Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Th@_M@ster
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10-09 20:17
Misschien niet helemaal het juiste forum ervoor maar doe toch een poging

Sinds een paar weken doet de meter van de ketel raar.
Als de ketel aangeeft dat die de cv installatie verwarmt gebeurt er dit

https://vid.me/Rsi6

Dit kan zo een 10 min duren voordat de ketel echt aanslaat. Ook hieronder nog een filmpje waar het er wat "heftiger" aan toe ging.

https://vid.me/70Tk

Weet iemand wat dit kan zijn? De ketel verwarmt in principe nog goed maar het lijkt mij dat dit niet nog lang goed kan gaan? Kan het zijn dat dit de waterpomp is?

Het betreft een Nefit comline HRC 23/28V

Ka-tjing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Voor wat het waard is, als ik een cv bijvul dan sluit ik de wateraanvoer (kraan) in éénkeer dicht. Als de manometer een beetje heen en weer wabbelt kun je er vrij zeker van zijn dat het expansievat nog goed is. Dat is hoe ik het doe. Er zullen andere meningen zijn, hoor ik dan wel..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 11-09 07:09

Gasschuif

9,4 kWp, 3 L/LWPs, 8kW Mitsu

Wat is de druk als de pomp uit staat??

Lijkt alsof er lucht in het systeem zit, recent iets veranderd of bijgevuld?. Zit de ketel beneden of op zolder?

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Th@_M@ster
Druk als die uit staat is 1.9 vrij hoog maar hij heeft ook op 1.2 gestaan en toen hetzelfde probleem.

Alles al paar maal ontlucht er is niets veranderd voor de rest. Ketel staat op zolder

Ka-tjing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif

Gasschuif

Th@_M@ster schreef op vrijdag 13 november 2015 @ 17:40:
Druk als die uit staat is 1.9 vrij hoog maar hij heeft ook op 1.2 gestaan en toen hetzelfde probleem.

Alles al paar maal ontlucht er is niets veranderd voor de rest. Ketel staat op zolder
Ok, 1,9 bar is vrij hoog als de ketel op zolder staat. 0,5 a 1 bar is dan gebruikelijk.

Nog vergeten te vragen, hoe oud is het expansievat, en wat is de voordruk ervan en wat is de waterinhoud van het vat.
(lees zou ie kapot kunnen zijn)

Als je nergens aan begint zijn de gevolgen niet te overzien. PVoutput Officieel gasloos sinds 04-2016. 8kW VAA Zubadan (met 92L buffervat/hydraulische scheiding) voor de CV met 9 radiatoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 00:10
Pomp is stuk. Gaat dan pulseren bij dit type ketel.

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-09 00:55

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Gasschuif schreef op zondag 15 november 2015 @ 17:32:
[...]

Ok, 1,9 bar is vrij hoog als de ketel op zolder staat. 0,5 a 1 bar is dan gebruikelijk.
Nog nooit gedaan, de meeste ketels doen het niet eens onder de 1 bar. Mijn systeem ontlucht heel slecht/moeilijk onder de 2 bar, dus ik houd dat minimaal aan.

Dat schommelen is een kapotte pomp, waarschijnlijk is hij een (of paar) keer erg warm geweest. Ik herken het van pompjes op het werk waar stoomverwarmd water door een cv pomp verpompt word en nog wel eens mis ging zodat die pomp een tijdje boven de 110 graden geweest was. Pomp vernieuwd en weg is het weer.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif

Gasschuif

Rol-Co schreef op zondag 15 november 2015 @ 18:18:
[...]

Nog nooit gedaan, de meeste ketels doen het niet eens onder de 1 bar. Mijn systeem ontlucht heel slecht/moeilijk onder de 2 bar, dus ik houd dat minimaal aan.

Dat schommelen is een kapotte pomp, waarschijnlijk is hij een (of paar) keer erg warm geweest. Ik herken het van pompjes op het werk waar stoomverwarmd water door een cv pomp verpompt word en nog wel eens mis ging zodat die pomp een tijdje boven de 110 graden geweest was. Pomp vernieuwd en weg is het weer.
Zou zomaar kunnen, ik heb wel een aantal pompen in mijn werkverleden eruit laten trekken bij problemen.
Te heet gelast, zonder koude waterdoek voor koeling. (flens pompen dus)
Resultaat waaier los van de as. (gesmolten) of waaier sterk vervormd, en te lage opbrengst.

Mijn intergas 22 kW HR ketel (al lange tijd buiten gebruik door de WP's) draaide nog bij 0,6 bar voordruk.

[ Voor 6% gewijzigd door Gasschuif op 15-11-2015 19:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Gasschuif schreef op zondag 15 november 2015 @ 19:15:
[...]

Zou zomaar kunnen, ik heb wel een aantal pompen in mijn werkverleden eruit laten trekken bij problemen.
Te heet gelast, zonder koude waterdoek voor koeling. (flens pompen dus)
Resultaat waaier los van de as. (gesmolten) of waaier sterk vervormd, en te lage opbrengst.
Dat ik bij zulke pompjes iets aan de waaier zou zien had ik ook verwacht maar daar zie je gek genoeg niets aan, 1 of andere manier is hij wat vervormd door de warmte waardoor de rotor en stator niet passend meer is en schokkend gaat draaien. Nou waren dit wel de grundfoss rvs versie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gasschuif

Gasschuif

Rol-Co schreef op zondag 15 november 2015 @ 19:21:
[...]

Dat ik bij zulke pompjes iets aan de waaier zou zien had ik ook verwacht maar daar zie je gek genoeg niets aan, 1 of andere manier is hij wat vervormd door de warmte waardoor de rotor en stator niet passend meer is en schokkend gaat draaien. Nou waren dit wel de grundfoss rvs versie.
OK, we weten niet wat voor soort waaier er in zit, maar het pulseren lijkt op een cavitatie achtig probleem.
(springen over de pompcurve) Komt inderdaad voor bij een vervormde of los zittende waaier. (of soms ook bij een verstopt aanzuigfilter door dooie duiven bij koeltorens, maar dan ga ik offtopic. :+ )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Simpelste is als de ts het pompje vervangt, hoeft niet veel te kosten als je dezelfde gebruikt maar mooier is natuurlijk gelijk een mooie alpha 2 of een wilo yonos mits dat allemaal past natuurlijk. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Th@_M@ster
Bedankt voor de reacties. Nieuwe pomp kost €239,- . Een gerecertificieerde zal vast wel goedkoper zijn. Ketel is bijna 14 jaar oud..overweeg toch om dan een nieuwe te kopen..

Ka-tjing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 00:10
Alpha oid zal niet passen, deze ketel heeft geen driewegklep, maar in plaats daarvan een pomp die 2 kanten op kan lopen.

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Pagina: 1