• Megalomania
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 27-01 20:02
Als ik films kijk via mijn HTPC hoor ik allerlei ruis er doorheen; vrij storend. Het lijkt wel of je een hardeschijf hoort, wat vreemd is want er zit enkel een SSD in.

Ik heb de onboard geluidskaart gekoppeld aan mn NAD stereo versterker (analoog).

Misschien ligt het antwoord wel erg voor de hand maar ik kan geen goede zoektermen bedenken om het antwoord te vinden.

setup:
AMD A8-6600k
Asrock FM2a88X-ITX+
Corsair DDR3 8GB
be quiet! sfx power 300W
Scythe big shuriken
Epsilon HTPC-1 kast
SSD 128gb (merk even vergeten)
NAD C-352

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 15:11
Ik heb de onboard geluidskaart gekoppeld aan mn NAD stereo versterker (analoog).
Daar zit het probleem. De onboard geluidskaarten zijn bekend voor dit soort verschijnselen. Wil je toch analoog blijven verbinden (wat ik me met deze versterker kan voorstellen), dan is een externe geluidskaart sterk aan te raden aangezien deze NAD afaik geen digitale input heeft.

iRacing Profiel

• Megalomania
zou een DAC ertussen zetten ook goed genoeg zijn?

• tita_tovenaar
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 25-01 21:49
wat is de lengte en kwaliteit van interlink die je gebruikt ? Goede afgeschermde kabels is een pre bij analoge connecties .Hoeft niet duur te zijn en is ook wel zelf te maken van oa coax en wat tulp connectors
Is het echt ruis wat je hoort of een brom toon want dan heb je last van een ground-loop welke je met een groundloop isolator(galvanische scheiding) kan elimineren .

[ Voor 13% gewijzigd door tita_tovenaar op 19-11-2015 10:04 ]

Soms weet ik het ook niet meer.........

• kroegtijger
Megalomania schreef op woensdag 18 november 2015 @ 20:41:
zou een DAC ertussen zetten ook goed genoeg zijn?
zeker ja :Y De digitale output is eigenlijk nooit een issue. De DAC's van met name de onboard geluidskaarten is uitermate beroerd. Niet zo vreemd, als je bedenkt dat een écht goede DAC gewoon een klein kapitaal kost. Je kan zonder al te veel moeite daar meer dan 1000,- voor kwijt zijn. Als je dan kijkt naar de prijs van een moederbord, dat vaak onder de 100,- blijft, dan is de inschatting al wel gauw gemaakt dat de DAC, wat slechts een component is wat maar door een klein deel van de eindgebruikers wordt toegepast, niet van bijzonder hoge kwaliteit zal zijn, en dat merk je dan ook direct door storing van o.a. de HDD en over het algemeen de andere bewegende componenten die in je systeem zitten.

Wat slim is hierin hangt dus heel erg af van allerlei andere factoren. De kwaliteit van je versterker, van je speakers, van je bekabeling, maar ook de accoustiek van je huis en je eigen gehoor en zeker niet onbelangrijk, de bron (dus de kwaliteit van de audiobestanden). Heb je je muziek-collectie in MP3's op 96kbps, dan zou ik er geen stuiver aan uitgeven. Pollish a turd, it's still a turd.... Veel mensen zijn dik tevreden met een simpele externe geluidskaart, maar de echte audio-freaks doen het daar niet voor, en die leggen dan inderdaad een kapitaal neer voor een DAC. Ga je in de high-end hoek zoeken, dan is er vaak ook wel de mogelijkheid om een dergelijke DAC even een weekje op proef te krijgen bijvoorbeeld, maar de audio-boer kan je daar veel beter over informeren dan.

iRacing Profiel

• Megalomania
ja precies. Nou de versterker is niet slecht, maar ik luister vooral spotify dus de bron zijn geen audiofiele flac bestanden.

ik zat te denken aan een Hifime 9018 (86euro)
http://hifimediy.com/DACs/ready-made-dacs/9018-dac

of een U2-Dac (55 euro)
http://hifimediy.com/DACs/ready-made-dacs/U2-DAC

die dingen connect je gewon met USB dus eigenlijk is het een externe geluidskaart of hoe moet ik dat zien?

• kroegtijger
Bovengenoemde DAC's zijn inderdaad een soort van verkapte geluidskaarten met uitsluitend een analoge output. Een "echte" DAC kent een digitale input, vaak in de vorm van een optische of coaxiale input, en een analoge output (DAC staat dan ook niet voor niets voor Digital Analog Converter). Dus ja, het zijn wel DAC's (USB is immers een digitale input), maar niet in de conventionele zin van het woord.

Op de vraag of dit zal werken is het antwoord met een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid "ja". Qua kwaliteit van de DAC durf ik hier niet al te gek veel over te zeggen, aangezien ik met deze specifieke devices niet bekend ben.

iRacing Profiel

Pagina: 1