Vervangen PSU?

Pagina: 1
Acties:

• MacCollac
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 29-12-2024
Hallo allemaal!

Op het moment is dit mijn PC:"

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD FX-8320 Black Edition€ 132,90€ 132,90
1Gigabyte GA-970A-UD3€ 89,99€ 89,99
1Sapphire R9 290 4GB GDDR5 OC TRI-X€ 0,-€ 0,-
1Corsair Carbide 200R Closed€ 60,16€ 60,16
1Samsung Syncmaster P2270HD Zwart€ 0,-€ 0,-
1Logitech Z323€ 38,90€ 38,90
1Cooler Master Hyper 212 Plus€ 0,-€ 0,-
1Logitech Media Keyboard 600 (Qwerty)€ 0,-€ 0,-
1Logitech MX518€ 0,-€ 0,-
1Kingston HyperX KHX1866C9D3K2/8GX€ 244,42€ 244,42
1Plantronics GameCom 367€ 0,-€ 0,-
1LG GH22NS30€ 0,-€ 0,-
1Cooler Master GX 550W€ 0,-€ 0,-
1Samsung 1000GB HDD----
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 566,37

Zoals je kunt zien is mijn PSU een CM GX 550W, aangeschaft zomer 2011.
Op het moment heb ik geen problemen met mijn PC, behalve een wat lange opstarttijd van mijn PC maar hoop dit te verhelpen door een herinstallatie.

Nu ben ik even gaan kijken wat mijn huidige PC ongeveer verbruikt aan wattage op http://extreme.outervision.com/psucalculatorlite.jsp

Daaruit kwam het volgende resultaat:
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/FmwxTgl.png

Mijn CPU is overgeclockt naar 4,2GHz.

Nu vroeg ik mij af wanneer het tijd is om mijn PSU te vervangen voordat er wellicht een keer iets gebeurd? Zoals ik al eerder zei heb ik op het moment geen problemen, maar die kunnen wellicht wel opspringen? Heb namelijk misschien het gevoel dat de PSU de performance een beetje tegenhoud tijdens gamen. Hopelijk zit ik niet op een tijdbom.. :o

Stel dat ik binnenkort nog een SSD schijf wil toevoegen, is dan 550W nog voldoende?

Graag jullie mening/advies wat jullie zouden doen!

Alvast bedankt!

• chaoscontrol
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 00:17
Nergens voor nodig.

Sowieso zijn die verbruiksmeters (slechte) schattingen. Je kan beter een goedkoop wattmetertje in het stopcontact stoppen.

Inventaris - Koop mijn meuk!

• MacCollac
chaoscontrol schreef op zaterdag 14 november 2015 @ 17:00:
Nergens voor nodig.

Sowieso zijn die verbruiksmeters (slechte) schattingen. Je kan beter een goedkoop wattmetertje in het stopcontact stoppen.
Maakt de kwaliteit van de PSU nog uit? Hij heeft geen certificaten ofzo. Zou het tevens kunnen zorgen voor minder gameperformance?

• Micktator
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 19-02 20:34
Bij de buren is afgelopen tijd een heel mooi artikel gekomen over dit soort vragen! En nee, je gameperformance zal niet leiden onder een foutieve PSU, je hele pc kan wel uitvallen oid, maar dat valt bij mij niet onder 'mindere gameperformance' maar onder 'grote tekortkomingen'.

• MacCollac
Micktator schreef op zaterdag 14 november 2015 @ 17:05:
Bij de buren is afgelopen tijd een heel mooi artikel gekomen over dit soort vragen! En nee, je gameperformance zal niet leiden onder een foutieve PSU, je hele pc kan wel uitvallen oid, maar dat valt bij mij niet onder 'mindere gameperformance' maar onder 'grote tekortkomingen'.
Tja, hoe kan ik dus weten wanneer mijn pc kan uitvallen. Dit voorkom ik graag natuurlijk :9

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

De kwaliteit van de GX serie is niet geweldig, zeker na enkele jaren.

