Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gekko12482
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 29-03 23:13
Hoi Tweakers,

Bij mijn ouders thuis hebben we KPN Glasvezel 100/100 met onder andere twee IPTV's en een NAS. Ik heb niet heel veel verstand van netwerken, maar met veel gedoe heb ik het voor elkaar gekregen om de NAS vanaf elke pc benaderbaar te maken en de router op zolder als access point te configureren zodat we in het hele huis goede dekking hebben. Deze opstelling ziet er als volgt uit (let op: draad naar zolder kan op OFWEL de groene OFWEL de blauwe positie):

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/bOR7Dkf.png

Met de draad op de groene positie is er gebruik te maken van IPTV op zolder, maar is er dus een "splitsing" in het netwerk waardoor bijvoorbeeld de printer op zolder niet gebruikt kan worden door een laptop in de woonkamer. Verre van ideaal.

Met de draad op de blauwe positie is er mooi '1' netwerk waardoor elk apparaat goed met elkaar kan communiceren. Echter, de IPTV op zolder werkt dan niet, en er staan nu dus twee routers achter elkaar, wat ook niet helemaal netjes is. Als gevolg daarvan kan ik buitenshuis alleen m'n NAS in via quickconnect (langzaam) en kan ik ook geen VPN opzetten omdat de KPN router helemaal dichtgetimmerd zit.

Dus zodoende, tijd voor een herinrichting die de volgende problemen op moet lossen:
- IPTV op zolder moet werken
- NAS moet vrijere toegang krijgen tot internet
- Netwerk graag op 1 subnet y (192.168.y.xxx)/geen twee routers achter elkaar

Ik kwam dus toevallig op http://netwerkje.com/eigen-router en daar stond een goede uitleg over wat ik ongeveer moest doen. Blijkbaar ondersteunt de Archer C7 v2 802.11Q VLAN tags, dus ik zou gebruik kunnen maken van methode 2. Ik heb nooit met VLANs gewerkt of wat dan ook dus uitleg moet voor mij wel redelijk basic blijven. Ik heb lopen opzoeken wat tagged/untagged etc betekent, en kwam tot de conclusie dat ik misschien met behulp van de Netgear GS105E op zolder ipv de HP switch. Het netwerk zou er dan als volgt uit komen te zien:

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/bx5uVlK.png

Ik moet dan nog even gaan klooien met PPPoE maar daar kom ik wel uit, ik heb dan echter nog enkele vragen:
- Blijven de routerfuncties van de Archer zoals DHCP/Wifi etc ingeschakeld?
- In het dropdown menu bij de LAN ports (zie hier beneden) kan ik kiezen tussen OF Phone OF IPTV OF Internet (dus niet IPTV + Internet), zou ik desondanks toch beide over die kabel naar zolder kunnen sturen?
- Moet ik dan VLAN 4+6 tagged naar zolder sturen en dan een managed switch (een Netgear GS105E bijvoorbeeld) dan de VLANs laten splitsen of kan ik misschien VLAN 4+6 (un?)tagged doorsturen en dan de unmanaged HP switch gewoon gebruiken?

Plaatje VLAN opties van de Archer C7 v2:
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/SnPrMXU.png

Alvast bedankt voor het meedenken!

Edit: Ik vond het opvallend dat de KPN Experiabox gewoon een signaal door 1 kabel naar zolder kon sturen en ik daar met een unmanaged switch zowel de TV decoder als de PC's allemaal gewoon werkten, hoe kan dat eigenlijk werken? Gaan er dan twee VLAN's naar boven en zoeken de decoder en pc's automatisch uit wat ze moeten doen (of is dat wat multicast IPTV inhoudt, tv en internet samen in 1 VLAN)?

[ Voor 6% gewijzigd door Gekko12482 op 17-11-2015 14:46 . Reden: Verder nadenken levert eerder meer vragen dan duidelijkheid op ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gekko12482
Tijd voor een schopje. Ik had intussen ook een edit toegevoegd, misschien kan iemand me daar ook mee helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweedebas
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 09-09 21:11
VLAN's geen idee.

Maar,

waarom stel je de TP-link Archer ook niet in als acces point?

