Engelse reactie advertentie via dm. Legit?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 10:58
Geen idee of het topic hier hoort overigens of überhaupt een topic waardig.

Gisteren kreeg ik op mijn advertentie voor mijn vrouw haar iPhone een engelse reactie.
In eerste instantie wel op geantwoord.
Maar ga nu ontzettend twijfelen.

Diegene vraagt of we zaterdag kunnen ontmoeten.
Ofwel can we meet Saturday.
Nu als Engels niet je moedertaal is, en je letterlijk van den andere taal over gaat, dan kan de bedoeling ook afspreken zijn.
Mensen mogen van mij thuis ophalen.
Zit heel erg te twijfelen wat te doen.
Engels is redelijk netjes te noemen. Alleen kort af.

Normaal wordt er wel aan afdingen gedaan. Maar hier totaal niet.
Nu is het zo dat ik ook nauwelijks afding op interessante items met voor mij de juiste prijs. Maar toch.

Het doet wel alarmbellen rinkelen.
Mijn vrouw wil liever niet verkopen, maar zou het einde vinden als het wel legit is.

Geen idee of een admin, mod een ip adres kan vogelen en kijken of het überhaupt van NL is. Of wellicht bekend wbt oplichting?

[ Voor 4% gewijzigd door Arunia op 16-11-2015 08:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dersan
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 06:51
Kleine kans dat het een allochtoon is die slecht Nederlands kan, grote kans dat het oplichters zijn. Niet doen dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BB-One
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 09:38
Wat voor risico loop je? Je spreekt ergens af zij bekijken de iPhone en gaan er mee akkoord en dan overhandig zij het geld (goed checken of het echt is!) en jij de iPhone. Vraag vooraf even een telefoonnummer om de afspraak te maken o.i.d.

Wat betreft onderhandelen: mijn ervaring is dat IRL onderhandelen makkelijker gaat dan via de mail.... Dus bereid je daar maar vast op voor. "o er zit een krasje op de achterkant..."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gwystyl
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:45

gwystyl

Beugeltje dan maar?

Als je het niet helemaal vertrouwt kan je ergens buiten je huis afspreken waar je wel de telefoon kan laten zien, maar eventuele niet te vertrouwen personen geen inzicht geeft in wat je allemaal voor moois in je huis hebt staan.

Sowieso heb ik bij dit soort dingen meestal de instelling: "bij twijfel niet doen". Online verkopen, ook V&A, is gebaseerd op vertrouwen. Als je dat niet hebt zou ik de volgende belangstellende afwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dersan
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 06:51
BB-One schreef op maandag 16 november 2015 @ 08:55:
Wat voor risico loop je? Je spreekt ergens af zij bekijken de iPhone en gaan er mee akkoord en dan overhandig zij het geld (goed checken of het echt is!) en jij de iPhone. Vraag vooraf even een telefoonnummer om de afspraak te maken o.i.d.

Wat betreft onderhandelen: mijn ervaring is dat IRL onderhandelen makkelijker gaat dan via de mail.... Dus bereid je daar maar vast op voor. "o er zit een krasje op de achterkant..."
Of ze wachten je ergens op met een groep, of ze doen een wisseltruc, of etc. etc.

Waarom het risico nemen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BB-One
Dersan schreef op maandag 16 november 2015 @ 09:04:
[...]

Of ze wachten je ergens op met een groep, of ze doen een wisseltruc, of etc. etc.

Waarom het risico nemen...
En dat risico loop je niet als de ander Nederlands spreekt/schrijft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firefly III
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Firefly III

Bedrijfsaccount Firefly III
-

[ Voor 99% gewijzigd door Firefly III op 23-10-2016 15:09 . Reden: Leeg vanwege privacy. ]

Hulp nodig met Firefly III? ➡️ Gitter ➡️ GitHub ➡️ Mastodon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BB-One
JCE schreef op maandag 16 november 2015 @ 09:09:
[...]

Dat is niet relevant voor deze discussie.

TS: als je het niet vertrouwt, doe het gewoon niet. Er komt wel een andere verkoper voorbij.
Dat is volgens mij juist het onderwerp van deze discussie... "Engelse reactie advertentie via dm. Legit? "
Ben het overigens met je eens als je het niet vertrouwt dan doe je het gewoon niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firefly III
  • Niet online

Firefly III

-

[ Voor 99% gewijzigd door Firefly III op 23-10-2016 15:09 . Reden: Leeg vanwege privacy. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lukeInl
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 04-10 17:32
gwystyl schreef op maandag 16 november 2015 @ 08:59:
Als je het niet helemaal vertrouwt kan je ergens buiten je huis afspreken waar je wel de telefoon kan laten zien, maar eventuele niet te vertrouwen personen geen inzicht geeft in wat je allemaal voor moois in je huis hebt staan.
Mocht je het toch wel doen dan kun je inderdaad ergens op een openbare plek afspreken. Bij het kijken naar een plek kun je ook kijken of er een geldautomaat in de buurt is, dan vermeld je dat in je mail dat hij het geld lokaal moet pinnen. Weet je tenminste ook dat het geld echt is, en is daar geen gezeik over mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BB-One
JCE schreef op maandag 16 november 2015 @ 09:30:
[...]

