Toewijzen geheugen Compaq Portable 386 in MS-DOS 6.22

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NotJimCramer
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 20-11-2015
Beste lezer,

Ik ben momenteel bezig met het 'correct' installeren van MS-DOS 6.22 op mijn Compaq Portable 386. Deze computer heeft in totaal 1MB RAM en dit geeft de computer tijdens het booten ook aan. Het probleem dat ik ondervind is dat DOS slechts 640KB in totaal detecteert (na invoeren mem commando). DOS ziet dus niet de 384KB UMA.

Als ik EMM386.EXE wil starten dan geeft DOS aan: emm386 driver not installed. Compaq had toen deze computer op de markt kwam een speciale proprietary memory manager, genaamd CEMM.EXE. Die heb ik ook al geprobeerd te laden (dit is een heel oude versie van een Compaq Deskpro 386..) maar dan geeft DOS aan: cemm driver not installed. Verder werkt MEMMAKER ook niet want die vereist 384KB extended memory.

De config.sys oogt als volgt:

DEVICE=C:\DOS\SETVER.EXE
COUNTRY=031,850,C:\DOS\COUNTRY.SYS
FILES=30

Ik heb nu zo'n beetje alle opties uitgeprobeerd die ik ken en weet het eventjes niet meer (sorry ik ben echt een DOS noob). Kan iemand mij helpen met het toewijzen van die 384KB RAM?? :P Ik zou zo graag Windows 3.0 willen installeren :+

Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Die dosver heeft daar niks te zoeken.

Je moet ook nog je EMS of XMS driver opnemen. EMM386.EXE of HIMEM.SYS.

In mijn config.sys stond:
DEVICEHIGH=HIMEM.SYS /NOEMS

Maar volgensmij kan je redelijk wat voorbeeld vinden online hoor.

MEMMAKER nooit gebruikt.

Altijd leuk dat ouwe dos. Vooral die bootmenu's maken in config.sys.. Sommige spellen vereisten EMS geheugen en geen XMS.

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NotJimCramer
Ik heb ontdekt dat ik EDIT (i.p.v. op onderstaande website gesuggereerde Pedit) kan gebruiken om config.sys en autoexec.bat te bewerken :*)

Vervolgens heb ik de volgende tutorial gevolgd: http://www.legroom.net/howto/msdos

DOS 6.22 herkent nu de 1MB RAM als volgt;

conventional 640K
upper 75K
Reserved 309K
Extended (XMS) 0K
Total 1024K

Correcte instellingen voor de Compaq Portable 386:

autoexec.bat

loadhigh c:\dos\smartdrv.exe
loadhigh c:\apps\doskey.com -i
path c:\apps;c:\dos
set DIRCMD=/o:gne
set TEMP=c:\temp

config.sys

DEVICE=c:\dos\himem.sys /testmem:off
DEVICEHIGH=c:\dos\emm386.exe ram
DOS=high,umb
BREAK=on
rem DEVICEHIGH=c:\dos\setver.exe

_/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NotJimCramer
RaZ schreef op vrijdag 13 november 2015 @ 15:50:
Die dosver heeft daar niks te zoeken.
Origineel werd deze computer met MS-DOS 3.3 geleverd (voor zover ik weet).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 19:28

Blokker_1999

Full steam ahead

As Bill once said: 640k ought to be enough for anybody

De DOS versie heeft er zeker niet veel mee te maken, al durfde het inderdaad wel eens gebeuren dat een app weigerde op te starten omdat deze een onbekend versienummer zag. DOS is geen besturingssysteem dat out-of-the-box met vele drivers of mogelijkheden komt, je moet alles apart inladen. De backwards compatibiliteit was daarom voor de ontwikkelaars ervan ook zeer eenvoudig te respecteren. Nieuwere versies voegden vooral ondersteuning toe voor nieuwe technieken (denk aan grotere harde schijven of 2,88MB diskettes) alsook bijvoorbeeld edit (wat jij net ontdekt hebt) of het leuke DBLSPACE (iemand ooit wat data verloren?)

Btw, als je nog diskettes van Win3.0 zoekt mag je mijn setje komen halen. Die liggen hier nog wel ergens in de kast (al betwijfel ik of ze nog leesbaar zijn ;) ).