Vervangen is dus zeker geen gek idee, zeker als je ook nog eens je CPU een overclock hebt gegeven. pricewatch: Fractal Design Integra M 550W zal een leuke vervanger zijn.

People as things, that’s where it starts.

• Micktator
Als je nou het artikel ook werkelijk waar leest, dan zie je dat voor normaal gebruik prima zit, maar bij een run van 3DMark Fire Strike Ultra op een FX8350 en 980Ti tikt het systeem 725 watt uit het stopcontact aan. Dat is met hun gebruikte specs 0.9*725 = 625.5 W. Dit is wel een korte piekbelasting, maar zeker jouw oudere voeding die ook niet van topkwaliteit kan er dan uitklappen. Een 8320 en R9 290 zullen niet heel veel ver van dit gebruik afzitten. Maar lees nou eerst het hele artikel, dan weet je ongeveer hoe je handig kan rekenen :)

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 21:17
Alleen is het artikel ook niet echt geweldig(no offence tegen de buren). Als je je zorgenmaakt vraag het in het voeding advies en vragen topic. En 1 FX8350 met 1 980ti 725w? Das in mijn ogen wel erg veel.

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Dat artikel van HWi is heel makkelijk samen te vatten:

:') + :F

Je kan werkelijk niks zinnigs zeggen over voedingen zodra je gaat meten aan een stopcontact. De hele testmethodiek is simpelweg dom, kortzichtig en getuigt van een totaal gebrek aan expertise als het aankomt op PSU's.

"Daarnaast moet je je realiseren dat een voeding het efficiëntst is rond de 50% van het maximumverbruik. " is ook al een teken dat je heel ver weg moet blijven van dat artikel. Zoiets moet je anno 2015 niet meer plaatsen over moderne voedingen. Jaja, een moderne voeding kan idd best op 50% load zuiniger zijn dan op 80% load, echter, het verschil zal nihil zijn. Minder dan 2% bij een beetje goede Gold voeding, en imo is 2% gewoon foutmarge.

HWi en voedingen, dat gaat echt niet samen.

Wil je wel wat zinnigs zeggen over verbruik, dan pak je http://www.techpowerup.com/reviews/AMD/R9_Nano/28.html erbij, laten het exacte verbruik van videokaarten zien. Peak-game is altijd een mooie leidraad, en dan zie je dat je R9 290 263w verbruikt. http://www.techpowerup.co..._Piledriver_Review/4.html laat zien dat een FX-8350, even hoog geclocked als jouw FX-8320 bij full load 95w van de EPS stekker trekt, of inclusief mobo etc 136w trekt. Kortom, jouw systeem zal 400w verstoken, wss net wat meer door de overclock. Een 550w voeding is dus wat je nodig hebt.

[ Voor 27% gewijzigd door RobinHood op 14-11-2015 17:31 ]

• Micktator
Ja, waterdicht is de testmethode zeker niet, maar aangezien ze het gedrag van de gebruikte voeding goed weten (want die is eerder al langs de efficiëntie test geweest die opzich prima is) is het natuurlijk makkelijker om even te meten aan de muur dan een ingewikkeld meetpunt aan de voeding zelf.

Dat van 50% load is inderdaad totale onzin, vanaf een watt of 100 draait bijna elke goede PSU rond de waardes van het betreffende certificaat.

Dit bovenstaande neemt niet weg dat wat er gemeten is uit de muur een prima indicatie is voor wat het systeem verbruikt in bepaalde omstandigheden en zodoende geëxtrapoleerd kan worden naar het systeem van de TS.

• MacCollac

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 21:17
Die heeft niet geweldige interne componenten. Past een coolermaster v550 semi modulair? En als je niet om looks geeft is de antec vpf-450/550 een prima keuze.

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Of de Fractal die ik eerder noemde: Goede kwaliteit en goed uiterlijk.

450w zou ik niet doen met een oc'ed FX

Pagina: 1