Anoniem: 35872

Topicstarter
Hoi,

Ik zit met een vraagje.
Straks in januari heb ik weer een beoordelings gesprek.
Als het goed is heb ik voor die tijd ook nog een bilateraal met mijn manager om voortgang van objectives etc te bespreken.

Echter vind ik dat ik zeer goed functioneer, en zou graag wat geld erbij willen hebben in januari. Waarom?

- objectives gehaald.
- duidelijk meer werk verzet dan collega's
- meer inzet getoond.
- vaak voortouw genomen.
- aantoonbaar ontwikkeld in mijn werk

En zo kan ik nog wel enkele dingen bedenken waarom ik goed presteer en een loonsverhoging wil.
Echter weet ik niet goed hoe ik dit tactisch kan brengen.

Gewoon zeggen dat ik X meer wil verdienen en dan wachten op reactie en dan vervolgens toelichten?
Of het bedrag open laten en uitleggen waarom en wachten op een bod van de manager?

Is het vast raadzaam om op voorhand (tijdens bilateraal) aan te geven dat ik straks met mijn functionerings gesprek mijn loon (en verhoging) wil bespreken?

• Reynouts
  • Registratie: Maart 2014
  • Niet online
Vergelijken met collega's is niet heel sterk. Je objectives halen (ligt eraan hoe ze gesteld zijn), lijkt me niet uitzonderlijk en deel van je functie.

Waar heb je de extra stappen gezet? Wanneer heb je het voortouw genomen? Waarin heb je je ontwikkelt? Maak het allemaal heel concreet en, zoals ik al zei, raad ik je aan van jezelf uit te gaan en het vergelijken met collega's achterwege te laten.

• Config
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-01 00:49
Mijn input: Inderdaad heel concreet maken. En juist wel vergelijken met je collega's, dat zijn de beste peers. Uiteindelijk moet je met hun 'strijden' om de promoties, verantwoordelijkheid, opslag, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Config schreef op donderdag 12 november 2015 @ 23:03:
Mijn input: Inderdaad heel concreet maken. En juist wel vergelijken met je collega's, dat zijn de beste peers. Uiteindelijk moet je met hun 'strijden' om de promoties, verantwoordelijkheid, opslag, etc.
Tja dat lijkt mij ook, het op papier zetten en goed uitgewerkt wat ik allemaal (naar mijn mening) zeer goed heb gedaan ga ik ook zeker doen.

Maar hoe kun je het beste brengen aan je manager dat je er centen bij wilt?
Ik weet als ik niets zeg ik er ongeveer 80-100 euro per maand bij krijg.
Echter zit ik te mikken op 300 euro erbij. (zit nu op ong 3200 bruto).

Zal ik gewoon zeggen wat ik graag zou willen verdienen of moet ik het gewoon aangeven dat ik er iets bij wil en de werkgever met het eerste bod laten komen?

Niet dat ik het volgende ga gebruiken om loonsverhoging, maar ik zie om mij heen en ook vanwege diverse aanbiedingen van andere werkgevers dat ik elders makkelijk op 3500 euro kan komen incl leasebak die ik nu niet heb..
Dit is een heel zwak argument om te onderhandelen, maar ik zou wel graag markt-conform willen verdienen. Daarom wil ik de discussie aangaan met mijn werkgever omdat ik het hier prima naar mijn zin heb.

[ Voor 19% gewijzigd door Anoniem: 35872 op 13-11-2015 08:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Config
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-01 00:49
Anoniem: 35872 schreef op vrijdag 13 november 2015 @ 08:09:
[...]

Tja dat lijkt mij ook, het op papier zetten en goed uitgewerkt wat ik allemaal (naar mijn mening) zeer goed heb gedaan ga ik ook zeker doen.

Zal ik gewoon zeggen wat ik graag zou willen verdienen of moet ik het gewoon aangeven dat ik er iets bij wil en de werkgever met het eerste bod laten komen?