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• N1978v
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 02-07 07:42
Ik heb hetzelfde probleem, maar dan met een 286.. Compaq Portable III.

er zitten 2 latjes van 512 kb in.. alleen, al die memory programma's, qemm, memmaker, of idd EMM386, etc, die werken niet op een 286! :(

hoe deden we dat vroeger dan ook alweer? weet zeker dat je drivers met een 286 wel in het hoge geheugen kan laden, de oplossing ontgaat me voor nu even, heb wel veel met dos gewerkt, en dos pc's gehad, maar altijd een 386 of hoger. heh. :) (Niet helemaal waar, ook 8086 en 8088 gehad, maar die hadden nog minder geheugen)

Heb er dos 6.22 op staan, misschien moet ik naar een lagere DOS versie, is dat misschien de oplossing...

[ Voor 7% gewijzigd door N1978v op 03-06-2016 15:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mijzelf
  • Registratie: September 2004
  • Niet online
Volgens mij kon je met een 286 alleen 'DOS=HIGH' doen, wat gebruik maakte van een bug in de 286 om dos in de eerste 64KiB voorbij de 1MiB te laden. Maar ik denk niet dat dat ook werkt als je slechts 1MiB hebt. Een 286 kan het geheugen niet realloceren, zoals een 386 kan.

Anyway, in config.sys
device=c:\dos\himem.sys dos=high

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbhc
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 11-09 11:03
Volgens mij moet het zo:

code:
1
2
3
4
5
device=c:\dos\himem.sys
dos=high, umb

devicehigh= (DVD driver)
devicehigh= (Muis driver)

Niet alle drivers willen in het hoge geheugensegment draaien meen ik me te herinneren.

[ Voor 23% gewijzigd door jbhc op 03-06-2016 17:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

jbhc schreef op vrijdag 03 juni 2016 @ 17:47:
...Niet alle drivers willen in het hoge geheugensegment draaien meen ik me te herinneren.
Dat niet alleen, maar zeker op een Compaq moet je ook een aantal gebieden uitsluiten met /X=DEAD-BEEF als ik het me goed herinner

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbhc
Brahiewahiewa schreef op vrijdag 03 juni 2016 @ 17:56:
[...]

Dat niet alleen, maar zeker op een Compaq moet je ook een aantal gebieden uitsluiten met /X=DEAD-BEEF als ik het me goed herinner
Dat weet ik dan weer niet. Win hadden vroeger een Tulip AT Compact 2

Het ook echt meer dan 20 jaar geleden dat ik me hier mijn bezig heb gehouden :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:55

The Eagle

I wear my sunglasses at night

jbhc schreef op vrijdag 03 juni 2016 @ 17:47:
Volgens mij moet het zo:

code:
1
2
3
4
5
dos=high, umb

devicehigh= (DVD driver)
devicehigh= (Muis driver)

Niet alle drivers willen in het hoge geheugensegment draaien meen ik me te herinneren.
Dat is idd de manier om spul hoog te laden. Alleen heb je darvoor emm386 nodig en dat werkt dus niet op een 286, alleen 386 of hoger ;) zie http://www.easydos.com/devicehigh.html
DOS hoog laden is een van de dingen die je kunt doen om meer conventioneel geheugen te laden. Voor de rest moet vziw je programma zelf eea ondersteunen om boven de 640kb te alloceren.

Wat ik hier lees: https://support.microsoft.com/en-us/kb/95555
Wellicht zou je nog DOS=UMB kunnen proberen en dan met loadhigh in een UMB block laden. Maar ik ben niet zeker dat dat ook zonder emm werkt.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jbhc
http://www.atarimagazines..._How_to_manage_memory.php

Zo te zien kan een 286 inderdaad alleen een stukje HMA maken.. Dus le kunt met een 286 alleen dit doen:

code:
1
2
3
4
5
dos=high

device= [driver]
device= [driver]

[ Voor 3% gewijzigd door jbhc op 04-06-2016 06:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:55

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Welkicht dat je zals gezegd wel executables met LH in je autoexec.bat in kunt laden. Want voor zover ik me kan herinneren snapt lh weer geen .sys extensies.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 23:44
UMBs kan wel op een 286 met UMB_DRVR, deze werkt door het manipuleren van de chipsettregisters dus het werkt niet op elke computer.
Pagina: 1