Extra HD in desktop of NAS

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Digital_T
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 24-07 07:16
Sinds enige tijd maak ik dankbaar gebruik van Plex om mijn media (voornamelijk films) te streamen naar de TV's in huis. Dit werkt erg fijn maar ik loop tegen een opslag beperking aan. Ik heb meer GB's nodig! Hoe dit slim aan te pakken?

Augustus 2014 heb ik onderstaande desktop aangeschaft waarop dus ook Plex Media Server draait.
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD A8-6600K Boxed€ 84,95€ 84,95
1MSI A78M-E45€ 59,95€ 59,95
1Fractal Design Core 1000 USB 3.0€ 32,95€ 32,95
1G.Skill F3-14900CL9D-4GBXM€ 32,65€ 32,65
1be quiet! System Power 7 300W€ 32,95€ 32,95
1Crucial MX100 512GB€ 0,-€ 0,-

De media wordt met behulp van Plex gestreamd naar een Samsung Smart TV in de woonkamer met native plex app en naar een TV in de slaapkamer met Raspberrry Pi 2.

Optie 1:
Extra HD in de dekstop, bijvoorbeeld 1 van onderstaande. Ik ben echter bang dat het systeem hierdoor veel meer lawaai gaat maken. Nu heb ik namelijk alleen een SSD. Is dit terecht?
#ProductPrijsSubtotaal
1Seagate Desktop HDD ST3000DM001, 3TB€ 90,95€ 90,95
1WD Red SATA 6 Gb/s WD30EFRX, 3TB€ 112,95€ 112,95

Optie 2:
Een NAS waarop Plex Media server geïnstalleerd wordt. Hierdoor is alle media gemakkelijker benaderbaar (desktop hoeft niet opgestart te worden) en geeft het tal van andere mogelijkheden. Voor mijn gevoel erg leuk speeltje maar geen must. Ook hangt er een ander prijskaartje aan.
#ProductPrijsSubtotaal
1WD Red SATA 6 Gb/s WD30EFRX, 3TB€ 112,95€ 112,95
1Synology DiskStation DS215+€ 314,16€ 314,16
Totaal€ 427,11

Wat is aan te raden? Is het mogelijk de WD Red in de desktop te gebruiken en mocht ik later toch een NAS aanschaffen die over te zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Digital_T
Svp schopje naar CAA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jolke
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 07:14
Een NAS is nogal een financiële investering. Ik kan niet zien of je dat echt wilt. Je noemt een paar voordelen van een NAS tov je desktop met externe schijf. Vooral het gemak dat een NAS beschikbaar is wanneer jij dat wilt, is wel erg prettig.

WD Red kan sowieso in een NAS, dat is geen probleem. Aan te raden ook de Red in een NAS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jolke schreef op zaterdag 14 november 2015 @ 21:42:
Een NAS is nogal een financiële investering. Ik kan niet zien of je dat echt wilt. Je noemt een paar voordelen van een NAS tov je desktop met externe schijf. Vooral het gemak dat een NAS beschikbaar is wanneer jij dat wilt, is wel erg prettig.

WD Red kan sowieso in een NAS, dat is geen probleem. Aan te raden ook de Red in een NAS.
Behalve als de zelfde hhd Wilt uitlezen door een docking naar Windows....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 12-09 21:49
Of een externe USB3 harde schijf van 3 TB (veel opslagcapaciteit en stil) voor 100 Euro EN eenzelfde van 4 TB voor 120 Euro (voor offline backup van je SSD en de 3 TB schijf)?
Deze combinatie is snel en stil (de USB3-kabels zijn lang genoeg om ze op een stille plek neer te leggen), voldoende opslagcapaciteit (3 TB extra) en zeker (een offline backup van alles).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AgeOfPanic
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13:53
Ik draai zelf ook PMS op een PC. Het grote voordeel daarvan is dat je veel meer power hebt. Als je geen clients hebt die transcoding nodig hebben, dan is een NAS ook een goede optie.
Mijn desktop heeft een stuk of 6 WD Green harde schijven. De schijven hoor je absoluut niet in een goede desktop kast. Sinds kort heb ik een simpele NAS van Synology om te kijken hoe dit werkt. In de Synology hoor ik de schijf juist wel.
Koop gewoon een schijf en stop die in je desktop. Is het toch teveel lawaai, dan gebruik je die schijf later voor een NAS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 18:43
Verder is het de vraag of Plex op de nas goed draait. Ik heb het wel eens op mijn Synology 1511 geïnstalleerd maar die komt echt kracht te kort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Digital_T
AgeOfPanic schreef op zaterdag 14 november 2015 @ 23:32:
Koop gewoon een schijf en stop die in je desktop. Is het toch teveel lawaai, dan gebruik je die schijf later voor een NAS.
Hier voel ik wel iets voor. Kan ik het eerst proberen in de desktop en eventueel later alsnog overstappen op een NAS. Transcoding is gelukkig niet nodig, gaat allemaal via direct play.

Heb ondertussen aardig wat gelezen over de WD Red en Green. Ik maak hieruit op dat de Red geoptimaliseerd is voor een NAS maar dat een Green ook prima kan. Voor mijn evt toekomstig doel ('s avonds een filmpje streamen, downloaden), dus niet 24/7, lijkt een WD Green dan ook goed te volstaan. Of zie ik wat over het hoofd?

[ Voor 22% gewijzigd door Digital_T op 15-11-2015 11:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sweebee
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 18:36
WD greens zijn meer dan prima. Enige wat je moet doen is de headparking aanpassen naar 5 minuten of helemaal uitzetten. Dan zijn ze vrijwel gelijk aan de reds, op tler ondersteuning na, wat je toch niet gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaptJackSparrow
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Digital_T schreef op zondag 15 november 2015 @ 10:10:
[...]

Hier voel ik wel iets voor. Kan ik het eerst proberen in de desktop en eventueel later alsnog overstappen op een NAS. Transcoding is gelukkig niet nodig, gaat allemaal via direct play.

Heb ondertussen aardig wat gelezen over de WD Red en Green. Ik maak hieruit op dat de Red geoptimaliseerd is voor een NAS maar dat een Green ook prima kan. Voor mijn evt toekomstig doel ('s avonds een filmpje streamen, downloaden), dus niet 24/7, lijkt een WD Green dan ook goed te volstaan. Of zie ik wat over het hoofd?
Red schijven zijn met name bedoeld voor RAID configuraties met een aangepaste (verkorte) TLER. WD heeft ook speciale AV schijven bedoeld voor continu leveren van streaming content.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AgeOfPanic
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13:53
Ik gebruik al lang alleen WD Green. In je desktop maakt het volgens mij niet uit en ze zijn zeker snel genoeg voor films streamen. In je NAS is er een theoretisch voordeel, maar als je niet kritieke data opslaat, zou ik ook een WD Green nemen.
Pagina: 1