Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JustinoFTW
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 01-10 16:18
Hallo allemaal,

Een goede vriend van mij heeft momenteel een Pc welke nogal onstabiel draait.
Met de minste load, van bijvoorbeeld Word of Excel heeft de PC al last van freezes. Als je bijvoorbeeld een game opstart, van een oude game uit 1990 tot Hitman of Fallout, heeft de PC dezelfde freezes.

De PC stottert eerst, en vervolgens loopt het geluid vast, waarna de gehele PC een zwart beeld geeft en vervolgens na 5 seconde weer vrolijk verder gaat.

Dit herhaalt zich elke minuut als het niet sneller is.

Ik heb hier onder de Specs even verzamelt:

-CPU: pricewatch: AMD FX 6300
-VGA: pricewatch: MSI GeForce GTX 750 Ti 2GB OC
-PSU: Stille 12Cm Silence 500W voeding (http://www.amazon.co.uk/S...ilent-MOLEX/dp/B00P2GE38C)
-ATX: Sharkoon Redled gaming tower met blue ledfan
-HDD: Sata3 1000Gb 32Mb 7200Rpm harddisk
-RAM: Crucial 16Gb DDR3 1600mhz
-Mobo: ASROCK AM3+ Nforce 630A FX chipset met:
2x USB2.0, 2xUSB3.0 (2x USB3.0 front met audio (hoofdtelefoon & microfoon) front.
Lan Gbit 10/100/1000, 5.1 Digital Sound HD audio / 4x Sata300 (raid)
1x PCiE 16x 2.0, 1XPCiE X1, 2x PCi, 1x Com, 2x PS2

Heeft iemand enig idee hoe ik dit eventueel verder kan uitsluiten?
Ik heb de PC al geinstalleerd onder Windows 7, 8 en 10 fully patched + drivers. Allemaal dezelfde issues.

Gr Justin

PS: ik kan zo snel de optie om een hardware tabel toe te voegen niet vinden, dus vandaar de wat slordige copy-paste van de hardware

[ Voor 10% gewijzigd door JustinoFTW op 17-11-2015 08:48 ]

5120Wp Oost/West - PV Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donderdraak
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09-07-2017
Ik adviseer een volledige scan van de hardeschijf onder prompt met administrator rechten
code:
1
chkdsk c: /r

Doe memorycheck van het geheugen met memtest. Beiden testen zullen overigens even duren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JustinoFTW
donderdraak schreef op maandag 16 november 2015 @ 11:00:
Ik adviseer een volledige scan van de hardeschijf onder prompt met administrator rechten
code:
1
chkdsk c: /r

Doe memorycheck van het geheugen met memtest. Beiden testen zullen overigens even duren.
Ik ga vanavond eens even kijken, dankje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
JustinoFTW schreef op maandag 16 november 2015 @ 10:46:
-PSU: Stille 12Cm Silence 500W voeding

-Mobo: ASROCK AM3+ Nforce 630A FX chipset
Kunnen wel eens het probleem zijn. Heb je hier het merk en type van?

De voeding klinkt vrij beroerd en het moederbord klinkt een beetje ongeschikt voor de CPU.
PS: ik kan zo snel de optie om een hardware tabel toe te voegen niet vinden, dus vandaar de wat slordige copy-paste van de hardware
Je kan de producten via de pricewatch in een wenslijstje zetten en dat wenslijstje kun je dan hier plaatsen via de knop genereer RML. Zie ook: Handleiding Pricewatch

[ Voor 7% gewijzigd door -The_Mask- op 16-11-2015 16:01 ]

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JustinoFTW
-The_Mask- schreef op maandag 16 november 2015 @ 16:00:
[...]

Kunnen wel eens het probleem zijn. Heb je hier het merk en type van?

De voeding klinkt vrij beroerd en het moederbord klinkt een beetje ongeschikt voor de CPU.

[...]

Je kan de producten via de pricewatch in een wenslijstje zetten en dat wenslijstje kun je dan hier plaatsen via de knop genereer RML. Zie ook: Handleiding Pricewatch
Als ik de voeding bekijk, dan heeft newegg deze al voor 16$, dus dat is al niet veel goeds
En de winkel die deze set aan hem verkocht heeft, had er blijkbaar weinig verstand van want ze hebben van alles bij elkaar gegooit, en zijn alleen (matig) per mail te bereiken.