Niet dat ik het volgende ga gebruiken om loonsverhoging, maar ik zie om mij heen en ook vanwege diverse aanbiedingen van andere werkgevers dat ik elders makkelijk op 3500 euro kan komen incl leasebak die ik nu niet heb..
Dit is een heel zwak argument om te onderhandelen, maar ik zou wel graag markt-conform willen verdienen. Daarom wil ik de discussie aangaan met mijn werkgever omdat ik het hier prima naar mijn zin heb.
toon volledige bericht
Geld als bijzaak presenteren. Focus op je behoefte om meer verantwoordelijkheid te dragen en meer taken tot je te nemen. En die andere aanbiedingen zijn juist je sterkste argument, juist wel gebruiken. Wel voorzichtig, maar in je achterhoofd houden.

En werkgever met eerste bod laten komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwakkel
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 10:47
Intuitief zou ik ook werkgever met eerste bod laten komen. Maar, recent heb ik opgepikt dat degene met het eerste bod, het sterkst zou staan in de onderhandelingen. Dus in dat opzicht misschien toch als eerste iets op tafel smijten?

Een leuk alternatief, maar dat past misschien beter bij een sollicitatie voor een nieuwe baan: zowel jezelf als de (potentieel nieuwe) baas jou minimum en zijn maximum op een papiertje laten schrijven. Als het maximale bod onder jou minimale eis ligt, moet je niet verder onderhandelen.
Succes alleszins!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mawlana
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 10:48
Config schreef op vrijdag 13 november 2015 @ 09:35:
[...]

Geld als bijzaak presenteren. Focus op je behoefte om meer verantwoordelijkheid te dragen en meer taken tot je te nemen. En die andere aanbiedingen zijn juist je sterkste argument, juist wel gebruiken. Wel voorzichtig, maar in je achterhoofd houden.
Inderdaad, wees er voorzichtig mee. Wanneer je daarmee wappert en je werkgever gaat er niet in mee, dan kan je eventuele promoties en riante salarisverhogingen in de toekomst wel schudden bij deze werkgever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
Config schreef op vrijdag 13 november 2015 @ 09:35:
En die andere aanbiedingen zijn juist je sterkste argument, juist wel gebruiken. Wel voorzichtig, maar in je achterhoofd houden.
Een loonsverhoging bewerkstelligen door te dreigen op te stappen is iets wat je maar een keer doet bij een werkgever. Ze kunnen over de brug komen, maar ze kunnen net zo makkelijk zeggen dat het je vrij staat te vertrekken.

Als je zo loonsverhoging weet te krijgen hangt daar ook een prijskaartje aan, namelijk dat men weet dat je overweegt (of overwoog) weg te gaan. Dat kan op je volgende beoordeling terugkomen als niet loyaal aan het bedrijf. Het is een riskant gokje.
Anoniem: 35872 schreef op vrijdag 13 november 2015 @ 08:09:

Ik heb geen idee in welke branche je werkt noch welke functie je hebt. Het is lastig bepalen daarom wat haalbaar kan zijn en wat niet. Wel kan ik zeggen dat in een jaar er 300 euro bruto per maand bij krijgen ambitieus is. Misschien zal je dan toch een tipje van de sluier moeten oplichten over wat je voor werk doet in wat voor branche.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paultje3181
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 08:36
Aangeven dat je andere aanbiedingen hebt gehad, is bij mij inderdaad de reactie dat het ze vrij staat dat te volgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gallus
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 08-07 20:20

Gallus

Cheesy

Je kunt aangeven dat in jouw ogen je ontwikkeling in salaris is achtergebleven bij de ontwikkeling van je kennis/kunde en je prestaties. Daarbij kun je best benoemen dat je in de markt ziet dat men in soortgelijke functies met dezelfde ervaring X verdient.