Dus DHCP uitzetten op de TP-link Archer, dan krijgen alle apparaten daarachter ook een ipadres in de range 192.162.2 > dus alles is voor iedereen bereikbaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laugh
  • Registratie: December 2011
  • Niet online
tweedebas schreef op woensdag 18 november 2015 @ 13:14:
VLAN's geen idee.

Maar,

waarom stel je de TP-link Archer ook niet in als acces point?

Dus DHCP uitzetten op de TP-link Archer, dan krijgen alle apparaten daarachter ook een ipadres in de range 192.162.2 > dus alles is voor iedereen bereikbaar.
Allerleerst ben ik heel blij dat we goede plaatjes zien. Dit zien we niet vaak gebeuren en kunnen we eigenlijk ook nauwelijks hulp bieden, dus top gedaan!

Ik ben het er me eens. Als de TS de "blauwe positie" gebruikt en de archer als access point zet in de juiste range. Dan zal het goed werken.
Over edit gesproken, het heeft met IGMP snooping te maken. Een TV stream wordt alleen verstuurt naar de poorten waarbij dit ook verzocht wordt.
Over het taggen van 4 en 6 naar zolder. Je kan het doen zoals je het nu hebt. Je zou ook untagged naar boven kunnen sturen alleen dan moet je daarvoor 2 aparte poorten gebruiken op je archer (dit lijkt me niet de bedoeling). Jij wilt namelijk 4 en 6 door 1 kabel trunken en daar eenmaal boven untagged naar de juiste apparaten sturen.

Het hangt er echt helemaal vanaf hoe hard je die "NAS access" van buiten nodig hebt, want anders kan je met een simpele oplossing overal in je huis printen zonder te prutsen. Ik zelf heb ook NAS access van buiten maar ik doe dit door middel van een OPENVPN server die ik op me router heb draaien (veel veiliger dan de quickconnect maar dit vereist weer tijd en moeite om het voor elkaar te krijgen van certificaten, zo kan niet een jantje of pietje zomaar connecten).

[ Voor 5% gewijzigd door laugh op 18-11-2015 13:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wallywally
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 20-03 22:06
Als je eenmaal VLAN tagging gaat toepassen is hte (meestal) best practice om het overal te doen, en niet dingen untagged te laten. Tenzij je in complexere shit komt waarbij untagged nodig is.

Untagged is native VLAN.

Om het universeel te houden kan je het beste overal tagging gebruiken. En zoveel stelt dat niet voor, het wijst alleen in welk VLAN het thuis hoort. Als je een trunk naar boven legt mag al het verkeer daar overheen.

• Gekko12482
De voornaamste reden dat ik zat te kijken naar deze opstelling was om de KPN Experiabox zo veel mogelijk buiten spel te zetten vanwege de gelimiteerde opties, en omdat ik het idee had dat hij het nogal moeilijk kreeg met de grote hoeveelheid clients (~20) in huis. Echter, als ik jullie zo hoor is het omzeilen van de Experiabox een stuk meer moeite dan ik inschatte van de tutorial @ netwerkje.com dus dan ga ik dit weekend het nog eens proberen met de Archer C7 in bridge mode en de Experiabox als router. Dan ga ik verder nog proberen handmatig de port forwarding te regelen voor de NAS en laat ik hier even weten of dat allemaal is gelukt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gekko12482
Ik wilde even laten weten dat het is gelukt! Port mapping table werkte nu wel mee, dus ik heb succesvol een VPN etc op kunnen zetten via de NAS! Ben benieuwd of de Experiabox een beetje stabiel blijft, de originele reden dat ik er een router achter had gezet was namelijk instabiliteit in vooral wifi clients. Het afnemen van de DHCP last en wifi last zorgde inderdaad voor een stabielere verbinding voor de tv ontvanger. Ik hoop dat de Experiabox niet weer instabiel raakt als hij weer redelijk wat ip-adressen uit moet gaan keren, maar aangezien de wifi last van z'n schouders afgenomen is denk ik dat dat wel meevalt. Bedankt voor de hulp iedereen _/-\o_
Pagina: 1