nVidia GeForce Experience settings gebruiken?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DedSec85
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 30-09 19:21
Hallo Tweakers,

Ik vroeg me af hoe jullie je game graphics configureren? Lopen jullie handmatig de settings na en tweaken waar nodig? Of gebruiken jullie de nVidia GeForce Experience settings?

De reden van mijn vraag is dat ik vorige week GTA 5 heb gekocht omdat deze in de aanbieding was op Steam (alsnog € 40,- euro, maar ja, toch een topgame). Ik ben eerst handmatig door de instellingen van GTA 5 gegaan en hier wordt ook het geheugen van je GPU getoond.

Ik heb een MSI GeForce GTX 770 van 2GB en zag ook netjes 2048 MB beschikbaar staan. Als ik een bepaalde setting aanpaste die daar overheen ging kreeg ik een waarschuwing dat mijn videokaart dat niet aan kon.

Vervolgens heb ik met nVidia GeForce Experience de graphics ingesteld, wat volgens het programma de 'Optimale settings' zouden zijn. Ik zag nu in het GTA 5 menu dat het geheugen van mijn GPU op 2,8 GB staat, en het is ook rood gemarkeerd.

Ik zou verwachten dat de game voor geen meter zou spelen maar alles loopt erg soepel en de framerate zit ook rond de 50/60.

Hoe kan dit? En is het aan te raden op je game settings volgens de nVidia GeForce Experience in te stellen?

Groet,
DedSec85

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frostbiter
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 29-09 18:09
Nou..... Het is allemaal wel persoonlijk denk ik. Ik bijvoorbeeld tweak inderdaad alles zelf maar dat komt omdat ik perse die 60 fps moet hebben :+ . Ik heb het wel eens via Geforce gedaan maar dan zag alles er wel beter uit maar dan zat ik bijvoorbeeld op 55 fps 8)7 . Dat je vram geheugen vol loopt is volgens mij niet slecht voor de kaart, maar dan duurt het inladen van gebouwen en weet-ik-veel wat wat langer dacht ik.
Long story short: Het is allemaal persoonlijk en het maakt niet zo veel uit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 01-10 23:34

Nemesizz

Untouchable

Vervolgens heb ik met nVidia GeForce Experience de graphics ingesteld, wat volgens het programma de 'Optimale settings' zouden zijn. Ik zag nu in het GTA 5 menu dat het geheugen van mijn GPU op 2,8 GB staat, en het is ook rood gemarkeerd.

Ik zou verwachten dat de game voor geen meter zou spelen maar alles loopt erg soepel en de framerate zit ook rond de 50/60.
Wat heel vaak verward word bij (video)geheugen gebruik is actief gebruik en caching.
Heel vaak loopt je videogeheugen vol, maar het merendeel word dan gewoon gebruikt voor caching, hierdoor merk je geen performance verlies terwijl je geheugen wel 'vol' zit. Dit geval, 2,8GB in gebruik op een 2GB videokaart, word gewoon een deel van je RAM (gewone werkgeheugen) aangesproken. Ook dit geval gewoon voor caching, waardoor je dus geen performanceverlies merkt.

Stel dat je kaart actief meer als 2GB nodig is, dan gaan prestaties wel achteruit, zelfs als je RAM word aangesproken (RAM is aanzienlijk trager dan VRAM, en bij actief gebruik te traag).

Settings instellen doe ik altijd handmatig. Tegenwoordig is een beetje de mentaliteit "z0mg ULTRA settings!11one" en als dat niet werkt weer 'even' paar honderd euro aan snellere videokaart(en) uitgeven.
Zelf heb ik vaak liever een soepele framerate dat het er allemaal iets minder strak uitziet dan de zogenaamde 'ultra' settings en dat de game niet soepel loopt. Ook kun je soms met klein beetje settings tweaken heel dicht tegen die 'ultra' settings aanzitten maar aanzienlijk betere performance krijgen.
Sommige settings voegen bar weinig toe aan het visuele detail, maar vreten gigantisch aan de performance.

Qua hardware schaf ik ook eigenlijk ook nooit high-end aan, zou wel willen, maar prijs/prestatie gezien loopt het vaak scheef. Soms geef je 100 of 200 euro meer uit voor.... 5% of 10% meer performance, vind ik zelf nooit waard. Dan koop ik nu midrange spul, settings tweaken zodat dingen soepel lopen, en dan kijk ik over een paar jaar (4 of 5) wel weer naar een upgrade.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DedSec85
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 30-09 19:21
Ok, bedankt! Dan ga ik binnenkort eens kijken wat ik zelf kan tweaken.
Voor die MSI GeForce GTX 770 heb ik destijds iets van € 280,- euro betaald. Dat vond ik toen wel een mooi bedrag. Ik kan niet alles optimaal draaien zoals GTA 5 maar veel andere games wel.
Bedankt voor de adviezen!