Het onderwerp is volgens mij niet "wat als-ie Nederlands was?".
O jij reageerde dus op dat het mailtje kortaf was en dat ze langs willen komen om de iPhone op te komen halen en niet dat het in het Engels was, sorry verkeerd begrepen. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firefly III
  • Niet online

Firefly III

-

[ Voor 99% gewijzigd door Firefly III op 23-10-2016 15:08 . Reden: Leeg vanwege privacy. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luca
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 03-10 13:45
Het kan natuurlijk ook gewoon een buitenlandse student zijn die ergens in de randstad studeert of stage loopt hier in Nederland. Daar heb je genoeg van in dit land. :)

Echter, zoals meerdere keren gezegd: vertrouw je het niet, doe het dan ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M.l.
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 06-05 18:04
Als die persoon geen Nederlands spreekt weet je ook wel dat die persoon onmogelijk de voorwaarden van de site begrijpt. Tenzij je die persoon aan de deur kan laten komen en alles handje-contantje kan laten afekenen (moet je uiteraard wel kunnen controleren op valse biljetten), zou ik het niet door laten gaan.

En dit:
Danny.G schreef op maandag 16 november 2015 @ 09:57:
Echter, zoals meerdere keren gezegd: vertrouw je het niet, doe het dan ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
Bedankt voor jullie reacties.
Op zich spreek ik zelf liever thuis af dan ergens anders.
Mede ook door wat er hier in dit topic ook aangehaald wordt.
Het probleem is alleen dat mijn dochtertje ook thuis is. Wat het dan weer rottiger maakt.

Het communiceren gaat heel stroef. Ofwel, weinig vooruit gang. Nahja, in 2 berichten dat hij wil afspreken, maar verder weinig extra. Geen aanhef, maar ook geen groeten en een naam.
Ik zou wel kunnen vragen om naam etc, maar daar schiet ik uiteindelijk waarschijnlijk niets mee op.

Merendeel van jullie zou het iig niet doen. En dat is wat ik ook ga doen.
Mijn vrouw vertrouwd het ook niet en daarbij is het haar telefoon.

Nu alleen nog netjes dit aangeven. Kan wel zeggen dat die verkocht is, maar dan blijft toch de telefoon op de site staan. Daar ben ik ook weer te eerlijk voor.
Wellicht dat ik beter aan kan geven dat ik het totaal plaatje niet vertrouw. Net geregistreerd etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Gewoon zeggen inderdaad. "Sorry, have discussed it and decided not to accept your bid. Good luck with finding alternative offers".

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
En dat vind ik inderdaad een erg mooie uitspraak.

Bedankt gambieter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Graag gedaan. Geef eventueel de user even door aan va@tweakers.net, kunnen ze kijken of het een legit account is :)

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
Dit nu ook net even gedaan. Bedankt.
Ben benieuwd naar de reactie van diegene.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• My Tec Master
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 04-10 13:19
Arunia schreef op maandag 16 november 2015 @ 10:17:

Het communiceren gaat heel stroef. Ofwel, weinig vooruit gang. Nahja, in 2 berichten dat hij wil afspreken, maar verder weinig extra. Geen aanhef, maar ook geen groeten en een naam.
Ik zou wel kunnen vragen om naam etc, maar daar schiet ik uiteindelijk waarschijnlijk niets mee op.
Geen aanhef en geen groeten/naam is wat raar, als ik iets koop zet ik altijd mijn volledige naam erbij dat wekt toch veel meer vertrouwen. Het is altijd lastig, om dit soort dingen te beoordelen, maar met een naam kom je al veel verder ( voor de afspraak heb je misschien al een Facebook/LinkedIn pagina gevonden van het persoon en dan weet je dus hoe hij/zij eruit ziet en of het een legitieme identiteit is of niet (zelfde voor de verkopende partij trouwens).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
Dat inderdaad.
Dat is hoe ik het ook doe eigenlijk. Volledige naam opgeven enzovoorts.
Daarnaast zoek ik altijd naar iemands naam op internet om zo wat meer informatie tegen te komen. Niet omdat ik niemand vertrouw, maar omdat ik het ook wel leuk vind om te zien wie ik tegenover me heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Arunia schreef op maandag 16 november 2015 @ 10:30:
Dit nu ook net even gedaan. Bedankt.
Ben benieuwd naar de reactie van diegene.
Ze kunnen je natuurlijk niets vertellen over die persoon (privacy-wetgeving etc), maar ze kunnen wel kijken of er iets niet klopt aan de account. Dat gaat jou niet helpen met de verkoop, maar mocht het een bekende zijn, dan kunnen ze het account aanpakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
gambieter schreef op maandag 16 november 2015 @ 11:02:
[...]