Ik zal eerst de test uitvoeren, en zal daarna eens naar de hardware kijken en eventueel testen.

Bedankt voor je reactie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JustinoFTW
HDD is in orde volgens de test. RAM duurt nog even, maar tot nu toe geen fouten.

EDIT: Ik zit ook zwaar te overwegen om de voeding te vervangen omdat deze simpleweg zo goedkoop is/was dat ik deze niet vertrouw in zijn PC. Zal een 550W voeding voldoen aan de specs?

[ Voor 53% gewijzigd door JustinoFTW op 17-11-2015 08:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Kun je het moederbord en voeding bij de naam noemen? Dan weten wij ook waarover het gaat.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JustinoFTW
-The_Mask- schreef op dinsdag 17 november 2015 @ 09:04:
Kun je het moederbord en voeding bij de naam noemen? Dan weten wij ook waarover het gaat.
Ik heb letterlijk het factuur overgenomen, met de specs.
Voeding: http://www.amazon.co.uk/S...ilent-MOLEX/dp/B00P2GE38C
Moederbord: zal ik vanavond even moeten bekijken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flaat
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 05-09 09:38
Heeft het systeem het ooit goed gedaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JustinoFTW
Flaat schreef op dinsdag 17 november 2015 @ 09:17:
Heeft het systeem het ooit goed gedaan?
Kan ik heel kort in zijn.
Zonder load, ja (bureaublad)
Met load, nee (word, excel, games)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb je dit mobo? http://www.asrock.com/mb/NVIDIA/N68C-GS%20FX/
Daar zitten wel erg weinig fases op. Meer dan een dual core zou ik daar niet opprikken.
De voeding is van chinese plof kwaliteit.
Als ik het zo bekijk wordt het een nieuw moederbord en voeding.

[ Voor 72% gewijzigd door Verwijderd op 17-11-2015 09:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JustinoFTW
Verwijderd schreef op dinsdag 17 november 2015 @ 09:19:
Heb je dit mobo? http://www.asrock.com/mb/NVIDIA/N68C-GS%20FX/
Daar zitten wel erg weinig fases op. Meer dan een dual core zou ik daar niet opprikken.
De voeding is van chinese plof kwaliteit.
Als ik het zo bekijk wordt het een nieuw moederbord en voeding.
Dat zou kunnen, maar weet het niet zeker, zal het even nakijken vanavond.

Voeding wil ik ook al gaan vervangen, want het is inderdaad plof kwaliteit.
CPU en MOBO wil ik dan graag als stap 2 houden, maar ben bang dat deze alsnog moet vervangen worden.

Suggesties qua voeding/mobo/cpu? Hij wil ook overstappen naar Intel, aangezien hij tot nu toe alleen maar gezeik heeft gehad met AMD, en nooit met Intel

[ Voor 14% gewijzigd door JustinoFTW op 17-11-2015 09:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Intel heeft met zo'n klein grafisch kaartje niet veel zin. Hier is de gpu de bottlekneck, niet de cpu.
Een mobo van v&a V&A aangeboden: Gigabyte GA-970A-UD3
En als voeding zal een pricewatch: be quiet! System Power 7 350W ruim voldoen.
Dan draait het systeem weer als een zonnetje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JustinoFTW
Verwijderd schreef op dinsdag 17 november 2015 @ 09:32:
Intel heeft met zo'n klein grafisch kaartje niet veel zin. Hier is de gpu de bottlekneck, niet de cpu.
Een mobo van v&a V&A aangeboden: Gigabyte GA-970A-UD3
En als voeding zal een pricewatch: be quiet! System Power 7 350W ruim voldoen.
Dan draait het systeem weer als een zonnetje.
Ikwacht op reactie op het mobo. Eventueel andere opties mocht deze weg zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

V&A aangeboden: ASRock Extreme3 of V&A aangeboden: MSI 970A-G46 gaan ook maar daarbij zou ik een topflow koeler adviseren zodat de fases ook gekoeld worden. Topflow koelers waar ikzelf goede ervaringen mee heb op een AM3 mobo zijn http://tweakers.net/price.../370108;361747/categorie/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Beide moederborden zijn wel iets beter, maar de VRM's van beide zijn nog zeer matig, beide zijn niet echt aanraders.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JustinoFTW
-The_Mask- schreef op dinsdag 17 november 2015 @ 11:18:
Beide moederborden zijn wel iets beter, maar de VRM's van beide zijn nog zeer matig, beide zijn niet echt aanraders.
Welke raad jij mij aan? Ik heb namelijk bijna de deal rond met V&A aangeboden: Gigabyte GA-970A-UD3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JustinoFTW
Dankje TheMask :D
En de rest natuurlijk ook voor het meehelpen en mee denken.

