Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diazepam
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 07:11
In mijn QNAP TS-210 zitten twee Samsung EcoGreen F2 HD103SI, 1TB disks. Deze draaien al 5 jaar een programma waar ze 's ochtends om 10:00 opstarten en om 01:00 weer afsluiten in Raid 0 (mirror).

Nu staat de NAS op het lijstje om vervangen te worden, ergens volgend jaar. Gezien dat de NAS ook mijn primaire dataopslag is en de disks al 5 jaar oud zijn begin ik me wat zorgen te maken. Valt er iets te zeggen over de kans dat ze binnenkort te barsten gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Daar bestaat SMART voor.
Kan je zo niet vertellen hoe je dat uitleest als ze in een NAS zitten, maar in een PC kan je dat gewoon uitlezen met willekeurige tools (HDD Guardian, Crystal Diskmark, Speccy, noem t maar op).

RAID0 is trouwens geen mirror maar een stripe.
Dus of t is RAID1 (da's n mirror) of je loopt inderdaad verhoogd risico met RAID0.

Sowieso geeft de NAS wel een signaal af als een disk kaduuk is. Als je een mirror hebt is dat verder geen ramp, want de andere disk doet t dan nog wel. Uiteraard is het dan wel hoog tijd voor een backup.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dadona
  • Laatst online: 07-09 10:34
Je bedoelt ongetwijfeld RAID 1, in plaats van RAID 0.

Het is zeker zo dat een disc van vijf jaar nu de fase ingaat dat het wachten is tot de disc zal falen (ervoor zitten er fasen als DOA en een disc die snel omvalt). Wanneer dat moment komt is niet zo te zeggen even los van de fabrieksspecificatie voor de tijd tot falen. Uiteindelijk gaat dat niet uit van jouw specifieke scenario.

Belangrijker is vooral, jouw voorstel gaat ongetwijfeld inhouden dat je de discs wil vervangen met de nieuwe nas. Maar, waarom niet alles zo laten en er een nas bijplaatsen met nieuwe discs? Uiteindelijk is RAID voor velen een vangnet voor als één disc faalt. Als je nu zorgt dat de nieuwe nas de primaire bak is en de oude er af en toe bijkomt om te synchroniseren dan zit je eigenlijk 'altijd' goed.
Een disc is niet het enige dat kan falen. Er zijn nog tal van andere zaken. Met die oude nas kun je prima een mooie redundante setup neerzetten. Begint ook maar één disc te sputteren dan synchroniseer je de data snel nog één keer. Dat is vele malen veiliger dan welke enkele two disc RAID-1 setup dan ook.

De CSL/OT kroeg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaptJackSparrow
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Als die schijven maar drie uur per dag spinnen dan is 5 jaar niet zo veel. RAID-0 is sowieso een belabberde optie voor dataopslag dus ik hoop dat het in werkelijkheid een RAID-1 is. Dan is er ook weinig aan de hand want daarvoor heb je nou juist RAID-1. Dan kan de data een kapotte schijf overleven.

Voorbeeld over wat mogelijk is. Ik heb continu een 6GB groot schijfje draaien van WD dat op het moment 71020 Power-On-Hours heeft. In een jaar zitten 8760 uren dus dat is 8,1 jaar nagenoeg continu gebruik. Ik kreeg hem met een zeer gering aantal uren erop dus hou het op 8 jaar dat ik hem heb draaien. De daarbij behorende SMART 'waarde' is dan ook van 100 naar 3 gedaald. Bij 0 zal ie denk ik exploderen of zo. :+

De start/stop count en de power cycle count SMART waarden staan met 1548 resp. 1541 keer (merendeels voordat ik hem ging gebruiken) op 99 en alle andere relevante waarden staan nog op de perfecte nieuwwaarde 100 of 200. Geen reallocated sectors of pending sectors. :P

Mijn monitoring software geeft een nearest T.E.C. (Threshold Exceed Condition) van 2-7-2023 aan. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 21:49
@ Diazepam: een offline backupje maken op een goedkope externe USB-schijf is geen optie als veiligheidsvoorziening tot volgend jaar?
Neem een wat grotere capaciteit, dan kan die daarna ook als offline backup dienen voor je nieuwe NAS....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diazepam
CaptJackSparrow schreef op maandag 16 november 2015 @ 11:35:
Als die schijven maar drie uur per dag spinnen dan is 5 jaar niet zo veel. <>
Van 's ochtends 10:00 tot 's avonds 01:00. Dat is 13 uur per dag. De SMART waarde geeft nu aan 27114 power on hours. Start/stop count op 10030. Ook nog geen reallocated sectors/pending sectors. Well 1x calibration retry count. En de temperatuursensor geeft een waarde aan in de 50 miljard graden celcius, maar dat is vast een bug.

