Mijn huidige pc is aan vervanging toe, en ik heb het een en ander opgezocht voor een mooie upgrade, maar ik ben nog niet zo zeker van de keuzes. En daarom heb ik jullie hulp nodig!
Wat het systeem moet kunnen:
Ik werk veel met muziek (Cubase Pro 8 ) en grafische programma's zoals Adobe After Effects, Photoshop en Cinema 4D. Ik wil zo min mogelijke stotteringen hebben, en het renderen van mijn projecten moeten een stuk sneller kunnen. Daarnaast worden er ook games mee gespeeld.
Huidige situatie
Processor: AMD FX 8350 met CoolerMaster V6GT koeler
Geheugen: 16Gb Corsair Vengeance DDR3 @ 1333Mhz
SSD 1: Samsung Evo 850 256Gb (Dit is de OS disk)
SSD 2: OCZ Vertex 3 Max IOPS 120Gb (Hier staan de games op).
HDD: 2x 7200 rpm WD HDD voor alle content
VGA: Sapphire R9 280x
Power: Coolermaster Gold 700W
De onderdelen die overgezet zullen worden:
HDD: Alle hardeschijven worden verhuisd naar het nieuwe systeem
Wat is het budget?
650 zuurverdiende euro's.
Wat ik zoek:
Een upgrade set, bestaande uit:
- Processor
- Intern Geheugen
- CPU koeler
- Moederbord
De processor:
Voor processor wil ik voor een Intel gaan. De reden is voornamelijk omdat het zuiniger is maar toch een goede performance heeft tegenover AMD, en omdat het beter omgaat met de grafische programma's die ik gebruik. Hiermee zou het renderen van graphics dus sneller moeten gaan. Tevens werkt Cubase dan stabieler. Dus AMD gaat het niet worden. Zojuist is de nieuwe Skylake uitgekomen, dus waarom niet? Maar welke?
De processor moet aan de volgende eisen voldoen;
- Overklokken is geen pré
- Ik wil er zo'n 5 jaar mee doen, net zoals mijn huidige en vorige pc's.
- Ingebakken graphics hoeft niet, daar heb ik een videokaart voor.
Moederbord:
- Zo veel mogelijk USB poorten, ik wil het liefst geen extra kaarten aansluiten
- ATX, geen kleinere variant
- Minimaal 4 slots voor intern geheugen.
- UEFI, maar volgens mij is dat tegenwoordig standaard
- Eventueel een 2de PCI Express slot voor een 2de R9 280X
Geheugen:
- 2x 8Gb vanwege eventuele latere upgrade naar 4x 8Gb anders zit ik over mijn budget
- Het moet DDR4 geheugen zijn, volgens mij is de snelste kloksnelheid 2133MHz die overweg kan met de Skylake i7 processor. Maar als het sneller kan voor niet heel veel extra geld, zeg ik geen nee.
Koeler
- Zo stil mogelijk, ik wil niet de hele tijd naar de OST van een koeler luisteren. Tijdens gamen maakt het niks uit.
- Grootte maakt niet uit, mijn huidige CoolerMaster V6GT is behoorlijk lomp, maar koelt naar tevredenheid.
- Makkelijk kunnen schoonmaken zou erg fijn zijn, de huidige V6GT is niet eenvoudig uit elkaar te halen om de koelrib schoon te maken.
- Geen voorkeur voor merk, ik heb nu CoolerMaster maar heb in een andere BeQuit!. Dit is voor mijn één pot nat
Uiteraard moeten alle onderdelen compatible zijn met elkaar. Zo kwam ik er met mijn huidige systeem achter dat mijn Corsair Vengeance geheugen (4x 4Gb) een kloksnelheid heeft van 1600Mhz, maar mijn moederbord klokt het terug naar 1333Mhz, ook als het in de BIOS wordt overgeklokt.
[b]Merken voorkeur:/b]
Ik ben altijd tevreden geweest over Gigabyte en MSI. Asus kwaliteit is bij mij wisselvallig, hit or miss. Slechte ervaring gehad met ASrock, 2x een moederbord van gehad en 2x binnen 2 jaar moeten vervangen.
