Upgraden naar dual-monitor set-up

Pagina: 1
Acties:

• DaLucovic
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 12-12-2025
De laatste tijd merk ik steeds vaker dat ik na aan het denken ben over een tweede scherm. Op dit moment heb ik ook de middelen om deze stap te maken, maar ik twijfel nog over welke schermen ik wil gaan halen. Mijn Acer V236HLbd is pas een jaar oud en bevalt nog steeds erg goed. Ik zit er dus aan te denken om een tweede Acer V236HLbd te gaan halen. Gezien de vrij dikke bezels wil ik ook verder kijken naar andere schermen met dunnere bezels, ik zou wel graag twee dezelfde schermen hebben.

Ik zoek een?
Ik zoek twee IPS-schermen met een grootte van ongeveer 24 inch (tussen 23 en 25 inch) met een minimale resolutie van 1920x1080, een hogere resolutie is binnen dit budget helaas niet mogelijk. Belangrijk is dat ze te monteren zijn met een VESA-mount. De bezel mag aan de onderkant wel dikker zijn, maar aan de zijkant vind ik een dunne bezel wel belangrijk.
Ik ga nog even de exacte bezel-afmetingen van mijn huidige scherm opzoeken, uiteraard wil ik graag dunnere bezels dan mijn huidige scherm.

Wat is je budget?
Ongeveer 250 euro, mag wel wat tientjes afwijken, maar dit is wel het streefbedrag. Ik gok dat ik mijn huidige scherm (1 jaar oud, ziet eruit als nieuw) voor nog ongeveer 80 euro kan verkopen, dit komt dan bovenop de gestelde 250 euro.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik heb geen merkvoorkeuren, maar ik ben wel erg gecharmeerd van een bepaald type scherm. Ik weet niet hoe deze 'stijl' heet, maar dit is het soort scherm wat ik bedoel: Dunne bezels aan de zijkant en onderaan wat dikker. Het lijkt me mooi om twee van zulke schermen naast elkaar te hebben.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
De schermen komen in het midden van mijn bureau/eettafel naast elkaar te hangen. Ik heb er ook over nagedacht om de huidige positie van het scherm te houden en een ander scherm erboven te monteren, naast elkaar lijkt me echter meer praktisch. Ik zal niet op twee schermen gaan gamen, het is puur om mee te werken omdat ik de extra ruimte soms mis.

Dit systeem zal de twee schermen aan gaan sturen:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4460 Boxed€ 180,-€ 180,-
1Gigabyte G1.Sniper B5€ 109,95€ 109,95
1Sapphire R9 290 4GB GDDR5 OC TRI-X€ 299,95€ 299,95
1Cooler Master N300 (KKN1, closed)€ 42,95€ 42,95
1Acer V236HLbd Zwart€ 139,-€ 139,-
1Steelseries Siberia Headphone (Zwart)€ 0,-€ 0,-
1Gelid Solutions Tranquillo Rev.2€ 27,90€ 27,90
1Steelseries 6Gv2 (Qwerty)€ 79,-€ 79,-
1Steelseries Rival Zwart€ 61,-€ 61,-
1Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU€ 45,50€ 45,50
1Seasonic S12II-Bronze 620W€ 71,-€ 71,-
1Crucial MX100 256GB€ 118,-€ 118,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.177,25

Ik heb dus de volgende opties:
  • Een tweede Acer V236HLbd halen en voor ongeveer 139 euro klaar zijn.
  • Mijn huidige monitor verkopen voor ongeveer 80 euro en met een budget van ongeveer 325 euro gaan kijken naar twee nieuwe schermen in dezelfde stijl als de LG en Asus die ik hierboven heb vermeld.
Wat zouden jullie aanraden en welke scherm zou het beste bij mijn wensen passen? Ik kom zelf uit op de LG, zowel om zijn design als prijs. Graag hoor ik alternatieven of juist een bevestiging dat dit scherm bij mijn eisen/situatie past.

Alvast bedankt! ;)

DaLucovic

Review: I7 6700K - 32GB RAM - Titan X 12GB - 512GB SSD Gebruikersreview - Acer Predator G6-710 Titan X NL review door DaLucovic

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 21:10
Je stelt een vraag die volgens mij afhangt van persoonlijke voorkeur. Een dunne bezel lijkt mij vooral van belang als je wilt dat je schermen zo naadloos mogelijk op elkaar over gaan. Bij een dual monitor opstelling ga je denk ik meestal verschillende content laten zien op de twee schermen, dus dat die bezels 5mm dikker zijn lijkt me niet zo storend als het zou zijn als je bv een triple monitor setup hebt waarop je games speelt.

Ik zou zeggen dat het dus eigenlijk niet echt nodig is, maar als jij er het extra geld (en de moeite om je huidige scherm te verkopen) voor over hebt, waarom niet.

