Toon posts:

PC start helemaal niet meer op, voeding of moederbord?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Mijn desktop is vandaag net spontaan uitgevallen en start niet meer op. Ik bedoel hiermee dat wanneer ik op de powerknop druk er helemaal niks meer gebeurd, zelfs geen POST of gebiep van het moederbord.

De voeding is een Seasonic G-series 450 W en de moederbord een Gigabyte GA-B85-HD3, behuizing is een Fractal Design Define R5.

Ik heb al gecontroleerd of de stekkerdoos nog wel goed werkt en de ATX kabels goed staan ingeplugt in het moederbord. Ik rook GEEN brandlucht en andere componenten zoals de videokaart of SSD/HDD zijn nog heel. Ik heb een ASUS STRIX GTX 960 en deze heeft een LED die aangeeft of de PCI-E ingeplugt is, deze brand nog wel wat mogelijk duidt dat de voeding het nog doet, maar dit weet ik niet zeker.

Ik kan proberen het moederbord te vervangen maar dit is bijna onmogelijk, omdat een schroef voor de moederbord tray klem zit, het is bijna onmogelijk de moederbord nog eruit te halen dus ik kan net zo goed een nieuwe behuizing kopen als het niet mee zit.

Weet iemand wat dit betekent? Het zit me namelijk nogal dwars dat na iets meer dan 6 maanden mijn zelfbouw PC al kapot is.

• sada
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 05-01 22:14
draaien de ventilatoren, van de koeler op je processor b.v. wél?

Verwijderd

Topicstarter
sada schreef op zaterdag 14 november 2015 @ 22:48:
draaien de ventilatoren, van de koeler op je processor b.v. wél?
Nee, dit is duidelijk af te leiden uit mijn post. Er gebeurd helemaal NIKS wanneer ik op de power knop druk. Geen ventilatoren, geen gebiep, geen POST. NIKS.

• sada
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 05-01 22:14
zo had ik het al begrepen, maar wilde dat duidelijk hebben. wat het betekent is niet makkelijk aan te geven.
een kwestie van eliminatie. videokaart eruit halen, b.v. wanneer dan wel ventilatoren gaan draaien, is er iets met de videokaart.
ik ben geen volwaardige expert, maar heb bij veel systemen de fout kunnen ontdekken. dat terzijde.
wanneer er geheel niets gebeurt, zelfs geen draaiende ventilatoren, (zelfs niet van de voeding? overigens?) dat heb ik zelf niet eerder meegemaakt.
in mijn beperkte ervaring lijkt het moederbord of de voeding het te kunnen zijn.
dat de komponenten, zoals je aangeeft heel zijn, kun je pas bepalen, na testen.

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 14 november 2015 @ 22:44:
Ik kan proberen het moederbord te vervangen maar dit is bijna onmogelijk, omdat een schroef voor de moederbord tray klem zit, het is bijna onmogelijk de moederbord nog eruit te halen dus ik kan net zo goed een nieuwe behuizing kopen als het niet mee zit.
Wat is daar gebeurd dan?
Kan het zijn dat er kortsluiting is ontstaan? Stand-offs (spacers) op de goede plekken gemonteerd?

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 23:17
Verwijderd schreef op zaterdag 14 november 2015 @ 22:53:
[...]

Nee, dit is duidelijk af te leiden uit mijn post. Er gebeurd helemaal NIKS wanneer ik op de power knop druk. Geen ventilatoren, geen gebiep, geen POST. NIKS.
Lijkt mij persoonlijk de voeding. Heb je een andere voeding, die je van iemand kan lenen?

Dan weet je het zeker.

[ Voor 3% gewijzigd door freaky35 op 15-11-2015 09:38 ]

• Arny III
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 26-11-2025
Zoals al gezegd: Voeding is het meest waarschijnlijk. Misschien een te grote piek op de 12V lijn gehad. Zelfs voor de Seasonic G kan dat 'n keer fataal zijn ook al is-tie nog maar 6 maanden.
De LED op de je GTX loopt volgens mij via de 3,3V lijn. Die zou dus nog intact kunnen zijn.

Wat je ook effe kan uitsluiten is je BIOS batterij. 'n Paar jaar geleden heb ik dit zelf gehad.
Gewoon effe 'n nieuwe 2032 erin, Panasonic, Varta o.i.d.
Bij mij starte het systeem toen weer.

• 0scar
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 16-07-2025

0scar

MacIJver

Verwijderd schreef op zaterdag 14 november 2015 @ 22:44:
Wat bedoel je hiermee?
1 - Zit de schroef scheef in de stand-off en dus vast zodat als je nu de schroef probeert los te draaien de hele stand-off mee draait? Ik heb dit eens gehad. Of:
2 - De schroef zit muurvast, en draait helemaal niet?

Vervangen moederbord zou ik nog even uistellen, probeer de voeding eerst eens te vervangen.

P.S. een nieuwe behuizing hoeft niet, het moederbord kan er altijd uit... If nothing works: Use a hammer!

Manusjes van alles kunnen multitasken

Pagina: 1