All I want is a warm bed, a kind word and unlimited power.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Free rider
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 21-05 22:23
Anoniem: 35872 schreef op donderdag 12 november 2015 @ 22:23:
Echter vind ik dat ik zeer goed functioneer, en zou graag wat geld erbij willen hebben in januari. Waarom?
(...)
En zo kan ik nog wel enkele dingen bedenken waarom ik goed presteer en een loonsverhoging wil.
Echter weet ik niet goed hoe ik dit tactisch kan brengen.
De beste manier: Uitrekenen wat je meerwaarde was voor het bedrijf. Stel je berekent dat jouw meerwaarde de werkgever 12.000 extra winst heeft opgeleverd - dan kan sta je sterk om een paar honderd per maand meer te vragen.
Nu is het niet altijd makkelijk om je meerwaarde te bepalen. Maar als het lukt, en je kan het uitleggen, zal geen manager die loonsverhoging weigeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Tja meerwaarde is lastig uit te rekenen..
Ik ben voornamelijk uitvoerend bezig.
50% is 2e en 3e lijn ondersteuning aan klanten, de rest is projectvorm en opleveringen voor klanten.

De winst voor het bedrijf (voor mijn werkzaamheden) is dat ik t.o.v. andere collega's veel meer werk verzet in minder tijd.
Het zit hem voornamelijk in efficienter werken en inzet.

Je kan vaak zeggen dat ik het werk voor 2 soms 3 man verzet. :) Krijg ook regelmatig te horen dat ik niet zo hard moeten werken :)

Daarnaast ben ik zeer flexibele en heb ik hart voor de zaak. Dit jaar alleen al meer dan 250 over uren.

Echt harde cijfers dat ik bv 100.000 euro heb opgeleverd voor het bedrijf heb ik niet, wel weet ik dat door mijn inzet de looptijd van projecten aanzienlijk heb kunnen verkorten. Bv 120 uur voor een project ingeschat (en wordt gefactureerd) terwijl ik er maar 40 uur mee bezig ben geweest.

Maarja die cijfers zijn me niet 100% bekend en weerlegbaar.

Ik ga het gewoon aangeven en maak een lijstje met dingen die vertellen waarom ik beter ben geworden en wat ik heb gepresteerd. Daarnaast maak ik wel de vergelijking met directe collega's om aan te tonen wat het verschil in kunde en inzet is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donderdraak
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09-07-2017
Je hoeft niet kort door de bocht een salaris verhoging aan te vragen. Je kunt ook eens in de zoveel tijd om een prestatie beloning vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

120 uur begroten en factureren terwijl je er maar 40 werkt? Dan is of jullie calculator incompetent, of jij hebt niet alle geoffreerde werkzaamheden uitgevoerd, en / of de klant wordt gewoon genaaid.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Aghanim
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Ik stuur een team van medewerkers aan en krijg natuurlijk regelmatig verzoeken om loonsverhoging. Persoonlijk vind ik dat je altijd vanuit je eigen kracht moet handelen. Oftewel: wat in jouw prestaties rechtvaardigt een loonsverhoging? Het overscoren op je doelstellingen is hiervan voor mij een voorbeeld maar ook het feit dat je wil groeien in je functie door meer taken en verantwoordelijkheden op je te nemen. Een derde mogelijkheid is om afspraken te maken over iets wat je wilt bereiken en daar een loonsverhoging aan koppelen.

Persoonlijk ben ik niet gevoelig voor vergelijken met collega's want dat kun je ook niet aan de kant van prestaties, houding, competenties en andere kernmerken 1 op 1 vergelijken. Ook niet aankomen met het feit dat je salaris totaal niet marktconform is want dan kun je beter ergens anders gaan werken.

Overigens ben ik van een mening dat een goede manager proactief aankomt met loonsverhoging omdat hij in staat is de momenten te herkennen waarop dit van toepassing is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n4m3l355
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 25-06 23:41
Het is voor mij enige tijd geleden dat ik een functionerings gebrek heb gehad echter ik gooide het altijd op "ik ben jong dus ik verwacht 10%", nu hielp het wel dat ik op een afdeling zat waar de gemiddelde leeftijd 50/55 jaar was en daarna de rechterhand was van mijn leiding gevende maar het is achteraf gezien zeker niet de sterkste onderbouwing geweest voor een verhoging.