Maar laat je niet leiden tot mijn gevoelens
Ik denk dat ik zo alles heb kunnen aangeven wat mijn eisen zijn. Ik ben er al een tijdje uit geweest qua pc's bouwen, dus please correct me if im wrong
Groeten!
Niels
Wat het systeem moet kunnen:
Ik werk veel met muziek (Cubase Pro 8 ) en grafische programma's zoals Adobe After Effects, Photoshop en Cinema 4D. Ik wil zo min mogelijke stotteringen hebben, en het renderen van mijn projecten moeten een stuk sneller kunnen. Daarnaast worden er ook games mee gespeeld.
Huidige situatie
Processor: AMD FX 8350 met CoolerMaster V6GT koeler
Geheugen: 16Gb Corsair Vengeance DDR3 @ 1333Mhz
SSD 1: Samsung Evo 850 256Gb (Dit is de OS disk)
SSD 2: OCZ Vertex 3 Max IOPS 120Gb (Hier staan de games op).
HDD: 2x 7200 rpm WD HDD voor alle content
De onderdelen die overgezet zullen worden:
HDD: Alle hardeschijven worden verhuisd naar het nieuwe systeem
Wat is het budget?
650 zuurverdiende euro's.
Wat ik zoek:
Een upgrade set, bestaande uit:
- Processor
- Intern Geheugen
- CPU koeler
- Moederbord
De processor:
Voor processor wil ik voor een Intel gaan. De reden is voornamelijk omdat het zuiniger is maar toch een goede performance heeft tegenover AMD, en omdat het beter omgaat met de grafische programma's die ik gebruik. Hiermee zou het renderen van graphics dus sneller moeten gaan. Tevens werkt Cubase dan stabieler. Dus AMD gaat het niet worden. Zojuist is de nieuwe Skylake uitgekomen, dus waarom niet? Maar welke?
De processor moet aan de volgende eisen voldoen;
- Overklokken is geen pré
- Ik wil er zo'n 5 jaar mee doen, net zoals mijn huidige en vorige pc's.
- Ingebakken graphics hoeft niet, daar heb ik een videokaart voor.
Moederbord:
- Zo veel mogelijk USB poorten, ik wil het liefst geen extra kaarten aansluiten
- ATX, geen kleinere variant
- Minimaal 4 slots voor intern geheugen.
- UEFI, maar volgens mij is dat tegenwoordig standaard
- Eventueel een 2de PCI Express slot voor een 2de R9 280X
Geheugen:
- 2x 8Gb vanwege eventuele latere upgrade naar 4x 8Gb anders zit ik over mijn budget
- Het moet DDR4 geheugen zijn, volgens mij is de snelste kloksnelheid 2133MHz die overweg kan met de Skylake i7 processor. Maar als het sneller kan voor niet heel veel extra geld, zeg ik geen nee.
Koeler
- Zo stil mogelijk, ik wil niet de hele tijd naar de OST van een koeler luisteren. Tijdens gamen maakt het niks uit.
- Grootte maakt niet uit, mijn huidige CoolerMaster V6GT is behoorlijk lomp, maar koelt naar tevredenheid.
- Makkelijk kunnen schoonmaken zou erg fijn zijn, de huidige V6GT is niet eenvoudig uit elkaar te halen om de koelrib schoon te maken.
- Geen voorkeur voor merk, ik heb nu CoolerMaster maar heb in een andere BeQuit!. Dit is voor mijn één pot nat
Uiteraard moeten alle onderdelen compatible zijn met elkaar. Zo kwam ik er met mijn huidige systeem achter dat mijn Corsair Vengeance geheugen (4x 4Gb) een kloksnelheid heeft van 1600Mhz, maar mijn moederbord klokt het terug naar 1333Mhz, ook als het in de BIOS wordt overgeklokt.
[b]Merken voorkeur:/b]
Ik ben altijd tevreden geweest over Gigabyte en MSI. Asus kwaliteit is bij mij wisselvallig, hit or miss. Slechte ervaring gehad met ASrock, 2x een moederbord van gehad en 2x binnen 2 jaar moeten vervangen.
Maar laat je niet leiden tot mijn gevoelens
Ik denk dat ik zo alles heb kunnen aangeven wat mijn eisen zijn. Ik ben er al een tijdje uit geweest qua pc's bouwen, dus please correct me if im wrong
Groeten!
Niels