Videokaart dood? Betreft: 7970 GHz Edition

Pagina: 1
Acties:

• Alphacell
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 29-01 07:36
Beste Tweakers,

Ik heb een serieus probleem met mijn computer, ik kan namelijk niet zonder :p
Vandaag tijdens het spelen van het spel Rust, viel mijn computer opeens uit.
Ik schrok enorm en ging gelijk van het ergste uit, dat mijn computer helemaal dood zou zijn.
Heb even gewacht en hem daarna proberen aan te zetten, net de fans draaide even rond voor een halve seconde en dat was het. Ik ruik verder ook geen brandlucht of zo aan de componenten en zie ook geen brandplekken of wat dan ook.

Dit zijn mijn specs:
i5-3570k
Asus ROG Z77 Maximus V Formula
XFX HD7970 GHz edition
16 GB Corsair Vengeance DDR3 1600 MHz
Samsung Evo SSD 250 gb
Seagate 2 TB 7200 rpm
EVGA Supernova G2 1000 Watt (ik weet het, is een overkill.)

Dus ben ik gaan troubleshooten en dacht gelijk aan de GPU, deze heb ik dus verwijderd. En zonder GPU start de computer wel gewoon normaal op. Heb daarna mijn CMOS gereset in de hoop dat het daar aan lag. Maar nee hoor de computer ging niet aan met de GPU er in. Hierna heb ik de kaart nogmaals verwijderd uit het systeem en toen ging hij wel weer gelijk aan.

Ik denk dus zelf voor bijna 99% zeker dat het mijn GPU kapot is. maar weet het niet helemaal zeker.
Heeft iemand hier ervaring mee? Het zou lullig zijn als ik een andere videokaart koop en dat het systeem het dan alsnog niet doet? Dat het misschien aan mijn moederbord licht maar dit lijkt me sterk aangezien hij zonder GPU verder wel gewoon goed functioneert, via mijn Onboard Graphics.

Wij kan mij uit de brand helpen? Letterlijk en figuurlijk haha :p.

PS: Nu zag ik daarnet nog een aantal recente topics staan betreft dezelfde GPU, het kwam er op neer dat deze mensen ook problemen hadden met de kaart. Misschien een teken dat deze kaarten ver aan hun eind zijn?

Met vriendelijke groet,

Stefan Barra

• celshof
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 29-01 11:43
Kun je de video kaart nog in een ander systeem uitproberen? Als het daar wel werkt, dan zou het je moederbord kunnen zijn.

• Alphacell
@celshof

Bedankt voor de reactie
Dat is een goeie, ik kan hem vast wel testen in het systeem van een maatje van me. Maar kan dit niet schadelijk zijn voor zijn systeem?

Mvg,

Stefan

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 29-01 21:32

Nemesizz

Untouchable

Alphacell schreef op vrijdag 13 november 2015 @ 17:22:
@celshof

Bedankt voor de reactie
Dat is een goeie, ik kan hem vast wel testen in het systeem van een maatje van me. Maar kan dit niet schadelijk zijn voor zijn systeem?

Mvg,

Stefan
Zolang je maatje geen Chinese 'plof-voeding' heeft niet, moderne (althans goede) voedingen hebben wel
beveiliging voor dingen zoals kortsluiting (waar je nu mee te maken hebt als ik dat zo lees, dat je fans een tikje geven en meer niet duid meestal op kortsluiting).

• LopendeVogel
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 12:04
celshof schreef op vrijdag 13 november 2015 @ 16:58:
Kun je de video kaart nog in een ander systeem uitproberen? Als het daar wel werkt, dan zou het je moederbord kunnen zijn.
Dan zou het het moederbord KUNNEN zijn inderdaad.
Wat ook nog in overweging gebracht kan worden als ik naar de klachten kijk: de voeding.

Althans de voeding is het eerste waar ik aan dacht..

Ik heb precies hetzelfde meegemaakt en bij mij was het de voeding die ermee gekapt was, die kon niet meer voldoende stroom geven waardoor het systeem aanging en enkele sec weer uit ( wellicht zodra die de GPU aanspreekt stopt hij ).
Maar neemt natuurlijk niet weg dat het ook de GPU zelf kan zijn of het moederbord.