Ik kijk nu zelf na hoe iedereen functioneert in welke schaal ze zitten, hoe ze hun targets bereiken, hoe onze klanten en mede collega's over hun denken en hoe ik hun toekomst binnen het bedrijf zie. Uiteindelijk krijgt iedereen wel een verhoging maar zeker 60% valt in een minimale verhoging, 20% krijgt een verhoging en 20% een stap daar boven soms gecombineerd met een promotie. Ik werk in China waar vooral de titel is toch wel een pre voor velen. Omgekeerd sommige is het ook het moment om ze voorzichtig te verzoeken om medio februari een nieuwe baan te zoeken (het nieuwjaar).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 311786

Aghanim schreef op zondag 15 november 2015 @ 10:29:
Persoonlijk ben ik niet gevoelig voor vergelijken met collega's want dat kun je ook niet aan de kant van prestaties, houding, competenties en andere kernmerken 1 op 1 vergelijken. Ook niet aankomen met het feit dat je salaris totaal niet marktconform is want dan kun je beter ergens anders gaan werken.
Lastig. Als je werkgever standaard (veel) minder dan marktconform betaald, dan zal op den duur iedereen wel een keer z'n vertrek aankondigen. Echter weten ook niet alle werkgevers wat iemand daadwerkelijk waard is, maar op een gegeven moment komt de werknemer daar zelf wel achter, bijvoorbeeld door een vrijblijvend gesprek aan te gaan met één of meer concurrenten, waaruit dan blijkt dat het gras bij hun wel degelijk groener is. Je huidige werkgever kan dan wel doodleuk aangeven dat je maar beter op zo'n voorstel in kunt gaan, maar ze kunnen ook het besluit nemen om naar de markt te "luisteren". Het kan beide kanten opgaan natuurlijk ;) Ik persoonlijk zou het echter wel aandurven, maar mijn situatie is natuurlijk mijn situatie en dat is voor iedereen weer anders.
n4m3l355 schreef op zondag 15 november 2015 @ 11:23:
Het is voor mij enige tijd geleden dat ik een functionerings gebrek heb gehad
En toch een verhoging gekregen? :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• groggy
  • Registratie: April 2004
  • Niet online
Anoniem: 35872 schreef op zondag 15 november 2015 @ 09:51:
Ik ga het gewoon aangeven en maak een lijstje met dingen die vertellen waarom ik beter ben geworden en wat ik heb gepresteerd. Daarnaast maak ik wel de vergelijking met directe collega's om aan te tonen wat het verschil in kunde en inzet is.
Vergelijken met collega's mag en maakt het concreet. Maar pas wel op dat je collega's niet afvalt / verklikt. Dus ik weet niet of het wijsheid is om namen te noemen in jouw vergelijking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
De winst voor het bedrijf (voor mijn werkzaamheden) is dat ik t.o.v. andere collega's veel meer werk verzet in minder tijd.
Het zit hem voornamelijk in efficienter werken en inzet.

Je kan vaak zeggen dat ik het werk voor 2 soms 3 man verzet. :) Krijg ook regelmatig te horen dat ik niet zo hard moeten werken :)

Daarnaast ben ik zeer flexibele en heb ik hart voor de zaak. Dit jaar alleen al meer dan 250 over uren.
En de zaak heeft hard voor jou. ;) Pas op met die overuurtjes maken. Straks neemt men het gewoon voor lief. Ik heb ook mensen gekend die 80 uur per week werkten en slechts 40 betaald krijgen. De rest schreven ze niet uit liefde voor de zaak. Nadeel was alleen dat de werkgever maar al te blij was met die gratis uren. En inderdaad sommigen van die lui zaten eerder in de ziektewet met een burn-out dan dat ze hun promotie kregen.

