Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viince1
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22-08 20:31
Titel zegt het eigenlijk al. ;w ;w
Ben vooral op zoek naar advies, heeft iemand dit eerder meegemaakt? Wat zijn mijn opties? Kan iemand helpen?
Ik zal zoveel mogelijk details geven.

What happend
Mijn nicht vroeg me eens naar haar Macbook te kijken, ze gebruikte 'm al maanden niet omdat hij erg traag was en heel heet werd. Softwarematig alles geprobeerd na te gaan, zonder resultaat. Toen ben ik dus overgegaan naar de hardware.
Een drietal SMART tests van verschillende applicaties gaven aan dat de HDD niet erg gezond was. Diezelfde harde schijf gaf echter prima testresultaten op andere computers.
Vervolgens overlegd de SATA-kabel te gaan vervangen, en besteld. So far so good.
Het viel mij overigens op dat de Macbook van binnen een grote stofwolk was. Een deel van de luchtuitlaten zaten helemaal dicht met gehard stof. Ik besloot 'm dus een lekker uit te blazen met een busje geperst lucht.
De fan zelf zat ook vol met stof. Dus ik schroefde deze los, en wou ‘m loskoppelen van het moederbord zodat ik het stof eruit kon spuiten buiten de laptop. Nu ben ik altijd een beetje voorzichtig met stekkertjes. Voor de zekerheid nog even opgezocht of de stekker omhoog gedrukt moet worden, of parallel aan het moederbord naar ' achter ' getrokken moest worden. Meerdere bronnen zeiden omhoog. Ging om het exacte model.
Ik zet met een spudger een heel klein beetje kracht onder de draden en plotseling had ik niet alleen de stekker van de fan in mijn handen, maar ook de connector op het moederbord zelf.
Op dat moment heb ik maar besloten de laptop een nacht weg te leggen voordat ik echt wanhopige dingen ging doen.
De volgende dag mijn oom gebeld. Die heeft veel ervaring met solderen vanuit lange werkervaring en was bereid er naar te kijken. Mijn oom heeft een poging gewaagd, maar durfde het solderen niet goed meer aan. Ik weet nu eigenlijk niet goed meer wat te doen.

De status:
Beelden zeggen meer dan 1000 woorden:
Edit: beelden zijn zo scherp als mijn bibberige handen en iphone 5 mij laten toestaan.

Hier de connector die op het moederbord hoort te zitten. Hier zie je de pinnetjes.

Hier een snelle weergave van waar op het moederbord de connector bevestigd zit.
Hier het moederbord vanuit een andere hoek.

Hier het stekkertje van de fan, wat dus aangesloten dient te worden op het moederbord.Hierr vanuit een andere hoek.

En nu?
Een nieuwe connector kan ik kopen voor vijf euro, maar hoe krijg ik die connector weer op het moederbord?
Een alternatief is wellicht het bijpassen van de connector, het afknippen van de stekker en de kabeltjes direct solderen op het moederbord.Ik voel mij totaal niet comfortabel bij een van deze dingen.

Apple repareert dit niet. Een nieuw moederbord kost 400,-. Wat zijn mijn opties?
Ik ga morgen even rondbellen naar bedrijven, maar ik heb het idee dat ik ook de pet te boven gaat van de pc-boer ' om de hoek' .

Alvast dank.

[ Voor 1% gewijzigd door Viince1 op 15-11-2015 22:28 . Reden: spelling ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mar.tin
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 00:00
[verwijderd]

[ Voor 87% gewijzigd door Mar.tin op 28-07-2022 12:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Viince1
Dank. Already working on it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viince1
Gefixed!

Hierbij de genomen stappen, mocht iemand (onverhoopt) dit probleem zelf ooit hebben.