Voeding is besteld samen met Arctic koelpasta.
Moederbord deal is hopelijk ook rond straks :D

[ Voor 82% gewijzigd door JustinoFTW op 17-11-2015 11:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JustinoFTW
Heb het moederbord en de voeding binnen. Windows 7 en windows 10 gebruikt. PC knalt om de 5 minuten uit, en gaat niet meer aan. Zodra de stroom er af is, gaat hij daarna wel aan.

Alles zit goed aangesloten.

Wordt er onderhand een beetje moe van pff

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JustinoFTW
Iemand suggesties?

• BadpunK
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16:45

BadpunK

Wijsheden van een dwaas

Hoeveel koelpasta heb je gebruikt en wat zijn de temps van de cpu?

Ik zou niet zo zijn geworden als ik niet al die ouderwetse waarden had om tegen te rebelleren.

• JustinoFTW
BadpunK schreef op donderdag 26 november 2015 @ 07:57:
Hoeveel koelpasta heb je gebruikt en wat zijn de temps van de cpu?
Klein bolletje, en dit uitgesmeerd met een pasje.
Zal de temps even opzoeken/meten.

Koeler is overigens nogal zo'n basic koeler, maar lijkt mij dat het goed koelt als het er bij zit.
Alu blok + smal ventilatortje

Dit is nu zijn setup:
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD FX 6300€ 131,89€ 131,89
1Gigabyte GA-970A-UD3€ 97,99€ 97,99
1MSI GeForce GTX 750 2GB€ 129,95€ 129,95
1Arctic Cooling Alpine 64 Pro€ 8,37€ 8,37
1Crucial CT2K102464BD160B€ 80,-€ 80,-
1be quiet! System Power 7 350W€ 37,95€ 37,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 486,15

[ Voor 73% gewijzigd door JustinoFTW op 26-11-2015 11:14 ]

• DeerDitch
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 08-09 07:55
Dan wordt het troubleshooten. Eerst alles er maar eens afhalen en alleen met het hoognodige gaan testen... Te beginnen met de geheugen strips. Als je een oude videokaart hebt moet je die ook nog testen.

Maar het lijkt er nu dus op dat het probleem nog erger is geworden? Heb je nog naar de onderkant van de cpu gekeken toen je die verplaatste naar het nieuwe mobo?

f251a3362191f14872ff368789dd3c1a220782a1c582fbb31fec609763dd2cef

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JustinoFTW
DeerDitch schreef op donderdag 26 november 2015 @ 15:00:
Dan wordt het troubleshooten. Eerst alles er maar eens afhalen en alleen met het hoognodige gaan testen... Te beginnen met de geheugen strips. Als je een oude videokaart hebt moet je die ook nog testen.

Maar het lijkt er nu dus op dat het probleem nog erger is geworden? Heb je nog naar de onderkant van de cpu gekeken toen je die verplaatste naar het nieuwe mobo?
Ik heb het even laten nakijken, computer staat niet bij mij.
Onderkant van de CPU was netjes schoon en er was ook niks verbogen of iets dergelijks.

Dit is het momenteel, na 2 minuten gamen. Na ongeveer 5 minuten valt de PC spontaan uit.

Afbeeldingslocatie: http://s18.postimg.org/6rly65j5x/IMG_20151126_WA0036.jpg

[ Voor 22% gewijzigd door JustinoFTW op 27-11-2015 10:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JustinoFTW
Zijn er nog dingen die ik verder kan controleren? Ik ga er zo weer even langs voor wat andere dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elmo_b
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 29-01 11:17
Deze temps zijn idle temps?
Probeer eens cpuiid of hw monitor.

