hoge tonen doen pijn aan me oren :(

Pagina: 1
Acties:
  • 1.641 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Clithopias
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 06-12-2024
als ik bijvoorbeeld muziek heb met veel elektrisch gitaarwerk dan doen die hoge tonen gewoon pijn aan me oren. ik heb de treble eral uitgefilterd maar het helpt niet echt superveel en het klinkt niet zo mooi meer. maar ligt dit aan mijn versterker of aan mijn boxen?? of hoort dit gewoon??

• Ortep
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Dan staat het gewoon te hard

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato

• dr snuggles
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Op woensdag 20 juni 2001 09:33 schreef Ortep het volgende:
Dan staat het gewoon te hard
Dat lijkt mij ook.

Verwijderd

Het hoort niet en het kan aan zowel boxen, versterker of cd-speler (en zelfs bekabeling :?) liggen. Mijn ervaring is dat de versterker daar wel de meeste invloed op heeft.

Geef voor de gein eens aan wat je zoal heb staan en als je dit wil veranderen wat je uit zo willen geven. Wellicht kan ik je advies geven.

...En het staat niet te hard, dat is gewoon klinklare onzin! Hoe hard ik mijn installatie ook zet, het doet nooit pijn aan mijn oren...en da's niet omdat ik doof ben...in tegendeel.

Verwijderd

Je oren
Kan ook

• ALH
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 02-04 21:46

ALH

Misschien heb je hele slechte speakers, of gewoonweg te hard staan ja :)

Sommige speakers doen ook pijn aan mijn oren, de sony's van m'n ouders bijvoorbeeld :(

Step into the shadow. Forty six and two are just ahead of me ...

• Raymond
  • Laatst online: 11:15
Doen ze dat sinds kort, die speakers?

Tweeters willen nog wel eens kapot gaan, als je ze te hard hebt laten spelen

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Op woensdag 20 juni 2001 09:37 schreef Abraham het volgende:
...En het staat niet te hard, dat is gewoon klinklare onzin! Hoe hard ik mijn installatie ook zet, het doet nooit pijn aan mijn oren...en da's niet omdat ik doof ben...in tegendeel.
Heee.....meldt jij je eens snel aan voor onderzoek. Pijn aan je oren bij geluid duidt op gehoorschade. Ik weet zeker dat de jongens van de arbowet en ook een aantal universiteiten belangstelling voor je hebben. De eerste mens met onverwoestbare trilharen in de oren.

Of heeft je installatie zo weinig vermogen dat je niet echt hard kan? Er zijn natuurlijk installaties die op stand 10 minder db's produceren dan anderen op 2.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato

Verwijderd

Op woensdag 20 juni 2001 10:16 schreef Ortep het volgende:

[..]

Heee.....meldt jij je eens snel aan voor onderzoek. Pijn aan je oren bij geluid duidt op gehoorschade. Ik weet zeker dat de jongens van de arbowet en ook een aantal universiteiten belangstelling voor je hebben. De eerste mens met onverwoestbare trilharen in de oren.

Of heeft je installatie zo weinig vermogen dat je niet echt hard kan? Er zijn natuurlijk installaties die op stand 10 minder db's produceren dan anderen op 2.
Bijzonder grappig.. :( ..uiteraard als een geluidsniveau extreem hoog is, gaan mijn oren pijn doen. Zoals ook jij wellicht kan begrijpen gaat het daar niet zozeer om, maar om de schelheid/metaal-achtige klank van de hoge tonen. Daar heb ik geen last van met mijn installatie. Die is overigens niet echt flauw: 150 watt/4 ohm, volledig klasse-a geschakeld...mocht het je uberhaubt wat zeggen. Kan hem overigens niet meer dan 2/3 open zetten omdat anders mijn speakers naar de knoppuh gaan.

• supershoe
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Van die hele hoge toonen....die je niet kan horen, krijg ik altijd koppijn :(

Sigs van meer dan 1 regel sucken.