Die gratis uurtjes kunnen ook een verstoord beeld geven van hoeveel tijd er in een project is gegaan. Als jij 40 uur niet schrijft maar er wel aan besteed geeft dat een vertekend beeld. Net als 120 uur offeren en factureren terwijl er maar 40 in is gegaan. Als jij niet alles schrijft is het moeilijk om het aantal uren te calculeren.
Daarnaast maak ik wel de vergelijking met directe collega's om aan te tonen wat het verschil in kunde en inzet is.
Pas op dat dit niet bashen wordt van je collega's. Dat wordt je ook vaak niet in dank afgenomen.

Je moet het gesprek over meer salaris aangaan, maar je moet vooral de loonsverhoging dan verdienen op je eigen merites dan omdat je collega's slechter zijn dan jijzelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 699209

Overuren zijn leuk hoor, maar waarom werk je structureel 45 uur als je voor 40 uur betaald wordt. Zo snap ik wel dat je productiever bent dan je collega's, maar of het nu efficiënter is?
Echt harde cijfers dat ik bv 100.000 euro heb opgeleverd voor het bedrijf heb ik niet, wel weet ik dat door mijn inzet de looptijd van projecten aanzienlijk heb kunnen verkorten. Bv 120 uur voor een project ingeschat (en wordt gefactureerd) terwijl ik er maar 40 uur mee bezig ben geweest.
Jouw verdienste of die van de salesafdeling ;)

[ Voor 54% gewijzigd door Anoniem: 699209 op 15-11-2015 14:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Free rider
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 21-05 22:23
Tja meerwaarde is lastig uit te rekenen..
(...)

Maarja die cijfers zijn me niet 100% bekend en weerlegbaar.
Maar je bent er toch bijna? Door jou kon je werkgever 80 uur meer factureren dan noodzakelijk. Neem je uurtarief, bv. 60 Euro, en dit project heeft je werkgever al direct 4800 Euro opgeleverd.
Dat laatste is meestal niet handig, en kan meestal eenvoudig gepareerd worden door managers.
Als je met harde Euro's kan argumenteren heeft de manager het een stuk moeilijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08-07 11:52

Barrycade

Through the...

Anoniem: 35872 schreef op donderdag 12 november 2015 @ 22:23:
- objectives gehaald.
- duidelijk meer werk verzet dan collega's
- meer inzet getoond.
- vaak voortouw genomen.
- aantoonbaar ontwikkeld in mijn werk
Dus je hebt je werk naar tevredenheid gedaan... dus daarom krijg je meer dan de inflatie. Bedankt voor je inzet!

Ik zie niet direct in waarom voldoen aan de eisen van een goed werknemer iedereen opeens 10% meer loon zou moeten krijgen.

Maar dit is op basis van een lijstje op een forum. Denk dat je zelf zou moeten kunnen inschatten of je 10% waard bent of niet.

Goede reclame zin laatst was nog: "zou jij jezelf aannemen?" Dus zou jij jezelf voor 3500 en een lease auto?

Zoja: dan moet je je zelf ook gaan verkopen. Maar dan loop je de kans dat men zegt, succes met je carriere!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donleone83
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 11:00
Zelf vind ik je argumenten ook nog niet sterk, maar dat kan er ook aan liggen omdat wij je doelstellingen niet kennen die je met je manager afgesproken hebt. Overigens weet ik ook niet hoe oud je bent, wat je vooropleiding is en in welke branche je werkt, maar besef je wel dat als je met name een uitvoerende functie hebt (support) en je nog jong bent of weinig ervaring hebt (het feit dat je hier een topic over opent doet mij denken dat je dit nog niet eerder gedaan hebt), 3200 euro per maand al een heel flink salaris is. Daarnaast is 10% loonsverhoging erg veel en zal je normaal niet zomaar in één keer krijgen, tenzij je echt aantoonbaar enorme stappen hebt gezet en je functie daarbij aangepast en verzwaard wordt. 10% loonsverhoging in dezelfde functie is echt zeldzaam en voor een manager naar zijn bazen doorgaans echt niet te verkopen.