Probeer voor de gein eens je GPU te gebruiken maar dan niet de voeding connectoren aan te sluiten ( zou geen slechte gevolgen mogen hebben )

[ Voor 34% gewijzigd door LopendeVogel op 13-11-2015 17:34 ]

• LopendeVogel
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 12:04
-The_Mask- schreef op vrijdag 13 november 2015 @ 17:47:
Dat werkt niet en het is niet de voeding. :p
Wat werkt niet? Systeem opstarten terwijl je GPU niet aangesloten is op je voeding? Dat werkt wel. Nu weet ik natuurlijk niet hoe dat bij de nieuwste kaarten zit, maar een 7970 zou je op moeten kunnen starten zonder voedingsconnectoren erin geduwd..
Bij mij was het WEL de voeding met diezelfde klachten, nu weet ik natuurlijk niet of jij bij deze tweaker thuis geweest bent of andere informatie gekregen hebt, maar je komt wel snel met jou conclusie ;)

Nu weet ik dat jij redelijk veel verstand hebt van voedingen, maar wat ik aangeef zijn praktijk ervaringen bij mezelf :D

[ Voor 12% gewijzigd door LopendeVogel op 13-11-2015 17:54 ]

• Alphacell
Bedankt allemaal voor de reacties

Ik ga de kaart zoiezo in mijn maat zn pc proberen. En als ik de kaart aansluit zonder voeding en hij opstart? Kan ik dan constateren dat het aan mijn voeding licht? Ik zou het trouwens raar vinden als het mijn voeding is aangezien deze pas een jaar later ofzo in mijn systeem is gekomen, heeft eerst een andere voeding in gezeten.

Als de kaart het wel bij een maat doet zou het het pci-e slot(en) kunnen zijn van mijn moederbord? Neem ik aan?

Is het trouwens mogelijk om de kaart in een ander pci-e slot te proberen of werkt dit zoiezo niet ? Omdat er dan ook een kaart in de eerste moest zitten waarschijnlijk?

• Nemesizz

Nemesizz

Untouchable

En als ik de kaart aansluit zonder voeding en hij opstart? Kan ik dan constateren dat het aan mijn voeding licht?
Niet perse, kan het ook nog aan de PEG connectoren op je kaart liggen :P
Ik zou het trouwens raar vinden als het mijn voeding is aangezien deze pas een jaar later ofzo in mijn systeem is gekomen
Zegt ook niet alles, ook goede voedingen kunnen op onverklaarbare wijze spontaan dood gaan. Enige geluk met een goede voeding; die neemt meestal de rest van je systeem niet mee.
Echter, het lijkt mij zeer onwaarschijnlijk dat het de voeding is in dit geval.
Als de kaart het wel bij een maat doet zou het het pci-e slot(en) kunnen zijn van mijn moederbord? Neem ik aan?
Kan inderdaad het geval zijn.
Is het trouwens mogelijk om de kaart in een ander pci-e slot te proberen of werkt dit zoiezo niet ? Omdat er dan ook een kaart in de eerste moest zitten waarschijnlijk?
Als je moederbord meerdere PCI-e 16x sloten (qua lengte, qua lanes hoeft niet, mag ook 8x of 4x zijn) heeft kun je het ook in een ander slot proberen op je eigen bord.

Alleen bij oudere SLI borden moest je (soms) toen zo'n kaartje omzetten om het 2e slot te kunnen gebruiken, maar dat is hier niet van belang.

• Alphacell
Bedankt allemaal als ik morgen thuis ben ga ik even het een en ander proberen.
Jullie horen ee nog van!

Met vriendelijke groet

• Alphacell
hallo,

Ik heb de kaart in een andere slot geprobeerd op mijn moederbord met de voedingskabels er gewoon in.
Dit leverde geen resultaat op, echter heb ik de kaart nu in de eerste slot zitten waar hij tijdens het incident ook in zat. zonder de voedingskabels. En de computer start gewoon op..
Ik heb hem nog niet in een andere computer geprobeerd.

Ik ga proberen andere kabels te gebruiken naar de gpu. misschien dat een van de voedingskabels kapot is?

ik heb het geprobeerd met andere kabels, originele die bij de voeding zaten: geen resultaat.
Ik heb de kabels op een andere aansluiting op mijn psu geprobeerd: Geen resultaat
De fans van de kaart draaien wel gewoon als de kaart zit aangesloten zonder stroom.