• Clithopias
  • Laatst online: 06-12-2024
hij staat dan nog niet eens superhard, verder zijn de boxen wel goed maar de tweeters weet ik niet zeker. ik heb zo'n raar sony geval tijdelijk eraan hangen omdat mijn denon naar de eeuwige versterkervelden is gegaan. maar een echte versterker komt eraan, maar daar ben ik nog wel even mee bezig.
ik weet niet of ie dat eerst ook deed, volgens mij niet maar toen luisterde ik nooit die elektrische gitaar muziek.

Verwijderd

denk dat velen dat hebben hoor, ikzelf ook

• Vaagharses
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22-12-2022
Pijn in je oren zegt heel veel over de frequentie respons/vervorming van je systeem

Meestal zit die "pijn" tussen de 2k en 8k. Maar kan ook rond de 1k liggen. Bijvoorbeeld in sneltram 51(CS A'dam => Amstelveen) zit een spraak installatie die vreselijk pijn aan je oren kan doen, terwijl het niet extreem hard is.
Een eaw-kf750 setje kan behoorlijk blazen (120db) zonder dat je oren tegenstribbelen. Je moet dus iets vervangen in je set om dat "schelle" eruit te halen => alleen nog even bepalen wat :)

Anti Geluidsmuur Front Amstelveen telt 17.800 lantaarnpalen; hoeveel heeft jouw gemeente?

• Zeepoog
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 05-02 10:34
gewoon even flink doorbijten, na 'n poosje hoor je het toch niet meer :)

Nostalgie is ook al niet meer wat het geweest is.

• Ali G
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 29-08-2024
Gewoon je treble wat lager zetten misschien?

Verwijderd

Op woensdag 20 juni 2001 17:26 schreef Noordpark_Terrorist het volgende:
Gewoon je treble wat lager zetten misschien?
heeft ie toch al gedaan zei ie

Verwijderd

S-klanken... heeft te maken met alles, je hifi, opname en akoustiek.

Verwijderd

MIsschien bereik je bepaalde resonatie punten van je gehoororgaan???

• Oscar the Grouch
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 11:07

Oscar the Grouch

Ex-Admin

Question everything

Ik denk dat het wel aan jezelf kan liggen.
Ik kan ook niet tegen hoge geluiden (zoals stofzuiger, boormachine, elek. gitaren ed).

 I don't know half of you half as well as I should like; and I like less than half of you half as well as you deserve

• Muttley
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 30-04-2025
Op woensdag 20 juni 2001 11:02 schreef Abraham het volgende:

[..]
Zoals ook jij wellicht kan begrijpen gaat het daar niet zozeer om, maar om de schelheid/metaal-achtige klank van de hoge tonen. Daar heb ik geen last van met mijn installatie. Die is overigens niet echt flauw: 150 watt/4 ohm, volledig klasse-a geschakeld...mocht het je uberhaubt wat zeggen.
Duidt mogelijk op een defect scheidingsfilter in je speakers.

150Watt volledig klasse A :?
Zal wel AB zijn, anders moet je ook je portemonee eens na laten kijken.

An 11 is a 10 that swallows

• Vaagharses
Ja ik zat ook al te denken 150W klasse A, ik wil die koeling wel eens zien :) Die zou menig Overklokkende tweaker wel tot een orgasme moeten brengen :P

Maar dit heeft weinig meer met het onderwerp te maken :+

Trouwens die irritante hoge tonen kunnen inderdaad ook aan de opnames liggen: Pak eens een CD die niet schel is opgenomen, maar gewoon goed afgemixt. En ja Elek gitaren, die kunnen absoluut schel klinken vooral met distortion...

Anti Geluidsmuur Front Amstelveen telt 17.800 lantaarnpalen; hoeveel heeft jouw gemeente?

• JT
  • Laatst online: 30-03 23:17

JT

VETAK y0

Een goed nummer om te testen hoe je speakers omgaan me treble :

George Micheal - Cowboy's and angels

Hier zit een hele scherpe s klank in van z'n stem. Mijn speakers geen dat totaal niet schel weer, maar wel zoals het hoort *D

Probeer is wat van dat schuim om je tweeter te plakken die in die doosjes zitten waar je HD ook in zit.

