ik best een Raspberry Pi, en eventueel al wat schakelaars / lichten?
Als iemand een suggestie heeft welke van deze schakelaars, lichten, ... het best zijn voor een quick test setup, please respond! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

cskiwi schreef op dinsdag 17 november 2015 @ 16:11:
Alright thanks,

Heb eens snel gekeken en zou Domoticz pakken voor voorlopig eens een mini setup te maken en al wat zaken te testen voor ik het volledige huis uitrust er van ;)

Dus hiervoor ga ik best een Raspberry Pi, en eventueel al wat schakelaars / lichten?
Als iemand een suggestie heeft welke van deze schakelaars, lichten, ... het best zijn voor een quick test setup, please respond! :)
Je neemt een Z-wave Plus usb-stick:
pricewatch: Z-wave.me USB Stick met Z-wave plus

en een of meerdere z-wave tussenstekkers:
pricewatch: Fibaro Wall Plug (NL)

en dan is het gaan met die banaan.

Wat betreft de planning voor je huis zou ik gaan nadenken hoe serieus en groots je domotica wil toepassen. Wil je het toepassen als een laagje bovenop je bestaande elektrische installatie of wil je (uiteindelijk) een systeem dat volledig integreert met je elektrische installatie, verlichting en verwarming? Wil je conventionele verlichting gaan gebruiken (E27, GU10 lampjes en dat soort meuk) of maatwerk led-verlichting? (strips in aluminiumprofielen, inbouwspots e.d.). In het laatste geval zou je kunnen overwegen om de verlichting centraal te voeden via led-drivers die met dmx of dali worden aangestuurd.

[ Voor 25% gewijzigd door Femme op 17-11-2015 16:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:01
Alle scripts en eventueel plugins voor HomeSeer zijn in .NET gemaakt. Daar zou je echt je lol wel mee opkunnen. Maar als je zelf plc gaat aansturen heb je daar geen HomeSeer voor nodig ;)
Je mening over domotica deel ik overigens wel. Het moet automatisch werken en maar vind dat je wel handbediening mogelijk moet zijn. Dat de normaal ogende schakelaar aan de wand in werkelijk veel meer doet dat is niet interessant voor de gebruiker. Maar dat ze simpel het licht aan kunnen doen dat is wel belangrijk.

Dus ik zou zeker de mogelijkheid tot ombouwen naar domotica meenemen in je verbouwing. En als je het nu niet de kosten waard vind kun je later nog wel het realiseren als je dat wilt.
Als je LED gaat gebruiken hou er wel rekening mee dat dit 'vaak' niet goed te dimmen valt. Dus koop led lampen welke op normale sterkte jouw gewenste lichtbeeld geeft. Scheelt direct in de aanschaf van dimmers ;)

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

The-Source schreef op dinsdag 17 november 2015 @ 17:59:

Als je LED gaat gebruiken hou er wel rekening mee dat dit 'vaak' niet goed te dimmen valt. Dus koop led lampen welke op normale sterkte jouw gewenste lichtbeeld geeft. Scheelt direct in de aanschaf van dimmers ;)
Leds kunnen in principe uitstekend gedimd worden via PWM, variabele stroomsterkte (powerleds) of variabele spanning (led-strips). Het probleem ontstaat als 230V led-lampen, die over een eigen driver beschikken om netspanning om te zetten in iets waar de led op draait, worden gedimd door een externe dimmer die aan de sinusvorige spanning gaat rommelen met fase-afsnijding en/of fase-aansnijding. Dat gaat vaak niet goed samen over het gehele dim-bereik.

Om zeker te weten dat een led goed dimt gebruik je een driver die je direct kunt aansturen via een bepaald stuursignaal zodat je tegen zo'n driver kunt vertellen dat de leds op bijvoorbeeld 50 procent intensiteit aangestuurd moeten worden. De driver zorgt dan voor de gewenste spanning, stroomsterkte of modulatie. Dat is immers de taak van de driver dus leg ook daar de verantwoordelijkheid.