Na nogmaals proberen met de nieuwe kabels op een andere aansluiting op de psu kwam er een steekvlam uit de videokaart aan de achterkant, recht tegenover de stroom aansluiting (de beveiliging kickte niet in deze keer denk ik)? ik heb computer uitgezet en de videokaart gelijk uit mijn systeem gehaald...

Ik weet het niet meer? :o

[ Voor 42% gewijzigd door Alphacell op 14-11-2015 11:58 ]

• Nemesizz

Nemesizz

Untouchable

Die videokaart kan nu wel de prullenbak in, of als muurdecoratie dienen, als er een steekvlam uitkwam is die niet meer te redden.

Waarschijnlijk was er toch wat kapot in het voedingscircuit op de kaart (bij de PEG connectors).
Nu maar hopen dat er met die steekvlam niet meer kapot is gegaan dan alleen je videokaart....

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Alphacell schreef op zaterdag 14 november 2015 @ 11:30:

Na nogmaals proberen met de nieuwe kabels op een andere aansluiting op de psu kwam er een steekvlam uit de videokaart aan de achterkant, recht tegenover de stroom aansluiting (de beveiliging kickte niet in deze keer denk ik)? ik heb computer uitgezet en de videokaart gelijk uit mijn systeem gehaald...
Wat heb je hier precies gedaan? Heb je verkeerde kabels gebruikt of de kabels in een verkeerde aansluiting gedrukt zodat je kortsluiting kreeg? Jouw voeding is namelijk een single rail voeding van 1000W dus een kortsluitbeveiliging is amper aanwezig. Single rail 12V voeding van 1000W of meer is nu eenmaal gevaarlijk.
Ik weet het niet meer? :o
Nou ja garantie heb je denk ik nu niet meer en de videokaart is nu zeker weet helemaal stuk, dus je kunt nu een nieuwe kopen en hopen dat de rest nog leeft.
JeroenC schreef op vrijdag 13 november 2015 @ 17:51:
[...]

Bij mij was het WEL de voeding met diezelfde klachten, nu weet ik natuurlijk niet of jij bij deze tweaker thuis geweest bent of andere informatie gekregen hebt, maar je komt wel snel met jou conclusie ;)
Ik zie mensen heel vaak onterecht de schuld aan de voeding geven, meestal omdat ze geen idee hebben wat een voeding doet of hoe die werkt. Overigens betekend het ook helemaal niet dat als je de voeding vervangt en het probleem weg is het werkelijk de voeding was.

Ik zie echter op je profiel dat je een Cooler Master GX 650W hebt of had en dat is wel een voeding waarvan je grote problemen mag verwachten. Als je goede reviews van te voren had gelezen van de GX serie wist je ook dat het een hele beroerde serie was met veel problemen.

[ Voor 31% gewijzigd door -The_Mask- op 14-11-2015 13:02 ]

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

• SAiN ONeZ
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 29-01 19:21

SAiN ONeZ

Ⅎnll-Ԁɹooɟǝp Ⅎool

Ik heb ooit 2x 9800gtx nieuw uit de verpakking gehaald, in me systeem gebouwd, en na inbouwen en aanzetten kwam er ook een steekvlam uit me pc na inschakelen, na me onderbroek verschonen en nog eens inspecteren bleek het gelukkig een led fan te zijn geweest die dit veroorzaakt had en werkten de gloednieuwe kaarten nog altijd :D

N47h4N|The secret to creativity is knowing how to hide your sources| Dyslexic atheists don't believe in doG! | ˙ʞuɐlq ʇɟǝl ʎllɐuoᴉʇuǝʇuᴉ sɐʍ ǝɔɐds sᴉɥ┴ ®

• Alphacell
Geachte @ -The_Mask-,

Tijdens het gamen viel mijn computer opeens uit. Toen ik hem terug aan probeerde te zetten. deden de fans het voor een halve seconde en licht op mijn moederbord brandde ook. Hierna viel de computer uit.
Mijn instinct ging gelijk op de videokaart af. (Het is gewoon altijd al een slechte kaart geweest op het gebied van temperatuur etc, ga ook nooit geen XFX kaart meer halen.)