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

• Sundead
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 27-04-2024
Aanpassen met je equalizer misschien? :)

Verwijderd

Op woensdag 20 juni 2001 09:37 schreef Abraham het volgende:
Het hoort niet en het kan aan zowel boxen, versterker of cd-speler (en zelfs bekabeling :?) liggen. Mijn ervaring is dat de versterker daar wel de meeste invloed op heeft.
ik denk dat ik(en de meeste mensen die ik ken)vind/en dat de speakers de meeste invloed op het geluid hebben....

• Jag
  • Laatst online: 02-04 19:25

Jag

Op woensdag 20 juni 2001 23:29 schreef Fatboy_of_Nirvana het volgende:

[..]

ik denk dat ik(en de meeste mensen die ik ken)vind/en dat de speakers de meeste invloed op het geluid hebben....
Zeker, een versterker is echt superlineair, die kan nooit een hoop extra hoog veroorzaken.

En trouwens, als ik mijn set hard set doet het echt wel pijn aan mijn oren, en dan heb ik het gewoon over mijn HiFi set. Maar dat heeft ook sterk met de akoestiek te maken, veel reverb is hogere "gevoels"-spl. Buiten kan je echt gigantische spl's trekken, hoef je in een ijshockey hal niet te proberen. Voor thuis geldt hetzelfde.

• Ali G
  • Laatst online: 29-08-2024
Op woensdag 20 juni 2001 17:31 schreef SiCnEsSs het volgende:

[..]

heeft ie toch al gedaan zei ie
damnit |:( , sorry het staat idd in z'n 1e post |:(

• Vaagharses
Op woensdag 20 juni 2001 23:43 schreef Jag het volgende:

[..]

Zeker, een versterker is echt superlineair, die kan nooit een hoop extra hoog veroorzaken.
.
[brainstorm mode]
Ik ga nu misschien iets raars zeggen :) =>
Een speaker (Hoe goed die ook is) bestaat meestal uit een spoel en nog een zooi dingen om er geluid uit te laten komen. Dat betekent dat zo'n ding absoluut GEEN constante "weerstand" heeft bij verschillende frequenties. Hier is geloof ik ook een draadje over te vinden nu... Je hebt dus last van steeds verschillende fase verschuivingen en impedantie bij verschillende frequenties.

Meeste versterkers zijn lineair met een Ohmse belasting. Maar met zo'n rare belasting als een speaker kan het absoluut gebeuren dat die versterker helemaal niet meer zo lineair is als je hoopte. Zeker bij hele lage impedanties gaat het dan mis. Dan kunnen die torren opeens een stuk minder lineair gaan reageren dan je gewend bent. Hoe beter de demping van de versterker is en hoe kleiner de uitgangsimpedantie, des te lager zal de invloed van de belasting zijn op het gedrag van de versterker. Helaas zijn er maar heeeel weinig versterkers die daar aan voldoen en mocht de versterker er aan voldoen, dan moet je nog de speakerkabel kort of dik maken om de weerstand klein te houden.
[/brainstorm]

Ik zal misschien wat dingen krom gezegd hebben, want elektrische netwerken is niet mijn sterkste vak :+ Maar ik zit hier zo een beetje kijkend naar mijn afgelopen tentamen over spoeltjes/condensators/filters en dat soort meuk, me te realiseren dat dat ook voor versterkers zou moeten gelden :) En behoorlijk wat invloed kan hebben op het gedrag van die "spanningsbron".

Verwijderd

Op woensdag 20 juni 2001 11:10 schreef supershoe het volgende:
Oplossing: converteren naar MP3 :)

Verwijderd

Misschien zijn andere speakerkabels een oplossing. Ik heb namelijk wel eens gehoord dat je bijvoorbeeld kabel met zilver erin moet gebruiken voor een helder geluid en een holle kabel voor minder bas; misschien is er ook wel een speakerkabel die ervoor zorgt dat je speakers minder schel klinken.

• Yokozuna
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19-05-2025
Op woensdag 20 juni 2001 11:10 schreef supershoe het volgende:
Alsof die bestaat in muziek. Die gaat meestal tot 12KHz en dan een heel erg klein beetje 14K 16K.
Oplossing: converteren naar MP3
Hehe zit wat in ja :) Maar in muziek zitten zoieso voor 99% ofzo geen 17KHz tonen, want dat is superhoog. 16KHz ook wel, maar dat komt er maar voor een klein deel in voor.
Pagina: 1