De schermen die je gekozen hebt, hebben volgens mij hetzelfde paneel, dus in beeldkwaliteit zullen de verschillen minimaal zijn. Qua aansluitingen aan je videokaart zit het ook goed, die heeft 2x DVI. Een voordeel van de LG en Asus is dat deze behalve DVI ook nog HDMI hebben, dus als je even iets anders wilt kunnen aansluiten op je monitor (een console of een laptop), moet je je pc niet uittrekken (of VGA gebruiken, wat niet alles meer heeft).

• DaLucovic
MacPoedel schreef op zondag 15 november 2015 @ 14:19:
Je stelt een vraag die volgens mij afhangt van persoonlijke voorkeur. Een dunne bezel lijkt mij vooral van belang als je wilt dat je schermen zo naadloos mogelijk op elkaar over gaan. Bij een dual monitor opstelling ga je denk ik meestal verschillende content laten zien op de twee schermen, dus dat die bezels 5mm dikker zijn lijkt me niet zo storend als het zou zijn als je bv een triple monitor setup hebt waarop je games speelt.
Hier heb je inderdaad een goed punt. Dat naadloos overgaan lijkt me er heel strak uitzien en voor het design van de monitors wil ik ook best wat betalen. Daarbij heb ik als TV (in dezelfde kamer) deze LG TV staan, het LG-monitor welke ik heb gekozen past hier qua design perfect bij.

Ik ga opnieuw, omdat ik inderdaad verschillende content ga laten zien op beide schermen, afwegen of ik per se een naadloze overgang wil. Als ik dat idee laat varen, is een tweede Acer V236HLbs dan een goede keus?

[ Voor 9% gewijzigd door DaLucovic op 15-11-2015 14:36 ]

Review: I7 6700K - 32GB RAM - Titan X 12GB - 512GB SSD Gebruikersreview - Acer Predator G6-710 Titan X NL review door DaLucovic

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 21:10
Als je van de eerste tevreden bent, dan kan een tweede toch niet slecht zijn :). Je hebt er de aansluitingen voor op je videokaart, hij ondersteunt een VESA beugel, paneel is waarschijnlijk quasi hetzelfde als dat van die andere 2. Nadelen vergeleken met de andere zijn alleen de dikkere bezels en dat die minder poorten heeft.

Maar zoals je al zegt, als je wat voor design over hebt, zouden die andere schermen wel iets mooier zijn. Hangt dus helemaal van je persoonlijke voorkeur af.

Een ander alternatief met dunne bezels dat ik kan bedenken is de pricewatch: Dell Ultrasharp U2414H (860-BBCS) Zilver, Zwart maar die is veel duurder.

Ik denk wel dat het je meer dan €250+80 gaat kosten als je er de VESA houder bij rekent, aan welke dacht je daarvoor?

• DaLucovic
MacPoedel schreef op zondag 15 november 2015 @ 14:43:
Als je van de eerste tevreden bent, dan kan een tweede toch niet slecht zijn :). Je hebt er de aansluitingen voor op je videokaart, hij ondersteunt een VESA beugel, paneel is waarschijnlijk quasi hetzelfde als dat van die andere 2. Nadelen vergeleken met de andere zijn alleen de dikkere bezels en dat die minder poorten heeft.

Maar zoals je al zegt, als je wat voor design over hebt, zouden die andere schermen wel iets mooier zijn. Hangt dus helemaal van je persoonlijke voorkeur af.

Een ander alternatief met dunne bezels dat ik kan bedenken is de pricewatch: Dell Ultrasharp U2414H (860-BBCS) Zilver, Zwart maar die is veel duurder.

Ik denk wel dat het je meer dan €250+80 gaat kosten als je er de VESA houder bij rekent, aan welke dacht je daarvoor?
Ik heb me er nog niet helemaal in verdiept, maar ik denk dat het zoiets of deze gaat worden. Ik wil zo'n dergelijke mount, maar heb nu gewoon de goedkoopste die ik zo snel kon vinden gepakt. Mijn huidige monitormount komt ook van Amazon en daar ben ik zeer tevreden over. Als ik voor de LG-monitoren kies, kom ik inderdaad iets boven budget uit. Ga ik voor een tweede Acer, blijf ik ruim binnen budget. Mocht je nog een tip hebben voor een goedkopere mount, hoor ik het graag. ;)

Het is inderdaad een afweging op basis van persoonlijke voorkeur; vind ik het waard om de meerprijs voor puur het design te betalen? Ik heb nog een week of twee voor ik de monitoren zal gaan bestellen, dus die vraag zal ik in de tussentijd proberen te beantwoorden. ;)

Thanks voor de tips in ieder geval!

EDIT: Zou de monitormount die ik hierboven heb gekozen een stuk naar 'achter' uitsteken wanneer de monitors tegen elkaar staan? Gezien de beperkte ruimte die ik tussen de muur en de monitoren zal hebben, is dat wel iets om rekening mee te houden.