Stappen die ik heb geprobeerd:
De computer laten afkoelen ik dacht misschien is hij te warm geworden ? videokaart dus in pci-e slot 1 laten zitten met voedingskabels: fans spinde een halve seconde dat was het.

Na aanleiding van reactie's, de kaart in slot 2 gestopt met externe voeding: fans spinde een halve seconde dat was het.

Na aanleiding van reactie's, de kaart in slot 1 gestopt zonder externe stroom. de computer starte gewoon. Ik dacht hierbij de conclusie te trekken dat het niet de videokaart was omdat de fans wel gewoon draaide. Echter zat ik nog wel op de onboard gpu met mijn scherm. :p

Ik ben dus gaan zoeken in de stroomkabels van de psu naar de gpu. heb dus de kabels op die op het moment van plotseling uitvallen, verwisseld met andere originele kabels die bij de voeding zaten. geen resultaat.

Hierna heb ik deze kabels in andere pci-e stroom aansluitingen gestopt op mijn psu dus in 4 en 5 in plaats van 1 en 2.

Toen kwam de vlam uit de gpu aan de achterkant dus de moederbord zijde. recht tegenover de stroom connectoren op de gpu. (als je vanaf de zijkant naar de pc kijkt, dus rechts achter op de gpu.

Het leek of hij deze keer de computer wel wilde opstarten. Ik heb snel de switch op mijn psu uitgezet in de hoop dat er niet meer componenten gefrituurd werden.
(dus dat dit zogenaamde geval dat de fan maar een halve seconde draaide, de beveiliging was die insloeg tijdens alle andere pogingen die ik heb gedaan, en dit deze keer dus niet heeft gedaan.)

Ik heb de gpu verwijderd en de computer functioneert gewoon op dit moment zonder gpu. (Ik type dit nu op de desbetreffende computer.)

Ik wil nu ook een andere GPU aanschaffen maar stel dat het toch de psu of het moederbord is. (wat me sterk lijkt aangezien de computer het zo gewoon prima doet). Kan dit kwaad voor de nieuwe GPU?

Misschien wordt deze ook gefrituurd en kan ik hem nietmeer RMA'en.

Met vriendelijke groet,

Stefan Barra

• Rickkamminga
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 04-02-2025
Weet je zeker dat connector 4 en 5 op je voeding bedoeld zijn voor de PCI-e voedingskabels? Ik kan me nauwelijks voorstellen dat dat niet het geval is, maar misschien heb je de videokaart per ongeluk de verkeerde spanning op de verkeerde pinnen gegeven door de PCI-e kabels op de verkeerde connector van de voeding aan te sluiten.

Nouja, het mag wel duidelijk zijn dat je kaart getoast is. Jammer, XFX7970's waren echt fijne kaarten en overclockten als een beest ;(

• Alphacell
Nemesizz schreef op zaterdag 14 november 2015 @ 12:45:
Die videokaart kan nu wel de prullenbak in, of als muurdecoratie dienen, als er een steekvlam uitkwam is die niet meer te redden.

Waarschijnlijk was er toch wat kapot in het voedingscircuit op de kaart (bij de PEG connectors).
Nu maar hopen dat er met die steekvlam niet meer kapot is gegaan dan alleen je videokaart....
Muurdecoratie is een leuk idee trouwens :p

• Alphacell
Rickkamminga schreef op zaterdag 14 november 2015 @ 13:54:
Weet je zeker dat connector 4 en 5 op je voeding bedoeld zijn voor de PCI-e voedingskabels? Ik kan me nauwelijks voorstellen dat dat niet het geval is, maar misschien heb je de videokaart per ongeluk de verkeerde spanning op de verkeerde pinnen gegeven door de PCI-e kabels op de verkeerde connector van de voeding aan te sluiten.

Nouja, het mag wel duidelijk zijn dat je kaart getoast is. Jammer, XFX7970's waren echt fijne kaarten en overclockten als een beest ;(
http://www.techpowerup.com/img/13-05-13/83b.jpg

Op deze afbeelding kan je precies zien welke aansluitingen ik bedoel.
Pagina: 1