Ze kunnen je natuurlijk niets vertellen over die persoon (privacy-wetgeving etc), maar ze kunnen wel kijken of er iets niet klopt aan de account. Dat gaat jou niet helpen met de verkoop, maar mocht het een bekende zijn, dan kunnen ze het account aanpakken.
Kreeg idd de mededeling dat ze geen persoonsgegevens konden geven.
Maar dat was natuurlijk helemaal niet de strekking van mijn mailtje.

Aangezien jij ook dezelfde mededeling doet, ligt het aan mijn manier van mail opstellen. :+
Heb dit ook aan ze doorgegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 23:18

Garyu

WW

Er zijn toch genoeg mensen die geen Nederlands spreken? Vind het afzeggen aan de hand van een enkel zinnetje in het engels nou ook niet echt bepaald vriendelijk. Niks mis om op te passen, maar uit de taal alleen een mogelijkheid tot oplichting te herleiden vind ik nogal bizar.

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• copywizard
  • Registratie: December 2004
  • Niet online
niet alle reacties hierboven gelezen maar als het hier via tweakers is dat je hem verkoopt check zijn useraccount even of hij goede/slechte of geen reacties heeft op zijn profiel?

verder zeg ik als je het niet vertrouwd gewoon niet doen

AMD Ryzen 5800X3D, Gigabyte Aorus B550 ITX, AMD RX6900XT, 32GB Corsair DDR4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
Garyu,
het gaat niet alleen om dat hoor. Om meer dingen.

@copywizard,
Dat maakt het moeilijk.
Diegene is november geregistreerd en verder ook niets ingevuld. Mijn vermoeden is dat het registreren om de telefoon gaat. Wat natuurlijk niet slecht hoeft te zijn.

Maar idd, ik vertrouw het uiteindelijk niet. Dus afgekapt. Uiteraard wel netjes. We zien wel wat de reactie gaat zijn hierop.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Garyu schreef op maandag 16 november 2015 @ 11:09:
Er zijn toch genoeg mensen die geen Nederlands spreken? Vind het afzeggen aan de hand van een enkel zinnetje in het engels nou ook niet echt bepaald vriendelijk. Niks mis om op te passen, maar uit de taal alleen een mogelijkheid tot oplichting te herleiden vind ik nogal bizar.
Nieuwe user, alleen Engels, bied gelijk vraagprijs. Dat zijn meerdere alarmbellen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gamebuster
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 27-09 22:01
Garyu schreef op maandag 16 november 2015 @ 11:09:
Statistisch gezien is het echter wel aannemelijk dat bij Engelse berichtjes dat er sprake is van oplicht-poging. Geen idee waarom ze het blijven proberen..., hoe moeilijk is het om die berichtjes even te vertalen?

Echter, bij ophalen is het natuurlijk een ander verhaal. Ze kunnen je dan lastig oplichten bij via rommelen met geld of vervoer. Als het om een groot bedrag gaat zou ik afspreken bij een bank om daar ter plekke het geld te controleren. Bovendien hebben ze dan je thuisadres niet. Jij hebt zeker je geld en je bent er zeker van dat ze je daarna niets kunnen maken.

Let op: Mijn post bevat meningen, aannames of onwaarheden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kcetin1994
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 18-05 12:37
Flamen doe je maar ergens anders.

[ Voor 87% gewijzigd door Microkid op 17-11-2015 07:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• earvaag
  • Registratie: Januari 2011
lukeInl schreef op maandag 16 november 2015 @ 09:31:
[...]

Mocht je het toch wel doen dan kun je inderdaad ergens op een openbare plek afspreken. Bij het kijken naar een plek kun je ook kijken of er een geldautomaat in de buurt is, dan vermeld je dat in je mail dat hij het geld lokaal moet pinnen. Weet je tenminste ook dat het geld echt is, en is daar geen gezeik over mogelijk.
Ik zou dan als koper dit ook niet vertrouwen, een verkoper die je niet kent die eist met je mee te gaan om geld te gaan pinnen bij een automaat :P . Krijg je een tweede topic, "verkoper wil perse samen met mij geld uit automaat pinnen. legit?"

Gewoon niet doen als je het niet lekker zit. Je bent tot niks verplicht zolang de deal niet vaststaat. Mocht hij er boos om worden, so be it. volgende dag vind hij wel ergens anders een telefoon.
Pagina: 1