Op HTForum was een gelijk topic:
Denon X5200 vs Marantz SR7009. Daar wordt gesteld dat de SR7009 aan de X4100 gelijk staat qua modeljaar, vandaar dat de Marantz SR7009 ten opzichte van de X5200 wellicht goedkoper is. De X5200 is uit het modeljaar van de SR7010. Er zijn nog wel meer sites te vinden met vergelijkingen tussen deze twee modellen. Sites met harde feiten (denk aan hoger gewicht van de Denon, 7.1 analoog input voor de Marantz, et cetera) tot persoonlijke keuze (looks of feeling met het merk) en alles er tussen in. Voorbeeld van de laatste is dat de Denon uit Japan komt en de Marantz uit China. Of je daar waarde aan hecht is aan jou. Mijn Denon Blu-rayspeler (DVD-2500BT) kwam ook uit China en de receiver uit Japan. Ja, er zat verschil in maar dan nog wat het apparaat uit China gewoon mooi gebouwd.
Denon en Marantz vallen onder dezelfe holding en delen daarom bepaalde eigenschappen. Zo stond de AVR-4520 van Denon basis voor de AV8801 van Marantz. Maar er zijn zeker ook verschillen. Zo heeft Denon de Denon Link-aansluiting en Marantz heeft de HDAM-modules. Dat laatste is te zien als je ze één op één intern vergelijkt. Zie bijvoorbeeld
deze site voor de modellen van twee generaties terug. Qua interne opbouw is de AVR-X5200 toch wel mooier dan de SR7009, die afbeeldingen zijn op internet wel te vinden.
Receivers die beter zijn voor muziek waar de andere weer beter zou zijn voor home cinema is en blijft een gevoelig puntje aangezien je dan komt op klankverschillen tussen versterkers. Ik luister in ieder geval vol tevredenheid muziek op mijn Denon.
Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.