Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Aparte gebruikers maken op NAS

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik weet niet zeker of dit veiliger is dus vandaar dat ik graag jullie ideeën erover wil horen.

Ik heb 3 computers en op alledrie de computers zet ik de mijn NAS als een netwerkschijf. Nou is dat opzich gevaarlijk omdat een cryptovirus alles kan versleuten.

Maar is dat ook het geval als ik 3 aparte gebruikers aanmaak, met 3 aparte mappen, en dat ieder gebruik maar op 1 map toegang krijgt?

Ik heb de WDMyCloud NAS

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 13-11-2015 16:24 ]

• AW_Bos
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10:13

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

Als je de credentials op je PC opslaat, is het mogelijk dat een cryptovirus hiervan gebruik kan maken.
Het beste is en blijft een externe backup die los van je netwerk zit.

Telecommunicatie van vroeger
🚅Alles over spoor en treintjes

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 12:05

DukeBox

loves wheat smoothies

Veel cryptoware gaat via een backdoor te werk.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Verwijderd

Topicstarter
DukeBox schreef op vrijdag 13 november 2015 @ 16:29:
Veel cryptoware gaat via een backdoor te werk.
Dus de conclusie is dat het niet veiliger is dan dat ik alles onder 1 map zet?

• UTwizard
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 09:50
Verwijderd schreef op vrijdag 13 november 2015 @ 16:22:
Ik weet niet zeker of dit veiliger is dus vandaar dat ik graag jullie ideeën erover wil horen.

Ik heb 3 computers en op alledrie de computers zet ik de mijn NAS als een netwerkschijf. Nou is dat opzich gevaarlijk omdat een cryptovirus alles kan versleuten.

Maar is dat ook het geval als ik 3 aparte gebruikers aanmaak, met 3 aparte mappen, en dat ieder gebruik maar op 1 map toegang krijgt?

Ik heb de WDMyCloud NAS
Mensen geen rechten geven op plekken waar ze niks te zoeken hebben is sowieso geen verkeerd idee. Maar besef wel dat het onmogelijk is om het technisch helemaal dicht te bouwen.

Zou je bijvoorbeeld een CryptoLocker op je NAS krijgen (SynoLocker bijv) dan kun je alsnog al je data weggooien. Daarnaast weet menig CryptoLocker ook wel via andere manieren achter inloggegevens te komen.

Dus om antwoord te geven op je vraag, is het veiliger? Misschien. Maar vertrouw er niet blind op dat je bestanden niet gelocked kunnen worden.

En als toevoeging, backups maken als het belangrijke data is.

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16:00

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Als elk van die gebruikers enkel aanwezig is op 'zijn eigen' PC en alleen (schrijf) rechten heeft op 'zijn eigen' NAS folder dan kunnen ze hoogstens elk hun eigen map slopen.

Dus dat helpt wel iets, voor het scenario dat de cryptoware één van de PC's besmet en vanuit daar bestanden gaat versleutelen. Maar als de NAS zelf besmet wordt of meerdere PC's dan helpt het weinig.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 12:05

DukeBox

loves wheat smoothies

Het is wel veiliger maar sluit het niet uit.

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Pagina: 1