Fan controller met mogelijkheid te regelen op gpu temp.

Pagina: 1
Acties:

• jbbrans
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 13-02 09:23
Om je beter te kunnen helpen, vragen we je om tenminste op de onderstaanden vragen antwoord te geven. Je mag de toelichting in italic wissen en daar je antwoord geven. Natuurlijk mag je ook zelf vragen of wensen toevoegen. Hoe meer informatie we hebben, hoe beter we je kunnen helpen.

Ik zoek een?
Fan controller unit voor meerdere pwm fans.

Wat is je budget?
< €100

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Geen voorkeur.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Ik heb een Asus ranger VII moederbord (hierdoor kan ik geen speedfan gebruiken) met 2 videokaarten in crossfire (voorzien van nzxt G10 + aio waterkoelingsysteem). De cpu wordt gekoeld met een corsair h100i.
De corsair en asus software kan de fans alleen regelen op de cpu of moederbord temperatuur.
Ik zoek dus een controller om automatisch via een temperatuur curve de 2 x 2 fans te regelen die lucht door de radiators blaast en lucht over de kaart blaast. Het liefst voor elke kaart apart. Er hoeft geen schermpje op te zitten, de kast staat onder tafel.

Het enige wat ik heb gevonden is de NZXT grid+ (v2), maar ik kan niet duidelijk worden of deze ook op aparte gpu temperatuur kan regelen.

• Philpend
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 13-02 10:37
Volgens mij doe je dit door voor je videokaarten een fan curve aan te maken in de software van je videokaart. Een aparte fan controller heb je daar niet voor nodig, gaat prima via de software. Bij mijn evga gtx970 werkt het zo prima.

• jbbrans
Philpend schreef op zondag 15 november 2015 @ 12:48:
Volgens mij doe je dit door voor je videokaarten een fan curve aan te maken in de software van je videokaart. Een aparte fan controller heb je daar niet voor nodig, gaat prima via de software. Bij mijn evga gtx970 werkt het zo prima.
De originele fan van de videokaarten zijn eraf gehaald en vervangen door kant en klaar waterkoeling setjes.
De fans hiervan zitten op dit moment op het moederbord en regelen indirect via de temperatuur van het moederbord.
Ik zoek dus een nettere en directere manier voor het regelen van de fans.

• Flaat
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 26-11-2025
Afhankelijk van je moederbord is dit prima te doen via software

Kijk even naar Argus Monitor of Speedfan, speedfan is wat complexer maar kan je meer mee dan alleen fan control. Argus monitor werkt erg lekker maar is niet gratis. Beide kunnen fan control doen afhankelijk van GPU temps en meer

• jbbrans
Flaat schreef op zondag 15 november 2015 @ 14:02:
Afhankelijk van je moederbord is dit prima te doen via software

Kijk even naar Argus Monitor of Speedfan, speedfan is wat complexer maar kan je meer mee dan alleen fan control. Argus monitor werkt erg lekker maar is niet gratis. Beide kunnen fan control doen afhankelijk van GPU temps en meer
Speedfan heb ik geprobeerd, maar werkt niet met mijn moederbord. Blijkt problemen te hebben met ROG moederborden.

Argus monitor zal ik eens proberen.

• Luca
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 14-02 20:41
MSI Afterburner kun je ook proberen. Of het is me allemaal wat te vaag.. :P

• jbbrans
Met MSI afterburner kan ik alleen de fans aansturen die aangesloten zitten op de videokaart. Hier zit echter niets meer op aangesloten.

Argus monitor heb ik net geprobeerd. Doet wat ik wil, heeft echter al een conflict gehad met aisuite van asus en zolang ik de aisuite niet opstart lijkt het goed te gaan.
Echter een 2e punt, ik betaal liever €50 voor een controller, dan elk jaar 7,50 voor een abonnement waarvan ik niet zeker weet of het volgend jaar nog ondersteund wordt. Ze hadden het gewoon voor een vaste prijs moeten doen. Het conflict met aisuite geeft me niet voldoende vertrouwen hiervoor.