Vergelijken met collega's is in mijn ogen altijd een zwaktebod. Het gaat om jouw eigen prestaties, niet om die van je collega's. Als je die vergelijking nodig hebt, zijn je eigen prestaties dus eigenlijk niet voldoende 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAngry
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10:48
Overigens niet vergelijken tenzij al je collega's aanzienlijk meer geld verdienen voor hetzelfde werk. In die situatie heb ik weleens ongemerkt gezeten, echter is dit toen door de manager op eigen initiatief gerepareerd. Later heeft vergelijken met collega's inderdaad niets meer voor me gedaan.

Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
Free rider schreef op zondag 15 november 2015 @ 14:16:
Maar je bent er toch bijna? Door jou kon je werkgever 80 uur meer factureren dan noodzakelijk. Neem je uurtarief, bv. 60 Euro, en dit project heeft je werkgever al direct 4800 Euro opgeleverd.
Je moet je afvragen of dit ook wenselijk is. Er is dus een factor drie teveel gefactureerd. Als dat uitkomt kan het ook snel gedaan zijn met de reputatie van het bedrijf. Of de sales afdeling is volledig incompetent.

10% loon erbij is pittig, normaal weet je dat alleen te realiseren als je van baan wisselt. Zou je niet al blij zijn met 150 erbij ipv 80-100 euro die je normaliter krijgt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ari3
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
CMD-Snake schreef op zondag 15 november 2015 @ 18:56:
10% loon erbij is pittig, normaal weet je dat alleen te realiseren als je van baan wisselt. Zou je niet al blij zijn met 150 erbij ipv 80-100 euro die je normaliter krijgt?
Het is vreemd dat 10% erbij alleen mogelijk is als je van baan wisselt. Vanuit een werkgever is het dom om vast te houden aan een salarishuis als in de markt bepaalde functies beter gewaardeerd worden. Je krijgt vanzelf leegloop van goede mensen en alleen de minder/matig presenterende mensen blijven. Het maximeren van salarisverhogingen is gewoon slechte bedrijfsvoering.

"Kill one man, and you are a murderer. Kill millions of men, and you are a conqueror. Kill them all, and you are a god." -- Jean Rostand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
ari3 schreef op zondag 15 november 2015 @ 22:35:
Het is vreemd dat 10% erbij alleen mogelijk is als je van baan wisselt. Vanuit een werkgever is het dom om vast te houden aan een salarishuis als in de markt bepaalde functies beter gewaardeerd worden.
Het ligt aan hoe je salaris vastgelegd is. Als je met een CAO met schalen zit, dan is er soms weinig speelruimte. Bij een bedrijf zonder CAO, maar met loonschalen is er soms meer vrijheid. Maar 10% erbij blijft veel.
Je krijgt vanzelf leegloop van goede mensen en alleen de minder/matig presenterende mensen blijven. Het maximeren van salarisverhogingen is gewoon slechte bedrijfsvoering.
Ik weet niet welke sector de TS in zit, maar voor iets als IT detachering is dit de norm. En dan kijkt management heel verbaast als iedereen die een beetje goed is wegloopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EMP
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 26-06 00:58

EMP

Krulloos!

De juiste vraag is:

Remko: wat zei je manager(/werkgever) tijdens het vorige gesprek toen je vroeg: ik wil er volgend gesprek 10% loon bij krijgen, wat moet ik daarvoor doen?

Als je alles gedaan hebt wat hij vroeg (of zelfs iets meer/beter), dan kun je nu met vertrouwen het komende gesprek in gaan.

Weet je het antwoord niet op deze vraag, dan snap ik dat je hoop dat je 'toevallig' het goede hebt gedaan (en dit even probeert te checken op GoT), maar vraag het vooral volgende keer aan je manager.

