Pentium 4 pc, mobo/opslag/os/voeding tips gevraagd

Pagina: 1
Acties:

• asdfCYBER
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 14-01 18:06
Ik heb van een vriend een Intel Pentium 4 (3.0GHz), 4x256MB DDR RAM en een NVIDIA GeForce 8400GS meegekregen.
Om hier een comp van te bouwen, heb ik nog een mobo, een voeding, een HDD en een OS nodig. Wat kan ik het beste gebruiken?

En de CPU heeft geen pins, dus het is geen socket 478 zoals hier staat, maar een 775 of nog misschien nog wel iets anders.
Verder heb ik geen idee wat voor OS dit zou kunnen gaan draaien, wat voor voeding ik nodig heb en hoeveel opslag nodig zou zijn.

Hebben jullie wat tips voor mij?

• rallygek
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 10-11-2024
*knip* dit mag niet via het forum :).

[ Voor 82% gewijzigd door br00ky op 15-11-2015 11:53 ]

T(h)om@s

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Wat wilt iemand nou met P4? Te nieuw om retro te zijn, te oud om nuttig te zijn, en sowieso was AMD toen beter :Y) Athlon 64 :*)

Enfin, LGA 775 zul je wss zoeken, nieuw uiteraard niet te vinden, maar tweedehands nog meer dan zat, V&A staat er vol mee. Van saaie OEM planken tot best wel luxe dingen. Keuze genoeg.

Geheugen zal volgens mij aan DDR2, wat nog genoeg te vinden is.

Qua voeding: volgens mij is dit al het tijdperk dat bijna alles van de 12v gaat, een moderne moet dus voldoen denk ik zo.

Qua HDD: Gooi er wat in, ze ondersteunen zowel SATA als PATA, keuze genoeg dus. In principe kun je er zelfs een SSD in prikken.

OS: dat wordt lastiger, hopelijk heb je een P4 met hyper threading, dan zou ik gewoon W10 erop gooien, maar oude games vinden dat niet altijd leuk, is het een soort van retrobakje, dan lekker niet aan het internet hangen en er XP op gooien.

People as things, that’s where it starts.

• RGAT
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
Je zal meer geld uit moeten geven om dit een 'werkende' pc te maken dan dat het kost om op marktplaats/V&A een oude desktop te kopen die vergelijkbare/betere specs heeft...
In beide gevallen heb je een oude pc die ook met Windows 7 problemen heeft (IGP driver is *nogal* brak...).

Je zal iig moeten kijken welke P4 het is, er zijn er een hoop verschillende door de jaren uit gekomen, ene werkt op het ene mobo maar niet ander enz.

Wat wil je met de pc gaan doen en wat is je budget?
Ik zou er iig nooit meer dan 20 euro aan uitgeven...

Fixing things to the breaking point...

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07-2025
Zoek de CPU even op ARK op, je kan de ID gebruiken die op de CPU staat.

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 23:06

Umbrah

The Incredible MapMan

nolife schreef op zaterdag 14 november 2015 @ 23:44:
Ik heb van een vriend een Intel Pentium 4 (3.0GHz), 4x256MB DDR RAM en een NVIDIA GeForce 8400GS meegekregen.
Om hier een comp van te bouwen, heb ik nog een mobo, een voeding, een HDD en een OS nodig. Wat kan ik het beste gebruiken?

En de CPU heeft geen pins, dus het is geen socket 478 zoals hier staat, maar een 775 of nog misschien nog wel iets anders.
Verder heb ik geen idee wat voor OS dit zou kunnen gaan draaien, wat voor voeding ik nodig heb en hoeveel opslag nodig zou zijn.

Hebben jullie wat tips voor mij?
Ik zal beginnen om eerst eens 100% zeker te weten: welke CPU is het? De P4-reeks heeft een nogal lang leven gehad, en drie soorten geheugen meegemaakt; van RD-RAM tot en met DDR2. Gelukkig/helaas (AMD deed dat destijds beter...) géén geheugencontroller in de CPU; maar in de northbridge; dus je zult qua geheugen al snel veilig kunnen zijn. Zoek op welke CPU het is op het typenummer en vind vervolgens de moederborden die er bij pasten. LGA775 ís een geldig P4 socket geweest; en tevens het enige 'pinloze' P4 socket.