[ Voor 6% gewijzigd door jbbrans op 15-11-2015 19:40 ]

• rolandos582
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 09:29
In jou geval zal ik gaan voor een Aqua-Computer Aquaero, gezien het budget de 5 pro oid
Zoiets : pricewatch: Aqua-Computer aquaero 5 PRO
Of : http://www.highflow.nl/mo...ntroller-graphic-lcd.html

• jbbrans
rolandos582 schreef op zondag 15 november 2015 @ 19:59:
In jou geval zal ik gaan voor een Aqua-Computer Aquaero, gezien het budget de 5 pro oid
Zoiets : pricewatch: Aqua-Computer aquaero 5 PRO
Of : http://www.highflow.nl/mo...ntroller-graphic-lcd.html
Gezien het budget zal deze niet gaan.
Maar waarom niet de aquaero 5 LT?? Display zal ik toch niet gebruiken en de helft goedkoper.

• rolandos582
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 09:29
jbbrans schreef op zondag 15 november 2015 @ 21:00:
[...]

Gezien het budget zal deze niet gaan.
Maar waarom niet de aquaero 5 LT?? Display zal ik toch niet gebruiken en de helft goedkoper.
Oja dat kan ook, wist niet of die nog leverbaar was. Ja dan kan je die ook gewoon kiezen inderdaad.

Verwijderd

Ik zat vorige week in ongeveer dezelfde situatie. Ik wou mijn case fans regelen op basis van GPU temp (via moederbord dus) omdat mijn CPU gewoon niet warm genoeg word om als basis te gebruiken.

Ik vond op mij Asus bord (Z170 Pro Gaming) een optionele temperatuur sensor (T_sensor) die je in je bios met Qfan kan gebuiken als 'source' voor je fan curve. Dit werkt ook met Asus Fan Xpert. Ik kan op werk niet 123 vinden of jouw mobo die ook heefd, maar ik gok van wel. Zoniet, kun je altijd een fan controller kopen die temperature probes heefd.

Wat ik dus heb gedaan is een temperature probe gekocht (via Amazon in Engeland, maar werd in de post gestuurd door CSL uit Duitsland). Met een beetje Googlen kun je vast wel eentje in Nederland vinden. Ik had een 'Phobya' sensor, en koste me £3,- inclusief post uit Duitsland.

Afbeeldingslocatie: http://www.pcstats.com/articleimages/200902/ASUSSrikerIInse_m2.jpg

Deze prik je in je mobo, plak je met hitte bestendige tape (ik gebruikte aluminium tape) aan een van de heatpipes van je GPU en voila. Na wat testen zat de temperatuur er zo'n 5 graden naast vergeleken met HWMonitor. Hiervoor dus gecompenseert in de fan curve en alles werkt prima. Heb de sensor ook aan de zeide van mijn GPU geplaatst die niet zichtbaar is in gebruik en het kabeltje netjes weg gewerkt. Wanneer ik thuis ben en het onthouden heb zal ik nog een foto ervan posten.

In kort dus: koop een temperature probe (thermistor) voor je mobo, plak hem op je GPU heatpipe, zet T_sensor als source in je BIOS en er hoeft geen extra software aan te pas komen. En heb je geen T_sensor op je mobo, koop dan een fan controller met temperature probes.

Hoop dat dit helpt!

• jbbrans
Bedankt voor het meedenken allemaal.

Ik heb met Argus monitor geprobeerd de gpu temperaturen te regelen en dit geeft toch problemen op de rest van de kaarten.
De VRM temperaturen werden 10 graden hoger en ook de gpu temperatuur werd zelf wat hoger dan toen ik regelde op moederbord temperatuur.
Blijkbaar is de moederbord temperatuur toch een mooie indicatie voor de gehele koeling van de inhoud van de kast.
Ik laat het voorlopig zo.

• KevinT
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 12:07
Is het niet mogelijk om je Fans alsnog aan te sluiten op je GPU? Of blokeert het waterblock de aansluitingen?

• Soclever
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 11-07-2025
Zou deze temperatuur sensor ook in de Asus moederborden passen?

https://www.conrad.nl/nl/...?sc.ref=Product%20Details

Die kosten maar 3 euro.
Pagina: 1