Als ik het zo lees dan wordt je cpu idle al 60+ en als ik het goed heb springt een fx serie bij 70 al uit.
Dat zou betekenen dat je cpu te heet wordt.
Heb je toevallig nog een andere voeding liggen? Deze zou nieuw goed moeten zijn maar voor de zekerheid ff checken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JustinoFTW
Elmo_b schreef op vrijdag 27 november 2015 @ 19:17:
Deze temps zijn idle temps?
Probeer eens cpuiid of hw monitor.

Als ik het zo lees dan wordt je cpu idle al 60+ en als ik het goed heb springt een fx serie bij 70 al uit.
Dat zou betekenen dat je cpu te heet wordt.
Heb je toevallig nog een andere voeding liggen? Deze zou nieuw goed moeten zijn maar voor de zekerheid ff checken.
Deze temps zijn na alt-tab van bijv Fallout 4
Maar Idle zal het niet veel minder zijn denk ik. Zal zo even kijken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JustinoFTW
Alles even nagelopen.
Max CPU temp is 88 graden!!

Koeler is blijkbaar geschikt tot een 70W TDP, terwijl deze processor 95W TDP is.
Ook wordt hierdoor het mobo warm, en de videokaart naarmate het systeem aan staat.

Nu is mij deze laatste geadviseerd in dit artikel:
pricewatch: Thermalright AXP-200 Muscle
Deze is helaas niet goed leverbaar bij CD-ROM Land en wil er niet meer geld aan uit geven ook eigenlijk (ongeveer rond de 40 euro).

Enig advies of suggesties voor een koeler? Zit wel te hopen op een soortgelijke als deze, want deze kan behoorlijk koelen als ik zo op internet lees

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elmo_b
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 29-01 11:17
pricewatch: Cooler Master Hyper 212 EVO

leuke koeler weinig geld.
niet geschikt voor zwaar overklokken maar meer dan voldoende voor standaard settings of heel licht overklokken.

pricewatch: Scythe Mugen 4

beter maar ook duurder

[ Voor 19% gewijzigd door Elmo_b op 27-11-2015 21:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JustinoFTW
Elmo_b schreef op vrijdag 27 november 2015 @ 21:56:
pricewatch: Cooler Master Hyper 212 EVO

leuke koeler weinig geld.
niet geschikt voor zwaar overklokken maar meer dan voldoende voor standaard settings of heel licht overklokken.

pricewatch: Scythe Mugen 4

beter maar ook duurder
Heb de pricewatch: Scythe Mugen 4 besteld met een extra Fan + een am3+ bracket met schroefjes zoals aanbevolen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rdejongjr
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 15:11

rdejongjr

Gnome

(Damn, ik lees niet al te best, er was nog pagina 2!, paar posts gemist zo te zien) 8)7

Grinnik,

Krijgt de cpu eindelijk genoeg prik van het moederbord aangeleverd, valt hij uit door de hitte, de koeler is gemaakt voor max 90W TDP, de cpu zit standaard al op 100W
http://www.arctic.ac/eu_en/alpine-64-pro-rev-2.html

Met standaard instellingen zullen de meeste combinaties inhouden tegen de tijd dat ze ~90 graden aantikken maar dat is vaak ook uit te zetten in het BIOS. En verkeerde montage is altijd mogelijk (koeler zelf koud/handwarm terwijl de cpu al richting 70+ gaat)

Tevens niet de meest luchtige/ruime kast waarschijnlijk (smal sharkoon gaming ding?)

Ook is speedfan niet het makkelijkste/beste om uit te lezen, liever iets van AMD overdrive of open hardware monitor.

Mocht AMD Overdrive ook erg hoge temperaturen aangeven zonder noemenswaardige belasting kun je eens je duim op de verschillende koelers drukken, als die koud blijven is de montage niet super, kun je de duim niet langer dan een minuut op de plek houden lligt de temperatuur van het betreffende blok ergens richting de 50 graden.
(Als je sissende geluiden hoort en spontaan zin in braadworst krijgt ligt het richting de 100+ graden :+ )

Assemblage kan ook nog een rol spelen, oude montagegaten komen wellicht niet allemaal overeen met je nieuwe bord (teveel of te weinig afstands busjes etc.).

Duidelijke foto's kunnen helpen om op afstand nog wat te proberen, anders wellicht een lokale tweaker/re/e-tailer om hulp vragen?

