P1 uitlezen, nieuwe meter, database probleem

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luchtenburger
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 06:54
Vandaag hebben we een nieuwe slimme meter (en gasmeter) gekregen nadat de vorige spontaan is gestopt met het doorgeven van de gasstanden.... 8)7
Ik heb een RPi aangesloten op de meter om de meterstanden uit te lezen en op te slaan in een MySQL database (meterstanden worden elke 5 minuten letterlijk in de database gezet). Verder heb ik een webpagina gemaakt met grafieken om alles mooi inzichtelijk te maken.

Om het verbruik te bepalen, trek ik meter standen van elkaar af. Nu ik echter een nieuwe meter heb, zijn de meterstanden weer bij 0 begonnen. Hierdoor kloppen de berekeningen uiteraard voor geen meter ( ;) ) meer...

Ik zou vanaf nu de uitgelezen meterstanden kunnen ophogen met de laatste stand van de oude meter, maar dan staat de exacte meterstand niet meer in mijn database... (is dat erg?? Geen idee, ik vind het alleen mooier om de letterlijke meterstanden in de database te zetten).

Heeft iemand een idee hoe ik hier op een correcte manier mee om kan gaan?

Nibe S2125-12, VVMS320 / Home Assistant (MinisForum U700; CONBEE II; RF-LINK)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Laatst online: 00:55

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Bestaande tabellen met data kopieren naar nieuwe naam en dan bestaande tabellen leeggooien. Heb je oud en nieuw bij elkaar.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luchtenburger
De data komt wel in dezelfde tabel, maar het is niet meer aansluitend. Ruw voorbeeld van meterstanden:
11-11-2015 00:00 3000kWh
12-11-2015 00:00 3010kWh
13-11-2015 00:00 0003kWh

Als ik het verbruik nu uit wil rekenen kom ik voor 12-11-2015 op (3010 - 3000) 10kWh uit.
Voor 13-11-2015 kom ik echter op (0003 - 3010) -3007kWh uit....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ge2rt
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 01-09 17:24

Ge2rt

4.8 kWp - gas/jr: <300 m3 :-)

Data tot en met 12-11 3010 vanaf trekken in de database.
Heb je negatieve meterstanden, maar het verbruik klopt wel weer.

Of een extra kolom toevoegen voor de gecorrigeerde verbruiken, en die kolom via een of andere procedure telkens laten berekenen. Maar geen idee hoe dat zou moeten in combinatie met MySQL.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beatman
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 07-06 15:05
Nooit aan je brondata knoeien. Ik zou een aparte tabel of query maken die de mutatie per dag berekent en daar de som van nemen over de periode die je wilt. Zo kun je over twee verschillende telwerken heen rekenen.

Met een case statement kun je op de dag van de wisseling een uitzondering maken. Als je een fysieke mutatietabel maakt kun je daar ook de waarde zelf aanpassen.

www.energiepionier.nl Energiebesparing, duurzaamheid en domotica

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luchtenburger
Ik moet nog even goed over de beste oplossing nadenken, maar ik ben er al wel over uit dat ik de meterstanden gewoon in hun originele vorm blijf opslaan.
Er zal dus een tabel bij moeten komen waarin het verbruik geregistreerd wordt, hier moet ik nog een juiste strategie voor gaan uitvogelen.

Update 15-11-2015:
Probleem blijkt uiteindelijk een stuk eenvoudiger op te lossen. Ik heb een PHP functie gemaakt welke compenseert voor de meterstanden na een bepaalde datum. Voor de gasmeter ziet dit er als volgt uit:
code:
1
2
3
4
5
6
7
function compensateGas($value, $date) {
    $new_value = $value;
    if ($date > "2015-11-14") {
        $new_value = $new_value + 4644;
    }
    return $new_value;
}

Mocht ik over een aantal jaren weer een nieuwe meter krijgen, dan komt er weer een 'if date > yyyy-mm-dd' statement bij 8)

[ Voor 47% gewijzigd door Luchtenburger op 15-11-2015 22:02 . Reden: Oplossing toegevoegd ]

Pagina: 1