Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Welke laptop en dongel

Pagina: 1
Acties:

• Tomba1961
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 22-07-2022
Het advies wat ik hier altijd krijg heeft mij tot op heden zeer goed geholpen met de diverse keuzes.
Nu kom ik met het volgende.
Door diverse veranderingen hier en daar en door het feit dat je bijna geen rekeningoverschrijvingen en dergelijk meer ontvangt en doordat we meer en meer gebruik moeten maken van het digitale verkeer, is mijn schoonzus verplicht om toch een laptop aan te schaffen.

Laat duidelijk zijn dat ze nog nooit achter z'n apparaat heeft gezeten en dat ze totaal niet weet wat het allemaal kan: ze ziet mij wel erachter zitten maar daar blijft het ook bij. Nu wil ik haar gaan helpen met het e.e.a. maar daarvoor zal er toch een apparaat gekocht moeten worden.

Wat ga je met je laptop doen?
Internet bankieren met daarnaast andere Internet zaken.

Wat is je budget?
€. 400,= a €. 500,= euro max

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Nee, deze zal hoofdzakelijk thuis blijven liggen.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Ik sta open voor suggesties echter niet groter dan 15".

Daarnaast ben ik ook op zoek nar een dongel met bijbehorende Internet provider/verbinding.
Er is geen modem aanwezig en ook geen internet verbinding: de vraag is of de kosten van een vaste verbinding niet te hoog zullen zijn per maand tegenover een paar keer in de maand gebruik te maken van Internet. 500Mb verkeer per maand zal meer dan voldoende zijn.

Zoals gezegd er zal niet veel anders dan Internet zaken gedaan worden en mogelijk, als de kennis beter is geworden, af en toe wat opzoeken op het Internet. Spellen en dergelijk zullen niet gedaan worden, misschien ooit wat simpele dingen als Hidden Objects (iets wat haar zuster ook alleen maar speelt) maar spellen die veel vergen van de videokaart zullen nooit gespeeld worden.

Alvast bedankt

• Ramon 73
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 26-11 22:35
500MB is redelijk krap! Denk ook eens aan updates die binnen gehaald worden, zonder dat je daar iets aan wil/kan doen. Vodafone heeft bijvoorbeeld wel een 100MB bundel die €1,- per dag kost, en alleen wordt berekend als je er ook gebruik van maakt. Een maand geen internet is een maand geen kosten. Andersom, elke dag internet is duurder dan ADSL of kabel....
En de ooit geliefde "dongel" pakketten zijn een beetje uit de tijd aan het raken, alleen T-mobile en Vodafone hebben nog zoiets. T-Mobile kost dan een tientje voor 1GB/maand waarbij je ook weer moet opletten dat het per 30 dagen berekend wordt.
Als ik zie dat een ADSL aansluiting met vast bellen erbij, "slechts" €22,-/maand kost, dan lijkt dat een veel betere keuze. Je schoonzus zal toch ook wel een vaste telefoon aansluiting hebben. En die kost dan toch ook al snel €12,50/maand.
My 2 cents, laat haar eerst eens kijken wat ze nu uitgeeft met bellen en TV. Waarschijnlijk gaat ze met een 3in1 pakket er in kosten op vooruit. Dat lijkt een veel betere beslissing dan een dongel.
Uit eigen ervaring weet ik dat die dongels niet handig/fijn in gebruik zijn, en ga je over je bundel heen dan is het ineens schofterig duur.

• Tomba1961
@Ramon 73 Ik was vergeten te melden dat ze geen vaste lijn in huis heeft, ze heeft alleen maar een TV aansluiting en maakt gebruik van een GSM met een prepair kaartje.

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 11:26

Umbrah

The Incredible MapMan

Als er TV ligt, is een kabelboer geen optie? Tevens: gooi het adres toch eens in een DSL boer hun postcodechecker. De kans dat je voor €15/maand een of ander goedkoop internet pakketje kan krijgen wat voor haar zó veel vrijheid kan betekenen (contact met mensen via social media; email; verenigingen... toen mijn opa overleed is mijn oma ook op internet gegaan en dat heeft haar van sociaal isolement gered) is veel groter dan duurder geklooi met een 3G/4G dongle; KPN begint nu pas met "plattelands 4G inet abo's". Want áls je dit doet; moet je het goed doen, en er ook vanuit gaan dat het ding (mis/ge)bruikt gaat worden. Je kunt wel zeggen dat je met 500MB per maand klaar bent, maar zoals al eerder vermeld: updates. Erg belangrijk. Anti-virus: ook erg belangrijk.

Jij zegt: geen vaste lijn in huis. Ik zeg: gooi het toch maar in de postcodechecker, want zelfs zonder vaste telefonie te nemen kan de lijn (en dus: internet) er al wel liggen.

Zoals je verder al aangaf; eigenlijk is elke laptop wel voldoende. Ik zou suggereren: gooi eens een filter op de pricewatch en waar kom je zelf mee. Ga er echter van uit dat ze er meer mee gaat doen dan het initiele doel.

Om jezelf pijn/moeite te besparen; neem het beestje zodra hij binnen is wél onder handen: bloatware er af, secundaire virusscanners er af, en UAC op max zetten. Regel ook de nodige accounts voor haar, en besteed een halve dag aan uitleg. Tevens: overweeg een lokale "starterscursus". Ik woon in een buurt met veel ouderen en hoewel mijn beroep wel degelijk bekend is bij mijn buren; heb ik dankzij die cursussen nooit "last" van ze!

• TweakTweet
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 22-04 17:15
Is een chromebook niks voor haar? Veilig ,snel, goedkoop en vooral ook simpel qua besturingssysteem. Lijkt mij een perfecte keuze voor dat gebruik

• Tomba1961
@TweakTweet Help mij even ...... wat is het verschil tussen een chromebook en een laptop?

• Luca
  • Registratie: Februari 2013
  • Nu online
Tomba1961 schreef op zondag 15 november 2015 @ 14:52:
@TweakTweet Help mij even ...... wat is het verschil tussen een chromebook en een laptop?
Een Chromebook is een laptop die op Google's Chrome OS draait. Zie het als Google Chrome (browser) maar dan iets meer een besturingssysteem. Perfect voor dit soort dingen, je kunt er gewoon mee internetten en mocht het nodig zijn, ook tekstverwerking.

Snelle copy paste van laptopshop.nl: "Nooit meer wachten. Niks meer configureren. Geen lange handleidingen meer. Ga meteen online om te delen, te creëren en te ontdekken. Log simpelweg in op je Google-account en je hebt direct toegang tot al jouw documenten in de cloud. Start je Chromebook binnen 15 seconden op met de SSD schijf en je gaat vrijwel direct aan het werk."

Veelal goedkope, als in 350euro, maar toch vrij snelle laptops. Wel zit er dus geen Windows op.

• Tomba1961
Zeer duidelijke uitleg @Danny.G, mijn dank hiervoor.

Stel echter dat ik toch voor een laptop wil gaan met Windows besturing (omdat ik dit ken en ook omdat veel wel op mij zal gaan afkomen met uitleg en dergelijke) welke zou een goede keuze zijn?
En is het nog mogelijk om daar W7 erop te laten zetten of is de keuze tegenwoordig W10?

• Luca
  • Registratie: Februari 2013
  • Nu online
Iets als de pricewatch: Asus Transformer Book Chi T100CHI-FG003B zou zelfs al prima werken, al weet ik niet of ze dat schermformaat prettig vind.

En het is mogelijk, maar nieuwere modellen worden nu met Windows 10 geleverd, vanzelfsprekend. :)
Pagina: 1