Ik verwar Raid 0/1 blijkbaar weer eens. Ze staan in mirror, dus backup van elkaar. Denk dat ik er voorlopig maar een USB stickie bijplug, want de offsite backup die ik had (Google Drive) werkt ook steeds slechter. En er staan ook films van mijn dochtertje op die ik echt niet kwijt wil raken. Voor foto's heb ik een 2de offsite backup, maar voor videofilms gaat dat door de omvang gewoonweg niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Kijk ook hier even:

[Cloud storage] "Stack" van TransIP

Accountje maken (username wordt deel van URL die je gebruikt dus kies een geschikte naam) en Control Panel en topic in de gaten houden en voor je het weet heb je 1TB gratis online opslagruimte erbij. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diazepam
Hee thx, dat draadje ga ik even doornemen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Diazepam schreef op zondag 15 november 2015 @ 23:34:
In mijn QNAP TS-210 zitten twee Samsung EcoGreen F2 HD103SI, 1TB disks. Deze draaien al 5 jaar een programma waar ze 's ochtends om 10:00 opstarten en om 01:00 weer afsluiten in Raid 0 (mirror).

Nu staat de NAS op het lijstje om vervangen te worden, ergens volgend jaar. Gezien dat de NAS ook mijn primaire dataopslag is en de disks al 5 jaar oud zijn begin ik me wat zorgen te maken. Valt er iets te zeggen over de kans dat ze binnenkort te barsten gaan?
Ik zou niet alleen je schijven 'wantrouwen', maar ook je NAS en voeding kunnen het gaan begeven. En zie dan nog maar eens bij je data te komen als je schijven het overlijden van de NAS überhaupt overleven.

Daarnaast is de kans dat als er 1 gaat de ander ook gaat erg groot. Want dat is namelijk het moment dat je alles gaat kopiëren en die extra belasting kan precies het duwtje zijn voor de 2de schijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaptJackSparrow
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

TheGhostInc schreef op maandag 16 november 2015 @ 23:05:
[...]

Ik zou niet alleen je schijven 'wantrouwen', maar ook je NAS en voeding kunnen het gaan begeven. En zie dan nog maar eens bij je data te komen als je schijven het overlijden van de NAS überhaupt overleven.

Daarnaast is de kans dat als er 1 gaat de ander ook gaat erg groot. Want dat is namelijk het moment dat je alles gaat kopiëren en die extra belasting kan precies het duwtje zijn voor de 2de schijf.
Als de NAS doos zelf het begeeft dan heb je met RAID-1 nog steeds twee intacte schijven met data. Die zet je ergens anders in en je kunt er zo weer bij. Met RAID-5 zou het wat anders zijn.

De kans dat de tweede schijf ook kapot zou gaan voordat je alles weer opnieuw gekopieerd hebt is vrij klein. Anders zou RAID-1 ook zinloos zijn. Je hoeft alles slechts één keertje te lezen. Dat duurt niet erg lang. Zeker niet als je een image maakt/de schijf kloont. Ook hier zou met RAID-5 het risico wat groter zijn omdat het herbouwen van een nieuwe schijf in een RAID-5 array langer duurt. Maar dit is RAID-1. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
CaptJackSparrow schreef op dinsdag 17 november 2015 @ 00:00:
[...]

Als de NAS doos zelf het begeeft dan heb je met RAID-1 nog steeds twee intacte schijven met data. Die zet je ergens anders in en je kunt er zo weer bij. Met RAID-5 zou het wat anders zijn.
Je bedoelt in een linux machine?
Alles is uiteindelijk op te lossen, maar ik weet niet of de TS nu liever in de buidel tast en er weer 5 jaar tegen aan kan (en het weekeinde met z'n dochter kan besteden) of een heel weekeinde bezig is om zijn data te redden.

Ik zat idd meer aan RAID5 te denken, maar toch, ik ga niet zeggen: 'Gelukkig draai ik RAID1' voordat ik de data veilig heb gezet. Dat doe ik echt pas erna ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rookie no. 1
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 03-09 13:54
Eenvoudige oplossing:
-Zet de wekelijkse SMART controle aan in je Qnap
-Zet e-mail notification aan in je Qnap
-Koop een externe harddisk (bv. de WD Elements 2TB 2.5") en sluit die aan op je Qnap
-Stel een wekelijkse backup in op je NAS naar de externe harddisk

Ook als je harddisks nieuw(er) zijn is er kans op uitval, dus dit is standaard procedure die je weinig kost en veel geruststelling oplevert.

Voor off-site backup kun je, zoals hier al voorbij is gekomen, makkelijk via je Qnap een cloud storage oplossing kiezen (bv. Onedrive).

P.s.: zorg wel even dat je Qnap firmware up-to-date is voor alle mogelijkheden die er zijn.
Pagina: 1