[ Voor 3% gewijzigd door rdejongjr op 28-11-2015 04:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JustinoFTW
rdejongjr schreef op zaterdag 28 november 2015 @ 04:03:
(Damn, ik lees niet al te best, er was nog pagina 2!, paar posts gemist zo te zien) 8)7

Grinnik,

Krijgt de cpu eindelijk genoeg prik van het moederbord aangeleverd, valt hij uit door de hitte, de koeler is gemaakt voor max 90W TDP, de cpu zit standaard al op 100W
http://www.arctic.ac/eu_en/alpine-64-pro-rev-2.html

Met standaard instellingen zullen de meeste combinaties inhouden tegen de tijd dat ze ~90 graden aantikken maar dat is vaak ook uit te zetten in het BIOS. En verkeerde montage is altijd mogelijk (koeler zelf koud/handwarm terwijl de cpu al richting 70+ gaat)

Tevens niet de meest luchtige/ruime kast waarschijnlijk (smal sharkoon gaming ding?)

Ook is speedfan niet het makkelijkste/beste om uit te lezen, liever iets van AMD overdrive of open hardware monitor.

Mocht AMD Overdrive ook erg hoge temperaturen aangeven zonder noemenswaardige belasting kun je eens je duim op de verschillende koelers drukken, als die koud blijven is de montage niet super, kun je de duim niet langer dan een minuut op de plek houden lligt de temperatuur van het betreffende blok ergens richting de 50 graden.
(Als je sissende geluiden hoort en spontaan zin in braadworst krijgt ligt het richting de 100+ graden :+ )

Assemblage kan ook nog een rol spelen, oude montagegaten komen wellicht niet allemaal overeen met je nieuwe bord (teveel of te weinig afstands busjes etc.).

Duidelijke foto's kunnen helpen om op afstand nog wat te proberen, anders wellicht een lokale tweaker/re/e-tailer om hulp vragen?
Montage moet het probleem niet zijn (hoop ik haha) doe dit al langer namelijk.

Daarbij is de koeler zelf echt gloedheet na 5 minuten en doen je vingers zeer als je deze er op laat liggen (braadworst!). Daarbij wordt het hele mobo zelfs warm, wat echt niet best is. Zelfs de koelvinnen van het Gigabyte mobo zijn gloedje heet door de warmte uitstraling van de CPU koeler.

Na koelpasts iets verminderd te hebben blijven de temps nog steeds even hoog oplopen.

Case is inderdaad niet de meeste ideale wat betreft airflow. Zit ook maar 1 extra fan in. Maar ik heb extra meebesteld om de airflow te verbeteren.

AMD overdive ga ik eens proberen zodra ik er weer ben, en de nieuwe cooler heb geinstalleerd.

Bedankt voor de info tot zover.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rdejongjr
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 15:11

rdejongjr

Gnome

Goed om te lezen dat de koelers in ieder geval de warmte goed oppikken.
Wellicht is er nog een bios update of in ieder geval een reset benodigd, wanneer alles op auto staat zal hij in ieder geval niet zomaar weg fikken.

Als je de Mugen er op heb zitten, toevallig niet fans die elkaar tegenwerken? (foto's?)
(heb zelf een keertje bij de PCGH editie de fans tegen elkaar laten blazen, geen succes :X )

En in geval van nood, kap er af en tafelventilator er op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JustinoFTW
rdejongjr schreef op zaterdag 28 november 2015 @ 11:12:
Goed om te lezen dat de koelers in ieder geval de warmte goed oppikken.
Wellicht is er nog een bios update of in ieder geval een reset benodigd, wanneer alles op auto staat zal hij in ieder geval niet zomaar weg fikken.

Als je de Mugen er op heb zitten, toevallig niet fans die elkaar tegenwerken? (foto's?)
(heb zelf een keertje bij de PCGH editie de fans tegen elkaar laten blazen, geen succes :X )

En in geval van nood, kap er af en tafelventilator er op.
Mugen is besteld, zit er nog niet op.
Fans ga ik idd niet tegen elkaar aan laten blazen haha, maar bedankt voor de warning.

BIOS is gereset, update zal ik even dubbelchecken weet niet zeker of ik dit gedaan heb bij het nieuwe mobo

Pagina: 1