Acties:
  • +1 Henk 'm!

• .Sjoerd
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 07-07 12:45
Hallo medetweakers,

Van 2006 tot 2011 heb ik behoorlijk wat tijd gestopt in het maken van 3D modellen in sketchup, gerenderd met kerkythea of keyshot. Is dus al een tijdje geleden.

Sinds vrijdag ben ik in het bezit van een Samsung Gear VR (samsung galaxy S6 model) en hier wilde ik ook e.e.a aan content voor maken. Te meer omdat mijn werkgever hier van zou kunnen profiteren. Het zou dan gaan om 360 graden stills met diepte werking. Voor het linker en rechter oog dient dus een apart beeld te zijn.

Hebben jullie ervaringen hiermee? Welke render software is hiervoor aan te raden?

Alvast bedankt voor de tips!

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spike_wolf
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 10:54

Spike_wolf

Genius Or Madman?.. You Decide

Als het alleen om stills gaat doet het VR gebeuren er weinig toe en maakt de gebruikte software weinig uit. Dan moet je kijken naar het budget, de aanwezige kennis (of tijd en budget om die op te doen) en hoe het eindproduct er uit moet gaan zien.
Voor simpele low poly en cartoony platen kun je met hele andere software uit de voeten dan voor fotorealistische planten.

Wat doet Ctrl+W ook alweer?
Humankind… be both.
Star Wars Awakens | Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Sjoerd
Spike_wolf schreef op zondag 15 november 2015 @ 22:08:
Als het alleen om stills gaat doet het VR gebeuren er weinig toe en maakt de gebruikte software weinig uit.
Ik heb net kerkythea en keyshot er bij gepakt. Die onder steunen geen van beide het VR gebeuren. 360 graden kan keyshot wel maar dan krijg ik 1 360 graden JPG. Het gaat in deze juist ook om het feit dat elk oog net iets anders ziet.
Dan moet je kijken naar het budget, de aanwezige kennis (of tijd en budget om die op te doen) en hoe het eindproduct er uit moet gaan zien.
Budget weet ik niet, kan wel e.e.a voor vrijgemaakt worden. Aanwezige kennis is 0, tijd kan mn werkgever misschien geven.
hoe het eindproduct er uit moet gaan zien.
Voor simpele low poly en cartoony platen kun je met hele andere software uit de voeten dan voor fotorealistische planten.
Eindresultaat hoeft niet perse foto realistisch te zijn maar wel meer richting dat dan cartoony.

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sir_Hendro
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 20-09 22:43
Ieder stukje 3D software van beetje kwaliteit heeft de mogelijkheid om een 'projection' te plaatsen naar wens. Wat je moet doen is dus twee projections plaatsen vlak naast elkaar. Nu moet je van beide projections een afbeelding laten renderen en dan heb je 3D beeld.

GTA VI - All aboard the hype train!!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Teq_
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 08:35
Hier iemand in hetzelfde schuitje. Ik heb ook een Gear VR in combinatie met een S6 Edge. Supergave gadget die ik momenteel ook gebruik voor het presenteren van 3D modellen aan mijn klanten (architect).

Mijn workflow bestaat uit 2 mogelijk varianten: alleen een serie van 360 graden pano's of een volledig interactief 3d model.

Alleen 360 graden foto's
Werkt eigenlijk nog het beste. Ik merk dat mijn klanten het soms vrij ongemakkelijk vinden om in een virutele wereld te navigeren / rond te lopen met een joystickje. Mensen raken hierdoor afgeleid van de daadwerkelijke content en zijn meer bezig met de 'beleving als geheel'. Als ik nu een gebouw heb ontworpen render ik het liefst een aantal beeldbepalende standpunten die ik op de Gear VR plaats, de opdrachtgever kan hier dan doorheen 'swipen' en het gebouw bekijken. Werkt echt supergoed, vooral voor interieurs omdat je 'erin' zit. Doordat ik zelf de punten bepaal kan ik deze renders dus helemaal mooi photoshoppen etc. en ik krijg geen vragen van een klant die één of ander ontbrekend hoekje heeft gevonden in een toilet op de 2e verdieping omdat hij daarheen is genavigeerd 8)7
Workflow:
- 3D model maken in SketchUp;
- 3D model renderen als 360 graden panorama met Artlantis;
- Een 360 graden panoramafoto stitchen, gewoon als .jpg;
- De 360 graden panorama in de map Oculus > 360 Photo's zetten op je phone. De app herkent het dan automagisch als een 3D panorama (linker en rechteroog gesplitst dus);

Nadelen: alleen vaste standpunten (is misschien ook meteen een voordeel)

Volledig interactief model
De andere optie heb ik momenteel alleen nog in de testfase. Ik modelleer dan een 3D model in Sketchup wat ik vervolgens direct upload naar https://www.insitevr.com/. Zij bouwen er in de cloud een interactief model van dat je zowel op de PC als op je phone als app kan downloaden. Erg gaaf, want: je kan op de PC zien wat je klant in de Gear VR ziet, je kan ook dingen 'aanwijzen' en je klant kan met een bluetooth joystick door het gehele model wandelen.
Workflow:
- 3D model maken in SketchUp;
- 3D model uploaden naar insitevr;
- App installeren op PC en phone;

Nadelen: niet zo mooi (gerenderd), weinig controle over hoe het eruit zit, duur (ik heb nu een test account, maar daarna ga je flink betalen per model).

Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen hiermee, laat maar even weten, kunnen we samen op zoek naar de beste ervaring met de Gear! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Sjoerd
Thanks voor de tips!! Zal er vanavond mee aan de slag gaan, kijken of ik er wat moois van kan maken.
Had zelf al iets andersgevonden, de ORBX viewer van OTOY. Ik wilde kijken of ik daar mee met een ander renderprogramma iets kon maken. Zo ver ik kon zien niet al te gebruiksvriendelijk.
Sir_Hendro schreef op maandag 16 november 2015 @ 09:20:
Ieder stukje 3D software van beetje kwaliteit heeft de mogelijkheid om een 'projection' te plaatsen naar wens. Wat je moet doen is dus twee projections plaatsen vlak naast elkaar. Nu moet je van beide projections een afbeelding laten renderen en dan heb je 3D beeld.
Dat dacht ik ook. Het gaat dan met name om het stukje hoe laat ik die twee als 1 geheel weergeven gescheiden voor elk oog. Overigens hebben niet alle render pakketten zo'n 'projection' mogelijkheid, Keyshot (wat ik toch hoog in het vaandel heb staan) ondersteunt dat niet.

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sir_Hendro
.Sjoerd schreef op maandag 23 november 2015 @ 14:28:
Thanks voor de tips!! Zal er vanavond mee aan de slag gaan, kijken of ik er wat moois van kan maken.
Had zelf al iets andersgevonden, de ORBX viewer van OTOY. Ik wilde kijken of ik daar mee met een ander renderprogramma iets kon maken. Zo ver ik kon zien niet al te gebruiksvriendelijk.

[...]

Dat dacht ik ook. Het gaat dan met name om het stukje hoe laat ik die twee als 1 geheel weergeven gescheiden voor elk oog. Overigens hebben niet alle render pakketten zo'n 'projection' mogelijkheid, Keyshot (wat ik toch hoog in het vaandel heb staan) ondersteunt dat niet.
Als jou programma maar 1 projection ondersteunt dan render je eerst shot1 en daarna verplaats je hem iets opzij en render je shot2. Vervolgens kunnen je twee afbeeldingen in ieder programma waaronder zelf mspaint naast elkaar plakken. Nu kan deze in 3D worden weergegeven op je smartphone.

Ook zou je de twee renders naast elkaar kunnen zetten en dan op een passive 3D monitor SBS 3D inschakelen. Dan kun je hem met een brilletje in 3D zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Teq_
Volgens mij is er verwarring. Om een 3D sphere / panorama op je Gear VR te bekijken heb je slechts één panoramabestand nodig (een foto eigenlijk). Door dit bestand in de juiste map op je phone te zetten (Oculus > 360 Photo) maakt de Gear VR er zelf gescheiden beeld etc. van?
Het renderen van twee beelden die ca. 10cm vanaf elkaar liggen voegt imho niet veel toe? De resolutie van de Gear VR is nou niet bepaald spetterend hoog, dat extra 3D effect ga je niet ervaren denk ik?

Probeer eerst eens met 1 afbeelding in die map, ik denk dat je dat al zoekt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sir_Hendro
_Teq_ schreef op dinsdag 24 november 2015 @ 17:38:
Het renderen van twee beelden die ca. 10cm vanaf elkaar liggen voegt imho niet veel toe?
Dat is echt wel correct en begin je diepte te zien. Het enige wat mist in de huidige 3D techniek is een DOF systeem die je ogen trackt want dan heb je pas ECHT 3D en niet meer het kijkdoos gevoel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Teq_
Is hiervan voorbeeldcontent beschikbaar?
Ik zou namelijk zelf zo 123 even niet weten hoe ik dat moet maken, ik ben vooral benieuwd of het 3D effect echt iets toevoegt. De resolutie van de S6 is echt wel een heel stuk hoger dan bijvoorbeeld de DK2 van Oculus, maar nog steeds niet 'haarscherp' in de Gear VR.

(En ik snap het nog niet helemaal: hoe kan je vanaf een statisch punt (je renderd maar één standpunt per oog = statisch, je hoofd kan je alleen rondom één fixed punt roteren) een 3D ervaring hebben, méér dan met een beeld dat vanaf één standpunt gerenderd is en op beide ogen wordt geprojecteerd? Het blijft een geprojecteerde dome waarop jouw panoramafbeelding aan de binnenkant is geprojecteerd, niks geen 3D aan?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sir_Hendro
Voor echt 3D moet je dus of een 3D video renderen of in realtime een programma draaien waar de gebruiker dan doorheen kan lopen of een foto die de gebruiker in 3D kan bekijken (zonder rotatie dus).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Teq_
Ja, dat kan ik wel (en doe ik ook). Ik kan een 3D model van een gebouwontwerp inladen en hier kan je dan 'doorheen lopen'. Dit staat alleen volledig los van 1 of 2 beelden renderen in een panoramabeeld.

Sterker nog: als ik het 3D model opstart en hierin rondkijk (dus alleen draaien, niet lopen / bewegen in 3D) dan is het exact dezelfde ervaring - minder mooi nog, want een panoramarender kan je veel mooier maken - dan één gerenderd panoramabeeld.

Heb je zelf een VR bril?

Wat .Sjoerd wil is een 3D panorama in 3D bekijken. Wat ik zeg: pletter een foto in de 360 Photo map op je telefoon, de Gear doet de rest. Geen ingewikkeld dubbel renderen voor twee ogen: dat voegt niets toe.....
Pagina: 1