Consumentenproducten zoals Philips Hue en klonen daarvan bieden die mogelijkheid ingebouwd in de lamp. De aansturing gaat dan bijvoorbeeld draadloos via het Zigbee-protocol. Een andere oplossing is om led-drivers gebruiken die digitaal via dmx of dali of analoog via 0-10V aangestuurd kunnen worden. Ik heb in mijn huis nog geen flikkerende leds gezien behalve door een kapotte driver of door dmx-commando's die ik niet helemaal goed getimed heb :) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• overhyped
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 18:48
Als je toch gaat frezen e.d. leg dan al het leidingwerk naar een centrale plek. Dan kan je op 1 punt schakelaars, sensoren, knoppen e.d. schakelen. Dan kan je altijd flexibel aan de slag met alle technieken die ooit nog komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cskiwi
Hellow iedereen,

Na wat verder research zou ik gaan voor Domoticz, en beginnen met dit aan te kopen: RASPBERRY PI 2 Z-WAVE BUNDEL

Dus nu ben ik aan het kijken voor bijhorende apparatuur voor al mijn andere appartaten aan te sturen:

Nest: zou er inzitten vanaf de beta, maar hoe verbind je dit?

Lichten + schakelaars: is dit een gewoone lamp? ik vind lampen met z-wave, maar kan je ook een gewone lamp gebruiken? en de schakelaars, moeten dit ook speciale zijn?

En hoe verbind je alles met elkaar, moeten er daar voor extra modules gekocht worden? of hoe zit dit?

mvg Glenn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

cskiwi schreef op dinsdag 05 januari 2016 @ 12:34:
Hellow iedereen,

Na wat verder research zou ik gaan voor Domoticz, en beginnen met dit aan te kopen: RASPBERRY PI 2 Z-WAVE BUNDEL

Dus nu ben ik aan het kijken voor bijhorende apparatuur voor al mijn andere appartaten aan te sturen:

Nest: zou er inzitten vanaf de beta, maar hoe verbind je dit?

Lichten + schakelaars: is dit een gewoone lamp? ik vind lampen met z-wave, maar kan je ook een gewone lamp gebruiken? en de schakelaars, moeten dit ook speciale zijn?

En hoe verbind je alles met elkaar, moeten er daar voor extra modules gekocht worden? of hoe zit dit?
Hier wordt uitgelegd hoe je z-wave nodes kunt toevoegen aan de controller in Domoticz: https://www.domoticz.com/wiki/Zwave

Lampen kun je schakelen met een schakelactor of dimmen met een z-wave dimactor. Je kunt kiezen voor tussenstekkers die je in een bestaand stopcontact kunt steken of inbouwmodules die je achter een wandcontactdoos of in een inbouwdoos achter een lamp inbouwt.

Z-wave schakelactoren: http://tweakers.net/categ...m5gZKsbU6IHEzFHEjC6B4bS0A

Z-wave dimactoren: http://tweakers.net/categ...m5gZKsbU6IHEzFHEjC6B4bS0A

Om input van een wanschakelaar in je systeem te krijgen kun je een universele sensor gebruiken zoals deze:
pricewatch: e-Domotica Inbouw sensor

Een andere oplossing is een kant-en-klare z-wave pulsdrukker. Dat heeft echter als nadeel dat de pulsdrukker een ander uiterlijk heeft dan het bestaande schakelmateriaal in je huis:
http://tweakers.net/price...keyword=z-wave+wandzender

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cskiwi
Femme schreef op dinsdag 05 januari 2016 @ 12:49:
Een andere oplossing is een kant-en-klare z-wave pulsdrukker. Dat heeft echter als nadeel dat de pulsdrukker een ander uiterlijk heeft dan het bestaande schakelmateriaal in je huis:
http://tweakers.net/price...keyword=z-wave+wandzender
de verbouwingen moeten nog starten, dus schakelaars zijn nog niet gekozen :)

Nu die z-wave schakelaars zijn wel handig, maar jammer dat ze maar 1 schakelaar zij in een enkel plaatje.

Ik zou graag vanuit sommige plaatsen 4 tot 6 bedieningen hebben. zijn er daar geen gemakkelijke oplossingen voor? Buiten 6 sensors steken, wat het enorm duur maakt imho.

of zijn er Z-wave input boxen, waar ik bv +10 schakelaars op een 24V netwerk kan aansluiten? en die dan naar de controller gestuurd worden?

Op dat vlak vind ik de meeste zaken onduidelijk in meeste reviews, alle speciale features leggen ze goed uit, maar uitleg over een simpele licht aan en uitzetten met een schakelaar op het protocol vind je praktisch nergens, ok domotica is dan nog overkill, maar dit wil je ook kunnen op zo'n systeem.

Tenzij ik natuurlijk volledig verkeerd zoek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Femme

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

cskiwi schreef op dinsdag 05 januari 2016 @ 13:23:
[...]

de verbouwingen moeten nog starten, dus schakelaars zijn nog niet gekozen :)

Nu die z-wave schakelaars zijn wel handig, maar jammer dat ze maar 1 schakelaar zij in een enkel plaatje.

