Weergaveprobleem (resolutie) macbook pro op externe TV

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen O
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 04-10 13:55
Ik hoop dat iemand mij hiermee kan helpen, want ik krijg het probleem niet opgelost en ik kan op internet er ook niets over vinden.

Ik wil mijn 15" macbook pro (2015 model) aansluiten op mijn televisie (Panasonic TX-55CXM710).
Dit is een Ultra HD televisie.

Het probleem is dat ik de resolutie niet goed ingesteld krijg. Mijn macbook stuurt namelijk een DCI-4K signaal naar mijn televisie. Dat is 4096x2160 @ 24 Hz. Hier ben ik absoluut niet blij mee vanwege de afwijkende aspect ratio, waardoor een deel van het scherm buiten beeld valt en ook vanwege de lage verversingsfrequentie.

Ik zou graag mijn macbook zo in willen stellen dat hij een lagere resolutie naar mijn TV stuurt, bijvoorbeeld 1920x1080 @ 60 Hz of 3840x2160. Ik kan dit echter nergens instellen.

Als ik naar beeldscherminstellingen ga, kan ik wel een afwijkende resolutie aanklikken, maar dit heeft alleen invloed op de schaling van het beeld en niet op de werkelijke resolutie die naar het scherm wordt gestuurd. Deze blijft vaststaan op DCI-4K. Daarbij denkt mijn macbook trouwens ook dat mijn televisie een 120,5" scherm heeft met een resolutie van 7680x2048 8)7

Weet iemand of het mogelijk is om de 'echte' resolutie aan te passen en hoe ik dat dan moet doen?

Ik heb geen tijd, ik moet een belangrijk computerspel spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersnathan94
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 23:59
Hoe heb je je MBP aangesloten op die TV?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blupmans
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 29-09 19:42
Download even 'rdm'. Klein tooltje waarmee je alle mogelijke resoluties per beeldscherm kunt instellen. Succes!
https://dl.dropboxusercontent.com/u/87351306/RDM.tar.gz

[ Voor 20% gewijzigd door blupmans op 15-11-2015 17:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen O
supersnathan94 schreef op zondag 15 november 2015 @ 16:31:
Hoe heb je je MBP aangesloten op die TV?
Via een HDMI kabel. Eerst via mijn versterker (Marantz SR-7008), maar daarna ook rechtstreeks op een ingang op mijn TV. Maar het resultaat is herzelfde.

Via Airplay gaat het wel goed, maar dan zit er een lichte vertraging in. Dat is niet handig als je een spelletje wilt spelen.
blupmans schreef op zondag 15 november 2015 @ 17:17:
Download even 'rdm'. Klein tooltje waarmee je alle mogelijke resoluties per beeldscherm kunt instellen. Succes!
https://dl.dropboxusercontent.com/u/87351306/RDM.tar.gz
Is het niet gewoon in OS X zelf in te stellen? Bij een normale videokaart onder Windows kan je ook gewoon een uitgangsresolutie instellen, ongeacht het type scherm wat je eraan hangt.

Ik wil eigenlijk niet afhankelijk zijn van allerlei tooltjes. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blupmans
Jeroen O schreef op zondag 15 november 2015 @ 18:14:
[...]

Via een HDMI kabel. Eerst via mijn versterker (Marantz SR-7008), maar daarna ook rechtstreeks op een ingang op mijn TV. Maar het resultaat is herzelfde.

Via Airplay gaat het wel goed, maar dan zit er een lichte vertraging in. Dat is niet handig als je een spelletje wilt spelen.

[...]

Is het niet gewoon in OS X zelf in te stellen? Bij een normale videokaart onder Windows kan je ook gewoon een uitgangsresolutie instellen, ongeacht het type scherm wat je eraan hangt.

Ik wil eigenlijk niet afhankelijk zijn van allerlei tooltjes. :)
Tja, de instellingen zijn soms wat beperkt als het op resolutie aankomt. Ik zou echt even rdm proberen als ik jou was. Het is een piepklein dingetje, en het hoeft niet constant te blijven draaien. Gewoon starten, resolutie kiezen en afsluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GewoonYunus
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 06-10 11:02
Misschien kun je het voor elkaar krijgen in Systeemvoorkeuren bij 'Beeldschermen' en dan met de alt knop ingedrukt op de knop 'Geschaald' te klikken bij Resolutie.
Op deze manier krijg je meerdere resoluties te zien die je kunt kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen O
GewoonYunus schreef op zondag 15 november 2015 @ 19:45:
Misschien kun je het voor elkaar krijgen in Systeemvoorkeuren bij 'Beeldschermen' en dan met de alt knop ingedrukt op de knop 'Geschaald' te klikken bij Resolutie.
Op deze manier krijg je meerdere resoluties te zien die je kunt kiezen.
Dat heb ik geprobeerd, maar dat werkt dus niet. Het enige wat er dan gebeurt is dat hij de boel gaat schalen zodat het lijkt dat je een lagere resolutie hebt. Maar in werkelijkheid gaat er nog steeds een 4K signaal naar mijn televisie.
blupmans schreef op zondag 15 november 2015 @ 19:41:
[...]

Tja, de instellingen zijn soms wat beperkt als het op resolutie aankomt. Ik zou echt even rdm proberen als ik jou was. Het is een piepklein dingetje, en het hoeft niet constant te blijven draaien. Gewoon starten, resolutie kiezen en afsluiten.
Ik ga het morgen wel even proberen.

Ik zal laten weten of het gewerkt heeft. Bedankt voor de reacties tot nu toe.

Het lijkt er allemaal op dat OS X kijkt wat voor scherm je hebt en past daar de uitgangsresolutie op aan die je verder niet kan wijzigen. Als ik overigens een monitor aansluit (full HD) gaat het wel goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen O
Het probleem is opgelost.

Ik was aan het uitzoeken wat RDM precies is (ik installeer nooit zomaar software uit vreemde bronnen), maar toen kwam ik een linkje tegen naar een tooltje in de MAC app store. Dat leek me iets veiliger en die heb ik geïnstalleerd.

Mijn TV draait nu op 1920x1080 @ 60 Hz.

Link naar het tooltje: https://itunes.apple.com/...ay-menu/id549083868?mt=12

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blupmans
Zelfde idee ;) Mooi dat het gelukt is!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Los van de oplossing: het zou zomaar kunnen zijn dat de TV vreemde EDID data opstuurt. Stond de naam van je TV boven in beeldschermen? Of een random korte naam zoals 'TV' of "External Display".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen O
Nee, gewoon de naam van mijn TV of van mijn versterker, afhankelijk waar ik mijn mac op aangesloten had.

Maar het zou wel aan de EDID data gelegen kunnen hebben, want mijn TV werd herkend als 120,5" scherm met een resolutie van 7680x2040.
In werkelijkheid is het 55" met 3840x2160. Mogelijk dat mijn mac zich daarin verslikt.

Pagina: 1