Overigens; let wel: dit zijn prescott CPU's.. beroemd en berucht om naast voor die tijd slechte performance ook absurd hoog verbruik te hebben. Ze kunnen met gemak 115 watt van de voeding vragen en dat is zonder overclock.

Intel 945-series chipsets werkte vaak hier op, maar nogmaals: controleer welke CPU je hebt; prescott 775 is in twee smaken geweest; de D2 stepping is niet met elk moederbord compatible.

Software is een volgende. Wat je wilt doen weet ik niet, maar XP zal ik 100% afraden op het moment, en Win7 en nieuwer heeft in potentie driver issues... Win10 is wat lichter dan win7 en heeft mogelijk zelfs minder driver issues, maar 'trial and error' is je vriend. De nVidia kaart kan wat lastig zijn... Als je met Win10/Win7 er niet uit komt... dan nog zal ik alsnog géén Windows XP gaan draaien. Overweeg een Linux; maar let wel: 32bit only.

Qua voeding denk ik dat je het beste uitbent om toch op 350 watt kwaliteit te mikken. Voornamelijk omdat, mild uitgedrukt, het een zuipbak is.

Hetzelfde geld voor storage. SSD's en ook IDE-SSD's zijn een mooie manier om zo'n beestje snel te laten voelen. En anders: tja... backward/forward compatible ftw: zolang je qua formaat maar niet in GPT-domeinen komt (dus geen 2TB of grotere disks er aan hangen) hangt het uiteindelijk toch meer van het mainboard af dan van de CPU.

En dan nu even een stuk realistische blik... wááárom ben je hier mee bezig? Echt een goede tweakbak is het namelijk ook niet...

• strandbal
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 23:04

strandbal

Was het maar zo'n feest.

Trouwens, de Pentium 4 6xx series (S775) was wel degelijk 64-bit capable :)

Hier stond een dode link.

• asdfCYBER
Bedankt voor de reacties :)
Ik zal beginnen om eerst eens 100% zeker te weten: welke CPU is het? De P4-reeks heeft een nogal lang leven gehad, en drie soorten geheugen meegemaakt; van RD-RAM tot en met DDR2. Gelukkig/helaas (AMD deed dat destijds beter...) géén geheugencontroller in de CPU; maar in de northbridge; dus je zult qua geheugen al snel veilig kunnen zijn. Zoek op welke CPU het is op het typenummer en vind vervolgens de moederborden die er bij pasten. LGA775 ís een geldig P4 socket geweest; en tevens het enige 'pinloze' P4 socket.
Dit is wat er op de CPU staat:
Intel(M)(C) '04
PENTIUM(R)4
3.00GHz/1M/800/04A
SL7PU CHINA
5511A857

Bij de CPU zat wat DDR-RAM, zoals ik al in de OP zei, dus ik denk dat dat het handigste is om te gebruiken.
Ik denk dat Debian of iets soortgelijks het beste is voor dit systeem in wording als ik het zo hoor, lekker licht en goede ondersteuning afaik.

Dit is geloof ik de processor die ik nu heb, maar er staat geen socket bij.
Deze Pentium is niet 64-bit helaas (maar wat verwacht je ook van zo'n oud ding :P)

350 watt voeding klinkt niet heel gek, maar welke aansluitingen heb ik nodig? De videokaart heeft geen extra power inputs, maar ik weet niet wat voor aansluitingen het mobo en de processor nodig hebben.

En waarom ik hier mee bezig ben? Als je een paar oude stukken hardware in je handen krijgt, is er toch niets leukers om het weer te laten draaien?