[ Voor 8% gewijzigd door DaLucovic op 15-11-2015 15:20 ]

• DaLucovic
Na nog een hele avond rondgekeken te hebben, heb ik het idee van een dual-monitor set-up laten varen. Omdat het middelpunt tussen beide schermen midden op een bezel zal komen te liggen, lijkt het me niet handig om een positie in te nemen voor de schermen. Met mijn tafelopstelling (zie OP) lijkt dit me niet zo praktisch.

Toen kwam ik voor de keuze; triple-monitor set-up of 1 groot ultrawide scherm. Een triple-monitor set-up heb ik naar gekeken, maar wordt te prijzig met mijn wensen. Daarna ben ik op zoek gegaan naar een ultrawide scherm. Mijn wensen waren als volgt:
  • Gelijk aan of groter dan 27 inch
  • IPS
  • Mat scherm
  • Het liefst met hetzelfde design als dat ik in de OP aan had gedragen
  • Onder de 300 euro
Ik kwam uit op de LG 29UM57-P. Ik heb ook gekeken naar de variant van dit scherm welke AMD's FreeSync ondersteund (mijn GPU ondersteund dit ook): de LG 29UM67. Nou is er een flink prijsverschil tussen beide schermen, al lijkt voor mij de meerprijs puur door de aanwezigheid van FreeSync te komen. Een voordeel van de duurdere variant is dat deze i.c.m. mijn GPU en FreeSync het scherm 75hz kan halen t.o.v. 60hz op de goedkopere variant. Is de aanwezigheid FreeSync deze meerprijs waard?

Ik heb een leuke deal gezien voor de duurdere variant. Morgenmiddag ga ik even naar de winkel om te kijken of een 29 inch UltraWide scherm iets voor mij is en op basis daarvan koop ik nieuwe monitor (of niet).

• legendareN
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 14-02 20:59
Hoezo middelpunt? je kan ook een scherm voor je neus zetten en de ander onder een hoek naast je

• Terror
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 21-02 15:08
Ik zou altijd twee schermen verkiezen boven een grote. Werkt veel fijner.

Dell XPS M1530 (Red) | T8300 | 4 GB | 750 GB 7200 rpm | 8600m GT | Wifi N | 1440x900 LG | 9 Cells | Windows 8.1 Pro x64

• DaLucovic
legendareN schreef op maandag 16 november 2015 @ 00:24:
Hoezo middelpunt? je kan ook een scherm voor je neus zetten en de ander onder een hoek naast je
Wat ik zo op internet lees, maar ook in mijn omgeving hoor, is een dual-monitor set-up niet ideaal om de reden die ik zojuist heb genoemd. Ik moet eerlijk zeggen dat ik geen ervaring heb met een dual-monitor noch een triple-monitor set-up voor langer dan tien minuten. Desondanks spreekt het UltraWide idee mij wel aan; het ziet er erg strak uit en 1 scherm is makkelijker plaatsen op mijn bureau/tafel, het is smaller dan 2 schermen en de breedte vind ik wel belangrijk.

Morgen in de winkel ga ik uitgebreid kijken wat nou mijn voorkeur heeft. Wellicht dat mijn kritiek op een dual-monitor set-up wat kort door de bocht is ;)
Terror schreef op maandag 16 november 2015 @ 00:39:
Ik zou altijd twee schermen verkiezen boven een grote. Werkt veel fijner.
Het grote scherm is wel in te delen in verschillende 'schermen' in 2-split of 4-split modus. Dat is eigenlijk het voordeel van een multi-monitor set-up toch? In de reviews komt deze feature wel positief naar voren. Waarom zou je twee schermen altijd verkiezen boven 1 ultrawide?

• legendareN
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 14-02 20:59
Waarschijnlijk heb je dat gelezen van mensen die gamen omschrijven via 2 monitoren. Als je gamed op de 1 en links of rechts van je wat programma's draait of een stream. Heerlijk.

Maar ik ga je niet meer proberen te overtuigen, maakt ook niet uit 3 of uktrawide is uitstekend!

• Enivitation
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 15-11-2025
Ik heb zelf al jaren een dual screen set-up om precies de bovenstaande reden. Mijn hoofdscherm die voor me staat is 1440p en doet de hoofdtaken. Mijn andere scherm links onder een hoek heeft mijn file explorer, muziek speler, versterker besturing en andere scermpjes open. Een soort van rommel scherm, heel fijn.

Vergeet alleen niet dat bij ultra-wide je wel bij het gamen veel meer pixels moet aansturen. Daardoor kunnen games die eerste prima draaiden opeen wat minder soepel lopen. Maar Linustechtips (youtube computer goeroe) zweert bij zijn ultra-wide, dus het zal vast geen slechte keus zijn! Het is beide sowieso namelijk al beter dan 1 scherm.
Pagina: 1