Ik zou graag vanuit sommige plaatsen 4 tot 6 bedieningen hebben. zijn er daar geen gemakkelijke oplossingen voor? Buiten 6 sensors steken, wat het enorm duur maakt imho.

of zijn er Z-wave input boxen, waar ik bv +10 schakelaars op een 24V netwerk kan aansluiten? en die dan naar de controller gestuurd worden?
Voor zover ik weet zijn er geen z-wave modules waar veel digitale inputs op zitten. Er zijn wel bedrade oplossingen mogelijk, zoals:

- De schakelaars aansluiten op de gpio-pinnen van een Raspberry Pi (betaalbaar maar niet erg schaalbaar)

- Een plc of fieldbus koppelaar gebruiken en daar inputmodules op zetten (betrouwbare en schaalbare oplossing met industriële hardware). Voorbeeld Wago 750-342 met Wago 750-403 inputmodules, zie eBay.de voor prijzen. Kost zo'n 150 euro om op weg te komen. De inputs kun je simpelweg via modbus/tcp uitlezen. Domoticz heeft hier helaas geen ondersteuning voor.

- Een goedkoper alternatief zoals een Pockeys 57E (55 digitale inputs voor maar € 60 euro), deze kun je ook simpelweg via modbus/tcp uitlezen en aansturen.

Dit vereist echter wel dat je bedrading van de wandschakelaars naar de input kunt trekken. Zo'n Pokeys of veldbus koppelaar kun je via ethernet aansluiten en je kunt er eventueel meerdere in huis plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer Stewie
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 30-05 20:52
Ik heb in huis drukknoppen van Bticino gekozen. Geen domotica maar alles met teleruptoren. Ik heb configuraties van 1, 2 en 3 drukknoppen op 1 gewone schakelaargrootte en dan ook nog een paar plaatsen met 6 drukknoppen zoals hieronder op 1,5x de grote van een gewone schakelaar.

Afbeeldingslocatie: https://farm1.staticflickr.com/653/20482669044_14618bee9f_b.jpg

Als je alles nog moet slijpen leg dan alles rechtstreeks naar de technische ruimte en bekabel schakelposities. Wil je later alles draadloos en rechtstreeks spanning aansluiten kan dit nog steeds.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cskiwi
Femme schreef op dinsdag 05 januari 2016 @ 15:37:
[...]

Voor zover ik weet zijn er geen z-wave modules waar veel digitale inputs op zitten. Er zijn wel bedrade oplossingen mogelijk, zoals:

- De schakelaars aansluiten op de gpio-pinnen van een Raspberry Pi (betaalbaar maar niet erg schaalbaar)

- Een plc of fieldbus koppelaar gebruiken en daar inputmodules op zetten (betrouwbare en schaalbare oplossing met industriële hardware). Voorbeeld Wago 750-342 met Wago 750-403 inputmodules, zie eBay.de voor prijzen. Kost zo'n 150 euro om op weg te komen. De inputs kun je simpelweg via modbus/tcp uitlezen. Domoticz heeft hier helaas geen ondersteuning voor.

- Een goedkoper alternatief zoals een Pockeys 57E (55 digitale inputs voor maar € 60 euro), deze kun je ook simpelweg via modbus/tcp uitlezen en aansturen.

Dit vereist echter wel dat je bedrading van de wandschakelaars naar de input kunt trekken. Zo'n Pokeys of veldbus koppelaar kun je via ethernet aansluiten en je kunt er eventueel meerdere in huis plaatsen.
Dus techisch gezien kan ik bv 5 van die PoKeys54E kopen (met terminal of zonder?)
en die dan aalsuiten via modbus/tcp (enige link ergens van hoe ik dit doe? gewoon preventief al opzoeken)
dan daarop alles schakelaars aansluiten.

Maar dan de sturing van de lichten hoe moet dit dan gebeuren? vie teleruptoren? of relais ? of ... ?

UPDATE: een vriend van me is elektricien, die me ook gaat helpen met de installatie van alles, zij werken met Qbus voor domotica systeem, maar ik kan me niet echt vinden in het systeem, en ik ben ook meer fan van open-source.

Maar via hem kan ik wel aan bepaalde zaken graken. Normaal zit deze er ook in het gamma dat zij zelf verkopen:
http://www.qbus.be/nl/pro...r_nodig/slimme_teleruptor

zou dat iets zijn om te gebruiken in mijn installatie? of is dit overkill? dure oplossing?

alle meningen zijn altijd welkom
grt Glenn

[ Voor 15% gewijzigd door cskiwi op 08-01-2016 13:03 ]

Pagina: 1