Los daarvan; je hebt erg hard gewerkt, en zeker positieve dingen gedaan. Of dat een directe reden is voor loonsverhoging weet ik niet, maar het staat onomstotelijk vast dat jij erg veel enthousiasme en hart voor de zaak hebt. Dit kun je zeker gebruiken in het komende gesprek om aan te geven dat je graag verder wilt stromen/leren/groeien in dit bedrijf. Dan vervolgens dus concrete afspraken maken, dus een doel als 10% extra loon, of een hogere functie / verantwoordelijkheden over X tijd (typisch het volgende gesprek). Maak je doelen concreet, samen met de baas, en dan er aan werken! Succes!

[ Voor 37% gewijzigd door EMP op 16-11-2015 02:56 ]

Verbouwblog van mijn Schrootjespaleis uit 1925.
My anime addiction.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
EMP,

Bedankt voor de input, Ik heb het nog niet concreet aan mijn manager gevraagd dat ik er 10% op vooruit wil.
Ik ben onlangs wel (op eigen verzoek) overgeplaatst naar een andere expertise waar voor mij meer uitdaging ligt.
Mijn manager gaf toen ook al aan dat hij dit prima vond omdat ik dit wel "verdient" had, ik had mijn certificering behaald voor die expertise en goede inzet getoond.

Door o.a. mijn groei de laatste 2 jaar (aantoonbaar), vind ik mijn salaris eigenlijk ook niet meer passend.

De insteek die jij geeft EMP, gewoon vragen wat ik ervoor moet doen ga ik zeker toepassen in het komende gesprek. Ik denk dat dit wat vriendelijker overkomt dan de vraag dat ik er 10% bij wil hebben.
Verder zet ik gewoon alle plus punten waarop ik vind dat ik dit jaar zeer goed gepresteerd heb op papier, gewoon om extra gewicht in de schaal te leggen dat ik idd hart voor de zaak heb. En hopen dat de zaak ook een hart voor mij heeft :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yodah
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 04-07 12:47
"Door o.a. mijn groei de laatste 2 jaar (aantoonbaar), vind ik mijn salaris eigenlijk ook niet meer passend." dit gewoon op deze manier communiceren zou ik zeggen. Als dit echt zo is, weet je leidinggevende dat ook wel (als hij een beetje competent is). Heb je verder enig inzicht of een flinke salarisgroei reeel is? Heeft het bedrijf of je afdeling het financieel goed voor elkaar bijvoorbeeld?

Ik heb bij een vorige werkgever mijn grootste stappen in persoonlijke ontwikkeling en 'performance' in beroerde jaren voor de werkgever gemaakt. Heel fijn voor mij, maar er was gewoon nauwelijks ruimte om dat te belonen. Dan is het toch belangrijk om te bespreken en liefst op papier te zetten zodat er wat gebeurt op het moment dat het weer voor de wind gaat met het bedrijf.

Verder, denk er vooraf ook even over na wat je reactie is als er gewoon keihard gezegd wordt "je krijgt er 60 euro per maand bij en daar moet je het mee doen". Daar voorkom je wellicht mee dat je tijdens het gesprek onhandige dingen zegt. Maar het feit dat je dit topic gestart bent en er al zo mee bezig bent voorkomt dat wellicht al.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
Yodah schreef op maandag 16 november 2015 @ 16:23:
Verder, denk er vooraf ook even over na wat je reactie is als er gewoon keihard gezegd wordt "je krijgt er 60 euro per maand bij en daar moet je het mee doen". Daar voorkom je wellicht mee dat je tijdens het gesprek onhandige dingen zegt. Maar het feit dat je dit topic gestart bent en er al zo mee bezig bent voorkomt dat wellicht al.
In zo'n geval rustig blijven, niet zomaar dingen gaan roepen. En als je inderdaad denkt meer te kunnen krijgen zal je soms ook je vleugels moeten spreiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Yodah, bedrijf is zeer gezond en groeit zeer snel.
Ik zit er echt goed op mijn plek, heb het goed naar mijn zin, werkzaamheden en uitdagingen in overvloed.
Ontwikkeling wordt ook goed aan gedacht.