1. Het was overduidelijk dat zonder de fan ik niks meer zou kunnen met de Macbook. Om de fan aan de praat te krijgen had ik stroom nodig. Stroom was geen optie aangezien de connector kapot is.
2. Om dit probleem op te lossen was het overduidelijk nodig dat ik volledig back to basics ging.
3. De fan had dus geen stroom nodig, maar energie. Energie om in beweging te komen.
4. Einstein's relativiteitstheorie zegt dat e=mc2. Ofterwijl: er is een verband tussen energie en warmte.
5. Ik trok een warme jas aan.
6. Met de opgedane extra warmte (en dus energie!) heb ik vanochtend de laptop afgegeven bij een professioneel zaakje (NodeFix, Den Haag). Die een nieuwe connector op het moederbord gesoldeerd heeft voor een bedrag van 89,99. Ik ga 'm zo weer ophalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Viince1 schreef op maandag 16 november 2015 @ 14:50:
Gefixed!

6. Met de opgedane extra warmte (en dus energie!) heb ik vanochtend de laptop afgegeven bij een professioneel zaakje (NodeFix, Den Haag). Die een nieuwe connector op het moederbord gesoldeerd heeft voor een bedrag van 89,99. Ik ga 'm zo weer ophalen.
Hah, grapjas.

Met een fijne bout en een vaste hand had je dit op zich zelf kunnen doen echter als je niet zeker bent van je kunde hierin is €90 overhandigen niet eens zo'n slechte optie.

Overigens had je op zich gelijk in je handelen voor 't mis ging: die connector (kabelkant) hoort omhoog eruit te komen; dat de connector (chassisdeel) mee is gekomen is waarschijnlijk te wijten aan de soldeerverbinding die niet helemaal lekker was. Je hoeft je daar wat mij betreft niet schuldig over te voelen; had iedereen kunnen overkomen.

Ik trek die overigens ook altijd eruit door voorzichtig de draden omhoog te trekken danwel wippen.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viince1
CyBeR schreef op maandag 16 november 2015 @ 14:56:
[...]

Hah, grapjas.

Met een fijne bout en een vaste hand had je dit op zich zelf kunnen doen echter als je niet zeker bent van je kunde hierin is €90 overhandigen niet eens zo'n slechte optie.

Overigens had je op zich gelijk in je handelen voor 't mis ging: die connector (kabelkant) hoort omhoog eruit te komen; dat de connector (chassisdeel) mee is gekomen is waarschijnlijk te wijten aan de soldeerverbinding die niet helemaal lekker was. Je hoeft je daar wat mij betreft niet schuldig over te voelen; had iedereen kunnen overkomen.

Ik trek die overigens ook altijd eruit door voorzichtig de draden omhoog te trekken danwel wippen.
Het ding heeft al eerder vochtschade gehad en is toen schoongemaakt. Speelde ook al in mijn hoofd dat wellicht toen de soldeerverbinding op de proef is gesteld.

Uit interesse, hoe had jij het gesoldeerd? Mijn oom wou het oude tin eruit zuigen, en dan vanaf de andere kant van de printplaat opnieuw solderen. Hiervoor had hij helaas niet het materieel, en (inmiddels is de beste man ook al tegen de 70) ook niet meer de vaste hand.

Zelf hoopte ik gewoon de 'bevestigingspunten' te negeren en mij alleen te richten op de contactpunten, maar het afbreken van het vierde pinnetje op de connector bood mij weinig hoop.
Het afknippen van het stekkertje en de draadjes direct solderen op het moederbord leek een optie. Alleen vanwege mijn gebrek aan ervaring en het feit dat er geen 'rollback' mogelijkheid meer is en ik wellicht dan ook nog eens extra kosten krijg voor een nieuwe fan, maakte voor mij het risico iets te hoog.

Ik vond het zelf echt een leuke uitdaging, maar ik heb hier te weinig ervaring mee. Wel voorgenomen om op mijn 'december'-lijstje een starter electro-kit te vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Ik heb niks gesoldeerd want ik heb nog nooit zo'n connector van 't moederbord weten te rukken. Normaal gesproken zitten ze best stevig vast namelijk.

Overigens als ik 't niet mis heb is dat een surface-mount connector dus aan de onderkant van de pcb valt weinig te zien.

Áls ik dat zou moeten solderen zou ik dus de pads inderdaad ontdoen van tin en ander overblijfsel, voorzien van nieuw tin, de connector plaatsen en het tin op de pads verwarmen zodat 't smelt. Daarna zit de connector vast.

[ Voor 54% gewijzigd door CyBeR op 16-11-2015 15:12 ]

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Pagina: 1