Upgrade 'oude game PC' - Nieuw mobo+proc of videokaart

Pagina: 1
Acties:

• reckik
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 23-01 16:03
Hallo tweakers,

Ik ben geen fanatiek gamer en stel niet zulke gek hoge eisen qua graphics aan mijn PC. Verder speel ik ook vaak redelijk oude games, dus ik zal geen Fallout 4 max settings gaan draaien. Toch denk ik dat mijn oud beestje een upgrade nodig heeft, ik merk hier en daar toch te veel haperingen. Ik ben echter aan het twijfelen aan of een nieuwe videokaart of een nieuwe mobo/proc combi, aangezien deze nu bijna antiek is.

Op dit moment heb ik het volgende:
- Amd Athlon 2 x3 425 + AM3 mobo + 6 GB DDR3 ram
- Nvidea Gforce GT630 videokaart

Beschikbaar max +/- Euro 250

Alles upgraden heb ik geen budget voor, dus het is een keuze. Normaal gesproken is een videokaart upgrade natuurlijk beter, maar mijn proc/mobo is zo langzamerhand natuurlijk antiek.

Nogmaals, highend gaming is voor mij niet weggelegd, games die ik de laatste maanden heb gespeeld:
Borderland 2
Fallout New Vegas
Deus Ex: Human Revolution

vnml oudere games dus, maar ook hierbij zie ik al stutters. Advies zou op prijs worden gesteld.
Groet,
Harm

• MEN-O
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 20-02 12:40
Je videokaart. Ik heb een Q6600 (Vergelijkbaar met jouw AMD) en een 560 GTX, en kan moderne spellen op medium prima spelen, (Fallout 4 op high bijv.). Wel heb ik 8 Gb Ram.

In V&A staan wel wat kaarten voor een leuk prijsje te koop, ben je voor een paar tientjes klaar denk ik.

Misschien een SSD erin voor de laadtijden, dingen zijn ook goedkoop geworden.

Verwijderd

Als je echt alles nieuwe wilt en een paar jaar zorgeloos er mee vooruit wilt is dit systeem een prima keuze!

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4460 Boxed€ 180,-€ 180,-
1ASRock H81M-HDS€ 48,95€ 48,95
1MSI R9 380 Gaming 4GB€ 237,95€ 237,95
1Seagate Desktop HDD ST1000DM003, 1TB€ 44,95€ 44,95
1Cooler Master N300 (KKN1, closed)€ 42,95€ 42,95
1Crucial Ballistix BLS2CP4G3D1609DS1S00CEU€ 40,95€ 40,95
1Antec VPF Series 450W€ 52,01€ 52,01
1Crucial BX200 240GB€ 72,95€ 72,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 720,71

• MEN-O
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 20-02 12:40
"Beschikbaar max +/- Euro 250

Alles upgraden heb ik geen budget voor"

• Elmo_b
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 29-01-2025
V&A aangeboden: AMD Phenom II X6 1055T Boxed

zoiets en dan een 7950/7970 voor rond de 100 euro en je kan weer leuk meekomen.

• reckik
V&A, weer niet aan gedacht. Thx voor de herinnering ;)

Een MSI gtx-560-ti-twin-frozr-iii-power-edition voor Eur 40, dat zijn leuke bedragen.

V&A aangeboden: MSI GeForce GTX 560 Ti Twin Frozr III Power Edition

Denk wel dat ik een Nvidia moet nemen, er staat (nog) wel windows op mijn game PC, maar ben meer een Linux gebruiker, dus kan maar zo zijn dat dit er definitief op komt te staan. Voor zover ik weet heeft AMD / ATI geen goede ondersteuning voor drivers op linux.

Ik heb inderdaad alleen een processor upgrade overwogen, maar (volgens de benchmarks) maakt dat niet zo gek veel uit als je binnen de AM3 socket blijft. Zie
http://cpuboss.com/cpus/A...T-vs-AMD-Athlon-II-X3-425

edit:typo

• MacPoedel
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 21:10
Cpuboss mag je niet vertrouwen, die Phenom II X6 is véél sneller dan je Athlon II X3. Zie bv hier http://www.anandtech.com/bench/product/112?vs=147. Het enige waar een X3 nog in mee kan is single core snelheid, want het zijn wel dezelfde cores en de Phenom is maar 100MHz hoger geklokt. Maar in alles wat meer cores kan benutten (en er zijn veel zaken die nut hebben bij 4 cores of meer) is een Athlon X3 een stuk trager. Ik denk dat de Cpuboss scores zo kort bij elkaar liggen omdat ze gewogen worden op prijs, die Phenom was ook een heel stuk duurder, maar dat gaat nu niet meer op natuurlijk.

Ik weet wel niet of je moederbord voldoende vermogen kan leveren voor een hexacore, ik zou het daarom max op een quadcore houden. Deel anders even wat voor moederbord je hebt. Je kunt misschien ook de 4de core van je X3 unlocken, kost je niets en win je al redelijk wat mee. Anders een Phenom II X4 zoeken, die heb je voor pakweg €50.

Voor gaming zal vooral je videokaart het grootste verschil maken. Koop nu wel geen stokoude 560 Ti meer, die is ouder dan je GT 630 en heeft maar ongeveer 1.25GB RAM. Nvidia zit nog wel wat voor op AMD met drivers, maar AMD heeft daar de laatste jaren wel wat op ingehaald. En bovendien, ga je ook gamen op Linux als je blijft dual booten? Maar als je het bij Nvidia houdt, zoek dan eerder een GTX660, GTX660Ti, GTX750 of GTX750Ti (bv dit lijstje http://tweakers.net/categ...iRK5hmukYGr_LCaIYU6IMb4AQ).

Op zich is €250 budget dan nog best hoog, voor €150 heb je al een redelijke CPU en (en een enorme) GPU upgrade gedaan. Misschien overwegen om de resterende €100 te gebruiken voor een SSD?

• reckik
Dat is inderdaad een groot verschil, ik wist niet dat CPUboss niet te vertrouwen was. Eerste resultaat in google ;)

Mijn moederbord is de MSI 785GM - E51. De voeding is een Crosair CX430, max 430W. Deze ondersteunt volgens de specsheets wel een Phenom x6, http://www.msi.com/produc...785GME51.html#support-cpu

Dank voor je advies voor de 560 TI, zal er zeker op gaan laten qua generatie.

Dual booten blijf ik waarschijnlijk wel doen ja, maar toch. Het is niet de belangrijkste afweging, maar wel een mooie bijkomstigheid. De games die ik op linux heb gespeeld zijn inderdaad op 1 hand te tellen, meer leuk dat het kan.

SSD heb ik overwogen, maar dat maakt toch alleen verschil bij laden? Ik weet het verschil tussen SSD en HDD, heb mijn laptop een upgrade gegeven met een SSD, de HDD hangt nu in mijn desktop.

• steineken
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 20-02 16:15
Je ziet in de V&A allemaal x6 processors voor 60€ verkocht worden.
Dat is echt een hele aardig processor voor dat geld en zeker de moeite.
Heb zelf een 1090t gehad en die had echt wel ruim genoeg power voor mijn 7970 GPU.

Heb je nog 190 euro van je budget over voor een videokaart.
Pagina: 1