Dat ik er maar 60 euro bij krijg is zeker een optie, en houd ik zeker rekening mee.
Ik zal niet weggaan als ik niet mijn zin krijg. Misschien licht teleurgesteld, maar als de beloning niet in extra loon gegeven kan worden, dan misschien in extra trainingen? Ik hou het redelijk open.

Ik heb dit jaar al 4 concrete aanbiedingen laten varen, 2 ervan boden me het gewenste salaris, echter ga ik pas weg als het gevoel en de tijd juist zijn. Ik wil mezelf ontwikkelen in mijn huidig vakgebied en omgeving. Ergens anders weer van voren beginnen en opnieuw bewijzen zie ik als laatste uitweg.

Daarnaast heeft mijn huidige werkgever geen CAO of functiehuis, salaris is dus gewoon natte vinger werk.
Ze willen ooit nog wel een functiehuis implementeren, maar dat duurt nog wel jaren.

Salaris onderhandel je bij binnenkomst, daarna krijg je jaarlijks een correctie van 2-4% en evt een bonus.
Maarja we zullen zien, heb genoeg tips gekregen waar ik iets mee kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
ari3 schreef op zondag 15 november 2015 @ 22:35:
[...]
Het is vreemd dat 10% erbij alleen mogelijk is als je van baan wisselt. Vanuit een werkgever is het dom om vast te houden aan een salarishuis als in de markt bepaalde functies beter gewaardeerd worden. Je krijgt vanzelf leegloop van goede mensen en alleen de minder/matig presenterende mensen blijven. Het maximeren van salarisverhogingen is gewoon slechte bedrijfsvoering.
Dat is helemaal niet vreemd want als je iedereen lukraak 10% verhogingen gaat geven worden je loonkosten veel te hoog, creër je de verschillen in salaris tussen collega's die tot discussie gaan leiden en geef je mensen een vertekend beeld van hun waarde in de markt.

Leegloop voorkom je door, naast marktconforme arbeidsvoorwaarden, te zorgen voor andere aspecten die mensen boeien en binden zoals de cultuur, flexibiliteit, ontwikkelmogelijkheden en het overtreffen van de verwachtingen van je medewerkers. Of denk je dat de meest populaire bedrijven om voor te werken dat alleen zijn omdat ze jaarlijks 10% salarisverhoging toepassen?

Mensen die vertrekken vanwege salaris kun je op lange termijn toch niet behouden. Dat extra geld kun je beter steken in het ontwikkelen van goede opvolgers. Je bent echt niet onmisbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CubicQ
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 06:12
Wie heeft het over lukraak iedereen 10%+ verhoging geven?

Wanneer je in een jaar 10%+ meer waard bent geworden is het ook niet vreemd om 10%+ in salaris te stijgen. Zeker in de eerste jaren van je loopbaan is dat zeker mogelijk. En wanneer je iedereen betaalt wat hij daadwerkelijk waard is, creeer je juist geen verschil in salaris tussen collega's. Dat doe je wel door personen die snel groeien niet te belonen.

Bij mijn vorige werkgever heb ik in geen enkel jaar minder dan 10% salarisverhoging gehad (en in het begin >20%). Bij mijn huidige werkgever red ik de 10% niet, maar heb ik de eerste twee jaar daar erg dicht tegen gezeten. Dus werkgevers die ook groei van hun huidige werknemers belonen zijn er zeker wel.

Overige punten ben ik het overigens volledig met je eens. Salaris is absoluut niet het belangrijkste. En mensen meer betalen dan ze waard zijn is als bedrijf zonde, daarmee hou je ze niet vast. Ontbreken van voldoende/goed salaris is echter wel een demotiverende factor.

Het moeilijke is echter om te bepalen wat iemand waard is. Dat gaat wel wat verder dan een percentage van zijn omzet...
Pagina: 1