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 20:06
Volgens mij is het een Pentium 4 530J, deze http://ark.intel.com/prod...ache-3_00-GHz-800-MHz-FSB. Die verschilt een beetje van degene die jij linkte. De processor wordt wel door de meeste operating systems ondersteund, maar het moederbord en de videokaart vormen mogelijk wel een probleem. Ik vind wel Windows 10 drivers voor je videokaart, maar moederborden van die ouderdom hebben meestal max Windows 7 drivers. Ik zou Linux installeren, en anders max Windows 7 32 bit.

De voeding is makkelijk, het moederbord bepaalt welke aansluitingen nodig zijn en dat is bijna zeker een 24-pins aansluiting voor de stroom voor het moederbord zelf en een 8 of 4 pins aansluiting voor de processor (meer pins = meer stroom, maar het is perfect mogelijk een 4 pins stekker in een 8 pins aansluiting te steken, als de processor maar niet teveel verbruikt). Je hebt een 84W Pentium 4, dus extreem veel verbruikt die ook weer niet.

Ben je echt zeker dat je DDR1 RAM hebt? Want socket 775 moederborden hebben bijna steeds een DDR2 geheugencontroller, het kan nog lastig worden ééntje te vinden dat DDR1 ondersteunt als dat echt moet. Het typenummer van het geheugen zou iets zijn als PC2-6400 (=800MHz DDR2). 256MB zijn wel vrij kleine modules voor DDR2 te zijn dus het is mogelijk wel DDR1. Kan het ook niet zijn dat je vriend je geheugen heeft gegeven dat eigenlijk niet bij die processor hoorde?

Die Geforce 8400GS komt trouwens uit een heel onbetrouwbare generatie, het is maar dat je weet dat die niet eeuwig mee zal gaan.

• asdfCYBER
even wat RAM foto's: http://www.mediafire.com/...wwwof08wnwjx/RAMfotos.zip
Wat opvalt is dat het twee verschillende soorten RAM zijn, maar dat ze dezelfde P/N hebben: 326667-041 . Misschien komt dat doordat de ene soort met chips van Samsung is gemaakt, en de andere met Infineon chips. Misschien kan ik anders nog wel ergens goedkope/gratis DDR2 RAM vinden.

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 00:35

D4NG3R

kiwi

:)

Ja, wat dacht je. Dat een gemiddelde Tweaker zip's gaat downloaden van sites als Mediafire?

Upload die foto's ergens (en crop ze) en gebruik de [img] tags om ze hier te plaatsen.

Maar goed, wat wil je uberhaupt bereiken met dit systeem? Het is oud, heet, vreet stroom en gaat je een behoorlijk bedrag kosten om draaiend te krijgen.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• asdfCYBER
Alsjeblieft:
Afbeeldingslocatie: https://www.mediafire.com/convkey/8bf4/ttuwwwwy1yhqk4q4g.jpg
Afbeeldingslocatie: https://www.mediafire.com/convkey/bd95/dogdnc8d835jr1m4g.jpg

Voor de iets hogere resolutie zal je toch echt die foto's moeten downloaden of online bekijken (klik op plaatje).
Ik wil er niet echt iets mee bereiken, ik vind het gewoon leuk om deze troep weer aan de praat te krijgen. MasterPrutser had nog ergens een 775 mobo liggen dat ik mocht gebruiken, en voeding/hdd kan je vrij goedkoop krijgen lijkt me, dus zo duur zal het nou ook wel niet zijn. Randapparatuur heb ik hier ook nog wel liggen, en stroomkosten zijn voor mij geen probleem.

• LXFan
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 20-02-2021
Wat is het geworden?

Interessant om te lezen!
Leuk als er meegedacht wordt en hardware-kennis wordt uitgewisseld.
Het geeft mij veel voldoening, om goede, oudere (afgedankte) apparatuur weer, als nieuw, bruikbaar te kunnen maken.
Lijkt een beetje op restaureren :-)

Succes en veel plezier (y)

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 21:00
Lol, we zijn inmiddels ruim 4 jaar verder..
Pagina: 1